Isovanhemmat lopettivat yhteydenpidon
Mieheni vanhemmat eivät pidä enää yhteyttä kun saatiin lapsi. Ennen nähtiin kerran, pari kuukaudessa.
Laitettiin kyllä rajoja ja luulen että se on syynä.
Mutta ihan nätisti ja aiheesta. Ensimmäinen loukkaantuminen oli kun en halunnut välittömästi lapsen synnyttyä esitellä vauvaa, vaan vasta seuraavana päivänä.
Ja pyydettiin etteivät osta kokoajan kaikkea. Vaan joskus jotain ja mielellään tarpeellista.
Kummaksuivat imetystä kun sitten lapsi ei halua kuin äidin... otin vauvan takaisin syliin kun itki mummin sylissä.
Pikkuhiljaa yhteydenpito väheni ja loppui kokonaan.
Mies sanoo että varmaan siksi kun eivät saaneet olla sellaisia isovanhempia kuin haluavat.
Kommentit (869)
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ovat tuollaisia kaikki tai ei mitään ihmisiä. Ei osata tehdä kompromisseja ja jos halutaan pitää jotain ihmisuhdetta, niin se kulkee vain omilla ehdoilla.
Ikävä juttu isovanhempien kohdalla tämmöinen, kun suhde lapseenhan kulkee aina sen lapsen ja vanhempien ehdoilla tavallaan. Kun tulee isovanhemmaksi niin joutuu sietämään sen, että pitää luoda suhde jonkun toiseen lapseen. Joillekin se on kova paikka - ymmärtää isovanhemman rooli. Samaan aikaan voidaan kipuilla eläkkeelle jääntiä, omaa vanhenemista ja lasten aikuistumista. Pitääkin yhtäkkiä luoda omaa elämää, joka ei ole sidoksissa omiin lapsiin. Omiin lapsiin joutuu luomaan uuden tasavertaisen suhteen.
Ehkä teinä vielä yrittäisin luoda avointa kommunikointia ja voisitte kysyä suoraan kun ovatko loukkaantuneita. Tämä ei tarkoita omista rajoista ja tavoista luopumista, tietenkin itkevä lapsi viedään äidin syliin, mutta sellaista yritystä tehdä selväksi että isovanhemmat halutaan elämään vaikka kaikki ei menisikään heidän toiveiden mukaan.
Yksi mummo vain
Oot ihana mummo ❤️😢
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos luitte apn muut viestit ketjussa niin ilmiselvästi näki että tilanne on ollut koko ajam epäreilu. Anoppi suosinut vain tytärtään, tullut ihme aikoihin ilmoittamatta kylään ja raahannut tyttärenlapsia mukanaan, ja nyt viimeisimpänä kääntämyt tyttärensäkin apta vastaa .
Mulla on anoppi joka on narsisti. Todellakin umpinarsku. Anopilla on välit poikki miniäihon, omiin sosaruksiin, omiin vanhempiinsa, miehensä sisaruksiin, siis suunnilleen koko maailmaan paitsi siihen palvottuun tyttäreen.Apn anoppi kuulostaa just samalta, herkkänahkainen ylemmyydentuntoinen narsisti joka näkee loukkauksia kaikkialla ja oikein etsii syyn loukkaantua ja nenä pystyssä ylväänä leikkiä loukattua ja odottaa että häneltä tullaan matelemaan anteeksipyyntöä.
Apn ei tule pyytää anteeksi. Se on huonoin viesi mitä narsistimummolle annant, sillä hän saa silloin luvan jatkaa perseilyään apta kohtaan.
Ap:n anoppi ei taida olla narsisti. Onko ap ehkä itse sitä? Emme tiedä. Ei kaikki huonosti käyttätyvät ihmiset ole narsisteja vaikka sun anoppi voikin olla. Tosin ei sekään välttämättä ole. Sä vain sanot niin.
Kyllä tuo jyrääminen ja suosikit ja inhokit viitaa nimenomaan narsismiin.
