"Eläkkeelle" jääminen 32-vuotiaana?
Ollaan ajalteltu saman ikäisen miehen kanssa tiputtautua kokonaan pois työelämästä. Ollaan tultu siihen tulokseen että todenäköisesti emme saa koskaan maksettuja eläkkeitämme, niin ehdimme nuorina nauttia "eläkkeestä". Meille riittää hyvin sosiaalituet, ja meillä on vaan kaksi lasta. Onko muita samassa tilanteessa olevia?
Kommentit (74)
Onneksi suomesta yli 70% on metsää, ja väkeä melko vähän. Systeemin romahdettua jokainen voi sitten yrittää pyydystellä oravia, jäniksiä yms. henkensä pitimiksi. Siirtymävaihe voi kyllä olla feisbuuk kansalle melko vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et sitten tule valittelemaan miten naapurin työssäkäyvä meni taas ulkomaanmatkalle, hankki uuden auton, menee mökillensä jne, kun taas te joudutte kyhjöttämään vuokra-asunnossa ja suurin luksus on kerran vuodessa tapahtuva ruotsinristeily.
Itsellä työssäkäyvänä on ehkä varaa tuohon viimeksimainittuun. Kyllä töitä kannattaa ihan oman hyvinvoinninkin vuoksi tehdä, mikäli kykenee. Enkä tarkoita tällä rahaa.
T. Pienituloinen duunari
Vierailija kirjoitti:
Uskon että kahden lapsen perheellä on varaa ulkomaanmatkoihin joihin saa rahaa harkinnanvaraisesta toimeentulotuesta vaikka
Ja p*skat, potku tuollaisille persuksille! Ei se minunkaan isä ollut viittä vuotta sodassa puolustamassa isänmaata tuollaisia lapamatoja varten.
Uskon, että yrittäjien eläkkeet tullaan maksamaan siten, kun uran aikana YEL:t maksettu. Suurin osa tulevista maksajista tulee olemaan nimenomaan yrittäjiä, joten sen eläkkeen hiipumiseen en usko. Työeläkkeiden osalta varmaan on tilanne eri.
Ap:lle. Teidän "eläkkeelle" jäämisenne kantaa max 10 vuotta ja sitten alkaa sos.tuet tippumaan rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et sitten tule valittelemaan miten naapurin työssäkäyvä meni taas ulkomaanmatkalle, hankki uuden auton, menee mökillensä jne, kun taas te joudutte kyhjöttämään vuokra-asunnossa ja suurin luksus on kerran vuodessa tapahtuva ruotsinristeily.
Yrittäjä täällä hei vaan moi!
Ei lomaa 2 vuoteen..paitsi viron risteily
Töissä 6pv viikko...
Ei eläkettä
Ja kohta joku huutaa: OMA VALINTA
VALINNAN VAIKEUS kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä täällä hei vaan moi!
Ei lomaa 2 vuoteen..paitsi viron risteily
Töissä 6pv viikko...
Ei eläkettäJa kohta joku huutaa: OMA VALINTA
Moraalista lienee turha edes mainita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja uskotte, että vuosi vuodelta vähenevä joukko töissäkäyviä ja veronmaksajia iloisesti maksaa teidän oleilun vielä 5 - 20 vuoden päästä? No, mikä siinä sitten.
Jos ei eläkettä ei kerry, niin mistä ne rahat teidän sossutukiin riittää?
EU:n jäsenenä Suomi on velvoitettu ylläpitämään tietty sosiaaliturvan taso. Lainaa otetaan tai verotetaan eläkkeitä kovemmalla kädellä.
EU:n jäseninä on sellaisia hyvinvoinnin suurmaita kuten Bulgaria ja Romania. Ei taida siellä päin ihan yhtä hyvin toimeentulotuki tai ansiosidonnainen pyöriä.
Itse en käsitä tätä että ihmiset valittaa ettei palkasta jää mitään käteen. Itse olen keskipalkkaisella alalla ja minulla on mies keskipalkkaisella alalla ja lapsi. Olemme molemmat opiskelleet pitkään, ihan ilman mitään opintomainaa ja työllistyminen ollut haastavaa, joten olen vielä uudelleenkouluttautunutkin ilman lainaa. Ikinä ei ole tehnyt tiukkaa pärjätä pelkillä opintotuilla/minimiäitiysrahalla/kotihoidontuella. Aina on saanut vähän rahaa säästöön ja nyt opintojen ohella työskenneenä noin 1000e:kk tuloilla on tuntunut ihan kroisokselta. Tiedän että pärjäisin erinomaisesti sisiaalietuuksilla, mutta mielummin käyn töissä ja ostan oman asunnon, elän vähän leveämmin ja säästän tulevaisuutta varten.
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja uskotte, että vuosi vuodelta vähenevä joukko töissäkäyviä ja veronmaksajia iloisesti maksaa teidän oleilun vielä 5 - 20 vuoden päästä? No, mikä siinä sitten.
EU:n jäsenenä Suomi on velvoitettu ylläpitämään tietty sosiaaliturvan taso. Lainaa otetaan tai verotetaan eläkkeitä kovemmalla kädellä.
EU:n jäseninä on sellaisia hyvinvoinnin suurmaita kuten Bulgaria ja Romania. Ei taida siellä päin ihan yhtä hyvin toimeentulotuki tai ansiosidonnainen pyöriä.
Tätä menoa painutaan ko maiden tasolle, no ehkä päästään sitten myös noista romanikerjäläisistä. Kerjäläiset vaihtuvat kantasuomalaisiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuota se on töissä käyvälläkin! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hintatasokin lienee sama kuin täällä? :D Bulgarian hintatasoon ja elintasoon suhteutettuna ne ovat Ok, uskoisin. Ilmastokin lienee lämpimämpi, joten ei tarvita rahaa lämmitykseen, talvivarusteisiin, yms.
