Minua nöyryytetiin kaupan kassalla.
Ostokset oli normaalit, ruoka+pari olutta+kassi.. Kortti ilmoitti kassapojalle ettei varoja,ole. Tämä sanoi kovalla äänellä. EI varoja. vähennetääkö pois kassi nii riittääkö rahat, vai ruuat, kyllähän se oluella yksi päivä menee. Olin ihan että Mitä? Törkeää. Jätin kaikki siihen ja häivyin.
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä myyjä tivasi 12 vuotiaalta lapselta henkkareita kun olimme perheellä ruokaostoksilla ja hihnalla meni 2 ALKOHOLITONTA siideripulloa. Törkeää käytöstä kassamyyjältä. Ja olimme siis 4 henkilön voimin ostoksilla ja lappamassa tavaraa hihnalle.
Vaikka lapsi olisi ollut yksin ostoksilla niin myyjällä ei olisi ollut oikeutta kysyä henkkareita koska myytävissä tuotteissa ei ollut mitään alaikäiseltä kiellettyä tavaraa. Oli ihan siinä hilkulla etten kysynyt myyjältä henkilöllisyyttä jotta voisin tehdä hänestä valituksen.
Alaikäisille myytävän alkoholin lakisääteinen prosenttiraja 1,2% ei sido kauppoja. Kauppa voi vapaasti kieltäytyä myymästä vaikka nollaprosenttista jos juoman nimi on esimerkiksi siideri- tai olut-jotain. Käytännössä kaikki ketjukaupat niin tekevätkin, jotta alaikäisiä ei opeteta alkoholijuomien makuun.
Se on syrjintää, jos kauppa kohtelee asiakkaita eri tavoin kuin laki velvoittaa.
Jos kauppa vaatii 2 aikuisen ja 2 lapsen porukan yhteisistä ostoksista, jotka 1 seurueen aikuisista maksaa, henkkaria lapsilta niin on mielestäni laitonta ja epäsopivaa käytöstä kaupan kassalta.
Henkilökortti on erittäin yksityistä tietoa sisältävä kortti ja sen avulla henkilön identiteetti voidaan varastaa ja tehdä petoksia. Myyjä ei voi vaatia näin yksityisiä tietoja asiakkaaltaan ilman perusteltua syytä. Myyjän aikeena voi olla petoksen suorittaminen asiakkaalta saamillaan henkilötiedoilla.
Laki ei tunne sellaista asiaa kuin ikäsyrjintä kaupoissa. Kaupat voivat vapaasti asettaa myös sellaisia ikärajoja joista ei ole säädetty laissa.
Luepas sellainen kuin Suomen perustuslaki.
Ei siellä ole kielletty ikärajoja muuten kuin siinä tapauksessa, jos niille ei ole hyväksyttävää syytä. Käytännössä hyväksyttävä syy voi olla ihan mikä tahansa, esimerkiksi yhdistyksillä on oikeus hyväksyä jäsenikseen vain tietyn ikäiset ihmiset.
Meillä ei kassakone muuta ilmoita kuin joko tapahtuma hyväksytty tai tapahtuma hylätty. Kassana minua ei henkilökohtaisesti voisi vähempää kiinnostaa mistä syystä maksu ei onnistu kyseisellä kortilla, ja sitä paitsi usein se menee läpi toisella yrittämällä. Eikä haittaa sekään, jos pitää ottaa muutama ostos pois ja yrittää uudestaan. Asiakkaiden varallisuus/varattomuus ei kuulu minulle.
Jos nyt vaan yritettäisiin kaikki käyttäytyä asiallisesti siinä kassalla, niin ei kukaan pahoittaisi mieltään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se myyjä kyllä sun tilisi saldoa mistään näe, jotta tietäisi ehdottaa mitä jätetään pois, että rahat riittää... Ota paremmin selvää faktoista jatkossa kun provoa laadit, niin ettet ihan alkumetreillä jo kärähdä trollailusta.
Jos S-marketissa maksaa S-pankin kortilla, myyjä todellakin näkee että tilillä ei ole varoja. Itselle kävi samoin kuin ap:lle, tosi ei ollut tarkoituskaan maksaa s-kortilla vaan ottaa vaan bonukset.
Siis näkeekö myyjä tilin saldon vaiko tekstin ei katetta? Nämähän ovat kaksi eri asiaa ja alkuperäisen kertomuksen mukaan myyjä mukamas näki tilin saldon.
Lue aloitus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Sellasia ne Porvoon kassat on.
Porvoon pankin kortit myös.
Mun ei ole pakko myydä edes olutta, jos MUN MIELESTÄ asiakas oli päihtynyt.
Eikä myydä olutta, jos asiakkaalla ei ole henkkareita näyttää, vaikka olisi 35v.
Vierailija kirjoitti:
Eikä myydä olutta, jos asiakkaalla ei ole henkkareita näyttää, vaikka olisi 35v.
Eikä ole mikään pakko saada palkkaakaan!
