Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi suomalaisille työttömille ei kelpaa koodarin hommat? Koodareista on huutava pula Suomessa. Onko tuet liian suuret kun työ ei kelpaa??

Vierailija
12.09.2019 |

Koodareita joudutaan hankkimaan jo ulkomailta.

Kommentit (396)

Vierailija
41/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koodariksi on pakko oppia ja helposti. Just viime vuonna täältä syydettiin rahaa koodaribussiin joka kierteli Afrikassa. Oli vähän kuin kirjasto auto johon mentiin sisään ja tultiin koodareina ulos.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005323326.html

Hyi helvata - tuli oikein paha olo tuon linkin jutuista. Oksettavaa p'skaa!!!

Vierailija
42/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on jatkuvasti n. 10 000 työttömän IT-alan ammattilaisen reservi. Edes he eivät kelpaa töihin, joten aivan turha muiden alojen työttömien edes haaveilla mistään koodarin hommista.

Minulla olis mahtava mullistava MMORPG.idea, joka päihittäis WoWin mennen tulleen. Oheismateriaalia minulla on ollut jo valmiina tuhansia sivuja. Eli koodareita Suomesta löytyisi tähän hommaan. Ongelma on se, ettei minulla ole, eikä kukaan tule minulle lainaamaan 300 miljoonaa euroa sen toteuttamiseen. Jalat maassa on mentävä ja D&Dtä pelattava sekä Warhammeria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koodariksi on pakko oppia ja helposti. Just viime vuonna täältä syydettiin rahaa koodaribussiin joka kierteli Afrikassa. Oli vähän kuin kirjasto auto johon mentiin sisään ja tultiin koodareina ulos.

Hyi helvata - tuli oikein paha olo tuon linkin jutuista. Oksettavaa p'skaa!!!

Ei mikään ihme kun katsoo ketä on toimikunnassa. Toisaalta hyvä että on jaettu kokouspalkkiot niillekkin joita ei paikalla ole näkynyt, eivät sitten pahoita mieltäänsä ja syytä syrjinnästä.

Vierailija
44/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että käytännössä aina kun joku valittaa Afrikasta sun muusta, se valitus on täynnä kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Ilmeisesti nämä valittajat eivät ole syntyperältään ainakaan suomalaisia, kun ei tuo kieli ole oikein hallinnassa.

Tai sitten kyse on siitä, että siellä valittajien kotiseutujen peräkylissä kierteli koulubussi, jonka kyytiin ei viitsitty nousta...

Vierailija
45/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreistäkin on pulaa, varsinkin maaseudulla jossa on myös paljon työttömiä. win-win ?

Vierailija
46/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset työttömät ovat liian tyhmiä haastavaa työhön ja opiskeluun.

Vierailija
47/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että käytännössä aina kun joku valittaa Afrikasta sun muusta, se valitus on täynnä kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Ilmeisesti nämä valittajat eivät ole syntyperältään ainakaan suomalaisia, kun ei tuo kieli ole oikein hallinnassa.

Tai sitten kyse on siitä, että siellä valittajien kotiseutujen peräkylissä kierteli koulubussi, jonka kyytiin ei viitsitty nousta...

Kappas, punaviherunelmoijalla meni pahasti tunteisiin.

Vierailija
48/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki voivat opiskella koodausta. Se on vain itsestä kiinni.

Missä? Kuinka kauan kestää? Onko pääsykokeita? Paljonko maksaa? 

Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. On pääsykokeet. On ilmaista itse opiskelijoille. Kestää 3-5 vuotta, vähintään. Senkin jälkeet olet hyvin todennäköisesti työelämässä jonkin tietyn firman tekemästä koodista helpostikin ulalla useamman kuukauden.

Työttömyystukea saa maksimissaan 2 v opintoihin. Eli mistä rahat elämiseen loppuihin 1-3 v opintoihin?

Kyllä parin vuoden opintojen ja kesätöiden jälkeen on jo sen verran osaamista ja työkokemusta että voi siellä kesätyöpaikassa jatkaa osa-aikaisena. Koodareita otetaan töihin jopa suoraan lukiosta, kunhan osaa koodata. 

