Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Totuus syövästä ja terveydestä!

Vierailija
12.09.2019 |

Omilla elintavoilla on erittäin iso vaikutus omaan terveyteen. Todella moni sairaus olisi parannettavissa ja estettävissä, jos ihmiset söisivät puhtaasti. Ruokaa, jota ihmisten on alunperinkin tarkoitettu syötävän.

Näillä eväillä pääsee jo äärimmäisen pitkälle:

Älä syö prosessoituja ruokia ( esim. makkaroita, eineksiä, pizzoja, ranskiksia, margariinia, muroja, maitoa, leipää (jossa on hiivaa). Tämä koskee myös vegaaneja. Monet vegaanit luulevat syövänsä terveellisesti, mutta todellisuudessa se moskan määrä esim. niissä valmisruoissa on järkyttävä. Esimerkiksi beyond burgerin ainesosaluettelo on hämmästyttävä.

Älä tunge suuhusi lisäaineita, limsoja, aspartaamia, glukoosi-fruktooseja, maissitärkkelystä, soijaa yms. Käytä mahdollisimman vähän sokeria kuin vaan mahdollista. Sokeri on syövälle yksi tärkeimmistä polttoaineista.

Jos syöt lihaa, niin yritä parhaimman mahdollisuutesi mukaan ostaa antibioottivapaata lihaa ilman gmo:ta.
Kaikki mitä se eläin on syönyt siirtyy myös ihmisen kehoon. Tästä on myös paljon tutkimustietoa koskien myös antibioottiresistenssiä ja lääkkeillä pumpatun lihan yhteisvaikutuksista.

Jättäkää vehnäjauhot pois ja käyttäkää tilalla spelttiä ja ruista. Myös kikhernejauho on hyvä.

Ruokateollisuudella ei ole minkäänlaisia intressejä välittää sun terveydestä tai ravinnonsaannista. He haluavat maksimoida tulonsa meidän kuluttajien kustannuksella. Mainostavat ja tekevät keinoruokaa, joka saa sinut sairaaksi.
Kun ymmärrät tämän ja muutat ruokailutottumuksiasi tulet voimaan 100% varmuudella paremmin.
Pääset eroon mm. ylipainosta, diabeteksesta, astmasta, joistain allergioista ja muista autoimmuunisairauksista.

Hyvät nyrkkisäännöt koskien ruokaa ovat:

- Mitä lyhyempi ainesosaluettelo, sen parempi.
- Kokkaa niin paljon itse kuin vain mahdollista.
- Mitä enemmän jotain ruokaa mainostetaan isoilla rahoilla, sitä todennäköisempää on, että se ei ole sulle hyväksi ( esimerkiksi maito, becel-levite, actimelit, fitness-murot, propudit, paula lehmät, jackyt, härkis, mifu, rapsi- ja rypsiöljy jne.)

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin 10- vuotiaana rasitusastmaan. Erilaisia allergioita oli ollut 5- vuotiaasta asti. Meillä kotona syötiin huonosti. Ruokaa oli aina kaapit täynnä, mutta sisälsivät aivan vääränlaista tavaraa. Meillä syötiin puuroa, muroja, maitoa, paahtoleipää, paljon riisiä ja spaghettia, lihaa, rypsiöljyä, margariinia, vanukkaita ja jogurtteja. Ymmärrätte varmaan, että jos ihminen syö lapsesta asti tällaista ruokaa, niin ei ole kyllä minkäänlaisia mahdollisuuksia parantua. Päinvastoin. Muistan vieläkin sen fiiliksen, mikä tuli usein kotona ruoan jälkeen: turvonnut, laiska ja väsynyt olo.

Muutin 20-vuotiaana ruokavaliotani. Aloin syömään kunnolla erilaisia kasviksia, salaatteja ja marjoja. Jätin kaikki lisäaineet ja muut roskat pois. En koske riisiin, vehnäpastoihin tai muroihin enää pitkällä tikullakaan. Mun paino on laskenut, allergiat hävinnyt. Olin ennen todella pahasti allerginen koivulle. Nykyään en enää oireile siihen, menkkakivut hellittäneet ja olo on sharppi. Astma on myös kontrollissa, vähän vielä oireilee, jos yritän juosta liian pitkiä matkoja liian nopeaan tahtiin. Lääkkeitä ei mun tartte enää käyttää, enkä ole kipeänäkään ollut aikoihin.

