Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ex vaimo reissaa parikin kertaa vuodessa ulkomailla miehen maksamalla elatusavulla.

Vierailija
09.09.2019 |

Mies maksaa pienestä palkastaan kauheita elareita jotta tämä yks pääsee hurvittelemaan.

Kommentit (507)

Vierailija
461/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, 12v vuoroviikoin molemmilla. Lähi saa elatusmaksun minulta 160€, lapsilisän korotuksineen 150€ ja jos itse laittaa myös 160€ elatukseen saadaan summaksi 470€.

Minun päähäni ei mahdu se, että mihin tämä 470€ joka kuukausi kuluu kun molemmat maksaa lapsen juoksevat kulut omilta viikoiltaan ja kalliin harrastuksen kulut makseteaan vielä erikseen puoliksi.

Kertokaa minulle kun paremmin näistä kuluista tunnutte tietävän.

Lapsen vesi, sähkö, vuokra, vakuutukset, lääkäri/lääkkeet, vaatteet, kampaamo, matkat, bensat, bussiliput, päivähoitomaksu, lapsenvahdin palkka jos joskus haluaa omaa aikaa, työelämässä menetetyt tulot koska ei voi tehdä ylitöitä eikä välttämättä ole voimia edistää uraa tai opiskella uutta, työelämän kiistoista tapahtuva eläkkeen menetys jne. välillisiä kuluja on. Mutta älä huoli, lapsesi on kohta 18.

LUE: vuoroviikoin! Että etän kotona ei olen sähköä, vuokraa, vakuutuksia, vaatteita, parturi, matkat, bensat, bussiliput, päivöhoitomaksut, lapsenvahti jos haluaa omaa aikaa?? , työelälön menetetyt tulot, opiskelun menetys tai uran edistäminen, kun ei ole voimia, työelämän kiistoista tapahtuva eläkkeen menetys, välillisiä kuluja on.

Oikeasti: lapsen vakuutukset, päivähoito, bussiliput, parturikin tms., voidaan maksaa puoliksi. Väitän monen etän olevan jopa tyytyväinen siihen. Välillisiä kustannuksia joutuu etä kantamaan myös varsinkin, kun hoidatte VUOROVIIKOIN. Miksä etän pitäisi vielä antaa sinulle ylimääräistä? Ai niin, ne reissut...

Vierailija
462/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, 12v vuoroviikoin molemmilla. Lähi saa elatusmaksun minulta 160€, lapsilisän korotuksineen 150€ ja jos itse laittaa myös 160€ elatukseen saadaan summaksi 470€.

Minun päähäni ei mahdu se, että mihin tämä 470€ joka kuukausi kuluu kun molemmat maksaa lapsen juoksevat kulut omilta viikoiltaan ja kalliin harrastuksen kulut makseteaan vielä erikseen puoliksi.

Lapsen vesi, sähkö, vuokra, vakuutukset, lääkäri/lääkkeet, vaatteet, kampaamo, matkat, bensat, bussiliput, päivähoitomaksu, lapsenvahdin palkka jos joskus haluaa omaa aikaa, työelämässä menetetyt tulot koska ei voi tehdä ylitöitä eikä välttämättä ole voimia edistää uraa tai opiskella uutta, työelämän kiistoista tapahtuva eläkkeen menetys jne. välillisiä kuluja on. Mutta älä huoli, lapsesi on kohta 18.

"Oman ajan" lapsenvahdit pitää maksaa omasta pussisa eikä maksattaa isällä.

Jos lapsenvahdin joutuu palkkaamaan lapsen sairastaessa töiden vuoksi tai jos joutuu sen vuoksi ottamaan palkattomia päiviä, kuuluu kustannuksista puolet etävanhemman maksettavaksi.

Entäpä toisin päin, kun on ns. etän vuoro, vaikka lapsi on vuoroviikoin kummallakin? Tough luck?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

säälin lastasi että on joutunut noin yksinkertaisen vanhemman saamaan. 

