Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex vaimo reissaa parikin kertaa vuodessa ulkomailla miehen maksamalla elatusavulla.

Vierailija
09.09.2019 |

Mies maksaa pienestä palkastaan kauheita elareita jotta tämä yks pääsee hurvittelemaan.

Kommentit (507)

Vierailija
441/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, 12v vuoroviikoin molemmilla. Lähi saa elatusmaksun minulta 160€, lapsilisän korotuksineen 150€ ja jos itse laittaa myös 160€ elatukseen saadaan summaksi 470€.

Minun päähäni ei mahdu se, että mihin tämä 470€ joka kuukausi kuluu kun molemmat maksaa lapsen juoksevat kulut omilta viikoiltaan ja kalliin harrastuksen kulut makseteaan vielä erikseen puoliksi.

Kertokaa minulle kun paremmin näistä kuluista tunnutte tietävän.

Lapsen vesi, sähkö, vuokra, vakuutukset, lääkäri/lääkkeet, vaatteet, kampaamo, matkat, bensat, bussiliput, päivähoitomaksu, lapsenvahdin palkka jos joskus haluaa omaa aikaa, työelämässä menetetyt tulot koska ei voi tehdä ylitöitä eikä välttämättä ole voimia edistää uraa tai opiskella uutta, työelämän kiistoista tapahtuva eläkkeen menetys jne. välillisiä kuluja on. Mutta älä huoli, lapsesi on kohta 18.

"Oman ajan" lapsenvahdit pitää maksaa omasta pussisa eikä maksattaa isällä.

Jos lapsenvahdin joutuu palkkaamaan lapsen sairastaessa töiden vuoksi tai jos joutuu sen vuoksi ottamaan palkattomia päiviä, kuuluu kustannuksista puolet etävanhemman maksettavaksi.

Ymmärrätkö käsitettä "oman ajan"? Se ei ole sama asia kuin töistä pois olo. Sitä paitsi dairaan lapsen takia saa olla töistä pois. Mikäläi ITSE VALITSEE olla silti töissä, niin lasku kuuluu lähille.

Lapsilla on muitakin sairauksia kuin pikku nuha ja kuume. Parin viikon tai pitemmän sairauden vuoksi poissaolo menee palkattomaksi. Eikö sinun lapsella ole ollut tuollaisia?

Vastaa toki kysymykseen. Eli ymmärrätkö käsitettä oma aika?

Omaa aikaa on silloin, kun lapsi on koulussa, kavereillaan tai harrastuksessa.

Vierailija
442/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, 12v vuoroviikoin molemmilla. Lähi saa elatusmaksun minulta 160€, lapsilisän korotuksineen 150€ ja jos itse laittaa myös 160€ elatukseen saadaan summaksi 470€.

Minun päähäni ei mahdu se, että mihin tämä 470€ joka kuukausi kuluu kun molemmat maksaa lapsen juoksevat kulut omilta viikoiltaan ja kalliin harrastuksen kulut makseteaan vielä erikseen puoliksi.

säälin lastasi että on joutunut noin yksinkertaisen vanhemman saamaan. 

Kerro toki mitä nämä kulut ovat niin minun ei tarvitse yksinkertaisella äälläni näitä pohtia.

Tässähän näitä kuluja on lueteltu vaikka miten paljon. Mieti vaikka itseäsi. Riittäisikö sinulle omaan elämiseen 5640 euron vuositulot? Ai ei vai? No jos vaikka tuplaat sen, jos ajatellaan että syöt ja käytät vessapaperia enemmän kuin lapsi. Ai ei riitä vieläkään? No mihin ihmeeseen sinun rahasi menevät?

