Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vl irtautuminen. Vertaistukea?

Vierailija
09.09.2019 |

Onko täällä ketään, jolla on vanhoillislestadiolainen tausta?

Olen harkinnut lähtemistä, koska järjettömät naisiin kohdistuvat vaatimukset väsyttää niin paljon. Kun vain saisi repäistyä itsensä irti.. Tää on kauheeta.

Kommentit (45)

Vierailija
41/45 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin samoja fiiliksiä täällä. Olen hyvin konservatiivisesta vl-perheestä. Jo teininä kipuilin oman seksuaalisuuden kanssa, tunsin olevani liian yliseksuaalinen, koska halusin niin paljon ja samaan aikaan usko kielsi seksin ennen avioliittoa ja teki siitä vielä pelkästään välineen saada lapsia. Myöhemmällä iällä aloin kyseenalaistamaan muitakin asioita, kuten meikkauskieltoa. Aloin meikata salaa ja mahdollisimman huomaamattomasti.

En ole uskaltanut kieltää uskoa omalle perheelleni. Tiedän, että se on pahinta mitä he toivovat. Olen kuluttanut kuitenkin koko nuoruuteni uskossa, jonka oppeihin en usko ja tuntuu välillä pahalta, etten niitä vuosia enää takaisin saa. Toivon, että vihdoin uskaltaisin olla vapaa, vaikka perheelleni tämä on pahin mahdollinen päätös.

Tunnen suunnatonta vapautta, mutta samalla pelkään. Jos joudunkin helvettiin, jos kaikki se, mitä minulle on opetettu, onkin totta ja minä väärässä?

Suosittelen ap kuuntelemaan No filter podcastia ja Kaarle Hurtigin podcasteja <3

Olisiko se kovin todennäköistä, että kaikki paitsi vl:t joutuvat helvettiin? Miksi Jumala tekisi noin? Eikö se olisi aika epäreilua, että pelastumiseen tarvitaan syntyminen pohjois-pohjanmaalle uskonnolliseen perheeseen, jonka myötä pääsee osaksi tuota?

Kaikki ehkäistyt, abortoidut, keskenmenneet ja lapsina kuolleet pelastuvat. Ehkä siksi maailmassa kuolee niin paljon lapsia ennen ja jälkeen syntymän?

Ja aikuisista ei niin väliä? Vaikka eivät olisi koskaan kuulleetkaan kyseisestä uskonnosta? Mielestäni se mitä olen Jumalasta kuullut ei oikein tue tätä käsitystä. Hän voi olla kova ja vaativa, mutta epäreilu? Että suurimmalle osalle ihmisistä ei anneta edes mahdollisuutta. Sinne vaan tulimereen, kun et kuollut lapsena tai synnyit väärään paikkaan? Mieti nyt.

Suurin osa ihmisistä varmasti jossain vaiheessa elämäänsä kuulee Kristuksesta ja syntien anteeksiantamisesta. Jumala kutsuu ihmistä useaan kertaan elämän aikana eikä hän heitä pois ketään joka etsii Häntä.

Mutta kun te uskotte, että vain vl-uskoiset pääsevät taivaaseen. Esim. tavallinen luterilainen, katolinen jne, ei pääse.

Olen itse VL ja haluaisin selventää tuota asiaa hieman. Itse erottaisin Vl-liikkeen ja "oikean uskon" toisistaan. Oikea usko löytyy Raamatusta ja tällä hetkellä uskon että Vl- liikkeessä opetetaan Raamatun sanaa oikein. Kuitenkin liikkeessä on paljon ihmisiä, jotka esim. ovat mukana vain tottumuksesta, mutta joilla ei ole välttämättä henkilökohtaista uskoa. Eli ei, en usko että kaikki VL:t pääsevät taivaaseen. Lisäksi uskon, että on ihmisiä VL-kulttuurin ulkopuolella, joiden uskon perusta on sama kuin vanhoillislestadiolaisuudessa. Se ei vaadi juuri tätä yhteisöä, että voi uskoa Raamatun sanan oikein. Eli on muitakin ihmisiä, ehkä jopa yhteisöjä, joissa "Oikea usko" asuu. Usko on elänyt ja kulkeutunut historian aikana eri yhteisöissä, tällä hetkellä lestadiolaisuudessa opetetaan tätä uskoa. Lestadiolaisuudella on omat kulttuurilliset piirteensä, jotka kyllä perustuvat raamattuun, mutta tällä hetkellä ne nähdään liian "sääntömäisinä" myös lestadiolaisuuden sisällä.

Vl:lien uskossa opetetaan Jumalan sanaa. Itse saan uskosta lohtua ja rauhaa. Yhteisössä minua häiritsee joidenkin jäsenten "liika lakihenkisyys" kulttuurillisiin asioihin liittyen, mutta se ei muuta itse uskoa vääräksi, miten ihmiset yhteisön sisällä suhtautuvat asioihin. Omatunto kertoo mikä on oikein ja mikä väärin. Itse esim. en ehkäise, koska ajattelen ettei ole ihmisen tehtävä puuttua syntymään ja kuolemaan. Jos tulisi tilanne, jossa esim. oman hyvinvointini takia joutuisin harkitsemaan ehkäisyä, punnitsisin asiaa uudelleen uskoni ja moraalini kautta. Tällaiset asiat nousevat helposti uskon kynnyskysymyksiksi, vaikka jokainenhan meistä tekee jatkuvasti syntiä. Mielestäni tekojen perusteet merkkaavat enemmän kuin teot itsessään. Kyse on siitä, haluaako toimia Raamatun ja omantunnon mukaan. Esim. En halua ehkäistä, koska tällä hetkellä tekisin sen vain "itsekkäistä syistä". Rakkautta riittää kaikille lapsille.

