Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus syövästä ja terveydestä!

Vierailija
12.09.2019 |

Omilla elintavoilla on erittäin iso vaikutus omaan terveyteen. Todella moni sairaus olisi parannettavissa ja estettävissä, jos ihmiset söisivät puhtaasti. Ruokaa, jota ihmisten on alunperinkin tarkoitettu syötävän.

Näillä eväillä pääsee jo äärimmäisen pitkälle:

Älä syö prosessoituja ruokia ( esim. makkaroita, eineksiä, pizzoja, ranskiksia, margariinia, muroja, maitoa, leipää (jossa on hiivaa). Tämä koskee myös vegaaneja. Monet vegaanit luulevat syövänsä terveellisesti, mutta todellisuudessa se moskan määrä esim. niissä valmisruoissa on järkyttävä. Esimerkiksi beyond burgerin ainesosaluettelo on hämmästyttävä.

Älä tunge suuhusi lisäaineita, limsoja, aspartaamia, glukoosi-fruktooseja, maissitärkkelystä, soijaa yms. Käytä mahdollisimman vähän sokeria kuin vaan mahdollista. Sokeri on syövälle yksi tärkeimmistä polttoaineista.

Jos syöt lihaa, niin yritä parhaimman mahdollisuutesi mukaan ostaa antibioottivapaata lihaa ilman gmo:ta.
Kaikki mitä se eläin on syönyt siirtyy myös ihmisen kehoon. Tästä on myös paljon tutkimustietoa koskien myös antibioottiresistenssiä ja lääkkeillä pumpatun lihan yhteisvaikutuksista.

Jättäkää vehnäjauhot pois ja käyttäkää tilalla spelttiä ja ruista. Myös kikhernejauho on hyvä.

Ruokateollisuudella ei ole minkäänlaisia intressejä välittää sun terveydestä tai ravinnonsaannista. He haluavat maksimoida tulonsa meidän kuluttajien kustannuksella. Mainostavat ja tekevät keinoruokaa, joka saa sinut sairaaksi.
Kun ymmärrät tämän ja muutat ruokailutottumuksiasi tulet voimaan 100% varmuudella paremmin.
Pääset eroon mm. ylipainosta, diabeteksesta, astmasta, joistain allergioista ja muista autoimmuunisairauksista.

Hyvät nyrkkisäännöt koskien ruokaa ovat:

- Mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen parempi.
- Kokkaa niin paljon itse kuin vain mahdollista.
- Mitä enemmän jotain ruokaa mainostetaan isoilla rahoilla, sitä todennäköisempää on, että se ei ole sulle hyväksi ( esimerkiksi maito, becel-levite, actimelit, fitness-murot, propudit, paula lehmät, jackyt, härkis, mifu, rapsi- ja rypsiöljy jne.)

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kököt.

Kyllä kaikki on pitkälti tuurista kiinni ja geeneistä.

Ikänsä voita ja pullaa mättänyt sukulaisenaiseni on lähes ysikumppisenä terävä kuin partaveitsi ja asustelee itsekseen omakotitalossa. Kunto parempi kuin 20 v nuoremmalla äiteelläni.

Koko elämänsä himona urheillut, hoikka ja terveellisesti syövä tuttu sairastui kuusikymppisenä suolistosyöpään.

Toinen terveellisesti elänyt viiskymppinen tuttu lähti infarktiin ilman mitään varoitusta.

Nauttikaa elämästänne kun voitte. Jos se pulla päivässä teke elämstä kivempaa, antaa mennä.

Ei olekaan paha asia, jos terveen elimistön omaava ihminen JOSKUS syö pullan. Mutta ei kyllä joka päivä, johan se lihottaakin. 

Geenit vaikuttavat sairastuvuuteen, mutta eivät todellakaan määrää siitä. Geenit voivat kytkeytyä päälle tai olla kytkeytymättä ja elintavoilla ja esim. stressillä on siinä suuri merkitys. Tuuria tarvitsemme kaikki, sitä hyvää siis. Ei terveellinen ruokavalio, liikunta yms. ole mikään tae täydellisestä terveydestä, mutta vähentää huomattavasti riskiä sairauksiin. Lopultahan se kaikille tulee jonkinlainen kuolemantauti, enemmänkin on kyse niistä vuosista ennen kuolemaan johtavaa sairautta. 

Ja mitä se terveellisesti syövä tuttusi söi? Myöskään himoliikunta ei tee hyvää, se lisää elimistön stressiä ja kortisolin eritystä sekä lisää elimistön antioksidanttien tarvetta. Monikohan erittäin runsaasti liikkuva ottaa tuon huomioon? 

