Miksi suomalaisille työttömille ei kelpaa koodarin hommat? Koodareista on huutava pula Suomessa. Onko tuet liian suuret kun työ ei kelpaa??
Kommentit (396)
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin päin, että suomalaiset työttömät eivät kelpaa koodareiksi. Ei sitä kovin nopeasti loikata jostain postinkantajasta tai lähihoitajasta koodariksi.
Jep, edes suomalaiset työttömät koodarit ei kelpaa koodareiksi.
Itsellä parikymmentä vuotta työkokemusta alalta, jatkuvasti lisäopintoja, mutta töitä en enää näin yli viisikymppisenä saa.
En tiedä mitä ihmettä tässä pitäisi opiskella jotta töihin pääsisi.
Jos edes kerran näkisi ekonomistin, poliitikon tai muun asiantuntijan tekemän julkisen avauksen siitä että miten suomalaisen työnantajan saisi toimimaan edes lakien mukaan. Ikäsyrjintäkään ei ole laillista vaikka kaikki sitä tuntuu tekevän.
Mutta ei, aina vaan pohditaan yhdessä miten sitä "vitt*päätyötöntä kun ei tajua työllistyä" voisi ruoskia vielä enemmän. Sitten ne ihmettelee miten maailman parhaassa maassa osa porukasta voi niin huonosti. Katsokaa peiliin, ihan oikeasti ja ihmetelkää vasta sitten.
Kaikki työttömät on risusavotassa ja kauppojen kassojen luona pakkaamassa ostoskasseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole niin päin, että suomalaiset työttömät eivät kelpaa koodareiksi. Ei sitä kovin nopeasti loikata jostain postinkantajasta tai lähihoitajasta koodariksi.
Itsellä parikymmentä vuotta työkokemusta alalta, jatkuvasti lisäopintoja, mutta töitä en enää näin yli viisikymppisenä saa.
Vähän sama tilanne. Jännä huomata että koko elämän ja osaamisen ja kelvollisuuden voi tietyn vaiheen ylitettyä tiivistää yhteen numeroon eli ikään vuosina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin.
Laitoin epätoivoissani CV:n niin, että jätin iän pois. Pääsin suorilta haastatteluun(!!) Ensimmäinen kerta aikoihin. Haastattalesussa sitten rekrykonsultti torui ja opasti minua siitä miten tärkeää on laittaa CV:hen ikä. Kysyin miksi koska sain kutsun haastatteluun vaikka en sitä laittanut. Vastausta en saanut
Vierailija kirjoitti:
Kaikki työttömät on risusavotassa ja kauppojen kassojen luona pakkaamassa ostoskasseja.
Eipä tuossa lähimetsässäkään voi enää kävellä kun siellä joku jakkupukublondi kulkee pitkin huhuilemassa että olisko töitä. Koitin sille yksi päivä vihjaista ettei siellä ole kuin puita, oravia, lintuja ja pari rusakkoa muttei se tainnut kuunnella.
Työnantajille ei kelpaa vastavalmistunut koodaaja vaan pitäisi olla vähintään 10 vuotta kokemusta. Siksi niistä koodaajista on pula
Vierailija kirjoitti:
Työnantajille ei kelpaa vastavalmistunut koodaaja vaan pitäisi olla vähintään 10 vuotta kokemusta. Siksi niistä koodaajista on pula
Höpö höpö, niille kelpaa koodaaja joka ei ole likikään vielä valmistunut ja vastavalmistunut tietty myös.
Vierailija kirjoitti:
Jos edes kerran näkisi ekonomistin, poliitikon tai muun asiantuntijan tekemän julkisen avauksen siitä että miten suomalaisen työnantajan saisi toimimaan edes lakien mukaan. Ikäsyrjintäkään ei ole laillista vaikka kaikki sitä tuntuu tekevän.
Yksi ongelma on se, että yritys laskee riskiä työntekijän joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Siitähän koituu kustannuksia yritykselle myös. Vanhemmalla työntekijällä se riski on suurempi.
Poliitikot ovat aikoinaan säätäneet järjestelmän, jossa yritys joutuu maksamaan sitä korkeampia eläkemaksuja, mitä enemmän sieltä jäädään työkyvyttömiksi. Kaunis tarkoitus on ollut pistää yritykset panostamaan työhyvinvointiin, miutta nykyään seuraus on se että vähänkään vanhempia tai myöskään ikääntyneitä työntekijöitä ei haluta palkata töihin.
