Saako lestadiolaiset joogata?
Kommentit (133)
Ei lessut ole kovinkaan tiukkapipoisia näissä asioissa. Käyttävät paljon esim. homeopatiaa ja käyvät energiahoidoissa ja monet niitä tekee itsekin. Käyn joogassa, jossa käy monta lestadiolaista, siellä joogassa ei ole kyllä mitään ns. mystiikkaa, ellei kynttilöitäkin sitten lasketa mystisiksi. Enpä ihmettelis, vaikka näin olisi, vain kirkollisissa toimituksissa kynttilät olis ok. :D
Tiksumiini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kristitty, en lestadiolainen. En halua joogata, koska se pohjautuu väärään hengellisyyteen. Voin kyllä venytellä ja mennä venyttelytunneille, mutta joogaan en osallistu.
Onko se sinun oma hengellisyytesi sitten "oikeaa" hengellisyyttä?
Budhhalaisuus ja Hindulaisuus ovat paljon vanhempia uskontoja, joten mistä tiedät/ päättelet, että ne ovat vääriä
Vai onko kristinusko vain sinulle se oikea? Toki sitä on eniten maailmassa.
Etkö muka tiedä, että Joogaharrastus on saanut niin paljo aikaan mielisairauksia, johtuen pahoista henkivalloista - riivaajista.
Tiksumiini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kristitty, en lestadiolainen. En halua joogata, koska se pohjautuu väärään hengellisyyteen. Voin kyllä venytellä ja mennä venyttelytunneille, mutta joogaan en osallistu.
Budhhalaisuus ja Hindulaisuus ovat paljon vanhempia uskontoja, joten mistä tiedät/ päättelet, että ne ovat vääriä
Hengellisyys joka ei pohjaudu Raamattuun on automaattisesti kristitylle väärää hengellisyyttä koska muita hengellisyyden lähteitä ei saa olla.
t.ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei lessut ole kovinkaan tiukkapipoisia näissä asioissa. Käyttävät paljon esim. homeopatiaa ja käyvät energiahoidoissa ja monet niitä tekee itsekin. Käyn joogassa, jossa käy monta lestadiolaista, siellä joogassa ei ole kyllä mitään ns. mystiikkaa, ellei kynttilöitäkin sitten lasketa mystisiksi. Enpä ihmettelis, vaikka näin olisi, vain kirkollisissa toimituksissa kynttilät olis ok. :D
En usko hetkeäkään, että puhut totta - tai sitten nuo mainitsemasi "lessut" eivät ole oikeasti mitään uskovia, leikkivät vaan olevansa ja näitäkin riittää.
Pompompom kirjoitti:
Katolilaiset joogaavat ainakin.
Vatikaanissa joogataan joskus pitkiä sessioita heittämällä jalat pään yli selin maalten ja siinä ne pitävät jaloista kiinni pitkiä aikoja. Kehoitan kaikille.
Ne ovatkin antikristuksen porukoita suurin osa - kaikkihan tämän tietää.
Kyllä minä ihmettelen, miten heikko tuo teidän uskonne on, kun ei joogaa kestä. Minä olen harrastanut joogaa 30 v ja vielä en ole hinduksi kääntynyt. Kertaakaan ei meidän joogassa ole tuotu mitään henkisyyttä esille. Alkuun on rentoutusharjoitus, sitten tehdään liikkeitä ohjaan neuvojen mukaan ja lopuksi rentoutus, joskus voi olla mielikuvaharjoitus, esim. kuinka hyvin nukutaan ensi yönä. Kamalan väärää ja pahaa. Olen vieraillut eri uskontojen kirkoissa ja temppeleissä, osallistunut seuraajana erilaisiin uskonnollisiin menoihin, lukenut eri uskontojen pyhiä kirjoja. Ei vaikutusta, oma uskoni on ja pysyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristityn uskovaisen ei kannata joogata koska siinä ollaan tekemisissä väärän hengellisyyden kanssa.
Vahva käsitykseni on että rukous, joogaus ja meditointi on pohjimmiltaan yksi sama asia.
Rukous = rukoillaan Taivaan Isää Jeesuksen nimessä.
Meditointi, joogaus = Avataan mieli pahoille henkivalloille, riivaajille.
Tiksumiini kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän jokainen noudata sitä hengellisyyttä, jota pitää oikeana ja siinä sivutuotteena muita vääränä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko hetkeäkään, että puhut totta - tai sitten nuo mainitsemasi "lessut" eivät ole oikeasti mitään uskovia, leikkivät vaan olevansa ja näitäkin riittää.
Äläpä usko, ei haittaa. Sun kaltaisia tietämättömiä muka-uskovaisia on tämäkin maa täynnä. Luulette tietävänne just mikä on oikeaa uskoa, mutta itse elätte pimeyden ytimessä. Parempaa jatkoa sulle! Rukoile, että ymärryksesi laajenee ja löydät oikealle tielle. Se on mahdollista, kun uskoo.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ihmettelen, miten heikko tuo teidän uskonne on, kun ei joogaa kestä. Minä olen harrastanut joogaa 30 v ja vielä en ole hinduksi kääntynyt. Kertaakaan ei meidän joogassa ole tuotu mitään henkisyyttä esille. Alkuun on rentoutusharjoitus, sitten tehdään liikkeitä ohjaan neuvojen mukaan ja lopuksi rentoutus, joskus voi olla mielikuvaharjoitus, esim. kuinka hyvin nukutaan ensi yönä. Kamalan väärää ja pahaa. Olen vieraillut eri uskontojen kirkoissa ja temppeleissä, osallistunut seuraajana erilaisiin uskonnollisiin menoihin, lukenut eri uskontojen pyhiä kirjoja. Ei vaikutusta, oma uskoni on ja pysyy.