Ja aivan parasta on se, että kyseenalaistajia haukutaan milloin milläkin nimityksillä. Kun argumentit loppuvat, alkaa haukkuminen.

Vierailija
464/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta maksaa elareita 500e/kk/lapsi, pitää nettotulojen olla jotakin 30 000e/kk, missä summassa on ihan yksi hailee tuo yksi 500 e, omalle lapselleen.

Jo pelkkä isompi asunto maksaa maltaita, tavallisella elatusavulla (se 150e/kk) ei saa edes omaa huonetta lapselle useimmilla paikkakunnilla. Ihan vauva kuluttaa vähän, mutta nuori harrastuksineen, mopokortteineen ja lukiokirjoineen on jo todella kallis.

Ja kaikki se aika, joka menee lapsiin sen sijaan että lähi voisi joko tehdä toista työtä tai harrastaa jotakin ihan tosissaan, kyllä sekin jotenkin pitää huomioida. Kun lähi hoitaa lapset, etä voi rauhassa keskittyä tienaamaan ja harrastamaan.

Eli sinultakin meni jutun juoni ohi? En usko. Tahallista tarttumista numeroihin, vaikka nähdään hyvin mitä asia koskee ;) Mitään sanomista ei vielä ole ollut kellään siihen onko oikein äidin käyttää lapsesta ylijäävät elarit itseensä. Tottakai teidän mielestä on. Monen isän mielestä se ei ole oikein, vaan isä maksaa lapsen elatusta, ei entisen ämmmmän.

Mikäs se yleisin eli minimielari olikaan, 158 euroa? Eihän nuo laskelmat päde ollenkaan. Sinä varmaan voit ilmoittaa omaan lapseesi menevät summat, kun tiedät noin tarkkaan, miten tuosta mimimielareista jää vielä äidille reissurahaa.

Kerrotko vielä että onko oikein mielestäsi että mikäli lapsen elatuskesta miehen osalta jää ylimääräistä rahaa, niin onko se mielestäsi oikein että äiti käyttää sen itseensä eikä esim. säästä lapselle?

Kun ne lapsen kulut ynnää koko vuoden osalta yhteen, vähentää lapsilisät ja jakaa erotuksen elatusvelvollisuuden mukaan, ei isän osuudesta jää mitään jaettavaa. Kulut täytyy katsoa koko vuoden osalta eikä kuukausittain, koska kulut vaihtelevat. Noita 500 euron elareita ei vaan ole, joten älä käytä niitä laskelmissa.

Kerro toki, kuinka paljon sinun omiin lapsiin menee rahaa vuodessa. Paljonko on keskimääräinen kuukausisumma?

Vastaatko vielä kysymykseen, eli onko oikein mielestäsi että mikäli lapsen elatuskesta miehen osalta jää ylimääräistä rahaa, niin onko se mielestäsi oikein että äiti käyttää sen itseensä eikä esim. säästä lapselle?

Voi jeesus sinua jankkaajaa. Jokainen tuntemani äiti laittaa ylimääräiset rahat johonkin pieneen kivaan lapsen kanssa. Se voi olla leffareissu ja syömässä käynti. Siitä 158 eurosta ei jää ylimääräistä. Jokainen tuntemani äiti säästää tai yrittää säästää rahaa, mutta harva seuraa elareita eurolleen, joten mahdoton sanoa, kenen rahaa säästöön menee. Jemmassa pitää aina olla rahaa pahan päivän varalle, sitä tarvitaan vaikka taksimatkaan päivystykseen.

Jos naisen pitää tietää tismalleen, kuinka paljon elareista menee lapseen, niin siinä tapauksessa kaikki lapsen ruuat ja päivittäistavarat pitää ostaa erikseen. Naisen pitää tehdä lapsen ruoka erikseen vain lapselle ostetuista elintarvikkeista ja naisen pitää laskea, kuinka paljon ruokaan meni sähköä sitä laittaessa tai jääkaapissa säilytettäessä. Vastaatko sinä kysymykseen, onko tuo sinusta järkevää vai simputtamista?