Kannattaa kokeilla. Alkuun tekee kipeää, kun kroppa on siinä hiilari-sokerikoukussa, mutta viikon parin päästä ei niitä tee enää mieli.

Olisi kiva tietää millaisissa olosuhteissa kasvoit? Allergiat nimittäin loppuvat kuin seinään Suomen ja Venäjän rajalla, vaikka esimerkiksi Venäjän Karjalassa on täysin samat geenit. Venäjällä ei ole allergioita. Lähde: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cea.12527 "Hunt for the origin of allergy – comparing the Finnish and Russian Karelia"

ja

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cea.12895

Significant disparities in allergy prevalence and microbiota between the young people in Finnish and Russian Karelia

Kasvoin Etelä-Suomessa melko rauhallisella kerrostaloalueella. Asfalttia paljon, mutta oli siinä lähellä metsää ja luontoakin.

Vierailija
42/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sairastuin 10- vuotiaana rasitusastmaan. Erilaisia allergioita oli ollut 5- vuotiaasta asti. Meillä kotona syötiin huonosti. Ruokaa oli aina kaapit täynnä, mutta sisälsivät aivan vääränlaista tavaraa. Meillä syötiin puuroa, muroja, maitoa, paahtoleipää, paljon riisiä ja spaghettia, lihaa, rypsiöljyä, margariinia, vanukkaita ja jogurtteja. Ymmärrätte varmaan, että jos ihminen syö lapsesta asti tällaista ruokaa, niin ei ole kyllä minkäänlaisia mahdollisuuksia parantua. Päinvastoin. Muistan vieläkin sen fiiliksen, mikä tuli usein kotona ruoan jälkeen: turvonnut, laiska ja väsynyt olo.

Muutin 20-vuotiaana ruokavaliotani. Aloin syömään kunnolla erilaisia kasviksia, salaatteja ja marjoja. Jätin kaikki lisäaineet ja muut roskat pois. En koske riisiin, vehnäpastoihin tai muroihin enää pitkällä tikullakaan. Mun paino on laskenut, allergiat hävinnyt. Olin ennen todella pahasti allerginen koivulle. Nykyään en enää oireile siihen, menkkakivut hellittäneet ja olo on sharppi. Astma on myös kontrollissa, vähän vielä oireilee, jos yritän juosta liian pitkiä matkoja liian nopeaan tahtiin. Lääkkeitä ei mun tartte enää käyttää, enkä ole kipeänäkään ollut aikoihin.

Kannattaa kokeilla. Alkuun tekee kipeää, kun kroppa on siinä hiilari-sokerikoukussa, mutta viikon parin päästä ei niitä tee enää mieli.

Olisi kiva tietää millaisissa olosuhteissa kasvoit? Allergiat nimittäin loppuvat kuin seinään Suomen ja Venäjän rajalla, vaikka esimerkiksi Venäjän Karjalassa on täysin samat geenit. Venäjällä ei ole allergioita. Lähde: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/cea.12527 "Hunt for the origin of allergy – comparing the Finnish and Russian Karelia"

ja

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/cea.12895

Significant disparities in allergy prevalence and microbiota between the young people in Finnish and Russian Karelia

Kasvoin Etelä-Suomessa melko rauhallisella kerrostaloalueella. Asfalttia paljon, mutta oli siinä lähellä metsää ja luontoakin.

Tuo Venäjän Karjalan ja meidän völinen allergiatutkimus selittää kohdallasi aika paljon.

Ennen ei oikein tajuttu kaupunkien viheralueiden merkitystä, mutta pikkuhiljaa tämäkin alkaa selvitä:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6517926/

"Urban green spaces (UGS) are of strategic importance to the quality of life of urban dwellers [1,2]. They provide a series of ecosystem services (ES) that have direct and indirect effects on public health [3]. The direct effects include all those processes that mitigate environmental degradation: air purification [4,5,6], carbon sequestration [7], climate regulation [8], and water regulation and purification [9,10]; and those that directly prevent diseases—improved psychological well-being [11] and reduced stress [12]. The indirect effects are related to the possibility offered by UGS to carry out physical activities and sports [13], i.e., reduced obesity and cardiovascular symptoms [13,14], leisure and recreation [15,16], socialization, and contact with nature [17], which result in a feeling of well-being that contributes to improved health and quality of life [18]."

