Miksi suomalaisille työttömille ei kelpaa koodarin hommat? Koodareista on huutava pula Suomessa. Onko tuet liian suuret kun työ ei kelpaa??
Kommentit (396)
Tämä on kyllä jo huonoa baittia. Porukkaa on paljon työttömänä, eikä kokemattomia haluta missään. Pula on senioreista, jotka tekevät vaativia hommia juniorin palkalla. Yt:tkin tulossa monessa firmassa.
T. Alalla juuri uudestaan työllistynyt
Koodari kirjoitti:
Osaako työtön tehdä matemaattisia malleja systeemeistä ja analysoida niiden stabiilisuutta?
Ei ohjelmointi ole vain koodin vääntämistä.
Riippuu siitä, mitä ohjelmoi ja missä.
Enemmän lienee niitä, joiden työ on pelkkää ohjelmointia, kuin niitä joiden työ on ohjelmointia + matemaattista mallintamista.
Ja enemmän kuin mallintajia lienee niitä, joiden työn olennainen osa on pyrkiä asiakkaan kanssa speksaamaan se, mitä tehdään. Eli puristaa asiakkaasta esiin tarpeeksi täsmällinen määrittely siitä, mitä hän oikein haluaa tehtäväksi.
Itseäni koodarin hommissa harmitti, kun ei koskaan päässyt suunnittelemaan algoritmeja tai koodaamaan kääntäjiä tai mitään sen tapaistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajille ei kelpaa vastavalmistunut koodaaja vaan pitäisi olla vähintään 10 vuotta kokemusta. Siksi niistä koodaajista on pula
Höpö höpö, niille kelpaa koodaaja joka ei ole likikään vielä valmistunut ja vastavalmistunut tietty myös.
Usko tai älä niin esim. osa valtion puljuista vaatii, että niille ohjelmia tekevillä koodareilla pitää olla vähintään 10 vuoden työkokemus tai sopimusta ei tule. Oma puoliso on koodaaja ja valittelee sitä, että vuosien kokemuksella joutuu tekemään tylsää peruskoodia kun projektiin ei saa palkata juniorikoodareita.
Joo ja konsulttifirmat pistää konsulttinsa ihan suoraan valehtelemaan noi cv:nsä jotta saavat tarjouksensa läpi noissa tapauksissa. Joten aika turha vaatimus mutta se ei yllätä kun on valtion "tahot" kyseessä. Tottakai siellä on oikeasti kokeneita mutta sitten myös vähemmän kokemusta omaavia joilla on "luovaa cv:n kirjausta".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voivat opiskella koodausta. Se on vain itsestä kiinni.
Haha 😆
Minä opiskelin koodausta. Olin ja olen siinä hyvä, mutta töitä ei löydy. Olen tehnyt sitten ihan muita töitä.
Tuolla alalla on aika tiukat käsitykset siitä minkä näköinen ihminen on hyvä koodaaja.
Nuoret miehet ovat ihan ykkösiä. Nuoret, kauniit, hoikat naiset menevät yksittäistapauksina.
Mutta tämmöinen tätimäisen näköinen muodokkaampi nainen saa osakseen lähinnä hymistelyä ja alentuvaa asennetta. Töitä ei tule taidoista huolimatta.
Heh, joo. Kuulostaa tutulta.
Julkiselle puolelle pääsin vuorotteluvapaan sijaiseksi ja sen jälkeen pari muuta pätkää, mutta iski säästökuuri ja nekin hommat loppui. Siellä oli muitakin kaltaisiani tanttoja duunissa, sellaisia jotka olleet samassa paikassa koko ikänsä. Työntekooni oltiin kyllä hyvinkin tyytyväisiä.
Nyt siellä on uudet pomot ja kovasti pitäis jotain data-analytiikkaa kehittää, ihan suotta haen. Otetaan mieluummin kandin tutkinnon suorittaneita nuoria miehiä kesken opintojen.
Mistäs me löydettäisiin markkinointia osaava tyyppi niin perustettaisiin meille tädeille oma firma? Minua ainakin asiakkaat kehuivat juuri siitä, että osaan selittää asiat ymmärrettävästi, toisin kuin "pojat".
Jätin aikanaan kesken datanomi-opinnot koska koodaus meni minulta täysin yli ymmärryksen.
Ei varmaan tarvi selittää enempää, miksi minulle ei "kelpaa" koodarin hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on koodaus?
Ohjelmointia eli tietokoneohjelmien kirjoittamista. Koodaamalla tämä Vauva-foorumikin on pystytetty.
Okei. Aika tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko näiden ympäripyöreiden "kaikki kyllä oppii jos viitsii, voit opetella itseksesi" jne nollainfojen sijasta ihan vaikak kertoa mitä tämä koodaus on, ku itsekin kuulen siitä välillä, mutta minulla ei ole mitään tietoa miten sitä opiskellaan itse tai tehdään. Eli antaako työnantaja jonkun listan joka o täynä numeroita ja sitten koodari näpyttelee ne ruudulle, vai mitä tämä koodaus konkreettisesti on ?