Kyllä minun omaan elämiseen riittäisi 5640€ vuodessa jos asuminen, ruoka ja hygieniatuotteet olisi jo maksettu.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että viikko-viikko järjestelyssä kumpikin vanhempi vastaa tahollaan lapsen päivittäisista kuluista. Asumisesta ja ravinnosta nyt esimerkiksi. Tämän päälle on sitten tuo raha, joka häviää äidin toimesta taivaan tuuliin ja kukaan ei selitä mihin se menee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän sitä koko ajan itse toitotatte että penniäkään ei jää, ja kaikki talouteen tuleva  raha menee satasen haalareihin ja viidensadan tarhamaksuihin :D Silti on varaa matkustella ilman lapsia uuden rakkaan kanssa ympäri maailmaa :D

Sillä äidillä on omat palkkatulot, joilla se matkustelee.

Esimerkiksi: isä maksaa elareita 400€ ja äiti laittaa lapsiin 600€. Äidiltä jää vielä palkastaan yli käyttörahaa 1000-2000€ palkasta riippuen.

Sillä omalla tienaamalla rahalla äiti voi sitten matkustaa tai ottaa ne rakennekyntensäkin.

Comprende?

Jos isä maksaa 400, kela 150e, niin äiti makselee korkeintaan satasen. Näinhän sen ei kuuluisi olla, vaan äidinkin pitäisi maksaa 400 kuten isän. Mikäli äiti on köyhä, niin silloin hän ei maksa lapsesta 400e, vaan vähemmän, mutta tällöin hän ei myöskään matkustele. Vasta sitten saa matkustella sillä OMALLA rahalla, kun elättää sitä lasta yhtä paljon kuin isä.

Jos tuo jako on tehty lastenvalvojalla, niin sen mukaan mennään. Etä voi pyytää muutosta, jos hän kokee tilanteen muuttuneen lähin tulojen osalta. Lähi saa matkustella, jos hän omilla tuloilla siihen kykenee.

Juuri näin. Paino sanalla OMILLA tuloilla. Ei sillä mitä hänen, tai etän kuluu käyttää lapseen.

Vierailija
444/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen henk kohta, ja Huom vain mun mielipide, sitä mieltä että jos sitä elatustukea sattuisi yli jäämään, niin kyllä lähi saisi käyttää sen itseensä. Miksi? No siksi että lähi on käyttänyt hurjasti aikaa, vaivaa, energiaa sen lapsen hoitamiseen, huolehtimiseen, kasvattamiseen, kaikkeen siihen lapseen liittyvään, samalla kun etän ei ole välttämättä tarvinnut uhrata ajatustakaan näihin asioihin ja kaiken sen ajan ja energian on voinut käyttää sitten vaikka oman tilipussin kasvattamiseen. Vaikka se lapsi on yhteinen!

Todellisuudessa sitä rahaa ei kuitenkaan jää yli ja vaikka jäisi, kuinka se laskettaisiin. Kun lapsen kulut ei ole mikään vakio että kuluu joka kuukausi summa x. Vaan ne vaihtelee kuukaudesta, vuodesta toiseen. Joku kuukausi tai vuosi voi jäädä jotain yli mutta sitten muina taas ei. Eikä etä joudu maksamaan lisää eli useammin se onkin niin että etä hurvittelee rahoilla jotka kuuluisi sille lapselle, kun maksettu elatustuki ei riitä, siis senkään jälkeen kun mukana on lähin osuus ja lapsilisä.

*Äiti nyt vain ei ole ammatiltaan sen oman lapsen hoitaja, jolle isä maksaa palkkaa. Tuo että sinä käytät isän lapselle antamia tahoja on varastamista omalta lapseltasi. Sietäisit hävetä.

No se oli mun mielipide. Etä voi sitten varmaan palkata omalla rahallaan jonkun hoitamaan puolet lapsen asioista ettei kaikki kaadu lähin niskaan. Koska lähihän nimenomaan hoitaa ilmaiseksi lapsen jonka hoitovastuusta kuuluu puolet etälle kun se yhteinen lapsi kuitenkin on.