Ja kuten sanottu, tupakoitsijakin voi elää vaikka 100-vuotiaaksi sairastumatta keuhkosyöpään, mutta tiedämme kuitenkin, että tupakointi lisää syöpäriskiä selvästi. Joten järkevä ihminen ei ota tuota täysin turhaa riskiä. Sama pätee ruokaan.

Vierailija
22/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten palataankin siihen, että ennen ihmiset kuoli 50-60- vuotiaina sydänkohtaukseen. Nyt eletään yli 80 tai 90 vuotta, josta viimeiset 30 vuotta eläkkeellä. Sairastetaan selkävikoja, nivelkulumia ja syöpiä, joita ei ennen ehditty edes saada. Ja sitten viimeinen vuosikymmen sairastetaan näitä kalliisti hoidettavia, kivuliaita sairauksia + ehkä dementiaa kalliissa laitoshoidossa tai yksin kotona kärsien kotisairaanhoidon turvin. Että olisiko parempi vaan porskuttaa ne 60 vuotta ja kuolla pois?

No minä ajattelen, että elän mahdollisimman hyvin sen minkä elän, olipa se sitten 60 tai 90 v. Eli pyrin ruokavaliolla, liikunnalla yms. siihen, että minulla on hyvä olo, voin liikkua, tehdä sitä mistä pidän, pysyn toimintakykyisenä ja elän itsenäistä elämää. Olen päättänyt, että elämää pidentäviä lääkityksiä en aloita (en ole enää nuori), hyväksyn, että kuolema tulee kun on tullakseen. Ellen parane luontaisilla menetelmillä, olen valmis lähtemään. Nuorilla tietysti tilanne on eri. En halua kitua ja jäädä omaisten ja yhteiskunnan taakaksi vuosien ajaksi. Mutta jos elän terveenä ja hyvävoimaisena, omatoimisena vanhaksi, niin se on mukavaa.

Mitä nyt seuraan suurinta osaa ikäisiäni, jotka "porskuttavat", niin he ovat jo tässä iässä hyvinkin raihnaisia. Eli ei ole vain sitä porskutusta eläen nauttien, vaan on sydänkohtauksia, munuaiskiviä, sappikiviä, kaihileikkauksia, osteoporoosia, syöpiä, tekonivelleikkauksia, muistiongelmia, verenpainetta, huimausta, kipuja jne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poistun keskustelusta. Liian ärsyttävä aihe.

Vierailija
24/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

parempi näin kirjoitti:

No kiitoksia vain tiedosta. :D Ymmärrän toki, että kuplassa eläminen ja väärien, tuttujen oppien mukaan on mukavampi elää, kuin edes yrittää oppia jotain uutta ja parantaa omaa terveyttään tekemällä muutoksia siihen tuttuun ja turvalliseen.

Vierailija
25/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miten masennuksen voi poistaa ruokavaliolla?

pidä hiilarimäärä kurissa (itse syön max. 50 g/päivä)

Lisäksi hiittiä, hittiä, monipuolista liikuntaa, ulkoilua, joogaa.

Minulla ei urheilu (sali, uinti, lenkkeily) suju vähähiilarisella lainkaan, kokeiltu on. Mistään hiittaamisesta on turha haaveillakaan. Karppasin aikani, kunnes totesin, ettei se sovi kropalleni. 

Vierailija
26/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan määrittele se ''terveellisesti syöminen''. Monet tuttavani, jotka ''syövät terveellisesti'' vetävät maitorahkaa tolkuttomia määriä, riisiä, pakastekasviksia,

Mikähän vika pakastekasviksissa mielestäsi on? Niissähän on vitamiinitkin paremmin tallella kuin tuoreissa vihanneksissa.

Vierailija
27/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kököt.

Kyllä kaikki on pitkälti tuurista kiinni ja geeneistä.

Ikänsä voita ja pullaa mättänyt sukulaisenaiseni on lähes ysikumppisenä terävä kuin partaveitsi ja asustelee itsekseen omakotitalossa. Kunto parempi kuin 20 v nuoremmalla äiteelläni.

Koko elämänsä himona urheillut, hoikka ja terveellisesti syövä tuttu sairastui kuusikymppisenä suolistosyöpään.

Toinen terveellisesti elänyt viiskymppinen tuttu lähti infarktiin ilman mitään varoitusta.

Nauttikaa elämästänne kun voitte. Jos se pulla päivässä teke elämstä kivempaa, antaa mennä.

Sinun pitäisi ymmärtää mitä tarkoittaa sana riski.