Vierailija
49/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minun naapurissa asuu 55-vuotias työtön humanistinainen, joka ei millään lähde hitsariksi Pohjois-Karjalaan. Menisi hitsauskouluun ja reipastuisi.

Hitsaajan homma on hyvin staattista, ja monilla on tuki- ja liikuntaelinvaivoja.

Hitsattavat kappaleet ovat usein noin omakotitalon tai parin kokoisia. Sinänsä työssä ei nostella mitään kovin raskasta, mutta kun kappaleet ovat niin isoja, että niitä ei voi käännellä, on mentävä siihen asentoon kuin sauma vaatii.

Ja harva yli 55 - vuotias jaksaa näin raskasta ruumiillista työtä tehdä, joten tässä oli taas vaan tarkoituksena syyllistää tätä työtöntä humanistinaista, kuinkas muuten!

Tuossa on monta muttaa. Minä voisin fysiikaltani tehdä hitsaajan työtä ja osaankin sen. Mutta hei pohjoiskarjala!? Miksi siellä on ne työt? Koska tehdas/toimitila vissiin halvempi laittaa pystyyn sinne. Mutta kuka sinne vartavasten haluaisi muuttaa, ellei siellä jo asu? En ainakaan minä. Lapsilla on koulut pk-seudulla ja miehelläkin vakituinen työ. Varmasti on muitakin hitsaajia joita lähtö jonnekki nevadaan ei kiinnosta yhen yhtäkään.

Nyt on jotenki kummallinen tilanne töiden ja tekijöiden suhteen. Asiat ei kohtaa. Vaikea uskoa selitystä, että töihin ei pääse ja niitä ei ole, kun niitä kuitenkin on, mutta joko hakijat eivät sovellu tai itse työ ei kelpaa kellekkään. Miten tässä on näin käynyt?

Vierailija
50/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään koodaripulaa ole. Pula on halvoista ja hyvistä koodareista, joilla olisi pitkä työkokemus. Paino sanalla halvoista.

Tätä nyt pyritään korjaamaan ”kouluttamalla” (jos näitä parin viikon kursseja voi siksi sanoa) lisää koodareita. Kun kasvatetaan tarjontaa, saadaan painettua hintoja alas.

Lähtisin itse pois it-alalta jos vaan kykenisin, ei tätä voi suositella kovin monelle. Hirveä kilpailu, stressi ja näiden lieveilmiöt. Huh huh

Vierailija
51/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kappas, punaviherunelmoijalla meni pahasti tunteisiin.

No paljoko sitä Suomi 100 itsenäisyys rahaa olisi pitänyt sinne Afrikkaan jakaa, jotta arvon kommunisti olisi ollut tyytyväinen?

Vierailija
52/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodarit ovat meidän perheen matikkaneroja,

Vierailija
53/396 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei tarvita p*skoja koodareita tekemään p*skaa koodia. Siihen tarvitaan jonkin verran älyä ja ongelmanratkaisukykyä, mitä ei kaikilla vaan ole tarpeeksi. Parin kuukauden tai edes vuoden koulutus ei riitä useimmille.

Vierailija
54/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matlog kirjoitti:

Humanistista ei koodaria tule. Koodaus vaatii tarkkuutta, on osattava todentaa koodi oikeaksi ja toimivaksi. Epäilen että bugista koodia humanisti kirjoittaisi vaikka jonkun ohjelmointikielen syntaksin opettelisi. Matemaattiseen logiikkaanhan se koodaaminen perustuu.

Humanisti täällä hei. Opiskelen koodausta osana tutkintoa ja ihan hyvin se on tähän mennessä sujunut. Kieli on pääaineeni ja kyllä siitä hyötyä ollut koodatessa. Katsos kun jos kieleen ei osaa laittaa oikeita muotoja oikeisiin kohtiin, ei sekään kieli toimi. Jos lause menee väärin, on osattava analysoida mitä meni pieleen.