Ihmeen vähän näitä kuitenkin tuodaan esille mediassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä söin 90-luvulla ihan tuota samaa ”roskaa” ja niin söivät kaveritkin. Oli ihan normaalia koulun jälkeen syödä vanukasta tai jotain eineshampurilaisia ja ihan terveitä oltiin. Mun mielestä se oli ajanhenki silloin.

Ei sillä, nyt olen hyvin tarkka omien lasten ruokavaliosta eivätkä saa syödä tuollaista roskaa juuri ollenkaan, mutta samalla mietin, että onko tässä mitään järkeä. Toisesta ääripäästä toiseen ääripäähän.

Vierailija
44/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoikka nelikymppinen enkä ala kiduttaa itseäni (omaan makuuni) pahalla ruoalla. Sen ajan, minkä elän, syön itselleni mieluista ruokaa. En hingu elää 80-vuotiaaksi, silloin on vanha. Elän ja nautin nyt ja siinä se.

Joo, moni sanoo noin nuorempana. Sitten hieman ikääntyneempänä kun alkaa tulla moninaisia vaivoja, käydään tiuhaan lääkärissä ja ollaan vihaisia kun ei olekaan olemassa ihmelääkettä jolla vaivat saisi pois. Tehokkaampia ja tehokkaampia hoitoja ja lääkkeitä vaaditaan sitä mukaa kuin oireet pahenevat. Nähty on niin lukemattomat kerrat.

Vierailija
45/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpää ei tule myös, jos et asu homeasunnossa tai hengitä pakokaasuja.

Ykkönen syöpien aiheuttaja on alkoholibjoka unohtuu juoppojen suomalaisten listasta.

Vierailija
46/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi on todella paha karsinogeeni eli syöpää aiheuttava aine. Samoin tupakka. Pahin on on näiden yhdistelmä: 1 plus 1 ei ole kaksi vaan 5 kun puhutaan näiden yhdistelmästä. Samoin lihavuus altistaa syövälle.

Vierailija
47/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan teille tähän hyvän ja ytimekkään paketin ruoista, jotka tukevat ja korjaavat immuunipuolustusta, estävät tulehdustilaa, auttavat masennukseen ja pitävät kehon balanssit sekä ph- arvot suotuisina. Itse olen tällä parantunut allergioista ja aknesta.

1. Viljat/Jyvät

- Speltti ( löytyy kaupoista pastana, jauhoina ja jyvinä)

- Ruis ( pastat, jauhot)

- Kvinoa

- Kikhernepasta ( löytyy myös jauhona)

- Kamut

- Villi riisi

2. Vihannekset

- Paprika

- Avocado

- Lehtikaali

- Salaatit ( ei jäävuori)

- Kivelliset oliivit

- Sipulit

- Kirsikka- ja luumutomaatit

- Kurpitsat ja kesäkurpitsa

- Sienet ( ei shitake)

- Kurkku

- Voikukanlehti

- Rukola

3. Rasvat & Öljyt

- Oliiviöljy ( älä kuumenna)

- Kookosöljy ( älä kuumenna)

- Seesaminsiemenöljy

- Hamppuöljy

- Avokadoöljly

- Viinirypälesiemenöljy

4. Hedelmät ja marjat

- Osta vain hedelmiä ja marjoja, jotka sisältävät siemeniä ( Vältä gmo:ta)

5. Proteiinin lähteet

- Antibiootti ja GMO- vapaa liha ( älä syö possua)

- Sama pätee kaloihin ( Vältä kasvatettua ja rypsiöljyllä ruokittua lohta)

- Mantelit, pähkinät, kikherneet

Yrttiteet

- Kamomilla

- Takiaisenjuuri

- Seljankukka/marja

- Inkivääri

- Vadelmanlehti

- Nokkonen

Muita hyviä yrttejä:

- Tilli

- Basilika

- Timjami

- Oregano

Sokerin sijasta makeutukseen voi käyttää Agavesiirappia.

Vältä jodioitua suolaa. Älä syö eineksiä. Pyri tekemään mahdollisimman paljon itse.

Vierailija
48/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitan teille tähän hyvän ja ytimekkään paketin ruoista, jotka tukevat ja korjaavat immuunipuolustusta, estävät tulehdustilaa, auttavat masennukseen ja pitävät kehon balanssit sekä ph- arvot suotuisina. Itse olen tällä parantunut allergioista ja aknesta.

