Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuuko kenestäkään muusta järjettömältä mennä istumaan oluelle baariin ja maksaa siitä oluesta 7e, kun se sama olut maksaa marketissa 90 senttiä?

Vierailija
11.09.2019 |

Tulee tyhmä ja kusetettu olo, olen myös siinä luulossa, että ne baarityöntekijätkin salaa nauravat tälle järjettömyydelle.

Onko alkoholi baareista suurin huijaus mitä meillä Suomessa on?

Miksi ei vain juoda omia marketista ostettuja juomia monta sataa prosenttia halvemmalla? Minulla tulee baareissa aina erittäin huijattu olo, enkä voi nauttia siitä 7e oluesta kun tiedän sen todellisen hinnan.

Baarimikot ja kaikki baarissa varmaan salaisesti nauravat minun rahankäytön höllyydelle.

Siitä tulee mieleen se sitaatti: if you can't spot the sucker in your first half-hour at the table, it's you. Olen typerys, että olen baarissa tuhlaamassa 7e yhteen oluttuoppiin.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta kaupasta halvinta kuraa.

Vierailija
62/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Baarissa saa seuraa ja tunnelmaa kaupanpäälle.

Kiva käydä joskus huurteisella ja juttelemassa.

Ja kuka helvetti kiskoo vajaan euron oluen litkua, edes kotonaan?

Minä joskus, mutta käyn myös yökerhoissa ja pubeissa muutaman kerran vuodessa enkä laske mitä se maksaa.

Yleensä 200e/reissu on riittää sis. Taxi kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä saat 0,5l olutta 90 sentillä?

Ainakin baarista Ukrainassa, tulee vielä sipsejä päälle.

Vierailija
64/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oluen hinta on tosiaan ihan posketon.  Uutena ilmiönä on tullut onneksi nämä ravintoloiden myymät 15-19 euroa viini- ja kuohuviinipullot.  Tulee ihan "säästämisen illuusio".

Missä muka saa tuolla hinnalla ravintolassa kokonaisen pullon viiniä?

Yllättävän monessa ja ihan Helsingin ydinkeskustassa.  Ekana tulee mieleen vaikka Ooster ja sitten Kampissa joku ravintola, Forumissa joku ravintola joka on kolmessa kerroksessa.  Ovat tajunneet oikeasti, että hintajousto on olemassa. 

Itse asun noin 16 km päässä Helsingin keskustasta.  Huomasin tänä kesänä uuden naurettavuuden.  Paikallinen ravintola antaa ennen puoltayötä tuleville asiakkaille rannekkeen, jolla juomat saa puoleen hintaan!  Ennen puoltayötä!  Huh!  80-luvulla ravintoloissa tuli yleensä valomerkki klo 00:30-

Vierailija
65/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ymmärrä mitä kusettamista tuo on? Vai kävikö ap ekaa kertaa elämässään baarissa? Onhan niissä hinnat esillä. 

Vierailija
66/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhän olina on kaunista kuultavaa. Hyvä vain kun pysytte poissa baareista, olette kuvottavaa katseltavaa.

Vierailija
67/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tunnu. En mene sinne baariin pelkästään siitä syystä, että saan olutta kurkkuuni. Menen sinne viettämään aikaa ystävieni ja ehkä muidenkin ihmisten kanssa, kuuntelemaan musaa, heittämään tikkaa, pelaamaan bilistä... ja juomaan siinä ohessa vaikka sitä olutta.

Voin minä sitä tölkkikaljaa kotonakin juoda, mutta ei se kyllä ole läheskään niin kivaa.

Onhan se tolkuttoman kallista olutta.

Kannattaa säveltää oma musiikki eikä maksaa jostain nettimusiikista. Oman taulun maalaamisella säästät aika moisen kasan rahaa. ja saat ihan sellaisen taulun kun seinällesi haluat. Vaatteet voit ommella itse, kirjoittaa omat kirjat ja kasvattaa omat perunat ja vihannekset ja viljat.

Käsittämätöntä miten kädettömiä ihmiset nykyisin ovat. Ei ihme että raha ei tahdo riittää kun kaikki pitää saada valmiina. Niin kuin se olut siellä baarissa.