Tähän voisivat poliitikot ihan itse vaikuttaa. Firman maksamissa eläkemaksuissa tulisi ottaa huomioon myös yrityksen henkilöstörakenteen tilastollinen vaikutus sairastavuuteen.
Mutta joo, helpompaahan se on syyttää työttömiä vain laiskoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, niille kelpaa koodaaja joka ei ole likikään vielä valmistunut ja vastavalmistunut tietty myös.
Ei-valmistuneet kelpaa paremmin kuin kokeneemmat. Voi maksaa pienempää palkkaa siihen vedoten ettet ole vielä edes valmistunut.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on koodaus?
Ohjelmointia eli tietokoneohjelmien kirjoittamista. Koodaamalla tämä Vauva-foorumikin on pystytetty.
Yhtä hyvin voisit ap. kysyä, miksi työttömät eivät ala verisuonikirurgiksi tai juristiksi. Molemmista on huutava pula työelämässä.
Osaako työtön tehdä matemaattisia malleja systeemeistä ja analysoida niiden stabiilisuutta?
Ei ohjelmointi ole vain koodin vääntämistä.
Voisiko näiden ympäripyöreiden "kaikki kyllä oppii jos viitsii, voit opetella itseksesi" jne nollainfojen sijasta ihan vaikak kertoa mitä tämä koodaus on, ku itsekin kuulen siitä välillä, mutta minulla ei ole mitään tietoa miten sitä opiskellaan itse tai tehdään. Eli antaako työnantaja jonkun listan joka o täynä numeroita ja sitten koodari näpyttelee ne ruudulle, vai mitä tämä koodaus konkreettisesti on ?
T: työtön, jolle kelpaa myös koodaus tottakai työksi.
Koodari kirjoitti:
Osaako työtön tehdä matemaattisia malleja systeemeistä ja analysoida niiden stabiilisuutta?
Ei ohjelmointi ole vain koodin vääntämistä.
Ensinnäkin alle prosentti koodareista tekee mitään tuollaista ja toiseksi jotkut osaa tuotakin. Silti taito on aivan turha kun tuppuu hakijapinosta jo heti ekassa lajittelussa jos ikä alkaa liian isolla numerolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Usko tai älä niin esim. osa valtion puljuista vaatii, että niille ohjelmia tekevillä koodareilla pitää olla vähintään 10 vuoden työkokemus tai sopimusta ei tule. Oma puoliso on koodaaja ja valittelee sitä, että vuosien kokemuksella joutuu tekemään tylsää peruskoodia kun projektiin ei saa palkata juniorikoodareita.
Ei Kajaanissa tarvitse opetella koodaamaan, eikä käyttämään kondomia.
Äidin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko näiden ympäripyöreiden "kaikki kyllä oppii jos viitsii, voit opetella itseksesi" jne nollainfojen sijasta ihan vaikak kertoa mitä tämä koodaus on, ku itsekin kuulen siitä välillä, mutta minulla ei ole mitään tietoa miten sitä opiskellaan itse tai tehdään. Eli antaako työnantaja jonkun listan joka o täynä numeroita ja sitten koodari näpyttelee ne ruudulle, vai mitä tämä koodaus konkreettisesti on ?
T: työtön, jolle kelpaa myös koodaus tottakai työksi.
No kokeile tässä ketjussakin mainittua Moocia: https://ohjelmointi-19.mooc.fi/
Vierailija kirjoitti:
Kaikki voivat opiskella koodausta. Se on vain itsestä kiinni.
Haha 😆
Minä opiskelin koodausta. Olin ja olen siinä hyvä, mutta töitä ei löydy. Olen tehnyt sitten ihan muita töitä.
Tuolla alalla on aika tiukat käsitykset siitä minkä näköinen ihminen on hyvä koodaaja.
Nuoret miehet ovat ihan ykkösiä. Nuoret, kauniit, hoikat naiset menevät yksittäistapauksina.
Mutta tämmöinen tätimäisen näköinen muodokkaampi nainen saa osakseen lähinnä hymistelyä ja alentuvaa asennetta. Töitä ei tule taidoista huolimatta.
Mitä on koodaus?