1. Viljat/Jyvät

- Speltti ( löytyy kaupoista pastana, jauhoina ja jyvinä)

- Ruis ( pastat, jauhot)

- Kvinoa

- Kikhernepasta ( löytyy myös jauhona)

- Kamut

- Villi riisi

2. Vihannekset

- Paprika

- Avocado

- Lehtikaali

- Salaatit ( ei jäävuori)

- Kivelliset oliivit

- Sipulit

- Kirsikka- ja luumutomaatit

- Kurpitsat ja kesäkurpitsa

- Sienet ( ei shitake)

- Kurkku

- Voikukanlehti

- Rukola

3. Rasvat & Öljyt

- Oliiviöljy ( älä kuumenna)

- Kookosöljy ( älä kuumenna)

- Seesaminsiemenöljy

- Hamppuöljy

- Avokadoöljly

- Viinirypälesiemenöljy

4. Hedelmät ja marjat

- Osta vain hedelmiä ja marjoja, jotka sisältävät siemeniä ( Vältä gmo:ta)

5. Proteiinin lähteet

- Antibiootti ja GMO- vapaa liha ( älä syö possua)

- Sama pätee kaloihin ( Vältä kasvatettua ja rypsiöljyllä ruokittua lohta)

- Mantelit, pähkinät, kikherneet

Yrttiteet

- Kamomilla

- Takiaisenjuuri

- Seljankukka/marja

- Inkivääri

- Vadelmanlehti

- Nokkonen

Muita hyviä yrttejä:

- Tilli

- Basilika

- Timjami

- Oregano

Sokerin sijasta makeutukseen voi käyttää Agavesiirappia.

Vältä jodioitua suolaa. Älä syö eineksiä. Pyri tekemään mahdollisimman paljon itse.

Kiitos! Jos sitä saisi itteensä niskasta kii ja kokeiltua.

Vierailija
49/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa miten masennuksen voi poistaa ruokavaliolla?

pidä hiilarimäärä kurissa (itse syön max. 50 g/päivä)

Lisäksi hiittiä, hittiä, monipuolista liikuntaa, ulkoilua, joogaa.

Minulla ei urheilu (sali, uinti, lenkkeily) suju vähähiilarisella lainkaan, kokeiltu on. Mistään hiittaamisesta on turha haaveillakaan. Karppasin aikani, kunnes totesin, ettei se sovi kropalleni. 

Meitä on tietysti erilaisia ja pitääkin etsiä se itselleen sopiva ruokavalio. Oletko varma, että söit riittävästi rasvaa? Sitä pitää syödä paljon ja lisäksi saattaa kestää puolikin vuotta, ennenkuin elimistösi oppii uuteen. Hiitin pituus voi olla vaikkapa 15 sekuntia ja sen voi toistaa kevyen liikunnan aikana muutaman kerran. Kannattaa kokeilla erilaisia variaatioita. Minäkin aikanaan tein puolen tunnin kovan treenin hiittinä, ei sopinut ollenkaan. Nykyään teen kuntopyörällä 20 min kevyen treenin ja sen aikana 4-5 minuutin hiittiä. 

Kerrankin mielenkiintoinen keskustelu täällä, harmi kun työt kutsuu. 

Söin kyllä tarpeeksi rasvaa, laskeskelin makroja. Vähähiilarisella olin kolmisen vuotta, ja kun ei urheilu edelleenkään sujunut, sain tarpeekseni. Ihan sama, että mikä tahansa harrastamani urheilun laji oli kyseessä, kroppa oli aina treenatessa ihan betonia. Jalat ja kädet painoi tonnin, pienikin ponnistelu hengästytti huolella, ja tuntui, etten vaan yksinkertaisesti jaksa. Välillä meinasi taju lähteä. Palautuminen oli tosi huonoa, ja kesti todella kauan. Kun lopetin vähähiilarisen, kaikki nuo ongelmat poistui. Ero oli kuin yöllä ja päivällä, ja treenikin kulkee ihan eri lailla.

Vierailija
50/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä neuvoja itsekin noudatan ja hyvin olen voinut. Flunssaa en ole sairastanut 10 vuoteen, vaikka työpaikalla on kaikki muut aina vähintään sesonkiaikaan kipeinä.

Vierailija
51/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäpä sanot siihen ap, kun todella puhtaasti syövä ,liikuntaa kotuudellaharrastava ,raitis mies sairastui vatsasyöpään ja kuoli ,näitä on monia vastaavia. Sitten taas ikänsä alkoholin kanssa läträävä ja just noita epäterveellisiä mainitsemiasi ruokia syövä ja liikuntaa harrastamaton tuttava täytti just 95 ja muisti ok, eikä mitään erikoista sairautta.