T: työtön, jolle kelpaa myös koodaus tottakai työksi.
No kokeile tässä ketjussakin mainittua Moocia: https://ohjelmointi-19.mooc.fi/
Kiitos. Pystyisitkö myös omin sanoin kertomaan, koska en nyt ala luomaan tunnuksia enkä kirjautumaan sisään opiskelemaan asiaa josta en tiedä yhtään
mitään.
Taas tätä samaa provoa.
Todellisuudessa työttömät kyllä hakevat. Tänäkin vuonna koulutukseen haki n.8000 henkilöä ja koulutukseen valittiin vain 360 henkilöä.
Sivistäpä vähän ap. itseäsi, ennen kun alat provoilemaan. Netti on täynnä tietoa, josta saat ihan faktatietoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko näiden ympäripyöreiden "kaikki kyllä oppii jos viitsii, voit opetella itseksesi" jne nollainfojen sijasta ihan vaikak kertoa mitä tämä koodaus on, ku itsekin kuulen siitä välillä, mutta minulla ei ole mitään tietoa miten sitä opiskellaan itse tai tehdään. Eli antaako työnantaja jonkun listan joka o täynä numeroita ja sitten koodari näpyttelee ne ruudulle, vai mitä tämä koodaus konkreettisesti on ?
Kiitos. Pystyisitkö myös omin sanoin kertomaan, koska en nyt ala luomaan tunnuksia enkä kirjautumaan sisään opiskelemaan asiaa josta en tiedä yhtään
mitään.
Sori mutta työelämässä ei tarvita porukkaa jota pitää kädestäpidellä ihan perusasioidenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä samaa provoa.
Todellisuudessa työttömät kyllä hakevat. Tänäkin vuonna koulutukseen haki n.8000 henkilöä ja koulutukseen valittiin vain 360 henkilöä.
Sivistäpä vähän ap. itseäsi, ennen kun alat provoilemaan. Netti on täynnä tietoa, josta saat ihan faktatietoa
Sitä voisi luulla provoksi mutta samaa laulua laulavat niin poliitikot kuin asiantuntijaekonomistit kuin firmatkin ja toimittajat. Eli työtöntä on piiskattava muttei se siltikään kelpaa, sen sijaan pitää saada tuoda vapaasti (halpoja) duunareita ulkomailta ja kouluttaa ne varmaan valtion varoilla.
Jossain mielessä tämä maa on kuin hölmölä jolla on tavallista huonompi päivä/viikko/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitään.
En. Se on vähän vaikeampi selittää nopeasti tässä omin sanoin kuin selittää, miten suunnitellaan ja rakennetaan avaruussukkula.
En tarkoita että koodaaminen olisi sen vaikeampaa - ei se kovinkaan vaikeaa ole - mutta se on abstraktimpaa. Ei sitä oikein tajua jollei kokeile itse, tai vähintään pitää katsoa vieressä kun joku muu tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitään.
En. Se on vähän vaikeampi selittää nopeasti tässä omin sanoin kuin selittää, miten suunnitellaan ja rakennetaan avaruussukkula.
En tarkoita että koodaaminen olisi sen vaikeampaa - ei se kovinkaan vaikeaa ole - mutta se on abstraktimpaa. Ei sitä oikein tajua jollei kokeile itse, tai vähintään pitää katsoa vieressä kun joku muu tekee.
Kyllä mielestäni huippukoodari-tasolle (tai arkkitehdiksi) pääseminen on vaikeaa. Ja vaatii myös lahjoja työnteon lisäksi. Ja huippuja firmat nimenomaan haluavat yleensä. Firmojen vaatimukset ovat nykyisin varsin kovia. Mediasta saa vähän väärän kuvan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitään.
Jos et edes Googlea osaa itse käyttää niin tuskin koodariksi kovin äkkiä opit.
Tässä kuitenkin jotain:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/09/17/kiinnostaako-koodaus-nailla-pa…
Löytyi tällä haulla:
https://www.google.com/search?q=ohjelmointia+aloittelijoille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitään.
Sori mutta työelämässä ei tarvita porukkaa jota pitää kädestäpidellä ihan perusasioidenkin kanssa.
Kuten arvasinkin. Tässä se syy varmaan on miksei tekijöitä löydy. Ylimielinen asenne, eikä haluta kertoa työnetsijöille edes mitä työ pitää sisällään. Ainoa vastaus on joku linkki johon pitäisi antaa tietonsa. Ettei nyt vain yritettäisi saada höpösivustoille ihmmisiä huijattua tätä kautta ;)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin päin, että suomalaiset työttömät eivät kelpaa koodareiksi. Ei sitä kovin nopeasti loikata jostain postinkantajasta tai lähihoitajasta koodariksi.
Saati TYÖTTÖMÄSTÄ Jonne Syrjäsestä, jolla elämäm koulu käytynä ja isäm maam pulustus jäi kesken kun narkkasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitään.
