Millä tavoin äitisi tuki sinua naiseksi kasvamisessa?
Saitko mielestäsi tarpeeksi tukea? Koetko, että naiseus yhdisti sinua äitisi? Miten kokemuksesi ovat sinuun vaikuttaneet?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Osti sidepaketin vessan kaappiin ja thäts it. Niin ja varoitti, että kaikki miehet haluaa vaan sitä ja kotiintuloaika klo21 18v asti.
Miten rintaliivien hankinta järjestyi? Saitko opetusta laittautumiseen?
Lähti kun olin 14v. ja jätti minut huolehtimaan sisaruksista, kun isä joi. Kyllä siinä aika nopeasti oppi.
Vierailija kirjoitti:
Osti sidepaketin vessan kaappiin ja thäts it. Niin ja varoitti, että kaikki miehet haluaa vaan sitä ja kotiintuloaika klo21 18v asti.
Minun äitini ei kertonut mitään kuukautisista ja ymmärsin kyllä olla puhumatta niistä hänelle, kun ne alkoivat. Varastin sitten hänen siteitään koko nuoruuteni ja hän teeskenteli, että ei huomannut, että edes tarvitsin siteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin ekat liivit joskus 22 vuotiaana. Opetusta laittautumiseen ??
Aika hyvin. Teinista (16v ylospain) asti sain olla mukana mun mutsin ja tadin kanssa, seka enon vaimon kanssa, jos vaikka menivat baariin tai jotain. Sain siella aina yhden cocktailin. :) Kun mun menkat alkoi, aiti vei minut hienoon ravintolaan syomaan Helsinkiin, juhlimaan mun "naiseksi tuloa". <3
El Greco taisi olla, tuo oli minulle/meille hieno paikka, eika tosiaan kayty IKINA ravintolassa kun aiti oli yh eika vaan ollut varaa.
Siteet olivat olleet varalla jo varmaan yli vuoden, ja aiti oli selittanyt kaiken kuukautisista.
Meilla oli koko suvun kanssa ihme "heimonaiseus", koko suvun naiset olivat tosi laheisia ja pitivat yhta myos silloin, kun miehet "holmoilivat". Taisivat olla kaikki suvun miehet meidan tossun alla, me oltiin vahan semmoisia Niskavuoren emantia. :D
Mun tati kertoi mulle seksista ja antoi kondomipaketin heti riparin jalkeen, olivat varmaan aidin kanssa paattaneet nain.
Mummu oli suvun matriarkka. <3
Ai juu ja rintsikat sain jo ala-asteella, halusin itse kun kaikilla muillakin oli.
Muistan etta nuo ajat olivat kutkuttavan "jannia", oli vaan jannaa kasvaa naiseksi ja jotenkin sita odotettiin ja tuettiin niin lempeasti, ettei ikina ollut mitaan paniikkia tai hapeaa kuukautisista ym. <3
Ei mitenkään. Kuukautisista opin koulussa, eikä se siteen laittaminen pöksyihin mitään kurssia vaatinut. Rintaliivit ostin omilla rahoillani. Tosin myöhemmin lakkasin käyttämästä, kun ymmärsin ne turhiksi. Ei äiti opettanut mitään "näin laittaudut, jotta näytät kelpo lihalta markkinoilla" -sontaa.
Naiseksi kasvamisessa? Opetti äiti sen, että naisena oleminen ei ole tekosyy olla heikko vätys. Perheen elättää ja kasvattaa nainen ja nainen kantaa kaikesta vastuun. Naisen kuuluu olla loppumattoman voimakas. Jos mieheltä rahaa ottaa on h'uora ja elätti, että jos jotain hankkii, vaikka lapsia niin elatus kuuluu naiselle kuten kaikki kotityöt ja muut. Miehellä ei ole mitään virkaa taloudessa. On suuri häpeä jos itse ei pysty elättämään koko perhettään.
Miehiksi kasvetaan, naisiksi tullaan.
Ei mitenkään. Låhinnä keskittyi haukkumiseen.
En saanut viikkorahaa enkä mitään eli en ymmärrä miten äiti kuvitteli että hankkisin esim tamponeja ja ensin en hankkinutkaan vaan käytin vessapaperia. Oli kyllä hankalaa koulussa jumpata paperit housuissa.
Lukioikäisenä olin kesätöissä ja sain ostettua tamponeja. Kyllä elämä helpottui kummasti.
Myöhemmin sain kuulla äitini mielestä tamponien ja terveyssiteiden olevan turhaa rahanmenoa!
Itse hän tietenkin käytti niitä.
Onpa hengeltään negatiivinen ketju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla pienirintainen?
Vierailija kirjoitti:
Naiseksi kasvamisessa? Opetti äiti sen, että naisena oleminen ei ole tekosyy olla heikko vätys. Perheen elättää ja kasvattaa nainen ja nainen kantaa kaikesta vastuun. Naisen kuuluu olla loppumattoman voimakas. Jos mieheltä rahaa ottaa on h'uora ja elätti, että jos jotain hankkii, vaikka lapsia niin elatus kuuluu naiselle kuten kaikki kotityöt ja muut. Miehellä ei ole mitään virkaa taloudessa. On suuri häpeä jos itse ei pysty elättämään koko perhettään.
Toksista feminiinisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla pienirintainen?
Miksi se sinua kiinnostaa?
Oli ostanut jonkun murrosiästä kertovan kirjan ja antoi sen. Siteistä on huolehtinut. Seksistä ei ole kauheasti mitään puhuttu.
Miksi tässä ketjussa laittautuminen on mielletty jotenkin negatiiviseksi asiaksi? Onhan miehillekin huoliteltu ulkomuoto usein tärkeää itsensä ilmaisua ja ylpeydenaihe, miksei siis myös naisille. Ei laittautumisessa ole mitään pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Oli ostanut jonkun murrosiästä kertovan kirjan ja antoi sen. Siteistä on huolehtinut. Seksistä ei ole kauheasti mitään puhuttu.
Saitko ohjeita ihonhoitoon, meikkaamiseen, hiustenlaittoon tai pukeutumiseen? Entä miten hankit ensimmäiset rintsikat?
Vierailija kirjoitti:
Toinen maailmansota on jo päättynyt, voit sisko hengähtää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa hengeltään negatiivinen ketju.
Ap ei muuta kirjoita, positiivisuus ei kuulu hänen pirtaansa.