Sinä se tässä jankkaat etkä vastaa kysymykseen, vaan koko ajan kohkaat asian vieressä. Kysymys oli hyvin yksinkertainen, joko se on mielestäsi oikein tai sitten ei. Tuo venkoilu kertoo kyllä sen että sinun mielestäsi on oikein käyttää isän maksamista elareista ylijäänyt äidin omiin juttuihin. Asia selvä.

Ei siitä isän maksamasta 150€ elarista jää mitään säästöön. Ne säästöt on vain sun päässäsi. Kukaan ei niillä matkusta mihinkään, koska niitä ei ole olemassakaan. Ei minukaan tuloni nouse sillä, että väitän tienaavani 5000€/kk. Ei, edelleen mulla on vaan ne 2500€/kk tulot. Todellisuus on, että suurin osa elatusvelvollisista makselee vain minimielareita. Joista ei exä hyödy yhtään mitään, ne menee kokonaisuudessaan lapseen, eivätkä edes riitä. Sä voit loppuelämäsi kuvitella ja kertoa miesten makselevan tonnin elareita ja laskea kuinka paljon niistä exille jää. Todellisuus on sitten ihan muuta. Jotain sellaista mistä sulla ei näy olevan mitään hajua.

Tilastoja löysin 2016 vuodelta:

35% tapauksista elastusapua ei ole vahvistettu

50% maksaa KORKEINTAAN vajaa 170e/kk/lapsi elareita

vain 2% maksaa yli 300e/kk/lapsi.

Aika pieni osa lähivanhemmista voi reissata yksin eksän rahoilla. Muutenkaan ei voida tietää, mistä elinkustannukset koostuu.

Vierailija
465/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kakkahattutäti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tehän sitä koko ajan itse toitotatte että penniäkään ei jää, ja kaikki talouteen tuleva  raha menee satasen haalareihin ja viidensadan tarhamaksuihin :D Silti on varaa matkustella ilman lapsia uuden rakkaan kanssa ympäri maailmaa :D

Sillä äidillä on omat palkkatulot, joilla se matkustelee.

Esimerkiksi: isä maksaa elareita 400€ ja äiti laittaa lapsiin 600€. Äidiltä jää vielä palkastaan yli käyttörahaa 1000-2000€ palkasta riippuen.

Sillä omalla tienaamalla rahalla äiti voi sitten matkustaa tai ottaa ne rakennekyntensäkin.

Comprende?

Jos isä maksaa 400, kela 150e, niin äiti makselee korkeintaan satasen. Näinhän sen ei kuuluisi olla, vaan äidinkin pitäisi maksaa 400 kuten isän. Mikäli äiti on köyhä, niin silloin hän ei maksa lapsesta 400e, vaan vähemmän, mutta tällöin hän ei myöskään matkustele. Vasta sitten saa matkustella sillä OMALLA rahalla, kun elättää sitä lasta yhtä paljon kuin isä.

Juuri näin! Yksinkertaista matikkaa! Ja isommista hankinnoista keskustelu. Tarviiko lapsi tietokoneen? Mikä hinta? 1000€. Ok, maksetaan 50/50. Ai rahat on lähiltä loppu? Mä voin hoitaa ton, kun on jäänyt sukan varteen.

Vierailija
466/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LUE: vuoroviikoin! Että etän kotona ei olen sähköä, vuokraa, vakuutuksia, vaatteita, parturi, matkat, bensat, bussiliput, päivöhoitomaksut, lapsenvahti jos haluaa omaa aikaa?? , työelälön menetetyt tulot, opiskelun menetys tai uran edistäminen, kun ei ole voimia, työelämän kiistoista tapahtuva eläkkeen menetys, välillisiä kuluja on.