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole pakko myydä alkoholitonta olutta vaikka asiakas olisi 75v. Meillä kauppias on sitä mieltä, että vanhusten juopottelu on moraalitonta.
Vierailija kirjoitti:
Missä kaupassa olet mielestäsi töissä?
Se että onko asiakas päihtynyt ei ole sinun päätettävissäsi.
Jos asiakas ei ole juonut tippaakaan moneen päivään ja väität hänen olevan päihtynyt, mies kommentoi että ei ole päihtynyt. Mitä sitten tapahtuu? Asiakas tod.näk. jättää ostoksensa tuohtuneena kassalle ja kertoo kaikille tutuilleen huonosta kohtelustaan kaupassasi ja ne tutut kertoo omille tutuilleen. Ja näin kauppa sai pitää kaljansa mutta tod. näk. ei saanut pitää asiakkaitaan. Kuka tässä voittikaan? Sinäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä myydä olutta, jos asiakkaalla ei ole henkkareita näyttää, vaikka olisi 35v.Eikä ole mikään pakko saada palkkaakaan!
Sinccis
????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se myyjä kyllä sun tilisi saldoa mistään näe, jotta tietäisi ehdottaa mitä jätetään pois, että rahat riittää... Ota paremmin selvää faktoista jatkossa kun provoa laadit, niin ettet ihan alkumetreillä jo kärähdä trollailusta.
Jos S-marketissa maksaa S-pankin kortilla, myyjä todellakin näkee että tilillä ei ole varoja. Itselle kävi samoin kuin ap:lle, tosi ei ollut tarkoituskaan maksaa s-kortilla vaan ottaa vaan bonukset.
Siis näkeekö myyjä tilin saldon vaiko tekstin ei katetta? Nämähän ovat kaksi eri asiaa ja alkuperäisen kertomuksen mukaan myyjä mukamas näki tilin saldon.
Lue aloitus uudelleen.
Jos kassahenkilö tietää kertoa, että kassin poisjättämällä rahat riittäisivät, niin pakko hänen on silloin tietää, paljonko siellä tilillä on rahaa. Eli näkyykö se tilin saldo vaiko pelkkä ei katetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä myydä olutta, jos asiakkaalla ei ole henkkareita näyttää, vaikka olisi 35v.Missä kaupassa olet mielestäsi töissä?
Jos asiakas ei ole juonut tippaakaan moneen päivään ja väität hänen olevan päihtynyt, mies kommentoi että ei ole päihtynyt. Mitä sitten tapahtuu? Asiakas tod.näk. jättää ostoksensa tuohtuneena kassalle ja kertoo kaikille tutuilleen huonosta kohtelustaan kaupassasi ja ne tutut kertoo omille tutuilleen. Ja näin kauppa sai pitää kaljansa mutta tod. näk. ei saanut pitää asiakkaitaan. Kuka tässä voittikaan? Sinäkö?
Minä. Inhoan nimittäin asiakkaita, varsinkin kaljanostajia. Eikä pelota yhtään, vaikka loparitkin saisin ;))
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lue aloitus uudelleen.
Jos kassahenkilö tietää kertoa, että kassin poisjättämällä rahat riittäisivät, niin pakko hänen on silloin tietää, paljonko siellä tilillä on rahaa. Eli näkyykö se tilin saldo vaiko pelkkä ei katetta?
Lue aloitus uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä myydä olutta, jos asiakkaalla ei ole henkkareita näyttää, vaikka olisi 35v.Missä kaupassa olet mielestäsi töissä?
Minä. Inhoan nimittäin asiakkaita, varsinkin kaljanostajia. Eikä pelota yhtään, vaikka loparitkin saisin ;))
Olet väärässä ammatissa. Itse en käytä juurikaan alkoholia mutta ei minua haittaa että muut käyttävät. Se on jokaisen oman yksilönvapauden piirissä päättää käyttääkö alkoholia vai ei. Siitä ei todellakaan päätä joku kaupan kassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä ammatissa. Itse en käytä juurikaan alkoholia mutta ei minua haittaa että muut käyttävät. Se on jokaisen oman yksilönvapauden piirissä päättää käyttääkö alkoholia vai ei. Siitä ei todellakaan päätä joku kaupan kassa.
Älä...ihanks totta;D
Menikö nistillä rahat kannabikseen? Myy vähän persettä niin saat ostettua käteisellä
Mulla on kotona kassakaapissa muutama tonni. En luota korttien toimivuuteen. Fazerin kahvilassa on pari kertaa tilanne, että maksupääte ei toimi, vain käteinen käy.
Vierailija kirjoitti:
Menikö nistillä rahat kannabikseen? Myy vähän persettä niin saat ostettua käteisellä
Nyt taisit vastata ihan väärään ketjuun. Suosittelen vähentämään sitä huumeiden käyttöäsi anyway. Sitäpaitsi huumeiden hallussapito on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Hakekaa ne alkoholinne Virosta. Viro on vapaa maa.
Miten Viro tähän liittyy? Tässä keskustelussahan käsiteltiin kaupan kassojen töykeää käytöstä ja kansalaisten perusoikeuksia.