Meillä kaikilla on riski sairastua ihan mihin vaan. Riskiä voi kasvattaa tai pienentää omilla elintavoilla. Jos sanotaan, että 7/10 syöpää voitaisiin ehkäistä paremmilla elintavoilla, silti jää vielä ihmisiä jotka sairastuvat. Eli mikään elintapa ei sataprosenttisesti takaa että sairauksia ei tule, mutta hyvillä valinnoilla todennäköisyys pysyä terveenä kuitenkin kasvaa. Mutta niin kauan kuin ihminen elää, riski sairastua mihin tahansa, on olemassa.

Vierailija
28/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen suolistossa on noin kissan aivojen verran neuroendokrinologisia hermopäätteitä, jotka kommunikoivat aivojesi kanssa. Näiden lisäksi suolistobakteeristosi tuottaa enstyymeitä ja välittäjäaineita, jotka voivat vaikuttaa mielialaasi. Lisäksi stressissä suolistolle menevä verisuonisto supistuu, glukoosin eli verensokerin vapautus maksan avulla lisääntyy jne.

Mikä siten olisi juuri sinulle sopiva mikrobisto? Vanhemmiltasi peritty, mikäli vanhempasi olivat terveitä eivätkä tuhonneet antibiooteilla mikrobiomiaan.

Kehitys lähtee valitettavasti jo kodudsta. Tässä vanhassa dokumentissa http://microbirth.com/ on erinomaisesti kerrottu nyt tieteen validoimat lähtökohdat. Kannattaa katsoa!

Vierailija
29/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pidä hiilarimäärä kurissa (itse syön max. 50 g/päivä)

Lisäksi hiittiä, hittiä, monipuolista liikuntaa, ulkoilua, joogaa.

Minulla ei urheilu (sali, uinti, lenkkeily) suju vähähiilarisella lainkaan, kokeiltu on. Mistään hiittaamisesta on turha haaveillakaan. Karppasin aikani, kunnes totesin, ettei se sovi kropalleni. 

Meitä on tietysti erilaisia ja pitääkin etsiä se itselleen sopiva ruokavalio. Oletko varma, että söit riittävästi rasvaa? Sitä pitää syödä paljon ja lisäksi saattaa kestää puolikin vuotta, ennenkuin elimistösi oppii uuteen. Hiitin pituus voi olla vaikkapa 15 sekuntia ja sen voi toistaa kevyen liikunnan aikana muutaman kerran. Kannattaa kokeilla erilaisia variaatioita. Minäkin aikanaan tein puolen tunnin kovan treenin hiittinä, ei sopinut ollenkaan. Nykyään teen kuntopyörällä 20 min kevyen treenin ja sen aikana 4-5 minuutin hiittiä. 

Kerrankin mielenkiintoinen keskustelu täällä, harmi kun työt kutsuu. 

Vierailija
30/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

parempi näin kirjoitti:

No kiitoksia vain tiedosta. :D Ymmärrän toki, että kuplassa eläminen ja väärien, tuttujen oppien mukaan on mukavampi elää, kuin edes yrittää oppia jotain uutta ja parantaa omaa terveyttään tekemällä muutoksia siihen tuttuun ja turvalliseen.

No nyt oli kyllä epämiellyttävän omahyväinen kommentti.

-ohis

Vierailija
31/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hoikka nelikymppinen enkä ala kiduttaa itseäni (omaan makuuni) pahalla ruoalla. Sen ajan, minkä elän, syön itselleni mieluista ruokaa. En hingu elää 80-vuotiaaksi, silloin on vanha. Elän ja nautin nyt ja siinä se.

Vierailija
32/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sairastuin 10- vuotiaana rasitusastmaan. Erilaisia allergioita oli ollut 5- vuotiaasta asti. Meillä kotona syötiin huonosti. Ruokaa oli aina kaapit täynnä, mutta sisälsivät aivan vääränlaista tavaraa. Meillä syötiin puuroa, muroja, maitoa, paahtoleipää, paljon riisiä ja spaghettia, lihaa, rypsiöljyä, margariinia, vanukkaita ja jogurtteja. Ymmärrätte varmaan, että jos ihminen syö lapsesta asti tällaista ruokaa, niin ei ole kyllä minkäänlaisia mahdollisuuksia parantua. Päinvastoin. Muistan vieläkin sen fiiliksen, mikä tuli usein kotona ruoan jälkeen: turvonnut, laiska ja väsynyt olo.