Ja oma uskosi on - Mikä???
Jaahas, avohoitopotilas on herännyt...tällä kertaa satuilee joogasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äläpä usko, ei haittaa. Sun kaltaisia tietämättömiä muka-uskovaisia on tämäkin maa täynnä. Luulette tietävänne just mikä on oikeaa uskoa, mutta itse elätte pimeyden ytimessä. Parempaa jatkoa sulle! Rukoile, että ymärryksesi laajenee ja löydät oikealle tielle. Se on mahdollista, kun uskoo.
Sen tietää tasan tarkkaan silloin, kun antaa elämänsä Jeesukselle - Silloin tajuaa todella, että Hän on ainoa Pelastaja ihmiselle ja ilman Häntä, pelastusta ei ole kenelläkään.
Mua aina pelottaa nämä oikeassa olevat uskovaiset. Nytkin tulee ihan kylmänväreitä. Ovatko he siksi tuollaisia, että ovat riivaajien vallassa?
Tulkinnanvarainen asia, ja riippuu toki varmaan siitäkin, mitä lestadiolaisuuden suuntausta tarkoitat.
Vanhoillislestadiolaisuudessa on sellainen jännä piirre, että porukka pahoittaa mielensä milloin mistäkin. Joku tosi tiukat rajat muuten vetävä voi hyvin pitää joogaa harrastuksenaan. Toisaalta sama ihminen voi pahentua jonkun tuttavansa jumppaharrastuksesta.
Yksi tuttu perhe sallii voimistelun lapselleen, mutta ei millään esimerkiksi seurapelaamista. Ystävän (vl hänkin) perhe taas kuskaa lapsiaan jalkapalloon, mutta ei missään nimessä voimisteluun. Kolmas tuttu perhe taas sallii lapsilleen lähes mitä tahansa harrastuksia (yksi pelaa juurikin tuota futista, yksi on mukana yleisurheilussa, yksi käy baletissa, tosin tuo balettia harrastava on vielä aika nuori että kaipa ikä liittyy tähän jotenkin) ja perustelee tätä sillä, että käytännössä mikä tahansa muukin harrastus, kuten viattomana usein pidetty musiikki, voi lopulta viedä kauemmas uskosta. Noissa kaikissa perheissä lapset taitaa olla koulussakin mukana joka paikassa, paitsi elokuvissa. Kaikki he siis ovat tiedetysti vanhoillislestadiolaisia.
Toisaalta saman paikkakunnan sisällä on niitäkin perheitä, joissa lapset ovat vain toisten heikäläisten kanssa, harrastukset rankataan kovalla kädellä ja koulun opsit on sivuseikka. Tästä näillä "rennommilla" perheillä on ja näillä "tiukemmin" ajattelevilla on jonkin verran ristiriitaa. Tämän siis tiedän kun yksi näistä "rennommista" on oikeasti aika läheinenkin ystävä.
Ystäväni on vanhoillislestadiolainen ja joogaa. Hän sanoi ettei lopuksi sano "namaste", koska kokee sen vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas, avohoitopotilas on herännyt...tällä kertaa satuilee joogasta.
Taas meni saman kaavan mukaan tämäkin keskustelu - kun ollaan heikoilla, aletaan haukkumaan vastapuolta hulluksi.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni on vanhoillislestadiolainen ja joogaa. Hän sanoi ettei lopuksi sano "namaste", koska kokee sen vääräksi.
Lapsellista valehtelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen tietää tasan tarkkaan silloin, kun antaa elämänsä Jeesukselle - Silloin tajuaa todella, että Hän on ainoa Pelastaja ihmiselle ja ilman Häntä, pelastusta ei ole kenelläkään.
Miksi ihmeessä et sitten tee niin? JOs tiedät, mitä pitää tehdä, niin tee hyvä ihminen niin, äläkä enää vaella pimeydessä! Toivotan todellakin parempaa tulevaisuutta sulle. Rukoile, niin löydät uskon.
Vierailija kirjoitti:
Mua aina pelottaa nämä oikeassa olevat uskovaiset. Nytkin tulee ihan kylmänväreitä. Ovatko he siksi tuollaisia, että ovat riivaajien vallassa?
Tottakai sinua pelottaa uskovaiset, sillä saaatana kuiskii korvaasi "Älä usko niitä, ne valehtelee."
Täytyy olla kyllä aika tietämätön, jos ei tiedä eikä tajua joogaan oleellisesti kuuluvan henkimaailman aktiivisesta olemassaolosta.
Hindut ovat aina ihmetelleet syystä, että mitähän ihmettä "kristityt" joogaavat, eiväthän hindutkaan rukoile Jeesusta Jumalanaan.