Mun ei mitään tarvitse hävetä enkä varasta keneltäkään. Ihan olen onnellisesti aviossa lasteni isän kanssa.

Vierailija
445/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen vesi, sähkö, vuokra, vakuutukset, lääkäri/lääkkeet, vaatteet, kampaamo, matkat, bensat, bussiliput, päivähoitomaksu, lapsenvahdin palkka jos joskus haluaa omaa aikaa, työelämässä menetetyt tulot koska ei voi tehdä ylitöitä eikä välttämättä ole voimia edistää uraa tai opiskella uutta, työelämän kiistoista tapahtuva eläkkeen menetys jne. välillisiä kuluja on. Mutta älä huoli, lapsesi on kohta 18.

Jos lapsenvahdin joutuu palkkaamaan lapsen sairastaessa töiden vuoksi tai jos joutuu sen vuoksi ottamaan palkattomia päiviä, kuuluu kustannuksista puolet etävanhemman maksettavaksi.

Ymmärrätkö käsitettä "oman ajan"? Se ei ole sama asia kuin töistä pois olo. Sitä paitsi dairaan lapsen takia saa olla töistä pois. Mikäläi ITSE VALITSEE olla silti töissä, niin lasku kuuluu lähille.

Lapsilla on muitakin sairauksia kuin pikku nuha ja kuume. Parin viikon tai pitemmän sairauden vuoksi poissaolo menee palkattomaksi. Eikö sinun lapsella ole ollut tuollaisia?

Eli et ymmärrä käsitettä. Omaa aikaa on se kun järjestetään lapsi hoitoon kun itse lähdetään vaikkapa viihteelle.

Vierailija
446/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen henk kohta, ja Huom vain mun mielipide, sitä mieltä että jos sitä elatustukea sattuisi yli jäämään, niin kyllä lähi saisi käyttää sen itseensä. Miksi? No siksi että lähi on käyttänyt hurjasti aikaa, vaivaa, energiaa sen lapsen hoitamiseen, huolehtimiseen, kasvattamiseen, kaikkeen siihen lapseen liittyvään, samalla kun etän ei ole välttämättä tarvinnut uhrata ajatustakaan näihin asioihin ja kaiken sen ajan ja energian on voinut käyttää sitten vaikka oman tilipussin kasvattamiseen. Vaikka se lapsi on yhteinen!

Todellisuudessa sitä rahaa ei kuitenkaan jää yli ja vaikka jäisi, kuinka se laskettaisiin. Kun lapsen kulut ei ole mikään vakio että kuluu joka kuukausi summa x. Vaan ne vaihtelee kuukaudesta, vuodesta toiseen. Joku kuukausi tai vuosi voi jäädä jotain yli mutta sitten muina taas ei. Eikä etä joudu maksamaan lisää eli useammin se onkin niin että etä hurvittelee rahoilla jotka kuuluisi sille lapselle, kun maksettu elatustuki ei riitä, siis senkään jälkeen kun mukana on lähin osuus ja lapsilisä.

*Äiti nyt vain ei ole ammatiltaan sen oman lapsen hoitaja, jolle isä maksaa palkkaa. Tuo että sinä käytät isän lapselle antamia tahoja on varastamista omalta lapseltasi. Sietäisit hävetä.

No se oli mun mielipide. Etä voi sitten varmaan palkata omalla rahallaan jonkun hoitamaan puolet lapsen asioista ettei kaikki kaadu lähin niskaan. Koska lähihän nimenomaan hoitaa ilmaiseksi lapsen jonka hoitovastuusta kuuluu puolet etälle kun se yhteinen lapsi kuitenkin on.

Mun ei mitään tarvitse hävetä enkä varasta keneltäkään. Ihan olen onnellisesti aviossa lasteni isän kanssa.

Etä palkkaa tottakai hoitajan lapselle kun lapsi on etän luona. Lähi palkkaa silloin kun lapsi on lähin luona. simple

Vierailija
447/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro toki mitä nämä kulut ovat niin minun ei tarvitse yksinkertaisella äälläni näitä pohtia.