Tylsäksi voi käydä pidemmän päälle, ja huono mallihan se on lapsille, että sossutukien varassa voi elää.
Kukaan lapsi ei halua syntyä tuollaiseen pummiperheeseen, joka on alta arvostelun. Hävetkää!!!! Muuttakaa edes syrjäseudulle halpaan murjuun, niin yhteiskunnan ei tarvitse maksaa teidän urpoiluanne edes kaupungissa. Noloa oikeasti. Elämän tarkoitusko on päästä eläkkeelle :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
Eniten tuossa kuviossa huolestuttaa lasten tilanne. Minkälaiset eväät he saavat omaan elämäänsä, jos vanhemmat heittäytyvät sosiaalipummeiksi? Enkä puhu nyt siitä, ettei ole varaa jääkiekkoon ja ratsastukseen, vaan siitä henkisestä köyhyydestä ja näköalattomuudesta. Mikä kannustaa lapsia opiskelemaan ja rakentamaan omaa elämäänsä jos vanhemmat antavat ymmärtää, että ei kannata edes yrittää?
Jos tuntuu että oma elämä meni ketuiksi, niin eikö kannattaisi yrittää pelastaa edes lapset siltä samalta kohtalolta? Ei tule onnistumaan, jos itse lyö hanskat tiskiin ja heittäytyy yhteiskunnan armoille. Tuolla reseptillä kasvatetaan vain vasemmiston äänestäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Itse en käsitä tätä että ihmiset valittaa ettei palkasta jää mitään käteen. Itse olen keskipalkkaisella alalla ja minulla on mies keskipalkkaisella alalla ja lapsi. Olemme molemmat opiskelleet pitkään, ihan ilman mitään opintomainaa ja työllistyminen ollut haastavaa, joten olen vielä uudelleenkouluttautunutkin ilman lainaa. Ikinä ei ole tehnyt tiukkaa pärjätä pelkillä opintotuilla/minimiäitiysrahalla/kotihoidontuella. Aina on saanut vähän rahaa säästöön ja nyt opintojen ohella työskenneenä noin 1000e:kk tuloilla on tuntunut ihan kroisokselta. Tiedän että pärjäisin erinomaisesti sisiaalietuuksilla, mutta mielummin käyn töissä ja ostan oman asunnon, elän vähän leveämmin ja säästän tulevaisuutta varten.
N28
Asuntolaina, autolaina, vakuutukset, sähkö, vesi, yhtiövastike jne. nielevät paljon kuukaudessa. Päivähoitomaksut ovat myös korkeat, jos ja kun tulonne tulevat nousemaan. Jos asuu vuokralla, niin varsinkin Helsingissä ne ovat korkeat ja jos joku taas käskee muuttamaan maalle, niin silloin nousee taas muut elämisen kustannukset. Suomessa eläminen on kallista ja verot ovat suuret.
Vierailija kirjoitti:
N28
Kai nyt keskipalkkaisella jääkin jotain käteen, varsinkin jos teitä on kaksi. Ihan selviö. Jos ei jää, niin voi katsoa omia menojaan tarkemmin.
Hienoa että joku on maksanut sinun kustannuksia opiskelujen ajalta tai olet löytänyt töitä. Kaikkialla töihin ei niin vaan mennä vaikka haluaisi eikä ole äiti tai iskä tai mummo ole kustantamassa ruokakasseja tai ostamassa asuntoa. Kaikille ei myöskään ole laitettu säästöön lapsena rahaa.
Jos et käsitä niin ota se pää pois sieltä perseestä :D Ihmiset ei todellakaan ole tasa-arvoisia ja lähde samasta pisteestä vaan tilanteita on erilaisia. Elämä on myös pitkälti tuuria, oletko oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Onneksi valtion kassa ei kestä enää monta vuotta noita pummeja elättää. Myös ulkomailta tulleet pummit maitojunalla kotiinsa. Hyvät ammattilaiset tervetuloa.
Pitäisi alkaa jo perustaa yksityisiä kouluja, jotta saadaan hajuero pummareiden lasten ja kunnon kansalaisten lasten välille. Muuten ei saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28
Asuntolaina, autolaina, vakuutukset, sähkö, vesi, yhtiövastike jne. nielevät paljon kuukaudessa. Päivähoitomaksut ovat myös korkeat, jos ja kun tulonne tulevat nousemaan. Jos asuu vuokralla, niin varsinkin Helsingissä ne ovat korkeat ja jos joku taas käskee muuttamaan maalle, niin silloin nousee taas muut elämisen kustannukset. Suomessa eläminen on kallista ja verot ovat suuret.
Vastike+lainaerä on sama määrä mitä menee nyt vuokraan, yhteistulot vie lapsen hoitomaksun nyt jo maksimiin. Autolainaa ei ole, auto kylläkin. Miksi ostat auton johon sinulla ei ole varaa? Vakuutukset sähkö ja vesi maksetaan myös nyt vuokra-asunnossa. Tietysti jos ostaa isomman asunnon nii voi nousta maksut jonku verran. Helsingissä asutaan tällä hetkellä vuokralla.
Lainaamasi
Miksi teitte lapsia? Tuollaisenko mallin haluatte antaa lapsille, haluatte syrjäyttää myös lapsenne yhteiskunnasta?
Panukaaa laiskat töihin siitä, vapaa-aikaa on ihan riittävästi, vaikka käy töissäkin. Ei niitä sos. etuisuuksia pystytä kohta maksamaan, jos tuollainen velttoilu lisääntyy.