Vierailija
68/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tän vuoden aikana mennyt reilusti yli kaksi tonnia baareihin ja takseihin vaikkei periaatteessa olisi varaakaan kun olen työtön.

Vierailija
69/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samasta syystä en käy kahviloissa. Kahvikupin hinnalla saa kahvipaketin. Mutta oonkin pienituloinen 🙂

Aloin laskemaan etta onko mulla varaa juoda espressoa kun se maksaa puolet enemmän kilolta kuin vaaleapaahtoinen eli joitakin euroja paketilta. Mietin sitten ärrä kahvikupillista, kupillinen euron eli muutama kupillinen maksaa saman verran kuin puoli kiloa espresso-kahvia. Jätin ostamatta ärrä kahvit ja jatkoin espresson juomista kun sehän on halpaa ärräkahvikupillisiin verrattuna.

Vierailija
70/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Baarituopin hinta on kiipeillyt kyllä viime vuosina aika korkealle, ~7€ ei ole ennenkuulumaton ees 0,4l normikeppanasta.

Ja onhan se kallista, ihan sama vaikka olis ihan hyvin toimeentuleva.

Kapakan pointti on toisaalta usein siinä, että on paikka jossa istuskella hetki tuttujen kanssa yms, eli maksetaan siinä muustakin kuin vain oluesta.

Jos haluaa känniin tai tiputtaa märkää itsekseen, niin lähikauppa on paljon parempi vaihtoehto.

Vierailija
71/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkahattutäti kirjoitti:

Mitä kuravelliä sinä Ap juot, jos se maksaa kaupassa 90 senttiä?

Itse juon vain pienpanimoiden erikoisoluita ja mielelläni maistelen kauden uutuuksia pubissa.

Mielelläni maksan 10€ siitä tuopista, etten joudu katsotaan jotain housuunsa kusevaa Penaa viereisessä pöydässä. Makunsa kullakin.

Hyvä Kakkahattutäti.

Kirjoituksessasi on paljon järkeä.  Itse juon tällä hetkellä Koff -tölkkiä, josta maksoin 91 senttiä.  Toisaalta minulla on optio tyhjän tölkin palauttamiseen, joten todellinen raaka-ainekustannus on 84 senttiä.  Minun kotonani ei Pena kuse viereisessä pöydässä- 

Tarkastellaan hetki valintaasi.  Maksat 10 euroa tuopista eikä Pena kuse housuihinsa viereisessä pöydässä sielläkään.  Jos olisit ostanut oluet kotiisi, niin olisiko housuihin kuseva Pena sitten siellä?  Jos on, niin silloin kannattaa nauttia tuoppi kodin ulkopuolella - ilman Penaa.

Vierailija
72/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juon alkoholia muutaman kerran vuodessa ja järkytyn aina ravintoloissa käydessäni oluiden hinnoista. Ei tarvitse olla edes mitään kovin kummoista olutta niin 0,5l tuoppi maksaa 8-9e! Tavallinen Suomi-kurakin maksaa jotain 7e, ihan järjetöntä. Tämä Tampereella, ei tarvitse edes Helsinkiin mennä että hinnat ovat järjettömät.

Missähän käyt Tampereella? Itse Hämeenkadun pubeissa enkä kyllä noin paljon maksa. Tiistaisin ja sunnareilla vielä halvemmalla. Joissain baareissa on happy hour vielä lisäksi.

Vierailija
73/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon kiljua 10% ja sitte meen baariin. Olen se pena kuka kusee housuun.

Vierailija
74/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielelläni kävisin useimmin ravintoloissa niin syömässä kuin juomassakin, mutta yksi kokonainen ilta tulee jo niin kalliiksi, ettei viitsi käydä kuin muutaman kerran vuodessa.

Uskoisin, että asiakasmäärät kyllä lisääntyisivät mikäli hinnat olisivat vähän maltillisempia.

Vierailija
75/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä ravintolaissa kannata syödä eikä hotelleissa yöpyä eikä..