Oikeasti: lapsen vakuutukset, päivähoito, bussiliput, parturikin tms., voidaan maksaa puoliksi. Väitän monen etän olevan jopa tyytyväinen siihen. Välillisiä kustannuksia joutuu etä kantamaan myös varsinkin, kun hoidatte VUOROVIIKOIN. Miksä etän pitäisi vielä antaa sinulle ylimääräistä? Ai niin, ne reissut...

Mutta sinähän maksat niitä puolikkaitasi juuri sillä elarilla. Pitäisikö lähivanhemman tehdä joka kuukausi sinulle erikseen lasku maksamistaan puhelinlaskuista, harrastusmenoista ja vaatteista? Vai väitätkö, että elarien lisäksi lähi pyytää näihinkin vielä sinulta rahaa?

Vierailija
467/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää menee nyt aiheen vierestä, mutta jaksan aina taivastella sitä, miten kaksi ihmistä, jotka ovat luoneet rakkautensa hedelmiä, päätyvät erotessaan sellaisiin väleihin, ettei voi omien lastensa parasta ajatella ja sen mukaan toimia. Tapellaan jokaisesta vessapaperirullasta, mikä lasten elatukseen kuluu. Mikä ihme siinä on, ettei kaksi aikuista voi istua nokat vastakkain ja laskea lasten kuluja yhteen ja jakaa kahdella ihan kaikessa sovussa!?

Vierailija
468/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsenvahdin joutuu palkkaamaan lapsen sairastaessa töiden vuoksi tai jos joutuu sen vuoksi ottamaan palkattomia päiviä, kuuluu kustannuksista puolet etävanhemman maksettavaksi.

Ymmärrätkö käsitettä "oman ajan"? Se ei ole sama asia kuin töistä pois olo. Sitä paitsi dairaan lapsen takia saa olla töistä pois. Mikäläi ITSE VALITSEE olla silti töissä, niin lasku kuuluu lähille.

Lapsilla on muitakin sairauksia kuin pikku nuha ja kuume. Parin viikon tai pitemmän sairauden vuoksi poissaolo menee palkattomaksi. Eikö sinun lapsella ole ollut tuollaisia?

Vastaa toki kysymykseen. Eli ymmärrätkö käsitettä oma aika?

Omaa aikaa on silloin, kun lapsi on koulussa, kavereillaan tai harrastuksessa.

Eli et ymmärrä käsitettä. Omaa aikaa on se kun järjestetään lapsi hoitoon kun itse lähdetään vaikkapa viihteelle.

Ei yläkouluikäiselle tarvita silloin hoitajaa. Sen sijaan samainen lapsi voi olla niin sairas, että ei pärjää yksin kotona tai vanhemman pitää olla hoidoissa mukana.

Yläasteikäisen vammaisen lapsen hoito ei ole omaa aikaa. -sitä kompensoimaan on vammaistuet sun muut.

Kuka puhui vammaisista lapsista? Minä tarkoitan hankalaa astmaa tai diabetestä, syöpää tai jotain muuta sairautta, joka vaatii vanhemmilta töistä poissaoloja.

Vierailija
469/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää menee nyt aiheen vierestä, mutta jaksan aina taivastella sitä, miten kaksi ihmistä, jotka ovat luoneet rakkautensa hedelmiä, päätyvät erotessaan sellaisiin väleihin, ettei voi omien lastensa parasta ajatella ja sen mukaan toimia. Tapellaan jokaisesta vessapaperirullasta, mikä lasten elatukseen kuluu. Mikä ihme siinä on, ettei kaksi aikuista voi istua nokat vastakkain ja laskea lasten kuluja yhteen ja jakaa kahdella ihan kaikessa sovussa!?

Koska se toinen, useimmiten nainen, kusettaa isältä rahaa, jos ei muusta syystä, niin kostaakseen. Kyllä naiset on varsinaisia ”veijareita”.

