Ahdistuslääkkeitä ei saa hädässäkään päivystyksestä?
Olen aikaisemmin saanut haettua yhden ylimääräisen 15mg paniikkiin koska ollut rankempaa autismini ja pakko-oireisen häiriön kanssa, eikä siis riittänyt se mitä reseptiin on laitettu (nuo iteroidaan eli saa hakea lisää 30 päivän välein..)
Nyt lääkkeet loppu ja informoimatta minua ensin oli laitettu kielto hakea edes yhtä, oli olo mikä tahansa.
Nämähän on turvallista seinään lopettaa, eikö?
Kommentit (37)
Paitsi pelot ja muut liittyy paljon sosiaalisiin ongelmiin (autismi) ja silloinhan noi antaisi psykoosilääkettä enkä ole psykoosissa? Meinaan et osastolla on aika sosiaalista se touhu. Ap.
Miksi annat lääkkeiden loppua ennen reseptin uusintaa? Jotain vastuuta nyt itsellekin, reseptin viimeisenä päivänä tai edes samalla viikolla ei saada sitä kirjoittanut Yleä tai psytä kiinni edes yksityisellä.
Ala harjoittelemaan lääkkeettömiä ahdistuksenhallintakeinoja, ei bentsot oo mikään pysyvä ratkaisu. Toleranssi vaan kasvaa, samoin sekö henkinen että fyysinen riippuvuus.
T: kroonisesti ahdistunut
Jos määrätyt lääkkeet ei riitä niin voidaan olettaa väärinkäytöksiä
Mikä lääke kyseessä? Rauhoittava? Jos 30 kpl/kk ei ole riittänyt niin ehkä on hyväkin himmata.
Jos resepti kuluu liian nopeasti, todellakin reagoivat asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ala harjoittelemaan lääkkeettömiä ahdistuksenhallintakeinoja, ei bentsot oo mikään pysyvä ratkaisu. Toleranssi vaan kasvaa, samoin sekö henkinen että fyysinen riippuvuus.
T: kroonisesti ahdistunut
Ei kasva kaikilla tole. Itsellä riitti vuosia yksi 30 lääkkeen pakkaus.
Hei. En näe psykiatria koskaan, julkisella puolella täälläpäin vaan uusitaan ja uusitaan automaattisesti. Psyk sairaanhoitaja ainoa jonka kanssa puhun ehkä 6 viikon välein puhelimessa. En asu missään Turussa tai Helsingissä. Alkoholia en ikinä käytä. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: kroonisesti ahdistunutEi kasva kaikilla tole. Itsellä riitti vuosia yksi 30 lääkkeen pakkaus.
Sä et nyt ymmärrä, mistä puhutaan 🙄
Ehkä kaikki paikat ja tilanteet eivät sovi sinulle, että väkisin pitäisi niihin mennä. Yksityiseltä puolelta? Osa lääkkeistä voi pahentaa ahdistusta tai olla haittoja, pitää olla tarkkana valmisteiden kanssa. Alkoholi voi lisätä ahdistusta, kofeiini ja liian kiireinen aikataulu.
Kyseessä se ns miedoin bentso. Ap
Onkohan nämä kritisoivat kommentit toisilta, ketkä tarvitsevat lääkkeitä ahdistukseen? Kunhan vaan mietin. Ahdistus on sairaus/sairauden oire eikä siinä paljon mikään lääkkeidenkäytön "himmaaminen" tms. auta.
Itselläni ei kyseistä ongelmaa ole, mutta pahasta ahdistuksesta ajoittain kärsivän omaisena ei tulisi mieleenkään arvostella toisten lääkkeiden käyttöä ko. asiaan.
Ja rauhoittavat lääkkeet voivat olla myös pitkäaikainen ratkaisu. Jotkut käyttävät niitä vuosikymmeniä. Tärkeää on vain puhua lääkärin kanssa, miten pitää välipäiviä jne., ettei toleranssi nouse. Jos mikään muu ei auta ja vaihtoehtona on loppuelämä neljän seinän sisällä, lääkkeet ovat pienempi paha.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä se ns miedoin bentso. Ap
Vedät niitä useampia kerralla kun loppuu kesken?
Olet liikaa fiksoitunut lääkkeisiin. Kokeile miten sokeripala auttaa samaan asiaan. Sokeria on aina saatavilla.
Jos useammalla tarkoitat 30mg oksatsepaamia esim ennen hammaslääkäriä tai rankkaan paniikkikohtaukseen fyysisine oireineen niin joskus.
Ensimmäinen psykiatri sanoi että "ota vaikka viisi päivässä jos ahdistaa" (2015, J.M.) ap
En ole kuullut tällaisesta käytännöstä. Jos ei ole lääkkeet riittänyt olen saattanut olla yön päivystyksessä, jonku napin kai saanut. Mutta että menis päivystykseen sanomaan että hei, mun bentsot on loppu? Ei ihme etteivät suostu.
Tarvitset ahdistusta vähentävän lääkityksen jos kohtauslääkkeitä kuluu liikaa.
Hei. Minulle on määrätty 16-vuotiaasta mm Cipralex, Seroxat, Seronil, Remeron, Valdoxan, Efexor. Onko olemassa muita jotka auttaisi ahdistukseen koska nuo on purettu tehottomina. Se oli syy että koko rauhoittava edes aloitettiin. Ap.
Luultavimmin bentsoja yms. ei anneta päivystyksestä sen takia, ettei sieltä yritettäisi saada esim. Diapamia päihtymistarkoituksessa.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Minulle on määrätty 16-vuotiaasta mm Cipralex, Seroxat, Seronil, Remeron, Valdoxan, Efexor. Onko olemassa muita jotka auttaisi ahdistukseen koska nuo on purettu tehottomina. Se oli syy että koko rauhoittava edes aloitettiin. Ap.
Mulla menee Duloxetiini ja Mirtatsapiini ahdistuspainotteiseen masennukseen. Toimii suht ok, en tarvitse enää ollenkaan tarvittavia. Muut kokeillut vain huononsi oloa ja olin mm. uneton ja itsetuhoinen. Tämä yhdistelmä osastolla vasta kokeiltiin ja mennyt pitkään ilman sen suurempia sivuvaikutuksia.
Ala käyttäytymään kuin olisit psykoosissa, niin pääset osastolle, jossa laitetaan lääkitys kuntoon.