Puoliso mukana neuvolakäynneillä?
Mitä mieltä, onko soveliasta nykypäivänä? Lapsen isä haluaisi tulla odottavan äidin mukaan kaikki neuvolakäynnit. Kuullut että moni hoitaja ei katso asiaa niin hyvällä, jos "ylimääräinen" henkilö on mukana.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ärsytti, kun oli nuvola-aika vaikka klo 13.00. Klo oli 13.40 ja mitään ei tapahtunut. Sitten klo 14 sieltä vääntyy hehkuvin poskin rouva ja hänen miehensä, jotka ovat jutelleet mukavia parisuhteesta ja tulevasta isyydestä ja kaikesta muutoksesta ja tunteista tunnin yliajalla ja odotuttaneet muita siellä odotushuoneessa.
Muut sitten otettiin pikavauhtia, että aikataulut saatiin kiinni ja itse joutui työnantajalle selittämään, miksi pikainen käynti veikin kaksi tuntia. Kun siellä oli se isi ja perhe halusi jutella parisuhteestaan ja kaikesta uudesta, mitä lapsenodotus tuo tullessaan.
Kyllä se on nimenomaan sitä odotusta "hehkuva" äiti, joka sitä aikaa vie. Mies jurottaa ja katsoo vieressä ja odottaa, että jotain tapahtuu. Mistäs sinä tiedät, mitä kaikkea sille äidille oli jouduttu tekemään? Ehkä olikin ollut jokin poikkeustilanne, joka oli vaatinut lisätutkimuksia. Tai ehkä oli odotettu lääkäriä paikalle, kun hän oli ollut sidottuna toisaalle (esim. ruokatunnille).
Ei saa varata noin tiukkoja aikatauluja joita ei pysty pitämään. Ja kaikki löysät lässytykset pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus ärsytti, kun oli nuvola-aika vaikka klo 13.00. Klo oli 13.40 ja mitään ei tapahtunut. Sitten klo 14 sieltä vääntyy hehkuvin poskin rouva ja hänen miehensä, jotka ovat jutelleet mukavia parisuhteesta ja tulevasta isyydestä ja kaikesta muutoksesta ja tunteista tunnin yliajalla ja odotuttaneet muita siellä odotushuoneessa.
Muut sitten otettiin pikavauhtia, että aikataulut saatiin kiinni ja itse joutui työnantajalle selittämään, miksi pikainen käynti veikin kaksi tuntia. Kun siellä oli se isi ja perhe halusi jutella parisuhteestaan ja kaikesta uudesta, mitä lapsenodotus tuo tullessaan.
Kyllä se on nimenomaan sitä odotusta "hehkuva" äiti, joka sitä aikaa vie. Mies jurottaa ja katsoo vieressä ja odottaa, että jotain tapahtuu. Mistäs sinä tiedät, mitä kaikkea sille äidille oli jouduttu tekemään? Ehkä olikin ollut jokin poikkeustilanne, joka oli vaatinut lisätutkimuksia. Tai ehkä oli odotettu lääkäriä paikalle, kun hän oli ollut sidottuna toisaalle (esim. ruokatunnille).
Voihan se toki olla, että siellä oikein keinohedelmöitystä tehtiin. Mutta päättelin vain siitä ovella käydystä keskustelusta ja rouvan hihittelystä, että hups, meni yliajalle, mutta kun oli niiiiiin kiva jutella vauvan tuomista tunteista
Ja lisäksi terkan anteeksipyytelyistä, kun vihdoin pääsin sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus käy niinkin että kaikki ei olekaan hyvin. Sydänäänet ei kuulu, vauva ei kasva odotetusti, tai äidin virtsassa on runsaasti valkuaista. Esimerkiksi. Jos kova huoli ja hätä tulee, on kyllä ”ihan kiva” olla tilanteessa yhdessä....
Eikö äiti ole aikuinen? Ja terkka ammattilainen?
No on! Mutta se ei paljon lohduta siinä tilanteessa kun kuulee ettei kaikki olekaan hyvin! Kyllä ne huolet ja ikävät kokemukset jakaa puolisonsa kanssa ihan yhtä mielellään kuin onnelliset hetket.