Kuten arvasinkin. Tässä se syy varmaan on miksei tekijöitä löydy. Ylimielinen asenne, eikä haluta kertoa työnetsijöille edes mitä työ pitää sisällään. Ainoa vastaus on joku linkki johon pitäisi antaa tietonsa. Ettei nyt vain yritettäisi saada höpösivustoille ihmmisiä huijattua tätä kautta ;)
Nyt oli kyse normaaleista työttömistä eikä holhouksessa olevasta. Tämä ei koske sinua, mene takaisin leikkimään kakallasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitään.
Kirjoitetaan jotain mikä näyttää suunnilleen siltä kuin tuo lainaus alla. Siinä on pätkä yhdellä ohjelmointikielellä (Python) kirjoittamaani ohjelmaa. Kieliä on useita eikä kukaan osaa kaikkia, mutta useimmat näyttävät suunnilleen tuolta, eli luonnollisen kielen tapaisella annetaan komentoja joissa on mukana matemaattisen lausekkeen näköistä. Siinä siis kirjoitetaan tietokoneelle toimintaohjeita. Homman juju on paitsi osata jokin tuollianen kieli, myös ymmärtää, miten sillä saa kuvattua oikean maailman ilmiöitä (vaikkapa potilaita, sairauksia, lääkäriaikoja, jos tehdään potilastietojärjestelmää; tai tuon ohjelmanpätkän tapauksessa piirretään tietokoneen näytölle liikkuvaa naamaa). Tuossa on siis vain osa ohjelmasta, ja oikeat ohjelmat tyypillisesti ovat huomattavasti isompia, tekstiä on useassa tiedostossa jne.
from tkinter import *
import os, math
from math import pow, sqrt, sin, cos, atan2LEFT_EYE = 0
RIGHT_EYE = 1class Task_5_3:
def __init__(self, master):
self.master = master
menubar = Menu(master)
filemenu = Menu(master=menubar, tearoff=0)
filemenu.add_command(label="Exit", command=self.quit)
menubar.add_cascade(label="File", menu=filemenu)
master.config(menu=menubar)
self.canvas = Canvas(master, width=400, height=400)
self.canvas.pack(side=LEFT, fill=BOTH)
self.disapprove(0, 0)
self.canvas.bind("<Motion>", self.rollEyes);
def rollEyes(self, event):
self.disapprove(event.x, event.y)
def disapprove(self, x, y):
self.canvas.delete(ALL)
self.canvas.create_oval(50, 50, 300, 300, width=3) # kasvot
self.draw_eye(x, y, LEFT_EYE)
self.draw_eye(x, y, RIGHT_EYE)
Youtubessa on aika paljon ohjelmointivideioita joita voit katsella, jos ei tunnuksen luonti huvita. Ilmaisia kursseja on netti pullollaan, mutta en osaa oikein suositella mitään. Moni edelllyttää jonkinlaista alustavaa ymmärrystä siitä, mistä oikein on kysymys.
Johtuisiko siitä ettei Print ("Hello") osaamistasolle ole kamalasti kysyntää ja jonkun pitäisi maksaa se täsmäkouluttaminen.
Kiinnostaa lähinnä, miksi ap:na heiluva leggins-mamma ei itse ryhdy koodariksi. Varmaan se on saanut lusittua läpi lukion tai sen jossain vaiheessa alisuorittajien vakioalana olleen merkonomin tutkinnon läpi. Hyvin jäisi aikaa vähän koodailla aina silloin, kun ei vaihda vaippoja tai ahmi Lidlin eineksiä.
Tahtoo sanoa: provoilevat valittajat tunnistaa aina siitä, että niillä on tosi paljon siis ihan tosi hyviä ehdotuksia, mutta itse ne eivät vahingossakaan viitsi ryhtyä tekemään kuten yrittävät neuvoa muita.
Tällaisilta tyhjänjauhajilta pitäisi poistaa nettiyhteys ja laittaa ne vaikka vanhainkoteihin siivoamaan, niin käyttäisivät päivänsä johonkin hyödylliseen.
Joo ja ei.
Nuoria naisia ei palkata koska kulut raskaudesta kaadetaan työnantajan niskaan. Lisäksi systeemi on varsinkin pikkufirmalle älytön ja kallis eli pitäisi pitää työpaikkaa kymmenenkin vuotta varalla jollekulle joka hankkii sarjassa lisää perhettä.
Vanhempien kanssa tulee sitten vastaan tuo pikkasen korkeampi eläkemaksu mutta sekin on muutettu siitä mitä se aikanaan oli eli osa firmoista elää näemmä mielikuvissa edelleen siinä vanhassa systeemissä joka ei ole enää voimassa.
Silti, iän (ja naiseuden) perusteella syrjintä on kiellettyä mutta sitä tehdään ja toisaalta poliitikkoja ei kiinnosta systeemin korjauskaan. En sitten tiedä mitä taviksen pitäisi tehdä kun valitukset ei auta ja mikään ei muutu.