Tässähän näitä kuluja on lueteltu vaikka miten paljon. Mieti vaikka itseäsi. Riittäisikö sinulle omaan elämiseen 5640 euron vuositulot? Ai ei vai? No jos vaikka tuplaat sen, jos ajatellaan että syöt ja käytät vessapaperia enemmän kuin lapsi. Ai ei riitä vieläkään? No mihin ihmeeseen sinun rahasi menevät?

Kyllä minun omaan elämiseen riittäisi 5640€ vuodessa jos asuminen, ruoka ja hygieniatuotteet olisi jo maksettu.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että viikko-viikko järjestelyssä kumpikin vanhempi vastaa tahollaan lapsen päivittäisista kuluista. Asumisesta ja ravinnosta nyt esimerkiksi. Tämän päälle on sitten tuo raha, joka häviää äidin toimesta taivaan tuuliin ja kukaan ei selitä mihin se menee.

Miksi sinä nyt yhtäkkiä puhutkin vuoroviikkojärjestelyistä? Eihän siinä noin paljon makseta.

Vierailija
448/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä nyt yhtäkkiä puhutkin vuoroviikkojärjestelyistä? Eihän siinä noin paljon makseta.

Lue tämä ketju uudestaan ihan ajatuksella.

Vierailija
449/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä että suoraan elareilla matkustellaan, mutta voin hieman valottaa asiaa.

Etä maksaa 2 lapsesta 350e/kk, tämän lisäksi tulee 2x lapsilisät, n. 200 e/kk. eli lähi saa lapsista verotonta tuloa kuukaudessa 550e. Tähän kuuluisi vielä lähin oma elatusvelvollisuus, ja jos ajatellaan että se olisi etän kanssa sama, se olisi tuo sama 350e/kk, eli yhteensä lapsille olisi varattu 900e/kk. Tämän lisäksi lähi ostattaa muilla lapsille pyörät, luistimet, vaatteet, tai saa lahjoituksina. Esim. kun on tulossa synttärit tai joulu, niin ilmoittelee lahjoja ostaville että kaipaa lapsille sellaiset farkut ja sellaisen takin, kun koulukin kohta alkaa, tai pyörärahastoon rahaa. Kun lapset saavat jotain rahoja isältä/mummolta/tädiltä synttärinä/muuten vaan, niin ne pitää käyttää näihin hankintoihin. Tällä tavalla lähi säästää tuon oman elatusvelvoitteensa, eli elättää ne lapset kokonaan toisten rahoilla. Täten hänelle jää säästöön jatkuvasti sitä omaa rahaa, jota etä ei pysty säästämään, koska hän ei saa päättää mitä lapset tarvitsevat, ja mistä se hommataan, halvalla, vaan hän on pakotettu maksamaan tietyn verran. Eli etä ie pysty säästämään, kuten lähi pystyy. Tämän lisäksi etällä on kaksi huonetta lapsille, joihin hän ei saa mitään tukea, mutta joita käytetään viikon verran kuukaudessa. Lähi saa näihin huoneisiin avustusrahaa. Tuohon viikkoon hänelle ei anneta mitään tukiaisia ruokaan, ja näihin huoneisiin, vaan ne maksetaan myös etän omasta pussista. Etän kaikki raha menee elämiseen, ja lasten elättämiseen, toisin kuin lähillä jolla siihen ei mene rahaa ollenkaan, tai hyvin vähän. Lähi saa myöäs itse päättää paljonko käyttää lapsiin, toisin kuin etä.

Tuossa vähän suuntaa sille mistä tässä on kysymys.