Vierailija
470/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäpä toisin päin, kun on ns. etän vuoro, vaikka lapsi on vuoroviikoin kummallakin? Tough luck?

Oivoi, tuossa tapauksessa moni etä roudaa lapsen lähin luo samoin tein.

Vierailija
471/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrätkö käsitettä "oman ajan"? Se ei ole sama asia kuin töistä pois olo. Sitä paitsi dairaan lapsen takia saa olla töistä pois. Mikäläi ITSE VALITSEE olla silti töissä, niin lasku kuuluu lähille.

Lapsilla on muitakin sairauksia kuin pikku nuha ja kuume. Parin viikon tai pitemmän sairauden vuoksi poissaolo menee palkattomaksi. Eikö sinun lapsella ole ollut tuollaisia?

Eli et ymmärrä käsitettä. Omaa aikaa on se kun järjestetään lapsi hoitoon kun itse lähdetään vaikkapa viihteelle.

Ei yläkouluikäiselle tarvita silloin hoitajaa. Sen sijaan samainen lapsi voi olla niin sairas, että ei pärjää yksin kotona tai vanhemman pitää olla hoidoissa mukana.

Yläasteikäisen vammaisen lapsen hoito ei ole omaa aikaa. -sitä kompensoimaan on vammaistuet sun muut.

Kuka puhui vammaisista lapsista? Minä tarkoitan hankalaa astmaa tai diabetestä, syöpää tai jotain muuta sairautta, joka vaatii vanhemmilta töistä poissaoloja.

Diabetes tai edes hankala astma ei vaadi poissaoloa.

Vierailija
472/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa elämässä valtaosa vanhemmista ymmärtää, että lapsen paras saadaan hoitamalla asiat yhdessä. Palstapeikot itkevät täällä, jos lähivanhempi hankkii jotain itselleen.

Vierailija
473/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Diabetes tai edes hankala astma ei vaadi poissaoloa.

Ihanko totta? Miten sitten, kun lapsi viedään astmakohtauksen vuoksi sairaalaan, on siellä pari vuorokautta ja sitten määrätään kotilepoa pariksi päiväksi? Jotkut lapset joutuvat käymään viikottain päivystyksessä astamkohtauksen vuoksi, osa saa kotiin spiiran, jolla vanhempi antaa lääkettä. Voin sanoa, että astmakohtauksen jälkeen vanhempi ei nuku seuraavana yönä. Diabeteksenkin kanssa voi mennä aikaa ennen kuin lääkitys saadaan kohdalleen. Ei silloin eletä normaalia arkea.

474/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt joku tosi vähätuloinen etä-iskä kiukuttelemassa. Vissiin harmittaa, kun eksällä on työpaikka ja tuloja, matkoja ja uusi miesystävä.

Etä-iskällä ei taida olla muuta kuin tuulen huuhtoma perse.

Otan osaa.

Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua

Vierailija
475/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä mielenkiintoista miten just niillä elareilla matkustetaan, eikä palkkatuloilla. Tämä äiti sitten varmaankin ostaa omilla rahoillaan lapsille ne kausivaatteet, uudet puhelimet, polkupyörät, sukset, luistimet jne ihan kaiken.

Mun exäni maksaa kahdesta lapsesta elareita yhteensä hiukan reilun satasen. Sillä ei kovin kummoisia ulkomaanmatkoja tehdä, vaikka säästäisi kaikki elarit pelkästään tähän tarkoitukseen.

Lapsilisät, elarit ja äitin oma osuus. 

Eli, jos lapsilisä 100, elari 150 ja äidin osuus 150. Siinähän on lapsen maksuihin 400€ kuukaudessa.

Vierailija
476/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

säälin lastasi että on joutunut noin yksinkertaisen vanhemman saamaan. 