Vierailija
76/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. Suomen alkoholilain mukaan ravintolassa tai baarissa ei saa myydä asiakkaalle alkoholijuomaa päihtymistarkoituksessa vaan vain maun vuoksi. Myöskään päihtyneelle asiakkaalle ei saa ravintolassa tai baarissa myydä alkoholia. Suomen lain mukaan alkoholi on laillinen päihde mutta sitä saa myydä nautittavaksi vain kotona. Kaupasta ja Alkosta saa myydä alkoholia, muta sitä saa juoda vain yksityistiloissa. Ravintolaan ei saa laskea sisään päihtynyttä asiakasta myöskään. Alkoholia saa Suomen alkoholilainsäädännön mukaan myydä juotavaksi vain kotona tai yksityistiloissa. Julkisella paikalla alkoholin nauttiminen ulkona on myös kielletty. Päihtyneenä ei saa myöskään esiintyä, häiriökäyttäytyminen julkisella paikalla humalassa on kielletty, eli esim. et saa kotona juoda itseäsi humalaan ja lähteä kaupungille humalassa. Jos baarissa ostat oluen tulee baarimikon varmistaa ettet osta sitä päihynistarkoituksessa vaan vain maun takia. Lisäksi jos olet juonut jo esim. kaksi olutta ravintolassa ei baarimikko saisi lain mukaan myydä sinulle lisää alkoholijuomia. Tätä lakia rikotaan Suomessa kyllä törkeästi jatkuvasti ja aluehallintovirastojen alkoholitarkastajt tarkkailevat tilannetta ja pyrkivät estämään alkoholin myynnin päihtymistarkoitukseen. Ravintolasta maun takia ostettua alkoholia ei saa myöskään viedä pois anniskelualueelta eikä ravintolaan saa ottaa mukaan omia alkoholijuomia kuen ei muitakaan päiheitä.

Alkoholijuomia ei saa valmistaa eikä myydä ilman lupaa. Väkiviinaa ei saa valmistaa, tuoda maahan, myydä, käyttää eikä pitää hallussa ilman lupaa.

Alkoholijuomien anniskelulupa koskee anniskelupaikan anniskelualuetta ja se myönnetään majoitus- ja ravitsemistoiminnasta annetussa laissa (308/2006) tarkoitettua ravitsemistoimintaa harjoittavalle hakijalle, jos:

1) hyväksyttävä anniskelualue on kooltaan ja rakenteiltaan sellainen, että se on viranomaisten ja luvanhaltijan valvottavissa; ja

2) hakija on laatinut 56 §:ssä tarkoitetun omavalvontasuunnitelman.

Anniskelualueeksi ei saa hyväksyä urheilu-, liikunta-, musiikki- tai muun niihin verrattavan tapahtuman yleistä katsomotilaa. Anniskelualueeksi voidaan kuitenkin hyväksyä katsomotila edellä tarkoitetuissa tapahtumissa, jos se on varattu yksinomaan 18 vuotta täyttäneille henkilöille.

Alkoholijuomien anniskelua saa harjoittaa vain luovuttamalla niitä asiakkaan nautittaviksi hyväksytyllä anniskelualueella. Alkoholijuomien anniskelualue tulee rajata tai merkitä selvästi, ellei alueen rajoja voida muutoin selvästi havaita.

Anniskelualueella saa nauttia vain anniskeluluvan haltijan myymää alkoholijuomaa. Anniskeltua alkoholijuomaa ei saa kuljettaa anniskelualueen ulkopuolelle eikä nauttia sen ulkopuolella. Lupaviranomainen voi anniskelualueen hyväksyessään sallia, että asiakkaat kuljettavat alkoholijuomia saman anniskelupaikan anniskelualueelta toiselle luvanhaltijan 56 §:ssä tarkoitetussa omavalvontasuunnitelmassa hyväksymällä tavalla.

Asiakasta, jonka päihtymys on selvästi havaittavissa, ei saa päästää anniskelupaikkaan. Anniskelupaikassa oleva asiakas, jonka päihtymys on selvästi havaittavissa, tulee poistaa anniskelupaikasta.