Eikä nämä ole yksittäistapauksia. Eiköhän geenit ole se avainasia ,joista emme vielä tarpeeksi tiedä.

Vierailija
52/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen hoikka nelikymppinen enkä ala kiduttaa itseäni (omaan makuuni) pahalla ruoalla. Sen ajan, minkä elän, syön itselleni mieluista ruokaa. En hingu elää 80-vuotiaaksi, silloin on vanha. Elän ja nautin nyt ja siinä se.

Makuaisti ei ole vakio vaan muuttuu syömisten mukaan.

Tiedän kyllä. En vaan ole terveysintoilija, ennemminkin hedonisti. Se, mikä tuo nautintoa, on minua varten. En ala syömään ns. pelkkiä ituja, vaikka se satavarmasti ehkäisisi syövän. Elämän bingossa olisi silti jäljellä runsaslukuisesti viheliäitä sairauksia, joista moneen vaikuttaa geenit ja puhtaasti tuuri. Tai pelkästään se tuuri.

Vierailija
53/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, moni sanoo noin nuorempana. Sitten hieman ikääntyneempänä kun alkaa tulla moninaisia vaivoja, käydään tiuhaan lääkärissä ja ollaan vihaisia kun ei olekaan olemassa ihmelääkettä jolla vaivat saisi pois. Tehokkaampia ja tehokkaampia hoitoja ja lääkkeitä vaaditaan sitä mukaa kuin oireet pahenevat. Nähty on niin lukemattomat kerrat.

Minulla on hyvät veriarvot, hoidan hampaani tunnollisesti, liikun päivittäin, en tykkää karkista enkä edes suklaasta. Ei ole diabetesriskiä, ei sukurasitetta sydänsairauksiin, liikkuminen tuntuu hyvältä, nukun hyvin, elämässäni on rakkautta. Jos tulee kremppaa, niin enemmän se on sitä huonoa tuuria kuin sitä, että söin lasagnea.

Vierailija
54/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten niitä esimerkkejä hyvistä ruoista? Vihannekset ja hedelmät täynnä hyönteistentorjunta-aineita, myynnissä oleva hunaja on laimennettu siirapilla, oliiviöljy ei ole aitoa oliiviöljyä, kalat kasvatetaan farmilla ja pumpataan täyteen antibioottia...

Vierailija
55/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kala ei todellakaan ole terveysruokaa. Etenkin rasvaiseen loheen kerääntyy raskasmetalleja. Ja rasvaisen ruoan syönnin jälkeen verisuonet toimivat huonommin.

Suosittelen tutustumaan Nutriton Facts -youtubekanavaan.

Vierailija
56/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

WE ARE SO USE TO WHAT KILLS US, THAT WE AUTOMATICALLY REJECT WHAT HEALS US.

Vierailija
57/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kököt.

Kyllä kaikki on pitkälti tuurista kiinni ja geeneistä.

Ikänsä voita ja pullaa mättänyt sukulaisenaiseni on lähes ysikumppisenä terävä kuin partaveitsi ja asustelee itsekseen omakotitalossa. Kunto parempi kuin 20 v nuoremmalla äiteelläni.

Koko elämänsä himona urheillut, hoikka ja terveellisesti syövä tuttu sairastui kuusikymppisenä suolistosyöpään.

Toinen terveellisesti elänyt viiskymppinen tuttu lähti infarktiin ilman mitään varoitusta.

Nauttikaa elämästänne kun voitte. Jos se pulla päivässä teke elämstä kivempaa, antaa mennä.

Mikä "terveellisesti syöminen"? Kasvissyöjältä voi puuttua elintärkeitä aineita kuten solujen perusrakennusaine proteiini tai seleeni.Syövän perussyy on happiradikaalien aiheuttama DNA-vaurio.

Nimenomaan määrittele se ''terveellisesti syöminen''. Monet tuttavani, jotka ''syövät terveellisesti'' vetävät maitorahkaa tolkuttomia määriä, riisiä, pakastekasviksia, halpaa kanaa, soijaa, suolistolle vaarallisia jäteöljyjä, proteiinipatukoita ja noccoja. Tuo ei ole terveellistä syömistä, vaan elintarvikejättien myrkyllisiä valheita, jotka sokea kuluttaja on uskonut hyväksi elämäntavaksi.