Kerro toki mitä nämä kulut ovat niin minun ei tarvitse yksinkertaisella äälläni näitä pohtia.

Tässähän näitä kuluja on lueteltu vaikka miten paljon. Mieti vaikka itseäsi. Riittäisikö sinulle omaan elämiseen 5640 euron vuositulot? Ai ei vai? No jos vaikka tuplaat sen, jos ajatellaan että syöt ja käytät vessapaperia enemmän kuin lapsi. Ai ei riitä vieläkään? No mihin ihmeeseen sinun rahasi menevät?

Kyllä minun omaan elämiseen riittäisi 5640€ vuodessa jos asuminen, ruoka ja hygieniatuotteet olisi jo maksettu.

Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää, että viikko-viikko järjestelyssä kumpikin vanhempi vastaa tahollaan lapsen päivittäisista kuluista. Asumisesta ja ravinnosta nyt esimerkiksi. Tämän päälle on sitten tuo raha, joka häviää äidin toimesta taivaan tuuliin ja kukaan ei selitä mihin se menee.

Kai sinä nyt parisuhteen ajalta muistat, miten paljon ja mihin tarkoitukseen lapsesta oli kustannuksia? Paljonko teillä oli lapsen vakuutukset, paljonko meni vaatteisiin, päivähoitoon, iltapäiväkerhoon, huvituksiin, kesälomareissuihin, matkoihin sukulaisten luo, lääkäriin, lääkkeisiin, harrastuksiin?

Mitähän nämä vakuutukset ovat, kun päälle tulee vielä erikseen lääkäri ja lääkemaksut?

No. Vakuutuksissa on monesti omavastuu. Ja ehdoista riippuen omavastuu maksetaan joko kerran vakuutuskaudessa tai joka kerta/sairaus tai tapaturma.

Noin sairaalle lapselle kannattaa kysellä kelalta vammaistukea.

Vierailija
477/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ole siitä että suoraan elareilla matkustellaan, mutta voin hieman valottaa asiaa.

Etä maksaa 2 lapsesta 350e/kk, tämän lisäksi tulee 2x lapsilisät, n. 200 e/kk. eli lähi saa lapsista verotonta tuloa kuukaudessa 550e. Tähän kuuluisi vielä lähin oma elatusvelvollisuus, ja jos ajatellaan että se olisi etän kanssa sama, se olisi tuo sama 350e/kk, eli yhteensä lapsille olisi varattu 900e/kk. Tämän lisäksi lähi ostattaa muilla lapsille pyörät, luistimet, vaatteet, tai saa lahjoituksina. Esim. kun on tulossa synttärit tai joulu, niin ilmoittelee lahjoja ostaville että kaipaa lapsille sellaiset farkut ja sellaisen takin, kun koulukin kohta alkaa, tai pyörärahastoon rahaa. Kun lapset saavat jotain rahoja isältä/mummolta/tädiltä synttärinä/muuten vaan, niin ne pitää käyttää näihin hankintoihin. Tällä tavalla lähi säästää tuon oman elatusvelvoitteensa, eli elättää ne lapset kokonaan toisten rahoilla. Täten hänelle jää säästöön jatkuvasti sitä omaa rahaa, jota etä ei pysty säästämään, koska hän ei saa päättää mitä lapset tarvitsevat, ja mistä se hommataan, halvalla, vaan hän on pakotettu maksamaan tietyn verran. Eli etä ie pysty säästämään, kuten lähi pystyy. Tämän lisäksi etällä on kaksi huonetta lapsille, joihin hän ei saa mitään tukea, mutta joita käytetään viikon verran kuukaudessa. Lähi saa näihin huoneisiin avustusrahaa. Tuohon viikkoon hänelle ei anneta mitään tukiaisia ruokaan, ja näihin huoneisiin, vaan ne maksetaan myös etän omasta pussista. Etän kaikki raha menee elämiseen, ja lasten elättämiseen, toisin kuin lähillä jolla siihen ei mene rahaa ollenkaan, tai hyvin vähän. Lähi saa myöäs itse päättää paljonko käyttää lapsiin, toisin kuin etä.

