Lottovoittaja, älä osta ensimmäiseen 6 kk:een mitään kallista äläkä lopeta työntekoa, neuvoo jenkkiartikkeli
Luin tuossa yksi päivä jenkkiartikkelin, jossa oltiin käsitelty lottovoittajia. Siinä käsiteltiin näitä megavoittajia, jotka oli voittaneet yli miljardi dollaria, sekä pienempiä (joitakin miljoonia dollareita voittaneita). Ohjeena artikkelissa annettiin kaikille voittajille, että älä osta mitään kallista kuten asuntoa, autoa, äläkä muutenkaan tuhlaa rahoja. Älä myöskään lahjoita kellekään mitään äläkä sijoita mihinkään. Käskettiin olemaan myös lopettamatta työntekoa. Tätä kaikkea perusteltiin sillä, että alkushokissa saattaa tehdä päätöksiä, joita myöhemmin katuu. Että maanpinnalle laskeutumiseen on hyvä varata puoli vuotta aikaa, jonka jälkeen osaa toimia järkevästi rahojen suhteen. (Valitettavasti minulla ei ole linkittää artikkelia, koska päädyin sinne ihan randomisti).
Kuulostaa sinänsä ihan hyvältä, mutta kuka oikeasti pystyy tuollaiseen? Että rahaa pätkähtää tilille vaikka "vaan" parikymmentä miljoonaa euroa, ja silti porskutetaan kuin ennen. Käydään töissä, asutaan vuokra-asunnossa ja ajetaan sillä vanhalla autonruppanalla. Minä asun vuokralla, ja jos voittaisin sen verran rahaa, että saisin ostettua asunnon, ostaisin sen heti kun rahat on tilillä. Irtisanoutuisin myös saman tien, en todellakaan roikkuisi töissä puolta vuotta voiton jälkeen odottamassa minkään shokin laskeutumista.
Kommentit (47)
Mä asuisin edelleen vuokralla, koska pidän todella paljon nykyisestä asunnostani. Mutta ostaisin jonkun asunnon, ehkä parikin asuntoa, sijoitusasunnoksi.
En töitäkään lopettaisi, koska pidän nykyisestä työstäni:D voisin vähentää tunteja. Pitäisin matalaa profiilia mutta lahjoittaisin yhdelle kaverilleni jonka tiedän olevan talousvaikeuksissa.
Minulla on jo pitkään ollut suunnitelma, mitä teen jos saan ison lottovoiton, joten en tarvitse mitään kuuden kuukauden varoaikoija. Tosin olen niin skeptinen, etten irtisanoutuisi ennen kuin rahat ovat tilillä, ja sittenkin niitä pitäisi varmaan kytätä viikko pari, että ovatko ne oikeasti siellä.
Ostaisin heti Lexuksen tai Teslan tai jonkun muun sähköauton, varmaan jotain 50 000 euroa. Sitten ostaisin heti myös 2-3-huoneisen asunnon kaupungin keskustasta, ehkä 200 000 euroa tai yli. Lopuista suuri osa osakkeisiin. Ensi keväänä alkaisin rempata mökkiä ja rakentaa sinne uuden talon, aitan/konevaraston/kodin autokorjaamon/askarteluhuoneen. Toki ostaisin elektroniikkaa, matkustelisin yms. pientä. Pitemmän ajan suunnitelma olisi ostaa asuntoja ulkomailta. Jonkun ajan päästä alkaisin olla myös hiukan nepotisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miljardin voittaa, sitten on käytännössä ihan sama mitä tekee. Mutta jos jonkun 2 miljoonaa voittaa, kannattaa oikeasti harkita miten sen saa parhaiten tuottamaan. Ihmisethän on niin pölvästejä, että ensimmäiseksi pistetään 100 000 johonkin ökyautoon.
Minulle tuo kaksi miljoonaa riittäisi todennäköisesti vuosikymmeniä, en todellakaan yrittäisi laittaa sitä "tuottamaan". Inhottaa nämä sijoittajat ja ahneutensa.
Eli rahojen sijoittaminen niin, että ne tukevat mm. työpaikkojen syntymistä ja tuotekehitystä, minkä lisäksi niistä saatujen tulojen verotus menee valtion kirstuun rahoittamaan hyvinvointivaltion ylläpitoa = paha
ja
rahojen hilloaminen nollakorolla pankkitilillä niin, että niistä hyötyy ainoastaan henkilö itse ja pankki johon ne on talletettu = hyvä
Itse kyllä tiedän kumpi näistä on yhteiskunnan kannalta parempi toimintamalli ja kumpi lyhytnäköinen ja itsekäs, eikä se nyt ihan niin mene kuin sinä tunnut kuvittelevan.
Lisäksi inflaatio ja mahdolliset miinuskorot syövät tuonkin summan varsin nopeasti, joten ei siitä sinullekaan niin paljon iloa tulisi olemaan kuin nyt kuvittelet.
Harvalla on helppo kutsumustyö ja olisikohan kirkon parissa niitä ja kansanedustajissa jotka ovat ihan eri edut itselleen tehneet vaikka sieltä putoasikin. Töitä jossa ei tarvitse mitää juurikaan tehdä niin kansanedustaja on kaikkein helpointa työtä.
Kyllä minulla on niin tarkkaan haaveissa suunniteltu kaikki että jos sattuisi ison potin voittamaan niin ei tarvitsisi jäädä miettimistaukoa pitämään.
Kuulostaa republikaanien keksimältä urbaanilegendalta.