Elättekö siis 24/7 symbioosissa ja juoksette kaikki lasten terveystarkastukset koko perhe yhdessä? Kukaan ei aja autoa yksin, kuskaa lapsua yksin, ei hae postia yksin.
Kun ainahan voi tulla yllätys ja vuelä niin ettei ole jo vslmiiksi terkan kanssa terveysasemalla.
"Hei rakas, tule äkkiä kotiin, Pilvi-Irmeli leikkasi sormeen haavan. Haluan jakaa tämän ikävän tunteen heti sinun kanssa yhdessä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa tulla katsomaan kun vaimolta otetaan verenpaine, paino, pissanäyte ja kopeloidaan ehkä alapäätä, niin mikäs siinä. Saa sieltä pari esitettä kotiin luettavaksi ja se on oikeasti siinä. Ihme hysteriaa.
Et ole ilmeisesti käynyt neuvolassa.
Olen synnyttänyt kolme lasta ja käyneet heistä ensin normaalit äitiysneuvolat ja sitten lastenneuvolat.
Äitiysneuvola on kaikkien kolmen kohdalla ollut juuri tuota mitä lainasit. Ei enempää, ei vähempää. 15 minuuttia, joista 5 minuuttia meni kirjaamiseen.
Mitä teillä siis neuvolassa tehdään? Oletko tuo, jonka mieheltä otettiin jotain salaperäisiä kokeita neuvolassa? Huumeseuloja?
:DDD Nyt se kukkahattu pois päästä.
Monessa kunnassa ottavat miehiltä vähintään verenpaineen ja haastattelut. Jos jotain ilmenee, niin lähettävät jatkotutkimuksiin. Tämä tosin vapaaehtoista. Mutta, positiivinen asia että neuvolassa otetaan koko perhe huomioon.
Kyllä se sitä isää yhtä paljon sykäyttää, kun kuulee tulevan lapsensa sydämensykkeen ja näkee hänet ensi kerrat siinä ruudulla mulahtelemassa epäselvässä kuvassa nyrkkiään heiluttelemassa ja saa arvuutella, onko se nyt tyttö vai poika. Siinähän se oikeastaan vasta konkretisoituu miehelle, että siellä on elävä olento, joka kohta on hänen sylissään. Naiset, jotka eivät sitä ymmärrä, ovat todella epäempaattisia. Saako sitten naisparin osapuoli, joka ei ole raskaana, olla läsnä, vai onko hänkin tilanteessa totaalisen ulkopuolinen ja asiaton?
Se "ylimääräinen" henkilö, jota ei toivota noihin tilaisuuksiin, on perheen pienet, alle kouluikäiset lapset. Heille voi olla järkyttävää nähdä äidille tehtävän kaikenlaisia alapäätutkimuksia, ja he muutenkin vaativat hoitoa ja huomiota niin, ettei äiti saa keskittyä itse tutkimuksiin. Lapsen isä on aina tervetullut.
Täällä nyt ei kannata kysellä mitään. Jollekin se on suuri ongelma, jos toiset käyvät yhdessä hoitamassa yhteisiä asioita. Koittakaahan nyt herranjumala hyväksyä että ihmisiä on erilaisia, niin kuin mielipiteitäkin.
Tottakai itse tulee positiivinen kuva vanhemmista, jos molemmat ovat mukana.
Hmm.. Miksi ette halua ottaa miestä mukaan? Hävettääkö joku? Mies on alkoholisti tai huumehörhö ja siksi ei tule mukaan?