Tuossa vähän suuntaa sille mistä tässä on kysymys.

T: eri

Kuulostaa hyvin tutulta, tosin vain yksi lapsi.

Olen ehdottanut, että lapsen elatukseen tarkoitetut rahat laitettaisiin lapsen tilille, josta kumpikin voisi tehdä tarvittavat hankinnat ja loppu raha jäisi säästöön, mutta tämä ei lähille sovi. Nyt kaikki rahat menee lähin tilille/kulutukseen ja mitään ei jää säästöön tulevaisuutta varten.

Elareista ei olekkaan tarkoitus jäädä säästöön. Ne on sen lapsen elatusta varten.

Nimenomaan! Ei lähihuoltajan ulkomaanmatkoja varten!

No niin. Tulihan sieltä joku mamma alapeukuttamaan. Voi kyynel, pitääkö ekxän maksaa kaikki reissut exälle?

Eikö se ex-vaimo saa edes itse tienaamaansa palkkaa käyttää halutessaan matkusteluun? Pitääkö hänen lasten täysi-ikäisyyteen asti hyväksyttää ex-miehellä jokainen menonsa, ettei vaan pistä mitään turhuuteen?

-omaa palkkaa saa käyttää sen jälkeen kun oma elatusvelvollisuus lapsia kohtaan on hoidettu.

Aloituksessa ei puhuttu mitään siitä, että näin ei olisi?

Aloituksessa ei mistään muusta puhuttukaan.

Vierailija
478/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaan lapsen kanssa saa jäädä vanhempi kotiin ihan palkallisesti.

Vierailija
479/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotta maksaa elareita 500e/kk/lapsi, pitää nettotulojen olla jotakin 30 000e/kk, missä summassa on ihan yksi hailee tuo yksi 500 e, omalle lapselleen.

Jo pelkkä isompi asunto maksaa maltaita, tavallisella elatusavulla (se 150e/kk) ei saa edes omaa huonetta lapselle useimmilla paikkakunnilla. Ihan vauva kuluttaa vähän, mutta nuori harrastuksineen, mopokortteineen ja lukiokirjoineen on jo todella kallis.

Ja kaikki se aika, joka menee lapsiin sen sijaan että lähi voisi joko tehdä toista työtä tai harrastaa jotakin ihan tosissaan, kyllä sekin jotenkin pitää huomioida. Kun lähi hoitaa lapset, etä voi rauhassa keskittyä tienaamaan ja harrastamaan.

Eli sinultakin meni jutun juoni ohi? En usko. Tahallista tarttumista numeroihin, vaikka nähdään hyvin mitä asia koskee ;) Mitään sanomista ei vielä ole ollut kellään siihen onko oikein äidin käyttää lapsesta ylijäävät elarit itseensä. Tottakai teidän mielestä on. Monen isän mielestä se ei ole oikein, vaan isä maksaa lapsen elatusta, ei entisen ämmmmän.

Mikäs se yleisin eli minimielari olikaan, 158 euroa? Eihän nuo laskelmat päde ollenkaan. Sinä varmaan voit ilmoittaa omaan lapseesi menevät summat, kun tiedät noin tarkkaan, miten tuosta mimimielareista jää vielä äidille reissurahaa.

Kerrotko vielä että onko oikein mielestäsi että mikäli lapsen elatuskesta miehen osalta jää ylimääräistä rahaa, niin onko se mielestäsi oikein että äiti käyttää sen itseensä eikä esim. säästä lapselle?

Kun ne lapsen kulut ynnää koko vuoden osalta yhteen, vähentää lapsilisät ja jakaa erotuksen elatusvelvollisuuden mukaan, ei isän osuudesta jää mitään jaettavaa. Kulut täytyy katsoa koko vuoden osalta eikä kuukausittain, koska kulut vaihtelevat. Noita 500 euron elareita ei vaan ole, joten älä käytä niitä laskelmissa.