Mikä vika pakastekasviksissa? Lisäaineettomia ja pitkä myyntiaika vähentää hävikkiä, joka kompensoi pakastuksen ympäristövaikutuksen.

Vierailija
58/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla turhauttavaa yrittää muuttaa syömistottumuksiaan, kun hakiessaan tietoa tai "inspiraatiota" törmää sellaiseen puheeseen, että ravinnon pitäisi olla täydellistä ollakseen riittävän terveellistä. Monelle voi tulla sellainen olo, että jos se perusruokakin kerran on niin epäterveellistä, niin voi sitten varmaan saman tien luovuttaa ja syödä niitä jätskejä ja viinereitä.

Joillekin se, että syö päivälliseksi vaikka einesaterian jätskin sijaan, voilla jo suunta parempaan. Sitten kun on tottunut siihen, niin voi taas parantaa jne. Mutta kun monesta suunnasta tulee sellaista painetta, että pitäisi olla ihan heti täydellistä. Ei ne elämänmuutokset sillä tavalla tapahdu, että siirrytään nykytilanteesta suoraan sinne tavoitteeseen. Sillä tavalla tulee uupumus, sitten romahdus ja luovutus. Muutos on matka, jossa lopputulosta kohti mennään asteittain.

Monet kertovat, millaiseksi ovat muuttaneet elämäänsä, yrittäen esimerkillään olla apuna muille. Usein kerrotaan, millaista elämä oli ennen, millaista se on nyt, ja mitä hyötyä muutoksesta on ollut. Tarkoitus on hyvä, mutta hyötyä ei välttämättä ole niin kauan kuin tarinasta puuttuu se osa, missä kerrotaan miten siihen lopputulokseen on todellisuudessa päädytty. Ihmisten on helppo kuvitella se lopputulos, johon haluaa, mutta siihen pääseminen onkin käytännössä paljon vaikeampaa.

Vierailija
59/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan voi ei ole hyväksi. Parempi rypsiöljy on. Valkoinen vilja ja liika sokeri on pahasta. 

Vierailija
60/87 |
12.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin ketogeenisen dietin ja nyt on viides viikko menossa. Opettelen tässä samalla tekemään tavallista ruokaa mutta ketogeeniseen tapaan, koska tarkoituksena on pysyä tällä ruokavaliolla loppuelämä. Tänään esim. leivoin puolukkapiirakkaa, joka ei kyllä hävinnyt ollenkaan vehnäjauhoista ja sokerista tehdylle. 

Parasta tällä ruokavaliolla on se, että annoskoot on pienentyneet aivan itsekseen ilman omaa yritystä. Syödessä tulee tosi helposti kylläinen olo, eikä vaan halua syödä enempää vaikka ruoka ois miten hyvää. Just tätä ihmettelin tuossa päivällä, kun otin palan tuota puolukkapiirakkaa. Aiemmassa elämässä oisin ihan helposti voinut syödä vaikka puolet siitä samalla istumalla, nyt söin pienen palan ja tuli niin kylläinen olo ettei edes tehnyt mieli enempää! Tää on mulle uutta ja tervetullutta. Nyt voin vihdoin kuunnella kehoani ja syödä sen mukaisesti -syön siis silloin kun on nälkä ja lopetan kun on kylläinen olo. Eikä vaadi edes minkäänlaista itsekuria :) 

Ketogeenistäkin on netissä vaikka millaisina versioina, mutta oikein ja terveellisesti toteutettuna se sisältää maks 20g hh per päivä, ja nämä otetaan mm.  vihreistä vihanneksista. Proteiinia syödään sen verran, kuin mitä sitä nyt normaalistikin tulee syötyä, ja rasvaa sitten loput. Rasvoja en lisäile, vaan ne tulee luonnostaan ravinnosta; rasvaista lihaa, kalaa, juustoja, voita, oliiviöljyä salaatinkastikkeena jne. Kaloreita ei lasketa enkä laske makrojakaan sen enempää, koska teen ruokani netistä löytyvien ketoreseptien mukaisesti joihin on laskettu hiilarit valmiiksi. Lisäksi tähän mun ruokailuun yhdistyy luontevasti pätkäpaasto, koska välillä vain ei ole nälkä moneen tuntiin. SIlloin en sitten vaan syö :) 

Niin ja ryhdyin tälle ruokavaliolle ns. kertarysäyksellä. Sopii mulle paremmin kuin hitaasti hiilarien vähentäminen.