Narsisti ei käyttäydy todellakaan noin. Älä visko sitä narsisti-korttia jos et tiedä yhtään mistä puhut.
Ei jokainen yli-innokas isovanhempi ole narsisti eikä tuossa AP:n tapauksessa kukaan mitään suosikkeja ole valinnut. Isovanhemmat kokivat tulleensa torjutuiksi ja siirtyivät takavasemmalle keskittyen toisen lapsensa perheeseen.
Miten itse toimisitte jos olisitte AP:n appivanhempien kengissä? Eivät ihmiset loputtomasti jaksa yrittää. Jossain vaiheessa he luovuttavat.
Narsisti nimenomaan jyrää. Hänelle ei tule edes mieleen knnioittaa muiden mielipiteitä tai kodin rajoja.
Ja hänellä on suosikkilapsi ja inhokkilapsi, joiden kummankaan rajoja ei kunnoita.
Appivanhempien pitäisi vain opetella käytöstavat. Normaali asiallinen aikuinen käytös.
Jos se on ylivoimaista niin sillehän ei sitten mitään voi. Ei tuollaista kenenkään tarvitse sietää. Siskoa kyllä käy sääli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan selkeästihän tuossa on isovanhemmat alussa olleet innoissaan ja yrittäneet kunnes AP on alkanut "asetella rajoja".
Haluaisitko itse kyläillä ja pitää yhteyksiä ihmisen kanssa joka on käyttäytynyt sinua kohtaan kuin sinä käyttäydyit heitä kohtaan? Varmasti vain ajattelivat että kun ei heidän osallistumisensa kelpaa niin keskitytään sitten niihin lapsenlapsiin ja perheeseen jotka sitä osaavat arvostaa.
Ei kukaan halua viettää aikaa ihmisen kanssa joka kritisoi kaikkea tekemääsi. On helpompi sitten vain olla ilman sitä myrkyllistä ihmissuhdetta. Vai ajattelitko että näytät appivanhemmille kaapin paikan ja he vain nöyristelevät hiljaa koska se lapsenlapsi?
Ja millaista suhdetta appivanhempiisi edes odotat? Onko se kellekkään kivaa jos appivanhemmat tulevat väkisin kahveille, eivät uskalla tuoda tulijaisia tai ottaa lapsenlasta edes syliin ja kävelevät vain munankuorilla tuon väkinäisen vierailun ajan jotta eivät vaan TAAS tee jotain väärin?
Nythän sait mitä halusit. Miksi siis valitat?
Normaali aikuinen käytös on siis sula mahdottomuus?
Puolin jos toisinkin!
Millä tavoin ap on muka käyttäytynyt lapsellisesti tai epäasiallisesti?
Millä tavalla isovanhemmat käyttäytyi epäasiallisesti?
Eivät kunnioittaneet rajoja, tunkivat lapsen ja äidin väliin, kiukuttelivat ja oikuttelivat, jyräsivät, arvostelivat, sekaantuivat, temppuilivat ... kaikin mahdollisin tavoin. Ei tuossa ollut mitään asiallisen häivääkään havaittavissa.
Konkreettisesti kiitos. Mä en tajuu.
Jos mun kuvitteellinen miniä sanois mulle noin, niin en tajuis tuosta hölkkäsen pöläystä ja toimisin just niin kuin ap:nkin appivanhemmat ja vetäytyisin kokonaan.
Älä tunge jonnekin silloin kun sinua ei ole sinne kutsuttu.
Älä pidä toisen lasta itkevänä väkisin sylissäsi.
Älä kanna roinaa toisen kotiin.
Älä mene orkaniseeraamaan vieraaseen kotiin toisen juhlia,
Älä sekaannu imettämisiin tms.
Ei nää ole asioira joita kenenkään tarvitsee aikuiselle ihmiselle selostaa. Nää on asioita jotka olisi pitäntt jo lapsuudessa jonkun opettaa. KÄYTÖSTAVAT.
Tämä onkin huvittavaa, sillä itse tunnen tällaisia ihmisiä, jotka käyttäytyy esim apn kuvaamalla, törkeällä tavalla toisia kunnioittamatta (siis varsinkin sen vauvan äitiä kunnioittamatta) ihan suvereenisti mennen tullen. Ja sitten kaikessa muiden toimintaa arvostellessaan nimen omaan huomauttavat siitä ettei näillä muilla ole mitään käytöstapoja, kuten pitää kyynärpäät pois pöydältä, syödä haarukalla ja veitsellä tai sotkematta (kun kyse on 1-vuotiaasta lapsesta). Pikkaisen rankkaa olla yhteyksissä tällaisten ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan selkeästihän tuossa on isovanhemmat alussa olleet innoissaan ja yrittäneet kunnes AP on alkanut "asetella rajoja".
Haluaisitko itse kyläillä ja pitää yhteyksiä ihmisen kanssa joka on käyttäytynyt sinua kohtaan kuin sinä käyttäydyit heitä kohtaan? Varmasti vain ajattelivat että kun ei heidän osallistumisensa kelpaa niin keskitytään sitten niihin lapsenlapsiin ja perheeseen jotka sitä osaavat arvostaa.
Ei kukaan halua viettää aikaa ihmisen kanssa joka kritisoi kaikkea tekemääsi. On helpompi sitten vain olla ilman sitä myrkyllistä ihmissuhdetta. Vai ajattelitko että näytät appivanhemmille kaapin paikan ja he vain nöyristelevät hiljaa koska se lapsenlapsi?
Ja millaista suhdetta appivanhempiisi edes odotat? Onko se kellekkään kivaa jos appivanhemmat tulevat väkisin kahveille, eivät uskalla tuoda tulijaisia tai ottaa lapsenlasta edes syliin ja kävelevät vain munankuorilla tuon väkinäisen vierailun ajan jotta eivät vaan TAAS tee jotain väärin?
Puolin jos toisinkin!
Eivät kunnioittaneet rajoja, tunkivat lapsen ja äidin väliin, kiukuttelivat ja oikuttelivat, jyräsivät, arvostelivat, sekaantuivat, temppuilivat ... kaikin mahdollisin tavoin. Ei tuossa ollut mitään asiallisen häivääkään havaittavissa.
Jos mun kuvitteellinen miniä sanois mulle noin, niin en tajuis tuosta hölkkäsen pöläystä ja toimisin just niin kuin ap:nkin appivanhemmat ja vetäytyisin kokonaan.
Ei nää ole asioira joita kenenkään tarvitsee aikuiselle ihmiselle selostaa. Nää on asioita jotka olisi pitäntt jo lapsuudessa jonkun opettaa. KÄYTÖSTAVAT.
Kauhee kun sä olet aggressiivinen. No mutta nythän ne ei ole enää tunkemassa teille eikä tuu sotkemaan mitään eikä neuvomaan. Toiko ne todella pelkkää roinaa? Mun appi toi meille aina perunoita heidän omasta maasta. Mä toisin jotakin kaupasta ostettua, en mitään kirpparikamaa.
Toivat jotain mitä ei haluttu. Yleensä normaali ihminen osaa tuoda järkevän määrän tavaraa kysyttyään ensin.
Etkö sä ole koskaan saanut lahjoja mitä et oikeastaan ole halunnut?
Mä olen. Montakin kertaa. Mutta osaan käytöstavat ja kiitän ja sitten teen niillä mitä huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän se sitten on? Sun täytyy nyt varmaan vääntää se rautalangasta.
Minusta isovanhemmuus on vähän eri asia kuin vaikkapa työkaveruus tai muu kaveruus. Mä en huomioi kavereitteni lapsia juuri mitenkään enkä vie kuin kahvipullaa mennessäni kaverilleni kylään. En osta niille ikinä lahjoja enkä kysy kuulumisia. Heit sanon ja siinä kaikki. Sitäkö ap toivoisi?
Kunnioitetaan toisen mielipidettä ja näkemystä.
Kunnioitetaan toisen kotia ja perhettä. Fyysistä koskemattomuutta.
Ollaan asiallisua ja ymmärretään roolijako.
Ei arvostella eikä sekaannuta.
Ei jyrätä eikä olla epäasiallisia.
Simppeliä perusasiallista käytöstä.
Ei kun konkreettisesti. Laita joku käytännön esimerkki. Kaikkihan toisten mielipiteitä ja kotia kunnioittaa. Tuosta ei nyt saa yhtään koppia.
Eihän nuo appivanhemmat kunnioittaneet.
Mutta löytyikö ap. kunnioitusta ja hyviä käytöstapoja?
Esim. lahjat
Jo hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä tuliaisia ja kun lapsenlapsesta on kysymys, niin se tuodaan usein vauvalle.
Ja pitääkö sen lahjan olla aina äidille mieleinen tai edes sille käyttöä, kun useimmat meistä ei hallitse edes omaa ostokäyttäytymistä ja huomaa myöhemmin, ettei se ollutkaan mieluinen tai tuotteelle ei aina käyttöä tai sitä ruokaa tuli ostettua liikaa.
Eli ei olla itsekkään täydellisiä, mutta odotetaan isovanhemmilta täydellisyyttä ja nappisuorituksia.
Ja kyllähän anoppi on ollut pitkämielinen ja yrittänyt sopeutua ap. vaatimuksiin ja asetettuihin rajoihin, kun jossakin kommentissa ap. puhuu lapsensa 1v synttäreistä ja hiljaiseloakin on kestänyt jo jonkin aikaa.
Minusta taas anoppi toimii juuri ap. toivomalla tavalla - ei enää osta lahjoja, ei tuppaannu heidän elämäänsä jne.
Ja täällähän on kestoaihe, kuinka kannustetaan perheitä katkaisemaan välit isovanhempiin, jos isovanhemmat eivät käyttäydy toivotulla tavalla, mutta nyt kun sen tekee isovanhemmat, sitä ei hyväksytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolin jos toisinkin!
Eihän ap:n appivanhemmat tee enää mitään noista, mutta silti tämä ruikuttaa av:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos luitte apn muut viestit ketjussa niin ilmiselvästi näki että tilanne on ollut koko ajam epäreilu. Anoppi suosinut vain tytärtään, tullut ihme aikoihin ilmoittamatta kylään ja raahannut tyttärenlapsia mukanaan, ja nyt viimeisimpänä kääntämyt tyttärensäkin apta vastaa .
Mulla on anoppi joka on narsisti. Todellakin umpinarsku. Anopilla on välit poikki miniäihon, omiin sosaruksiin, omiin vanhempiinsa, miehensä sisaruksiin, siis suunnilleen koko maailmaan paitsi siihen palvottuun tyttäreen.Apn anoppi kuulostaa just samalta, herkkänahkainen ylemmyydentuntoinen narsisti joka näkee loukkauksia kaikkialla ja oikein etsii syyn loukkaantua ja nenä pystyssä ylväänä leikkiä loukattua ja odottaa että häneltä tullaan matelemaan anteeksipyyntöä.
Apn ei tule pyytää anteeksi. Se on huonoin viesi mitä narsistimummolle annant, sillä hän saa silloin luvan jatkaa perseilyään apta kohtaan.
Ap:n anoppi ei taida olla narsisti. Onko ap ehkä itse sitä? Emme tiedä. Ei kaikki huonosti käyttätyvät ihmiset ole narsisteja vaikka sun anoppi voikin olla. Tosin ei sekään välttämättä ole. Sä vain sanot niin.
Kyllä tuo jyrääminen ja suosikit ja inhokit viitaa nimenomaan narsismiin.
Narsisti ei käyttäydy todellakaan noin. Älä visko sitä narsisti-korttia jos et tiedä yhtään mistä puhut.
Ei jokainen yli-innokas isovanhempi ole narsisti eikä tuossa AP:n tapauksessa kukaan mitään suosikkeja ole valinnut. Isovanhemmat kokivat tulleensa torjutuiksi ja siirtyivät takavasemmalle keskittyen toisen lapsensa perheeseen.
Miten itse toimisitte jos olisitte AP:n appivanhempien kengissä? Eivät ihmiset loputtomasti jaksa yrittää. Jossain vaiheessa he luovuttavat.
Narsisti nimenomaan jyrää. Hänelle ei tule edes mieleen knnioittaa muiden mielipiteitä tai kodin rajoja.
Ja hänellä on suosikkilapsi ja inhokkilapsi, joiden kummankaan rajoja ei kunnoita.
Appivanhempien pitäisi vain opetella käytöstavat. Normaali asiallinen aikuinen käytös.
Jos se on ylivoimaista niin sillehän ei sitten mitään voi. Ei tuollaista kenenkään tarvitse sietää. Siskoa kyllä käy sääli.
Taisi ap alkaa vastailemaan näitä narsistivastauksia, kun ei saanutkaan kaikilta myötäilyä ja anoppihaukkumisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyysin anoppiani leipomaan ristiäisiin. Ja hän leipoi mielellään. Myös äitini tuli auttamaan. Tuli ihan kivat juhlat. Mun mielestä ei kannata polttaa kaikkia siltoja ihan heti. Ei kaikki anopit pahoja ole.
Joo mutta ei ole kaikki lempeitä ja välittäviäkään. En ole loukannut anoppia koskaan ja silti meillä on tilanne missä kumpikaan mummo ei ikinä halua hoitaa lapsia sekunnin vertaa, ei leipoa ristiäisiin, ei osallistua lastenlasten elämään, ei kyläillä.
Välit ei ole edes riitaiset, ne on vaan AINA olleet tuollaisia. Anoppilan väki soittaa kerta vuoteen ja haluaa nähdä kerta kahteen vuoteen. Mun vanhemmat haluaa nähdä max kerta vuoteen.
Tää on niiden normaali, eivät ole kovin lapsirakkaita siis omien aikuisten lasten osalta.
Ja kun se oma lapsi ei ole kovinkaan tärkeä niin ei se lapsenlapsikaan ole.
Osa isovanhemmista on estoisia ja tunnekylmiä ja etäisiä. Siis ilman että olisi mitenkään välit poikki.Isovanhempimyytti (eli isovanhempi aina rakastaa ja välittää) ei ole totta ja on ihan yhtä vahingollinen kuin äitimyytti. Ei kaikki äidin välitä ja rakasta. Ja tunnekylmästä välinpitämättömästä äidistä tulee myös tunnekylmä ja välinpitämätön isoäiti.
Mutta ilmeisesti ap:n appikset alussa ainakin yrittivät. Jatkuvan torppauksen takia yrityshalut menivät, ja mikäs ihme siinä on, jos aina kaikessa tekee väärin. Joka kerran kun vastaa EI, kannattaisi ensin miettiä, miten kieltonsa muotoilee ja esittää. Jos ampuu norsutykillä, ei ihme että appikset kaikkosivat. Eikä mies uskalla muuta kuin mukailla vaimoaan, koska tietää pääsevänsä sillä lailla arjessa helpommalla.
Itse olet pilannu välit, määräilemällä, miten lapsen kanssa ollaan ja mitä lapselle saa ostaa.
Tottahan normaali uhminen sellaisesta närkästyy, ja päättä olla käymättä kokonaan.
Miksi he kävisivät, kun koko ajan kiellät heiltä ostamisen ja arvostelet kaikkea.
Mieti vähän suustasi ulos päätät, ja anna isovanmempienkin nauttia nauttia lapsenlapsestaan.
Olet pilannut heiltä suure ilon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän se sitten on? Sun täytyy nyt varmaan vääntää se rautalangasta.
Minusta isovanhemmuus on vähän eri asia kuin vaikkapa työkaveruus tai muu kaveruus. Mä en huomioi kavereitteni lapsia juuri mitenkään enkä vie kuin kahvipullaa mennessäni kaverilleni kylään. En osta niille ikinä lahjoja enkä kysy kuulumisia. Heit sanon ja siinä kaikki. Sitäkö ap toivoisi?
Kunnioitetaan toisen mielipidettä ja näkemystä.
Kunnioitetaan toisen kotia ja perhettä. Fyysistä koskemattomuutta.
Ollaan asiallisua ja ymmärretään roolijako.
Ei arvostella eikä sekaannuta.
Ei jyrätä eikä olla epäasiallisia.
Simppeliä perusasiallista käytöstä.
Ei kun konkreettisesti. Laita joku käytännön esimerkki. Kaikkihan toisten mielipiteitä ja kotia kunnioittaa. Tuosta ei nyt saa yhtään koppia.
Eihän nuo appivanhemmat kunnioittaneet.
Mutta löytyikö ap. kunnioitusta ja hyviä käytöstapoja?
Esim. lahjat
Jo hyviin käytöstapoihin kuuluu viedä tuliaisia ja kun lapsenlapsesta on kysymys, niin se tuodaan usein vauvalle.Ja pitääkö sen lahjan olla aina äidille mieleinen tai edes sille käyttöä, kun useimmat meistä ei hallitse edes omaa ostokäyttäytymistä ja huomaa myöhemmin, ettei se ollutkaan mieluinen tai tuotteelle ei aina käyttöä tai sitä ruokaa tuli ostettua liikaa.
Eli ei olla itsekkään täydellisiä, mutta odotetaan isovanhemmilta täydellisyyttä ja nappisuorituksia.Ja kyllähän anoppi on ollut pitkämielinen ja yrittänyt sopeutua ap. vaatimuksiin ja asetettuihin rajoihin, kun jossakin kommentissa ap. puhuu lapsensa 1v synttäreistä ja hiljaiseloakin on kestänyt jo jonkin aikaa.
Minusta taas anoppi toimii juuri ap. toivomalla tavalla - ei enää osta lahjoja, ei tuppaannu heidän elämäänsä jne.
Ja täällähän on kestoaihe, kuinka kannustetaan perheitä katkaisemaan välit isovanhempiin, jos isovanhemmat eivät käyttäydy toivotulla tavalla, mutta nyt kun sen tekee isovanhemmat, sitä ei hyväksytä.
Niin. Yksi lahja. Ja fiksu kysyy mitä tarvitaan. Ja kyllä, tietenkin lahjan pitää olla mieleinen. Ellei sitten erikseen halua loukata.
Millä lailla anoppi on muka yrittänyt käyttäytyä?
Kun ei se edelleenkään mene niin, että isovanhemmat kiukuttelevat, kun se lapsenlapsen perhe ei käyttäydy kuten he haluaa. Vaan se on se lapsenlapsen perhe joka itse päättää elämästään.
Eihän ap ole sinne anoppilaan mennyt päsmäröimään ja sen takia isovanhempien tarvinnut loukkaantua. Vaan just pöinvastoin. Ensin itse menty öykkäröimään ja sitten temppuillaan.
Mutta hyvähän se on tuollaisista päästäkin. Riesa. Käly käy sääliksi. Saa koko paskan nyt sitten niskaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kurja olo kun haluaisin että olisi normaalit välit ja lapsi tapaisi myös serkkujaan. Ja tuntuu että tää johtuu siitä etteivät he pidä minusta. Välit ennen lasta olivat ihan hyvät, ei kovin läheiset mutta ihan ok.
Tuöreen äidin hormoneja pursuvia "tänne ei tulla"- ja "vauva äidilleen kun itkee"-kohtauksia ei tosiaan montaa tarvita, kun appivanhemmat laskee 1+1 ja päättävät tyytyä oman tyttären lapsiin. Ne ovat varmasti omia ja heille isovanhemmat kelpaavat omanlaisinaan, niin että pääsee vähemmällä.
Onpa ollut täydellinen äiti se anoppi itse aikoinaan kun ei ole kokenut mitään hormonipiikkejä ja tulkinnut vauvansa tarpeita.
Vierailija kirjoitti:
Itse olet pilannu välit, määräilemällä, miten lapsen kanssa ollaan ja mitä lapselle saa ostaa.
Tottahan normaali uhminen sellaisesta närkästyy, ja päättä olla käymättä kokonaan.
Miksi he kävisivät, kun koko ajan kiellät heiltä ostamisen ja arvostelet kaikkea.
Mieti vähän suustasi ulos päätät, ja anna isovanmempienkin nauttia nauttia lapsenlapsestaan.
Eikös se ollut appi ja anoppi jotka alunperin pyrkivät määräilemään että he saavat tulla katsomaan heti synnytyksen jälkeen uutta vauvaa? Itse ovat ilonsa pilanneet ja samalla tuoreiden vanhempien ilon kun ovat nyt syntymähetkestäkin tehneet tällaisen farssin kun heitä on loukattu. Varmasti kuule tuoreita vanhempia on loukattu enemmän kun heillä on nyt lapsen syntymästä muistona se että yhdet pilasivat ainutlaatuisen hetken mikä olisi kuulunut vain vanhemmille jos niin halusivat.
Ap:n anoppi vaikuttaa olevan samanlainen kuin mun äitini on ollut mun sekä siskoni lapsille ja äidinäitini mulle ja siskolleni. Vähän turhan yli-innokas, mutta sellaiisia isoäidit usein ovat, kun hurahtavat lapsenlapsiinsa. Mulla ja siskollani oli oikein läheiset välit äidinäitini kanssa, oltiin lapsena paljon hänellä hoidossa ja samoin on mun ja siskoni lapsilla äitini kanssa, jonka luona he taas olivat lapsena paljon hoidossa. Isäni äiti taas oli varmaan sellainen isoäiti, jollaista ap olisi kaivannut omalle lapselleen. Kohtelias, aika pidättyväinen. Ystävällinen kyllä, mutta pysyi selkeästi erossa poikansa elämästä. Emme olleet koskaan kovin läheisiä isäni äidin kanssa.
Ap haluaa hallita myös anoppinsa suhdetta miehensä siskoon. Kun hän ei halua anopin lahjoja, ei nähtävästi anoppi saisi niitä ostaa tyttönsä lapsillekkaan. Kun on sitten narsisti.
Mummo oli tottunut odottamaan sairaalassa, kun tyttö synnytti. Halusi tehdä samoin, kun poika sai lapsen. Oli tottunut ostelemaan lahjoja tyttönsä lapsille, halusi tehdä samoin poikansa lapselle. Oli tottunut auttamaan ristiäisissä tytön lapsien kohdalla. Halusi tehdä samoin pojan lapsen kohdalla.
Mikään näistä ei miniälle käy. Mutta ei silti sallisi, että anoppi jatkaa tytön lapsille lahjojen ostoa ja auttamista ja osallistumista elämään. Kaikkien pitäisi saada yhtä vähän hänen mielestä, kun hän ei halua apua ja lahjoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se ollut appi ja anoppi jotka alunperin pyrkivät määräilemään että he saavat tulla katsomaan heti synnytyksen jälkeen uutta vauvaa? Itse ovat ilonsa pilanneet ja samalla tuoreiden vanhempien ilon kun ovat nyt syntymähetkestäkin tehneet tällaisen farssin kun heitä on loukattu. Varmasti kuule tuoreita vanhempia on loukattu enemmän kun heillä on nyt lapsen syntymästä muistona se että yhdet pilasivat ainutlaatuisen hetken mikä olisi kuulunut vain vanhemmille jos niin halusivat.
No nythän ne eivät tule. Sitähän sä halusit. Miksi nyt kiukuttelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolin jos toisinkin!
Tämä onkin huvittavaa, sillä itse tunnen tällaisia ihmisiä, jotka käyttäytyy esim apn kuvaamalla, törkeällä tavalla toisia kunnioittamatta (siis varsinkin sen vauvan äitiä kunnioittamatta) ihan suvereenisti mennen tullen. Ja sitten kaikessa muiden toimintaa arvostellessaan nimen omaan huomauttavat siitä ettei näillä muilla ole mitään käytöstapoja, kuten pitää kyynärpäät pois pöydältä, syödä haarukalla ja veitsellä tai sotkematta (kun kyse on 1-vuotiaasta lapsesta). Pikkaisen rankkaa olla yhteyksissä tällaisten ihmisten kanssa.
Minun äitini on tällainen rajaton jyrä ja hänen suosikkipuheenaiheensa on se miten ”muut ihmiser pitää ottaa huomioon”. Hän riitelee jatkuvasti jonkun kanssa, kun ”häntä ei otettu tarpeeksi huomioon”.
Vierailija kirjoitti:
Ap haluaa hallita myös anoppinsa suhdetta miehensä siskoon. Kun hän ei halua anopin lahjoja, ei nähtävästi anoppi saisi niitä ostaa tyttönsä lapsillekkaan. Kun on sitten narsisti.
Mummo oli tottunut odottamaan sairaalassa, kun tyttö synnytti. Halusi tehdä samoin, kun poika sai lapsen. Oli tottunut ostelemaan lahjoja tyttönsä lapsille, halusi tehdä samoin poikansa lapselle. Oli tottunut auttamaan ristiäisissä tytön lapsien kohdalla. Halusi tehdä samoin pojan lapsen kohdalla.
Mikään näistä ei miniälle käy. Mutta ei silti sallisi, että anoppi jatkaa tytön lapsille lahjojen ostoa ja auttamista ja osallistumista elämään. Kaikkien pitäisi saada yhtä vähän hänen mielestä, kun hän ei halua apua ja lahjoja
Ei ap ole sekaantnut mitenkään kälynsä asioihin.
Ja tietenkään se anoppi ei voi tunkea miniänsä asioihin vaikka kuinka olisi tottunut niin tekemään muiden kanssa.
Emmekä me edes tiedä oikeasti mitä mieltä se käly on kamalasta äidistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolin jos toisinkin!
Eihän ap:n appivanhemmat tee enää mitään noista, mutta silti tämä ruikuttaa av:ssä.
Juuri noitahan he tekivät.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin näistä aina huomaa, kuka ei edes mieti aloittajan tilannetta vaan purkaa vain omaa turhautumista ja kiukkua. Tämä voisi olla minun anoppini, kenties onkin. Katsokaas minä vein anopiltani:
-Tapansa olla lapseni kanssa, kun kielsin halaamasta ja ottamasta syliin väkisin. Anoppi ei osaa eleistä lukea haluaako lapsi syliin, joten ihan siis vain ehdotin että voisi aina kysyä lapselta suoraan tuleeko syliin. Tämä on ongelma, syystä koska(?). Valaiskaa toki minua, miksi se pilaa mummun kokemuksen kun joutuu kysymään lapselta tuleeko syliin sen sijaan että kaappaa lapsen ohikävellessä syliin? Olinko teidänkin mielestä kohtuuton?
-Ilon mummoudesta, kun puutuin ja toistuvasti huomautin siitä että hän kutsuu itseään äidiksi lapselleni. Myönnän, sanoin asiasta lopussa jo todella kiivaasti. Anoppi harrasti tätä n. 2 vuotta joka tapaamisella 1-20 kertaa tapaamisen ajan. Tästäkin luin jostain ketjusta, että pitäisi antaa vain olla ja ymmärtää että vähän menee sanat sekaisin. No minä en halua, että puhumaan opettelevalle lapselleni kukaan puhuttelee itseään äitinä systemaattisesti. Olkoon se syntini.
Muutakin toki on, mutta tässä nyt esimerkkit mitä se mummon ilo ja oleminen voi tarkoittaa, ja miksi miniä saattaa olla niistä eri mieltä.
Ei varmaan saisi sanoa näin, mutta minusta vähän vaikuttaa siltä, että tässä on miniä päättänyt, että heidän perhe on hyvin erilaisia ihmisiä kuin miehen vanhemmat ja miehen siskon perhe ja se pelikenttä oli sitten siinä.