Millä tavoin äitisi tuki sinua naiseksi kasvamisessa?
Saitko mielestäsi tarpeeksi tukea? Koetko, että naiseus yhdisti sinua äitisi? Miten kokemuksesi ovat sinuun vaikuttaneet?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osti sidepaketin vessan kaappiin ja thäts it. Niin ja varoitti, että kaikki miehet haluaa vaan sitä ja kotiintuloaika klo21 18v asti.
Minun äitini ei kertonut mitään kuukautisista ja ymmärsin kyllä olla puhumatta niistä hänelle, kun ne alkoivat. Varastin sitten hänen siteitään koko nuoruuteni ja hän teeskenteli, että ei huomannut, että edes tarvitsin siteitä.[/quote
Meillä sama! Onneksi tyttäreni kertoi, vaikka en itse ole oikein hänelle osannut näistä asioista puhua.
Ei minua muutenkaan mitenkään erityisesti naiseksi kasvatettu. Samanlaisen kasvatuksen olemme veljeni kanssa saaneet.
Miten se vaikutti sinuun? Osaatko olla ylpeä omasta naiseudestasi?
Jäin nyt pohtimaan, mitä on naiseus ja miten siitä pitäisi olla ylpeä sen kummemmin kuin muistakaan asioista tai ominaisuuksista. Ihan tavallinen nainen olen ja siihen ihan tyytyväinen sitä erityisemmin ajattelematta.
Miksi ei olisi itsestään naisena ylpeä? Onhan naiseus kuitenkin osa omaa identiteettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että onko Suomessa yleisesti ollut erilainen kulttuuri, että sille ei ole niin hirveästi annettu painoa. Jos kuvittelisi vaikka, millaista jossain Italiassa (?) Venäjällä tai jossain olisi ollut? On Suomi kai tasa-arvoisempikin, ei ole ehkä miehiä niin tarvetta ollut miellyttää ulkonäöllä?
Miksi laittautumisessa on sinusta kyse nimenomaan miesten miellyttämisestä?
Ymmärsit väärin. En itse ainakaan aloittanut laittautumista poikia miellyttääkseni eikä minulle opetettu edes niin. Triggeröidyit nyt jostain omasta ajatuksestasi.
Häh? No ei mitenkään erityisesti, miksi olisi pitänyt? Samalla tavalla mut on kasvatettu kuin broiditkin ja hyvä niin.
Toki äiti selitti esim. miten tamponi toimii kun menkat alkoi, muttei tosiaankaan vienyt "juhlimaan naiseksi tuloa", olisin kuollut häpeään. Ihan normaalia elämää.
Rintsikat ja meikit ostin itse.
Ei mitenkään. Minulla ei ole koskaan ollut mitenkään läheiset välit äitiini. Vanhemmilla siskoillani kyllä oli. Sain ensimmäiset rintaliivini siskoltani ja he nauroivat ja pilkkasivat muuttuvaa vartaloani. Kuukautisista ei puhuttu. Kysyin sitten siskoltani siteitä ja niitä olikin neljän naisen taloudessa aina saatavilla. Ymmärsin kyllä salailla asiaa ettei taas pilkata ja naureta. Olen aikamoisen henkisen väkivallan alla kasvanut. En voinut meikata ja piti pukeutua aina ajatellen ettei siskoni saa siitä kiusaamisen aihetta. Murrosiässä olisin halunnut olla niinkuin muut tytöt mutta pääsin helpommalla kun pysyttelin näkymättömänä. Äitini ei koskaan puuttunut kiusaamiseen. Kukaan ei kyllä kohtele minun tytärtäni vastaavalla tavalla. Nyt yli 30-vuotiaana olen päässyt naisena olemisen häpeästä yli ja kykenen normaaliin parisuhteeseen.
Jotain toppeja äiti yläasteella ollessani toi kotiin, mutta edes siteitä ei hankittu. Eniten harmittaa näin jälkikäteen se, että seksuaalisesta ahdistelusta ei puhuttu yhtään mitään. En osannut varautua ahdisteluun edes ajatuksen tasolla ja tulin nuorena raiskatuksi. Siitä en ole pystynyt vanhemmilleni puhumaan, koska he eivät osaa keskustella tällaisista asioista asiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että onko Suomessa yleisesti ollut erilainen kulttuuri, että sille ei ole niin hirveästi annettu painoa. Jos kuvittelisi vaikka, millaista jossain Italiassa (?) Venäjällä tai jossain olisi ollut? On Suomi kai tasa-arvoisempikin, ei ole ehkä miehiä niin tarvetta ollut miellyttää ulkonäöllä?
Ymmärsit väärin. En itse ainakaan aloittanut laittautumista poikia miellyttääkseni eikä minulle opetettu edes niin. Triggeröidyit nyt jostain omasta ajatuksestasi.