T: eri

En ymmärrä mikä kirjoittamassasi on ongelma? Elarit eivät ole mitenkään valtavat ja vaikka oletettaisiin että äidllä on sama elatuskyky niin 450/kk per lapsi ei ole mitenkään epärealistista. Lapsen osuus asumisesta, ruoka, vaatteet, hygienia, harrastukset, liikkuminen, satunnaiset huvit -helposti tulee tuon verran. Pikemminkin etä pääsee todennäköisesti vähemmällä elarit maksaessaan kuin jos eläisi vielä perheenä. Se jos mummot maksavat pyöriä ei kuulu teille mitenkään.

Myös etä maksaa lasten asumisen ja ravinnon silloin kun ovat tämän luona. Nämä kulut maksetaan toki omasta pussista elarien lisäksi.

No tuossa ei sanottu paljonko lapset ovat etällä. Tuskin 50-50 koska silloin elareita ei olisi. Ja harvalla etällä on etälapsille omat huoneet.

Jos on vuoroviikkoasuminen, miten hoidetaan lasten kiinteät kulut, kuten vaikka päivähoitomaksut, kännykkälaskut jne? Maksetaanko ne vuorokuukausin, vai hoitaako toinen ne kokonaan, vai maksaako molemmat puolet laskuista, vai miten se menee? Sovitaanko ne keskenään? Koska eikö elareilla kateta nimenomaan noita kuluja?

Kysyn, koska kiinnostaa, että miten ihmiset järjestää näitä asioita.

Vierailija
450/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma näin maksajan näkökulmasta on se, että lapsen elatukseen tarkoitetut rahat menee lähin omalle tilille ja sieltä niitä käytetään aivan kuin omia rahoja. 

Jos myös lähi siirtäisi lapsen tilille lapsilisän lisäksi saman verran rahaa mitä etä ei ongelmaa olisi.

Meinaat, että se lapsi maksaisi itse omat kännykkälaskunsa, vakuutuksensa, luistimensa ja barbiensa? Vai mitä tällä haet?

Vierailija
451/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastaan mun mielestä sen etävanhemman pitäisi maksaa kulujen lisäksi ylimääräistä siitä hoidosta jonka lapsi saa yhden vanhemman kanssa suurimman osan ajasta ja josta etävanhempi laistaa. Jokaisesta ei-toteutuneesta tapaamisesta pitäisi laittaa 100 euron sakko. Ja itse olen maksanut elatusmaksua lapsistani. Nykyään ovat aikuisia. Järkyttävää että on ihmisiä jotka yrittävät päästä kuin koira veräjästä.

Et taida juurikaan rakastaa lapsiasi, jos olet sitä mieltä, että heidän kanssa vietetystä ajasta tulisi maksaa palkkaa. Varsinkin, jos on oikeudessa väännetty, että kuka saa hoitovastuun itselleen, niin sitten aletaan kinuamaan siitä vielä palkkaa. Vain nainen voi ajatella tällaista

Vierailija
452/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma näin maksajan näkökulmasta on se, että lapsen elatukseen tarkoitetut rahat menee lähin omalle tilille ja sieltä niitä käytetään aivan kuin omia rahoja. 

Jos myös lähi siirtäisi lapsen tilille lapsilisän lisäksi saman verran rahaa mitä etä ei ongelmaa olisi.

No kuka niitä rahoja sitten saa omanaan käyttää, jos ei lapsen lähivanhempi, joka tekee ihan kaikki lapsen hankinnat?

Hmm..., mikä siinä on ongelma kertoa, että lapsi tarvitsee vaikka uudet kengät. Hinta x ja sovitte, että esim. etä maksaa?

No on tuo aika työläs prosessi joka maitopurkin, porkkanan, sähkölaskun ja vuokran kohdalla.