Muutin 20-vuotiaana ruokavaliotani. Aloin syömään kunnolla erilaisia kasviksia, salaatteja ja marjoja. Jätin kaikki lisäaineet ja muut roskat pois. En koske riisiin, vehnäpastoihin tai muroihin enää pitkällä tikullakaan. Mun paino on laskenut, allergiat hävinnyt. Olin ennen todella pahasti allerginen koivulle. Nykyään en enää oireile siihen, menkkakivut hellittäneet ja olo on sharppi. Astma on myös kontrollissa, vähän vielä oireilee, jos yritän juosta liian pitkiä matkoja liian nopeaan tahtiin. Lääkkeitä ei mun tartte enää käyttää, enkä ole kipeänäkään ollut aikoihin.

Kannattaa kokeilla. Alkuun tekee kipeää, kun kroppa on siinä hiilari-sokerikoukussa, mutta viikon parin päästä ei niitä tee enää mieli.

Vierailija
33/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoikka nelikymppinen enkä ala kiduttaa itseäni (omaan makuuni) pahalla ruoalla. Sen ajan, minkä elän, syön itselleni mieluista ruokaa. En hingu elää 80-vuotiaaksi, silloin on vanha. Elän ja nautin nyt ja siinä se.

Niin. Elämä on oppimista ja valintoja.

Vierailija
34/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on kai oman vajaavaisuutensa takia järjenvastainen tarve kontrolliin. Sitähän nämä kaikki terveyteen vetoavat ihmiset yrittävät vaikuttaa. Aivan kuten uskonnot, pyramidihuijaukset, taikausko jne.jne. ihan mikä vaan. 

Elämä on ennalta-arvaamatonta ja riskittä ei voi elää. Samat fitness-ihmiset asuvat kaupungissa, matkustavat autolla, kaikissa on suuri riski kuolla. 

Jos syövän riskit olisivat noin ennakoitavissa ja poistettavissa, ei niitä olisi niin paljoa. 

Lapsettomuus nostaa riskiä syöpään, aivan kuten korvikeruokinta. Kasvissyönti lisää syöpäriskiä, kuten myös lihansyönti. Tupakka nostaa riskiä merkittävästi, mutta niin myös hiusvärit jne. 

Vierailija
35/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti totuus on, että joillakin joihinkin asioihin saattaa auttaa ruokavalio. Ja kokeilu on käytännössä katsoen riskitön, paitsi tietenkin jos jättää huomattavan määrän tarpeellisia ravintoaineita pois.

Olen itse elänyt koko aikuisikäni äärimmäisen terveellisesti. En edes omista mikroa, vaan syön puhdasta tuoretta ruokaa ja liikun paljon luonnossa. Siitä huolimatta sairastuin autoimmuunisairauteen eikä mikään elintapojen muutos ole tähän tepsinyt. Tiedän myös monia muita kenellä ruokavalio ja liikunta kunnossa, mutta ovat silti sairastuneet vaikka mihin eikä ole poppaskonstit auttaneet. Pahimmillaan tuollainen paatos syyllistää sairastuneita. Aina ei voi näihin asioihin itse vaikuttaa.

Vierailija
36/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin 10- vuotiaana rasitusastmaan. Erilaisia allergioita oli ollut 5- vuotiaasta asti. Meillä kotona syötiin huonosti. Ruokaa oli aina kaapit täynnä, mutta sisälsivät aivan vääränlaista tavaraa. Meillä syötiin puuroa, muroja, maitoa, paahtoleipää, paljon riisiä ja spaghettia, lihaa, rypsiöljyä, margariinia, vanukkaita ja jogurtteja. Ymmärrätte varmaan, että jos ihminen syö lapsesta asti tällaista ruokaa, niin ei ole kyllä minkäänlaisia mahdollisuuksia parantua. Päinvastoin. Muistan vieläkin sen fiiliksen, mikä tuli usein kotona ruoan jälkeen: turvonnut, laiska ja väsynyt olo.

Muutin 20-vuotiaana ruokavaliotani. Aloin syömään kunnolla erilaisia kasviksia, salaatteja ja marjoja. Jätin kaikki lisäaineet ja muut roskat pois. En koske riisiin, vehnäpastoihin tai muroihin enää pitkällä tikullakaan. Mun paino on laskenut, allergiat hävinnyt. Olin ennen todella pahasti allerginen koivulle. Nykyään en enää oireile siihen, menkkakivut hellittäneet ja olo on sharppi. Astma on myös kontrollissa, vähän vielä oireilee, jos yritän juosta liian pitkiä matkoja liian nopeaan tahtiin. Lääkkeitä ei mun tartte enää käyttää, enkä ole kipeänäkään ollut aikoihin.

Kannattaa kokeilla. Alkuun tekee kipeää, kun kroppa on siinä hiilari-sokerikoukussa, mutta viikon parin päästä ei niitä tee enää mieli.