-vl

Lisään vielä, että tämän kommentin pointti oli se, että merkityksellistä ei ole se, mihin yhteisöön kuulut, vaan se, uskotko Raamatun sanaan oikealla tavalla. Mihinkään yhteisöön kuuluminen ei pelasta vaan nimenomaan henkiläkohtainen usko.

-sama vl

Juuri näin itsekin ajattelen. Aito raamatun mukainen usko on se, mikä pelastaa. Ei se, että kuuluu vl-porukkaan.

Viestin 2 kirjoittanut vl-sinkku

Vierailija
42/45 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä siitä, että ehkäisy on vaan pariskunnan välinen asia ja tuntuu niin sairaalta, että siitä on tehty kaikkien yhteinen asia. Kuopuksen syntymän jälkeen itse asiassa aloitinkin ehkäisyn käytön ja oon saanu siitä pelkästään hyvää oloa, en lainkaan huonoa omaatuntoa. Ongelma on se, että oma lapsuudenkotini ja osaltaan tuttavapiirikin on todella konservatiivista väkeä ja on ahdistavaa, kun ei voi sanoa ääneen mitä ajattelee. Uran luomista pidetään niin itsekkäänä ja vääränä, pitäisi vaan synnyttää ja synnyttää :(

Mutta harkitsen kyllä sitäkin, että jatkaisin vaan hiljaa porukan mukana. Onhan tässä yhteisössä toisaalta lasten turvallista kasvaa.

Ap

Ai lasten on turvallista kasvaa yhteisössä, joka itseäsikin ahdistaa??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/45 |
14.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei voi pakottaa uskomaan.

Rohkaisen sinua pitämään uskon ja hyvän omantunnon.

Tiedän henkilöitä jotka ovat kieltäneet uskonsa. Osa heistä on jälkeenpäin myöntänyt, että se oli pahin virhe minkä ovat elämässään tehneet.

Yksi heistä jopa varoitti minua, että älä koskaan kiellä uskoasi.

Usko on helppo kieltää mutta ei ole ollenkaan varmaa saako sitä koskaan enää takaisin.

Kannattaa muistaa, että suurin lahja minkä Jumala voi antaa on Elävä Usko.

Pelottelutaktiikkaa parhaimmillaan.

Yhteisö, joka pitää jäsenistään kiinni näillä keinoilla, ei ole minkään arvoinen.

Vierailija
44/45 |
15.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon samaa mieltä siitä, että ehkäisy on vaan pariskunnan välinen asia ja tuntuu niin sairaalta, että siitä on tehty kaikkien yhteinen asia. Kuopuksen syntymän jälkeen itse asiassa aloitinkin ehkäisyn käytön ja oon saanu siitä pelkästään hyvää oloa, en lainkaan huonoa omaatuntoa. Ongelma on se, että oma lapsuudenkotini ja osaltaan tuttavapiirikin on todella konservatiivista väkeä ja on ahdistavaa, kun ei voi sanoa ääneen mitä ajattelee. Uran luomista pidetään niin itsekkäänä ja vääränä, pitäisi vaan synnyttää ja synnyttää :(

Mutta harkitsen kyllä sitäkin, että jatkaisin vaan hiljaa porukan mukana. Onhan tässä yhteisössä toisaalta lasten turvallista kasvaa.

Ap

En tietenkään aio kasvattaa lapsiani niin tiukkaan muottiin ja ehdottomuuteen missä itse oon kasvanut. Mutta esimerkiksi sellaiset arvot kuin päihteettömyys ja elinikäinen avioliitto antaa kyllä lapsuuteen turvallisen pohjan. Vaikka ei siinä, tottakai samoja arvoja voi olla myös liikkeen ulkopuolella.

Vierailija
45/45 |
29.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En tietenkään aio kasvattaa lapsiani niin tiukkaan muottiin ja ehdottomuuteen missä itse oon kasvanut. Mutta esimerkiksi sellaiset arvot kuin päihteettömyys ja elinikäinen avioliitto antaa kyllä lapsuuteen turvallisen pohjan. Vaikka ei siinä, tottakai samoja arvoja voi olla myös liikkeen ulkopuolella.

Se, että avioliitto olisi elinikäinen, ei tee siitä automaattisesti hyvää.

Se elinikäinen avioliitto voi myös olla h elvetin huono, esim. henkistä tai fyysistä väkivaltaa voi esiintyä. Sellainen ei ole millään muotoa turvallinen kasvuympäristö lapsille. Monet uskonnolliset lahkot harjoittavat henkistä väkivaltaa.