Olen eri kommentoija, mutta tuo systeemi toimiikin vain vuoroviikkojärjestelyssä. Siinä se pointti on, että koska lapset ovat molempien luona saman verran, molemmat vastaavat asumisen kustannuksista ja ruokakuluista omillaan. Sitten ne nimenomaan lapsen erityiset kulut (vaatteet, vakuutukset, harrastukset, lääkärit jne) maksetaan tililtä, johon molemmilla on käyttöoikeus. Ja jolle maksetaan lapsilisät ja muut mahdolliset yhdessä sovitut elatukset. Meillä esim. yhteiselle tilille menee vain lapsilisät. Koska lapsilla ei ole kalliita harrastuksia, lapsilisät riittää useimpina kuukausina. Ja niinä kuukausina kun ne ei riitä, molemmat siirtävät tilille suurin piirtein saman summan (minä tienaan enemmän niin minä yleensä siirrän myös vähän enemmän kuin lasten isä). Tämä toimii, jos molemmilla on yhteisymmärrys siitä, että minkälaisia tarvikkeita ja vaatteita lapset tarvitsevat. Meillä ei ole kertaakaan tarvinnut tapella siitä että minkälaiset kengät tai minkälainen pyörä ostetaan. Luotetaan toistemme harkintakykyyn ja se käy ostamassa, joka kiireiltään ensiksi ehtii.

Teillä on aika hyvä tilanne, koska on kaksi täyspäistä ihmistä toimimassa.

Mutta kuten tästäkin ketjusta voi huomata, usein(?) näin ei ole.

Vierailija
453/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V*ttu te naiset ootte idiootteja🤪. Tiedätte tasan tarkkaan mikä on homman nimi ja säälittävästi yritätte perustella ylisuuria maksuja. Ja totta helvetissä maksan mielelläni lasten harrastukset tms. ja maksankin. Tietokoneet, puhelimet jne. Koko ajan vain puhunut elareista. Jos joku teistä mammoista saa menemään pelkästään lapsen ruokaan, hammastahnaan tai shamppooseen 400€ joka kuukausi, niin kyllä haisee ja pitkälle. 😂😂

Mä olen jotenkin kuvitellut, että noilla elareilla katetaan noita lasten harrastuskuluja? Että ne on vähän niinkuin osa sitä elatusta.

Vierailija
454/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli et ymmärrä käsitettä. Omaa aikaa on se kun järjestetään lapsi hoitoon kun itse lähdetään vaikkapa viihteelle.

Ei yläkouluikäiselle tarvita silloin hoitajaa. Sen sijaan samainen lapsi voi olla niin sairas, että ei pärjää yksin kotona tai vanhemman pitää olla hoidoissa mukana.

Vierailija
455/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt parisuhteen ajalta muistat, miten paljon ja mihin tarkoitukseen lapsesta oli kustannuksia? Paljonko teillä oli lapsen vakuutukset, paljonko meni vaatteisiin, päivähoitoon, iltapäiväkerhoon, huvituksiin, kesälomareissuihin, matkoihin sukulaisten luo, lääkäriin, lääkkeisiin, harrastuksiin?

Vierailija
456/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sijoitan lapsilisät ja elatustuet. Hyvin ovat rahastot poikineet.

Vierailija
457/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yläkouluikäiselle tarvita silloin hoitajaa. Sen sijaan samainen lapsi voi olla niin sairas, että ei pärjää yksin kotona tai vanhemman pitää olla hoidoissa mukana.

Yläasteikäisen vammaisen lapsen hoito ei ole omaa aikaa. -sitä kompensoimaan on vammaistuet sun muut.

Vierailija
458/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä nyt parisuhteen ajalta muistat, miten paljon ja mihin tarkoitukseen lapsesta oli kustannuksia? Paljonko teillä oli lapsen vakuutukset, paljonko meni vaatteisiin, päivähoitoon, iltapäiväkerhoon, huvituksiin, kesälomareissuihin, matkoihin sukulaisten luo, lääkäriin, lääkkeisiin, harrastuksiin?

Mitähän nämä vakuutukset ovat, kun päälle tulee vielä erikseen lääkäri ja lääkemaksut?

Vierailija
459/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä että suoraan elareilla matkustellaan, mutta voin hieman valottaa asiaa.