Olisi kiva tietää millaisissa olosuhteissa kasvoit? Allergiat nimittäin loppuvat kuin seinään Suomen ja Venäjän rajalla, vaikka esimerkiksi Venäjän Karjalassa on täysin samat geenit. Venäjällä ei ole allergioita. Lähde: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cea.12527 "Hunt for the origin of allergy – comparing the Finnish and Russian Karelia"

ja

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cea.12895

Significant disparities in allergy prevalence and microbiota between the young people in Finnish and Russian Karelia

Vierailija
37/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makuaisti ei ole vakio vaan muuttuu syömisten mukaan.

Vierailija
38/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tietävät jo miten syödään suunnilleen terveellisesti. Vaikka meidät kaikki koulutettaisiin ravintoterapeutuksi, olisi silti ruokavalion aiheuttamia terveysongelmia, vaikkakin toki vähemmän.

Suurin ongelma ei ole tiedon puute vaan ympäristö, joka tekee epäterveellisen ruoan syömisestä houkuttelevaa ja aivan liian helppoa. Addiktoivaa. Nykyisessä ympäristössä meitä houkutellaan värikkäästi pakatuilla ja iloisesti mainostetuilla herkuilla, jotka tiedämme meille haitallisiksi. Itsekuri, jota tuon ympäristön vastustamiseen tarvittaisiin, on vähissä, kun jaksamista vaaditaan niin paljon muillakin elämän osa-alueilla.

Ehkäpä taikasana olisi se, että kaikilla olisi mestarillinen itsekuri - ainakin niillä, joille terveellisen ruoan syöminen ei ole ennestään helppoa, kiitos oikein syntyneiden tottumusten tai osittain geenienkin. Itsekuri ei kuitenkaan kasva ravintosaarnalla. Vaan miten? Jos tietäisin, eläisin täydellisesti.

Vierailija
39/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki tietävät jo miten syödään suunnilleen terveellisesti. Vaikka meidät kaikki koulutettaisiin ravintoterapeutuksi, olisi silti ruokavalion aiheuttamia terveysongelmia, vaikkakin toki vähemmän.

Suurin ongelma ei ole tiedon puute vaan ympäristö, joka tekee epäterveellisen ruoan syömisestä houkuttelevaa ja aivan liian helppoa. Addiktoivaa. Nykyisessä ympäristössä meitä houkutellaan värikkäästi pakatuilla ja iloisesti mainostetuilla herkuilla, jotka tiedämme meille haitallisiksi. Itsekuri, jota tuon ympäristön vastustamiseen tarvittaisiin, on vähissä, kun jaksamista vaaditaan niin paljon muillakin elämän osa-alueilla.

Ehkäpä taikasana olisi se, että kaikilla olisi mestarillinen itsekuri - ainakin niillä, joille terveellisen ruoan syöminen ei ole ennestään helppoa, kiitos oikein syntyneiden tottumusten tai osittain geenienkin. Itsekuri ei kuitenkaan kasva ravintosaarnalla. Vaan miten? Jos tietäisin, eläisin täydellisesti.

Valistus ei toimi, se on nähty. Neuromarkkinoinnilla ihmisten aivot on sekoitettu ja lisäksi ravitsemusteollisuuden tuhannet kemistit ovat kehittäneet aineita joilla kylläisyys ja muu signalointi estetään. Esimerkiksi fruktoosi estää kylläisyyssignaloinnin (kuten leptiini) toimintaa, jolloin ihminen syö yli tarpeensa. Kuten evoluutiossa on ollutkin tarpeen syödä yli tarpeen läskivarastoon satokausina.

Mikä sitten on terveellistä ja missä ajassa? Ennen kananmuna ja voi oli pahasta, nyt ne ovat hyvästä. Ennen kuiduilla ei ajateltu olevan mitään merkitystä ja ne poistettiin, koska kuitu ei kestä pakastamista. Kokeileppa pakastaa appelsiini, se on aikamoista muhjua sulaessaan. Ennen suolistobakteereiden ja terveyden välillä ei tiedetty olevan mitään yhteyttä. Äidinmaidonkorvikkeistakin puuttui oligosakkaridit, eli bakteereiden kasvualusta ja lisäksi vauvanruokaan tungettiin fruktoosia. Tässä hetkessä vaikuttaisi siltä, että on paljon terveellisempää syödä porkkana maasta multineen kuin porkkana hyvin pestynä.

Vierailija
40/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen olet nyt? Onnistuiko eka yritys muuttaa ruokavaliota, vai oliko takana useita yrityksiä? Minulla on ollut useita yrityksiä, mutta aina vanhat tavat ovat lopulta palanneet.