Saako lestadiolaiset joogata?
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saisi? Hyvää tekee venyttely kaikille.
Jotkut "tuomitsee" joogan koska yhdistää tämän uskontoihin, hengellisyyteen tms.
Kristityn uskovaisen ei kannata joogata koska siinä ollaan tekemisissä väärän hengellisyyden kanssa.
Siinä mitään hengellisyyttä on. Murtomaahiihdossa on enemmän hengellisyyttä kuin joogassa- molempia harrastanut.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mitään hengellisyyttä on. Murtomaahiihdossa on enemmän hengellisyyttä kuin joogassa- molempia harrastanut.
Kyllä joogassa yhtenä tavoitteena on hengellinen kasvu itämaisten oppien mukaisesti. Näillä opeilla ei ole mitään tekemistä Kristuksen kanssa.
Katolilaiset joogaavat ainakin.
Vatikaanissa joogataan joskus pitkiä sessioita heittämällä jalat pään yli selin maalten ja siinä ne pitävät jaloista kiinni pitkiä aikoja. Kehoitan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Lestadiolaisilta on myös kilpahiihto kielletty. :D
Vierailija kirjoitti:
Kristityn uskovaisen ei kannata joogata koska siinä ollaan tekemisissä väärän hengellisyyden kanssa.
Vahva käsitykseni on että rukous, joogaus ja meditointi on pohjimmiltaan yksi sama asia.
Kyllä joogassa yhtenä tavoitteena on hengellinen kasvu itämaisten oppien mukaisesti. Näillä opeilla ei ole mitään tekemistä Kristuksen kanssa.
-on myös sellasii joogatuntei, jotka on kehollisii ilman niitä henkisii juttuja. tän tyyppinen jooga sopii myös lestadiolaisille. buddhalaistyyppinen jooga ei ehkä oo sallittu lestadiolaisille siis sellanen missä ne teemat on selkeesti esillä. :D venyttely on sallittua lestadiolaisille. tanssi ei.
Vierailija kirjoitti:
-on myös sellasii joogatuntei, jotka on kehollisii ilman niitä henkisii juttuja. tän tyyppinen jooga sopii myös lestadiolaisille. buddhalaistyyppinen jooga ei ehkä oo sallittu lestadiolaisille siis sellanen missä ne teemat on selkeesti esillä. :D venyttely on sallittua lestadiolaisille. tanssi ei.
Mitenkäs sä eristät sen hengellisyyden? Kyseessä on nimenomaan henkisyys. Ei ihminen voi millään tavoin eristää tai erottaa sitä. Joogan juuret on hindulaisuudessa. Hindulaisuudessa palvotaan epäjumalia=demonijumalia. Kristityn ei todellakaan pidä olla missään tekemisissä epäjumalien palvelemisessa. Kahta herraa ei voi palvella samaan aikaan.
Kannattaa googlettaa esim. Jeesus ja jooga
Mun joogaohjaaja on lestadiolainen ja aivan ihana ihminen onkin! Teillä on kummallinen käsitys, että lestoilla olis vieläkin jotenkin hirveän tiukkaa, no ei ole, paljon tiukempia ovat hellarit, jehovat, kansanlähetysläiset. Ja mitä ne räsäsläiset onkaan? Siis muuta kuin mielisairaita. Suurin osa lestoista mitä tunnen, ovat ihan mukavaa porukkaa ja monesti tuntuu, että ainoa erottava tekijä on se, että heillä on suuri perhe.
Jos se on vain venyttelyä niin mikä ettei.
Jos siihen sisältyy mystiikkaoppeja niin ei.
Minä olen kristitty, en lestadiolainen. En halua joogata, koska se pohjautuu väärään hengellisyyteen. Voin kyllä venytellä ja mennä venyttelytunneille, mutta joogaan en osallistu.
En menis sellaiselle joogasalille, missä on kaikenmaailman buddhapatsaita ja madaloita ja opettaja puhuu kaikenlaista henkistä. Mutta fitnessjoogassa olen kyllä viihtynyt.
- vl
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kristitty, en lestadiolainen. En halua joogata, koska se pohjautuu väärään hengellisyyteen. Voin kyllä venytellä ja mennä venyttelytunneille, mutta joogaan en osallistu.
Toivottavasti ymmärrät, että suurin osa venyttelyliikkeistä on samoja tai samantyyppisiä kuin joogassa? Et voi myöskään sitten osallistua pilatekseen, kun se on joogasta kehitetty. Et voi myöskään osallistua joogavenyttelyyn, tehdä hengitysharjoituksia, harrastaa taijia, itämaisia kamppailulajeja, käyttää yrttilääkintää, käydä vyöhyketerapiassa tai noudattaa moniakaan joulutapoja. Noin niinkuin esimerkiksi. Vaikka veikkaanpa, että teet hyvin monia asioita, jotka ovat jopa pakanallisia. Hui kamalaa! Hatha-joogassa ei ole mitään henkisyyttä, ihan vain tiedoksi, se ei poikkea mitenkään tavallisesta venyttelystä. Anteeksi kun sanon, mutta te tiukkisuskovaiset olette kyllä vähän hassuja.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sinun oma hengellisyytesi sitten "oikeaa" hengellisyyttä?
Budhhalaisuus ja Hindulaisuus ovat paljon vanhempia uskontoja, joten mistä tiedät/ päättelet, että ne ovat vääriä
Vai onko kristinusko vain sinulle se oikea? Toki sitä on eniten maailmassa.
Miksi ei saisi? Hyvää tekee venyttely kaikille.