Luvanhaltija ja hänen edustajansa saa poistaa kieltoa rikkoneen tai selvästi päihtyneen henkilön luvanhaltijan hallitsemasta tilasta. Luvanhaltija ja hänen edustajansa saa ottaa astian, joka on viety pois anniskelualueelta, kieltoa rikkoneen henkilön hallusta ja hävittää sen sisältämän alkoholijuoman.

Alkoholivalmisteen mainonta ja muu kuluttajiin kohdistuva myynninedistämistoiminta on kielletty, jos siinä luodaan kuva, että valmiste soveltuu alkoholijuomana tai päihdyttävänä aineena käytettäväksi tai muutoin käyttötarkoituksensa vastaisesti nautintatarkoituksiin, tai jos siinä kuvataan valmisteen alkoholipitoisuutta nautintatarkoitukseen houkuttelevana myönteisenä ominaisuutena.

Vierailija
77/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mene baariin vetääkseni halvalla tajuttomuuskännit. Menen tapaamaan ihmisiä.

Minä menen sekä että. (why can't we have both?)

Vierailija
78/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://yle.fi/uutiset/3-7880332

Aiotko mennä tänään baariin? Nämä säännöt latistavat tunnelman

Ravintolat rikkovat lakia myydessään asiakkailleen useita juomia kerrallaan. Moni ravintola ei enää myy viini- tai viinapulloa seurueelle, koska sen juomista ei voida valvoa.

Alkoholilain kiemurat voivat aiheuttaa hankaluuksia paitsi ravintoloille myös asiakkaille.

Lain mukaan baari tai ravintola ei voi myydä asiakkaalle kuin yhden juoman kerrallaan. Juomaa ei voi hakea edes kaverille.

– Jokainen hakee omat juotavansa itse ja yksi juoma kerrallaan. En voi myydä kahta olutta samaan aikaan, tai olutta ja snapsia yhdelle asiakkaalle. Monet ravintolat tosin myisivät ja myyvätkin mielellään snapsin siihen kaveriksi.

Alkoholilaki hillitsee myös seurueiden juhlintaa. Viini- tai viinapullo voidaan myydä ravintolassa porukalle, joka muodostuu vähintään kahdesta henkilöstä. Rairaman mukaan ongelmana on, etteivät ravintolat useinkaan pysty valvomaan pullon laillista tyhjenemistä.

– Tarjoilijan on valvottava, että pullosta kaadetaan laillisia annoksia. Esimerkiksi viinapaukkuun saa kaataa vain neljä senttilitraa viinaa. Totuus on, etteivät ravintolat sitten myy sitä pulloa lainkaan valvontaongelman vuoksi. Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi.

Meillä pitää tehdä neljän senttilitran paukut, kun maailmalla paukut ovat 5-6 senttilitran mittaisia.Maailmalla ei ole edes mittoja käytössä. Ammattitaitoinen henkilökunta osaa kaataa suunnilleen sopivan kokoisen paukun vapaalla kädellä.

Suomessakin on mahdollista hakea Valviralta lupaa erityissuurten paukkujen tekoon, mutta mahdollisuutta ei ole monikaan ravintola käyttänyt.

Alkoholilaki uudistui vuonna 1995. Etelä-Suomen aluehallintoviraston mukaan laki kaipaa tarkennuksia. Yksi näistä on nimenomaan anniskelu yksi juoma kerrallaan.

Alkoholijuomien kotivalmistus

Kotitaloudessa saa yksinomaan käymisen avulla valmistaa mietoja alkoholijuomia yksityiseen käyttöön muussa kuin myyntitarkoituksessa sen mukaan kuin asetuksella säädetään.

Kotona saa juoda laillisesti vaikka kaksi pulloa kossua kerrallaan ja lisäksi kotona saa valmistaa mielinmäärin kotiviiniä omaan käyttöön niin paljon kuin vain haluaa ja saa laillisesti juoda sitä vaikka joka päivä aamusta iltaan.

Vierailija
79/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mietihän SITÄ että baarit kaupunkien keskustoissa silti tekee tappiota. Ei suomalainen juo baarissa. Pelkkää pers’nettoa.

No ihme! Join DBTL: säkin tasan yhden siiderin, kun huomasin että se maksaa 9€.

Vierailija
80/94 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholista tulee hyvä olo, asiat tuntuvat luistavan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän