Voiko aamun ja päivän kahvittelu vaikuttaa yöuniin?
Eilen join 3 mukillista kahvia, yhden klo 9, toisen klo 13 ja kolmannen klo 15. Olin herännyt ennen seitsemää ja rankka viikko oli takana. Illalla ei tullut uni, ei sitten millään, vaan aamuyöhön asti olin aivan wide awake. Nyt väsyttää todella rajusti, vaikka nukuin normaalia myöhempään. Voiko tämä liittyä kahvitteluun?
Kommentit (14)
Kyllä voi. On täysin yksilöllistä, kuinka kofeiini vaikuttaa elimistössä. Aivan hyvin voi pienikin määrä vainuttaa elimistössä ja olit kuitenkin juonut kolme mukia. Itse en juo enää klo 14 jälkeen kahvia.
Pelkkä kohtuullinen aamukahvi vaikuttaa uniin:
Kokeile jättää ip kahvit väliin niin näet tuleeko yöuni.
Itse kärsin samasta; juon vain aamuisin kahvit ja nukun yöni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä voi. On täysin yksilöllistä, kuinka kofeiini vaikuttaa elimistössä. Aivan hyvin voi pienikin määrä vainuttaa elimistössä ja olit kuitenkin juonut kolme mukia. Itse en juo enää klo 14 jälkeen kahvia.
Voi, tiedän samanlaisia tapauksia. Lisäksi joku lääkäri selitti kerran, että asiaa oli tutkittu, ja yöunikäyrät (tms.) aivoissa eivät olleet samanlaiset niillä, jotka olivat puolen päivän aikaan juoneet kahvia verrattuna kokonaan kahvittomiin.
Voi vaikuttaa. Joillakin jopa aamukahvi vie yöunet. Toisilla taas iltakahvikin vain parantaa unenlaatua.
Totta kai vaikuttaa. Kahvin vaikutus elimistössä kestää yli 12 tuntiakin. Kii myös siitä miten vahvaa kahvia juot. Jos vahvaa ni ei enää iltapäivällä. Suklaa ja kaakao ja tee myös voivat vaikuttaa.
Kofeiinin puoliintumisaika on 6h. Jos juot klo 15 kaksi kuppia niin klo 21 veressä on vielä yhden kupillisen kofeiinit.
Voi. En voi juoda enää kahvia kuin aamuisin ennen yhdeksää pari kuppia, muuten menee yöunet.
Kofeiinin puoliintumisaika on 12h. Sinulla on kahvikupposen jälkeen vielä 12h päästä systeemissäsi paljon kofeiinia.
Hyvä sääntö onkin, että jos menet klo 21 nukkumaan, niin viimeinen kofeiini on juotava klo 12 aikoihin jos siis ei halua sen vaikuttavan uniin negatiivisesti.
Onko sulla useinkin noin rankkoja viikkoja? Voihan olla, että käyt vain ylikierroksilla, eikä kahvi välttämättä liity asiaan mitenkään.
3 mukillista on n. 6 kupillista eli melko suuri määrä. Ilman muuta voi vaikuttaa yöuniin.
Kofeiinin puoliintumisajasta on vaihtelevia tietoja, suomenkielisen wikipedian mukaan se on terveillä aikuisilla 5-11 tuntia. Herkkyydessä kofeiinin vaikutuksille näyttää olevan muutenkin suuria yksilöllisiä eroja.
Ei. Kahvin piristävä vaikutus kestää sen 15min
Jos et juo puoleen tuntiin ennen nukkumaan menoa niin ei vaikuta.
Tai jos vaikuttaa niin on plasepoa.