Etä maksaa 2 lapsesta 350e/kk, tämän lisäksi tulee 2x lapsilisät, n. 200 e/kk. eli lähi saa lapsista verotonta tuloa kuukaudessa 550e. Tähän kuuluisi vielä lähin oma elatusvelvollisuus, ja jos ajatellaan että se olisi etän kanssa sama, se olisi tuo sama 350e/kk, eli yhteensä lapsille olisi varattu 900e/kk. Tämän lisäksi lähi ostattaa muilla lapsille pyörät, luistimet, vaatteet, tai saa lahjoituksina. Esim. kun on tulossa synttärit tai joulu, niin ilmoittelee lahjoja ostaville että kaipaa lapsille sellaiset farkut ja sellaisen takin, kun koulukin kohta alkaa, tai pyörärahastoon rahaa. Kun lapset saavat jotain rahoja isältä/mummolta/tädiltä synttärinä/muuten vaan, niin ne pitää käyttää näihin hankintoihin. Tällä tavalla lähi säästää tuon oman elatusvelvoitteensa, eli elättää ne lapset kokonaan toisten rahoilla. Täten hänelle jää säästöön jatkuvasti sitä omaa rahaa, jota etä ei pysty säästämään, koska hän ei saa päättää mitä lapset tarvitsevat, ja mistä se hommataan, halvalla, vaan hän on pakotettu maksamaan tietyn verran. Eli etä ie pysty säästämään, kuten lähi pystyy. Tämän lisäksi etällä on kaksi huonetta lapsille, joihin hän ei saa mitään tukea, mutta joita käytetään viikon verran kuukaudessa. Lähi saa näihin huoneisiin avustusrahaa. Tuohon viikkoon hänelle ei anneta mitään tukiaisia ruokaan, ja näihin huoneisiin, vaan ne maksetaan myös etän omasta pussista. Etän kaikki raha menee elämiseen, ja lasten elättämiseen, toisin kuin lähillä jolla siihen ei mene rahaa ollenkaan, tai hyvin vähän. Lähi saa myöäs itse päättää paljonko käyttää lapsiin, toisin kuin etä.

Tuossa vähän suuntaa sille mistä tässä on kysymys.

T: eri

Kuulostaa hyvin tutulta, tosin vain yksi lapsi.

Olen ehdottanut, että lapsen elatukseen tarkoitetut rahat laitettaisiin lapsen tilille, josta kumpikin voisi tehdä tarvittavat hankinnat ja loppu raha jäisi säästöön, mutta tämä ei lähille sovi. Nyt kaikki rahat menee lähin tilille/kulutukseen ja mitään ei jää säästöön tulevaisuutta varten.

Elareista ei olekkaan tarkoitus jäädä säästöön. Ne on sen lapsen elatusta varten.

Nimenomaan! Ei lähihuoltajan ulkomaanmatkoja varten!

No niin. Tulihan sieltä joku mamma alapeukuttamaan. Voi kyynel, pitääkö ekxän maksaa kaikki reissut exälle?

Eikö se ex-vaimo saa edes itse tienaamaansa palkkaa käyttää halutessaan matkusteluun? Pitääkö hänen lasten täysi-ikäisyyteen asti hyväksyttää ex-miehellä jokainen menonsa, ettei vaan pistä mitään turhuuteen?

-omaa palkkaa saa käyttää sen jälkeen kun oma elatusvelvollisuus lapsia kohtaan on hoidettu.

Aloituksessa ei puhuttu mitään siitä, että näin ei olisi?

Vierailija
460/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nämä vakuutukset ovat, kun päälle tulee vielä erikseen lääkäri ja lääkemaksut?

No. Vakuutuksissa on monesti omavastuu. Ja ehdoista riippuen omavastuu maksetaan joko kerran vakuutuskaudessa tai joka kerta/sairaus tai tapaturma.