Vierailija kirjoitti:
"Hei rakas, tule äkkiä kotiin, Pilvi-Irmeli leikkasi sormeen haavan. Haluan jakaa tämän ikävän tunteen heti sinun kanssa yhdessä"
"Hei rakas, tule kotiin sitten kun huvittaa. Pilvi-Irmeli täytti muuten jo viisitoista ja pääsi ripiltä. Hän on lapsistamme se, jolla on pitkä tukka. Nuorempi, Veikka-Joonatan (hän on pojistamme toinen, jos muistat), tarvitsisi koulua varten luokkaretkirahaa, mutta minä voin kyllä hoitaa sen(kin) tässä ns. perhe-elämässämme. Ethän unohta esikoisemme Paavali-Armaan häitä? Sinun ei tarvitse huolehtia appiukon puheesta, olen jo miettinyt valmiiksi sen ja tallentanut itse möreällä äänellä. Soitan sen siellä häissä sitten, mutta olisi kyllä kiva jos viitsisit vaikka tekstarin hänelle lähettää. Anoppisi muuten kuoli, mutta hoidin hänet hautaan ilman apuasi. Olisi kyllä tarvittu yksi kantaja lisää, kun tuo Veikka-Joonatan kuitenkin on vasta metrin mittainen, mutta hän sitten kantoi arkkua kävellen puujaloilla, joten hyvin sekin lopulta meni. Pakastimessa on peijaisherkkuja, sulata sieltä ja lämmitä, kun tulet."
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se sitä isää yhtä paljon sykäyttää, kun kuulee tulevan lapsensa sydämensykkeen ja näkee hänet ensi kerrat siinä ruudulla mulahtelemassa epäselvässä kuvassa nyrkkiään heiluttelemassa ja saa arvuutella, onko se nyt tyttö vai poika. Siinähän se oikeastaan vasta konkretisoituu miehelle, että siellä on elävä olento, joka kohta on hänen sylissään. Naiset, jotka eivät sitä ymmärrä, ovat todella epäempaattisia. Saako sitten naisparin osapuoli, joka ei ole raskaana, olla läsnä, vai onko hänkin tilanteessa totaalisen ulkopuolinen ja asiaton?
Se "ylimääräinen" henkilö, jota ei toivota noihin tilaisuuksiin, on perheen pienet, alle kouluikäiset lapset. Heille voi olla järkyttävää nähdä äidille tehtävän kaikenlaisia alapäätutkimuksia, ja he muutenkin vaativat hoitoa ja huomiota niin, ettei äiti saa keskittyä itse tutkimuksiin. Lapsen isä on aina tervetullut.
Missä kunnassa neuvolakäynneillä otetaan ultrat. Meillä neuvolakäyntiin kuului pissat vessassa ja itse katsoi stiksit. Sitten huoneeseen, verenpaine, joskus hb, sydänäänet ja paino ja kirjaus ja ulos. 15 minuuttia korkeintaan, jos oli jotain juteltavaa. Ei siellä kukaan alapäätä ronkkinut ja ultria katseltu ja arvailtu sukupuolta.
Meillä ainakin hoitaja kyseli huolestuneena, kun miestä ei kahdella käynnillä näkynyt. Oli ollut ekalla kerralla mukana ja tuli sitten loputkin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nyt ei kannata kysellä mitään. Jollekin se on suuri ongelma, jos toiset käyvät yhdessä hoitamassa yhteisiä asioita. Koittakaahan nyt herranjumala hyväksyä että ihmisiä on erilaisia, niin kuin mielipiteitäkin.
Miten huono itsetunto sulla oikein on kun mietit mitä joku random ventovieras hoitaja mahtaa susta ajatella?😂😂😂😂
Meillä on yksi lapsi, ja mies oli mukana aina tuolla sairaalan neuvolakäynneillä. Ei hän niissä ollut, missä vain verenpainetta tarkkailtiin, mutta kun ultralla katsottiin kuvaa lapsesta, siellä hän kyllä oli. Nyt kun lapsi on syntynyt, hän on pääasiassa hoitanut lastenneuvolakäynnit ja myös vasut. Hänellä kun on semmoinen työaika, että voi muuttaa aamuvuoron iltavuoroksi. Minä en voi. Minä sitten istun vanhempainilloissa.
Kuntakohtaiset erot on suuret eri neuvoloissa. Ekan lapsen kohdalla lähettivät myös miehen terveystarkastukseen lääkärille ja oli kiireetöntä asiointia. Kun muutimme Helsinkiin, kaikki tehtiin kiireellä ja hyvä jos 10min meni per käynti. Miestä ei Helsingissä pahemmin huomioitu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies haluaa tulla katsomaan kun vaimolta otetaan verenpaine, paino, pissanäyte ja kopeloidaan ehkä alapäätä, niin mikäs siinä. Saa sieltä pari esitettä kotiin luettavaksi ja se on oikeasti siinä. Ihme hysteriaa.