Vierailija
55/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin oikeastaan kiinnostunut oppimaan koodausta. Olen alle 50-vuotias ja hallitsen aika hyvin tietokoneen käytön, vaikka koulutukseltani humanisti olenkin. Tietääkö kukaan, tarvitaanko siihen kuinka hyvät matemaattiset taidot? 

Siinä ei tarvita matematiikkaa, mutta siinä tarvitaan sellainen pää, joka pystyisi oppimaan myös matematiikkaa.

Matematiikassa ja koodaamisessa pärjää samankaltaisella ajattelutavalla. Täsmällisyys, johdonmukaisuus, pilkuntarkkuus, abstrakti ajattelukyky.

Toinen juttu sitten on, mitä työelämässä koodarina tarvitaan. Siellä pitää olla nörttisosiaalinen, osata nauraa muiden nörttien vitseille. Myös intohimoa asiaa kohtaan.

Ja oikeasti tarvittaisiin firmoihin juuri myös hieman humanistisemmin suuntautuneita tyyppejä, siis niitä jotka osaavat keskustella asiakkaiden kanssa ja tajuavat että asiakas voi tarkoittaa sanoillaan ihan muuta kuin mitä koodari luulee. Mutta sellaisia ei palkata.

Vierailija
56/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matlog kirjoitti:

Humanistista ei koodaria tule. Koodaus vaatii tarkkuutta, on osattava todentaa koodi oikeaksi ja toimivaksi. Epäilen että bugista koodia humanisti kirjoittaisi vaikka jonkun ohjelmointikielen syntaksin opettelisi. Matemaattiseen logiikkaanhan se koodaaminen perustuu.

Sulla on väärä käsitys humanisteista. Ei kaikki ole mitään haihattelijoita ja sinne päin henkevien hölisijöitä.

Itse olen taustaltani teoreettinen filosofi, se oli opiskeluaikaani humanistinen aine. Sen oppisisältöihin kuitenkin kuuluu, yllätys yllätys, matemaattinen logiikka. Opiskelin sivuaineena tietojenkäsittelyä, matematiikkaa ja yleistä kielitiedettä. Ehkä et tiedä, että erinäiset ohjelmoinnin teorian formalismit ovat peräisin kielitieteen tutkimuksen puolelta? Oletko koskaan kuullut esim. Chomskyn normaalimuodosta?

Olen siis humanisti ja työskentelen koodarina. Ei mitenkään mahdotonta. 

Vierailija
57/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaa tuota ilmaista kurssia, niin näette onko teillä kiinnostusta ja kykyä koodaushommiin

https://ohjelmointi-19.mooc.fi/

Vierailija
58/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa. On pääsykokeet. On ilmaista itse opiskelijoille. Kestää 3-5 vuotta, vähintään. Senkin jälkeet olet hyvin todennäköisesti työelämässä jonkin tietyn firman tekemästä koodista helpostikin ulalla useamman kuukauden.

Työttömyystukea saa maksimissaan 2 v opintoihin. Eli mistä rahat elämiseen loppuihin 1-3 v opintoihin?

Opintotuki/opintolaina, jos noihin ei ole oikeutettu saa toimeentulotukea

Vierailija
59/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin oikeastaan kiinnostunut oppimaan koodausta. Olen alle 50-vuotias ja hallitsen aika hyvin tietokoneen käytön, vaikka koulutukseltani humanisti olenkin. Tietääkö kukaan, tarvitaanko siihen kuinka hyvät matemaattiset taidot? 

Jos nyt aloitat, sinun pitäisi olla alle kolmikymppinen.

Tietysti omaksi iloksesi voit koodailla.

Vierailija
60/396 |
13.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki/opintolaina, jos noihin ei ole oikeutettu saa toimeentulotukea

Ei saa. Pitää nimittäin olla työmarkkinoiden käytettävissä, ja jos opiskelee, ei sitä ole.

Koodaamista voi tietenkin kyllä opetella itsekseenkin, ja koettaa todistaa osaamisen omilla projekteillaan, mutta käytännössä kyllä heikot mahdollisuudet työllistyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä