Isovanhemmat lopettivat yhteydenpidon
Mieheni vanhemmat eivät pidä enää yhteyttä kun saatiin lapsi. Ennen nähtiin kerran, pari kuukaudessa.
Laitettiin kyllä rajoja ja luulen että se on syynä.
Mutta ihan nätisti ja aiheesta. Ensimmäinen loukkaantuminen oli kun en halunnut välittömästi lapsen synnyttyä esitellä vauvaa, vaan vasta seuraavana päivänä.
Ja pyydettiin etteivät osta kokoajan kaikkea. Vaan joskus jotain ja mielellään tarpeellista.
Kummaksuivat imetystä kun sitten lapsi ei halua kuin äidin... otin vauvan takaisin syliin kun itki mummin sylissä.
Pikkuhiljaa yhteydenpito väheni ja loppui kokonaan.
Mies sanoo että varmaan siksi kun eivät saaneet olla sellaisia isovanhempia kuin haluavat.
Kommentit (869)
Mun anoppi on myös näitä, jotka kovasti haluavat auttaa esim synttäreiden järjestämisessä. Auttaa, eli siis varastaa koko show’n. Ihan eri asia, että tuo vaikka pyynnöstä voileipäkakun kuin se, että päättää jopa vieraslistalla itse. Kun olen tällaiseen ”avun” torjunut, niin haukutaan päin naamaa, vedotaan pojalle että ero olisi kiva ja selän takana itsesäälissä rypien kerrotaan, kun hän vaan olisi auttanut, mutta miniälle ei mikään kelpaa. Toisekseen, mä olen huomattavasti näppärämpi keittiössä kuin anoppini.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi on myös näitä, jotka kovasti haluavat auttaa esim synttäreiden järjestämisessä. Auttaa, eli siis varastaa koko show’n. Ihan eri asia, että tuo vaikka pyynnöstä voileipäkakun kuin se, että päättää jopa vieraslistalla itse. Kun olen tällaiseen ”avun” torjunut, niin haukutaan päin naamaa, vedotaan pojalle että ero olisi kiva ja selän takana itsesäälissä rypien kerrotaan, kun hän vaan olisi auttanut, mutta miniälle ei mikään kelpaa. Toisekseen, mä olen huomattavasti näppärämpi keittiössä kuin anoppini.
Mikä ihme tällaiseen käytökseen ajaa? Minulla on isosisko joka haluaa olla ”suvun juhlakoordinaattori” ja tunkee siksi joka paikkaan. Eli käytännössä jokin kummallinen paine on antaa hänen järjestää kaikki juhlat.
Muutenkin tunkemassa meidän elämäämme koko ajan. Tunki jopa lapsen lääkäriin mukaan!
Kaikki käy niin huomaamatta että jos ei ole koko ajan sataprosenttisen valpas, vahinko on jo tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan juuri tällainen toiminta anopilta taisi olla se ongelma, jonka kanssa ap perheineen on paininut.
Niin myös täällä.
Itse esimerkiksi otan mielelläni vastaan apua. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että en saisi kertoa, mihin apua oikeasti tarvitaan tai että jos minulla on selkeä ajatus jostain, en saisi sanoa sitä ääneen. Toki sanon. Sitten kysyn, että onko joku näistä asioista sellainen mitä voisit tai haluaisit tehdä. Siltä pohjalta sitten katsotaan tilannetta.
Joku halutessaan voi antaa myös vapaat kädet asioiden hoitamiselle. Se on asia erikseen. Tällöin kukaan ei väkisin tunge päättämään asioista tai määräilemään, mitä tehdään ja miten tehdään. Usein näissä "vapaissa käsissäkin" on kuitenkin tapana varmistaa, millasta apua kaivataan.
En ymmärrä, miksi on niin vaikeaa vaikkapa hakea pyydettäessä kakku leipomosta tai kimppu kukkakaupasta. Tai jos kerrotaan että meille on tulossa makeita tosi paljon, mutta kaivattaisiin suolaista - mikä ihme siinä on, että puhuttaessa kyllä nyökytellään että sopii, minä hoidan, mutta todellisuudessa tuodaan juhlapöytään kaksi itse tehtyä täytekakkua. Ei kai siinä mikään varsinaisesti pilalle mene, mutta eipä ihme, jos juhlapaikan isäntäväkeä harmittaa.
Useimmat tuntemani vanhemmat eivät kuitenkaan jätä hommaa muille, koska haluavat tehdä asiat tietyllä tavalla, järjestää esimerkiksi omannäköisen juhlan.
Mä luulen, että ap perheineen on halunnut sekä rajat että hyvät välit ja kun asia ei ole mennyt niin, se harmittaa. Syystäkin.
Jotenkin tuntuu typerältä nämä "Etkö saanut mitä halusitkin?" - kysymykset. Vai onko tosiaan niin että minkäänlaisia rajoja ei ole oikeutta toivoa?
Hei ap. Kuulostaa tutulta teidän perheen tilanne. Meillä rajattomat isovanhemmat. Välit katkaistu meidän puolelta. Silloin kun oltiin vielä väleissä, kuului uhriutumista "emme kelpaa tällaisina", "tuntuu että meitä ei kaivata tänne". Tultiin siis käytännössä ilmoittelematta. Herätettiin vauva päiväunilta meluamalla. Ei voitu olla avuksi tai viettää aikaa meidän perheen kanssa. Eivät siis tarjonneet levähdystaukoa, kaikki oli aina itsekkäillä motiiveilla ja me joustettiin. Mutta pyysivät että kylään olisi pitänyt mennä, jättää lapsi hoitoon ja mennä itse pois.
Lopuksi alkoi olla sellaista henkistä väkivaltaa, että katsoin viisaammaksi mennä eri suuntaan. Kuormitti ihan liikaa jo muutenkin kuormittavaa pikkulapsiarkea.
Eihän tässä koko ketjussa ole päätä eikä häntää.
Aluksi haukutaan isovanhemmat, jotka mukamas kokonaan ovat lopettaneet yhteydenpidon ja katkaisseet välinsä, mutta lopuksi valitetaankin, miten he ovat jälleen tarjonneet apuaan lapsen kohta tulevien synttärijuhlien järjestämiseen.
En ole kyllä toista ihmistä tainnut tavata, jolle nuo synttärijuhlat on noin hurjan tärkeä asia, harva niistä yhtä paljon hermostuu ja vielä vuosia jälkikäteen jaksaa apuaan tarjonneita haukkua.
Mukava kuitenkin kuulla, että kaiken tuon sekoilunne keskellä miehellä on vielä edes osaan suvustaan välit kunnossa.