Parempi yksin kuin huonossa suhteessa, sanotaan. Onko näin?
Minä inhosin sinkkuvuosiani. Olen parisuhteessa ollut huomattavan paljon onnellisempi, vaikka on ollut pitkiä vaikeita aikoja ja nytkin sellainen on taas. Niin vaikea, että en tiedä, selvitäänkö tästä ja toisaalta miksi edes yrittää, koska tunnen meidät, ja tiedän, että vaikeuksia tulee taatusti tulevaisuudessakin. Silti ajatus sinkkuudesta tympii, elämä on yksinkertaisesti minun kohdallani ollut parempaa, kun sitä on joku jakamassa.
Mihin tuo usein kuultu lause perustuu, että yksin parempi kuin huonossa suhteessa? Onko teillä kokemuksia, miten elämä parani kun erosimme? Meillä suhteessa ei ole väkivaltaa, pettämistä eikä alkoholismia tms, mutta en silti sanoisi suhdetta hyväksi, niin paljon henkistä kuormaa kannettavana. Kommunikaatiovaikeuksia, vaikea luottaa toiseen ja tulevaan. En kuitenkaan näe, miten elämäni paranisi eroamalla. Kuorman laji ehkä vähän muuttuisi, mutta jatkossa kantaisin kaiken yksin. Ajatuksia?
Kommentit (86)
Minusta ei ole enää suhteisiin. Parempi yksin.
Huonossa maksat kaiken, hoidat kaiken, seksistä saat vain alapään kipeäksi ja puoliso silti avoimesti halveksuu sinua juosten vieraissa sängyissä ja juopottelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Olin huonossa suhteessa. Tein yksin kaiken. Maksoin 80% taloutemme kuluista, maksoin yksin lasten kaikki jutut mopoa, mopokorttia ym myöten. Mies eli vain itselleen. Minut lytättiin täysin tuossa suhteessa.
Nyt olen lasten kanssa keskenään. Saan elää lapsilleni ja itselleni. Lasten isä ei ole oikeastaan mitenkään lasten elämässä. Paska mies oli jo suhteessa. Nyt näkee kaikki muutkin mikä ällötys. Hyvin itsekäs eikä ajatellut toisten hyvää.
Mikä sai fiksun, muutenkin lähes täydellisen naisen porsimaan sille miehelle?
Eli tiivistettynä: Olet huonossa suhteessa ja pelkäät ettet löydä ketään muutakaan. Intuitiosi huutaa että eroa mutta tulet vauvapalstalle hakemaan lupaa jatkaa suhdetta koska eroaminen on liian pelottavaa. Tosi terveeltä kuullostaa
Pitkä avioliitto koettu, kaikki lapset jo omillaan, lapsenlapsiakin on. Alkoholismi, taloudellinen turvattomuus (minä tienasin, mies joi), pelko jatkuvasti, hyväksikäyttöä. Erottuani tutustuin ja seurustelinkin muutaman kanssa. Melko pian tuli esiin jotakin, jota en jaksa enää viisikymppisenä, esim. miehen ex-puolisoiden ongelmat bonuksena, epävarma talous (eli minä maksoin kulut), tissuttelu, ns. pienet valheet, itsekkyys, laiskuus. Ja yksi mitä en jaksa ollenkaan, silkka tyhmyys. Esim. jatkuva kolarivideoiden katselu ja hekottelu niille.
Erinomainen analogia. Konservatiivinen kupla. Kaikki nuoret ja vähän vanhemmatkin luulee, että pitää olla niinkun ystävät ja tutut. Heteroliitto, perhe, okt, mökki, luontoharrastus, matkailua.
Niillä mennään mitä on, ei suhdetta pidä ylläpitää ulkoisen vuoksi vaan päinvastoin