Kerro toki, kuinka paljon sinun omiin lapsiin menee rahaa vuodessa. Paljonko on keskimääräinen kuukausisumma?

Vastaatko vielä kysymykseen, eli onko oikein mielestäsi että mikäli lapsen elatuskesta miehen osalta jää ylimääräistä rahaa, niin onko se mielestäsi oikein että äiti käyttää sen itseensä eikä esim. säästä lapselle?

Voi jeesus sinua jankkaajaa. Jokainen tuntemani äiti laittaa ylimääräiset rahat johonkin pieneen kivaan lapsen kanssa. Se voi olla leffareissu ja syömässä käynti. Siitä 158 eurosta ei jää ylimääräistä. Jokainen tuntemani äiti säästää tai yrittää säästää rahaa, mutta harva seuraa elareita eurolleen, joten mahdoton sanoa, kenen rahaa säästöön menee. Jemmassa pitää aina olla rahaa pahan päivän varalle, sitä tarvitaan vaikka taksimatkaan päivystykseen.

Jos naisen pitää tietää tismalleen, kuinka paljon elareista menee lapseen, niin siinä tapauksessa kaikki lapsen ruuat ja päivittäistavarat pitää ostaa erikseen. Naisen pitää tehdä lapsen ruoka erikseen vain lapselle ostetuista elintarvikkeista ja naisen pitää laskea, kuinka paljon ruokaan meni sähköä sitä laittaessa tai jääkaapissa säilytettäessä. Vastaatko sinä kysymykseen, onko tuo sinusta järkevää vai simputtamista?

Sinä se tässä jankkaat etkä vastaa kysymykseen, vaan koko ajan kohkaat asian vieressä. Kysymys oli hyvin yksinkertainen, joko se on mielestäsi oikein tai sitten ei. Tuo venkoilu kertoo kyllä sen että sinun mielestäsi on oikein käyttää isän maksamista elareista ylijäänyt äidin omiin juttuihin. Asia selvä.

Ei siitä isän maksamasta 150€ elarista jää mitään säästöön. Ne säästöt on vain sun päässäsi. Kukaan ei niillä matkusta mihinkään, koska niitä ei ole olemassakaan. Ei minukaan tuloni nouse sillä, että väitän tienaavani 5000€/kk. Ei, edelleen mulla on vaan ne 2500€/kk tulot. Todellisuus on, että suurin osa elatusvelvollisista makselee vain minimielareita. Joista ei exä hyödy yhtään mitään, ne menee kokonaisuudessaan lapseen, eivätkä edes riitä. Sä voit loppuelämäsi kuvitella ja kertoa miesten makselevan tonnin elareita ja laskea kuinka paljon niistä exille jää. Todellisuus on sitten ihan muuta. Jotain sellaista mistä sulla ei näy olevan mitään hajua.

Tilastoja löysin 2016 vuodelta:

35% tapauksista elastusapua ei ole vahvistettu

50% maksaa KORKEINTAAN vajaa 170e/kk/lapsi elareita

vain 2% maksaa yli 300e/kk/lapsi.

Aika pieni osa lähivanhemmista voi reissata yksin eksän rahoilla. Muutenkaan ei voida tietää, mistä elinkustannukset koostuu.

Millä perusteella luulet että elinkustannuksia lasketaan kun elareita mietitään, js yhtään ei voi tietää mistä ne koostuu :D

Vierailija
480/507 |
11.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ilmeisesti tiedä edes yhtään mikä on vammaistuki? Googletappa. Äläkä viitsi tehdä itsestäsi typerää, sillä sitä se on, kun puhuu asioista joista ei tiedä mitään.

Juuri noita mainitsemiasi varten nimittäin vammaistukea saa :D :D