Et ole ilmeisesti käynyt neuvolassa.
Olen synnyttänyt kolme lasta ja käyneet heistä ensin normaalit äitiysneuvolat ja sitten lastenneuvolat.
Äitiysneuvola on kaikkien kolmen kohdalla ollut juuri tuota mitä lainasit. Ei enempää, ei vähempää. 15 minuuttia, joista 5 minuuttia meni kirjaamiseen.
Mitä teillä siis neuvolassa tehdään? Oletko tuo, jonka mieheltä otettiin jotain salaperäisiä kokeita neuvolassa? Huumeseuloja?
:DDD Nyt se kukkahattu pois päästä.
Monessa kunnassa ottavat miehiltä vähintään verenpaineen ja haastattelut. Jos jotain ilmenee, niin lähettävät jatkotutkimuksiin. Tämä tosin vapaaehtoista. Mutta, positiivinen asia että neuvolassa otetaan koko perhe huomioon.
En ole ikinä kuullut moisesta. Esim. missä kunnassa näin tehdään?
Meillä on työterveys noita asioita varten. Ei oo kyllä mitään syytä raahata miestä neuvolaan mittauttamaan verenpainetta kun työpaikan puolesta on säännölliset terveystarkastukset.
Onko nää isät jotain syrjäytyneitä työttömiä tai muuten sairaalloisia? Miksi he eivät mene terveyskeskukseen?
Ihmisiä on erilaisia. Minulle eka käynti neuvolassa esikoisen kohdalla oli jännä. Sitten ne olivat rutiinia. Toisen kohdalla niitä oli jo harvemmin ja kolmannen kohdalla ei sitäkään. Pakkopullaa itsellekkin.
Toiset taas tykkää tulla pariskuntana ja jutella ja pohtia ja keskustella ja saada terveydenhoitajalta kannustusta vanhemmuuteen ja vahvistusta vanhemmuuteen.
Vanhempinakin olemme erilaisia. Toiset hössöttää enemmän ja puoli sukua pyörii ympärillä. Toiset pyöräyttävät lapsen ja jatkavat elämää.
Kummankinlaisia tarvitaan ja kaikenlaisia mahtuu maailmaan. Mitä tuosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa neuvolakäynneillä otetaan ultrat. Meillä neuvolakäyntiin kuului pissat vessassa ja itse katsoi stiksit. Sitten huoneeseen, verenpaine, joskus hb, sydänäänet ja paino ja kirjaus ja ulos. 15 minuuttia korkeintaan, jos oli jotain juteltavaa. Ei siellä kukaan alapäätä ronkkinut ja ultria katseltu ja arvailtu sukupuolta.
Minä puhuin niistä ultrakäynneistä. Niistäkin on kritisoitu, ei kuulemma isää tarvitaan muuhun kuin panemiseen ja sen jälkeen sitten vasta varpajaisia viettämään, tekemään kotityöt ja tuomaan leivän pöytään.
Minä en muuten koskaan katsonut yhtään mitään itse mistään pissanäytteistä (missä ihmeen kunnassa sinä olet käynyt, jos joudut itse tuollaisia tekemään?) ja kyllä lapseni isä itse asiassa oli jollakin noistakin käynneistä mukana ihan vain kuuntelemassa sydänääniä, jos hänelle sattui siihen vapaapäivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten huono itsetunto sulla oikein on kun mietit mitä joku random ventovieras hoitaja mahtaa susta ajatella?😂😂😂😂
Itsetunto on loistava. Mistä keksit kysymyksesi??? :DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsetunto on loistava. Mistä keksit kysymyksesi??? :DD
Koska pohdit tosissasi sitä että random hoitajan saamilla vaikurelmilla olisi väliä.
No on! Mutta se ei paljon lohduta siinä tilanteessa kun kuulee ettei kaikki olekaan hyvin! Kyllä ne huolet ja ikävät kokemukset jakaa puolisonsa kanssa ihan yhtä mielellään kuin onnelliset hetket.