Suora lainaus kommentistasi: On Suomi kai tasa-arvoisempikin, ei ole ehkä miehiä niin tarvetta ollut miellyttää ulkonäöllä?
Vierailija kirjoitti:
Häh? No ei mitenkään erityisesti, miksi olisi pitänyt? Samalla tavalla mut on kasvatettu kuin broiditkin ja hyvä niin.
Toki äiti selitti esim. miten tamponi toimii kun menkat alkoi, muttei tosiaankaan vienyt "juhlimaan naiseksi tuloa", olisin kuollut häpeään. Ihan normaalia elämää.
Rintsikat ja meikit ostin itse.
Miksi koet hyväksi asiaksi, ettei perheessä lapsia opeteta olemaan ylpeitä omasta naiseudestaan tai miehuudestaan, vaan opetetaan kaikkien olevan samaa harmaata massaa? Ainoastaan kovalla työnteolla on väliä, kaikki muu on turhaa... On tämä henkisesti ankea maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osti sidepaketin vessan kaappiin ja thäts it. Niin ja varoitti, että kaikki miehet haluaa vaan sitä ja kotiintuloaika klo21 18v asti.
Miten rintaliivien hankinta järjestyi? Saitko opetusta laittautumiseen?
Ostin ekat liivit joskus 22 vuotiaana. Opetusta laittautumiseen ??
Taidat olla pienirintainen?
Miksi se sinua kiinnostaa?
Run**aan.
Äiti kasvatti minut sillä ajatuksella, ettei nainen ole yhtään mitään ellei saa tehtyä kaikkea siinä missä mieskin (tai vielä enemmänkin) . Naiseudesta puuttui täysin ilo, se oli pelkkää suorittamista ja kilpailua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suora lainaus kommentistasi: On Suomi kai tasa-arvoisempikin, ei ole ehkä miehiä niin tarvetta ollut miellyttää ulkonäöllä?
Yritin siis miettiä maita, joissa naiseutta on korostettu ja siitä minulla oli kyllä asenne, että mistä se korostus on mahtanut johtua. Ottamatta kantaa miten tervettä on asennoitua naiseuteen siten. Nykyaikana on varmaan eri tavalla, mutta viittasin nyt noin 60-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Run**aan.
Okei, sinä kiihotut helpolla. Tässä iloksesi: tissi, tissi, tissi, tissi... Menehän nyt sitten muualle trollaamaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini ei kertonut mitään kuukautisista ja ymmärsin kyllä olla puhumatta niistä hänelle, kun ne alkoivat. Varastin sitten hänen siteitään koko nuoruuteni ja hän teeskenteli, että ei huomannut, että edes tarvitsin siteitä.[/quote
Meillä sama! Onneksi tyttäreni kertoi, vaikka en itse ole oikein hänelle osannut näistä asioista puhua.
Ei minua muutenkaan mitenkään erityisesti naiseksi kasvatettu. Samanlaisen kasvatuksen olemme veljeni kanssa saaneet.
Jäin nyt pohtimaan, mitä on naiseus ja miten siitä pitäisi olla ylpeä sen kummemmin kuin muistakaan asioista tai ominaisuuksista. Ihan tavallinen nainen olen ja siihen ihan tyytyväinen sitä erityisemmin ajattelematta.
Miksi ei olisi itsestään naisena ylpeä? Onhan naiseus kuitenkin osa omaa identiteettiä.
Miksi juuri naiseudesta pitäisi olla ylpeä? Mitä erinomaista siinä on? Sehän on vain biologinen fakta. Kuulostaa hassulta ajatukselta. Eiväthän miehetkään ole ylpeitä siitä, että ovat juuri miehiä. Ei ole ainakaan ikinä tullut vastaan miestä, joka olisi hehkuttanut sitä kuinka hän on ylpeä siitä, että on mies. :D
Sukupuolihan ei ole mitenkään omaa ansioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Run**aan.
Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juuri naiseudesta pitäisi olla ylpeä? Mitä erinomaista siinä on? Sehän on vain biologinen fakta. Kuulostaa hassulta ajatukselta. Eiväthän miehetkään ole ylpeitä siitä, että ovat juuri miehiä. Ei ole ainakaan ikinä tullut vastaan miestä, joka olisi hehkuttanut sitä kuinka hän on ylpeä siitä, että on mies. :D
Itsestään ja omista ominaisuuksistaan ylpeä ihminen on yleensä sinut itsensä kanssa ja kykenee paremmin hyväksymään toisetkin sellaisina kuin he ovat.
Tämä ketju ärsyttää, koska ap:lla ja joillain vastaajilla on hyvin ahdas käsitys naiseudesta. Kuvitellaan, että naiseus on meikkejä, rintaliivejä, korkokenkiä, juhlia ja drinkkejä. Naiseus on niin paljon muuta. Noi ovat vain pinnallisia asioita, joista jotkut naiset tykkää ja toiset ei. Se ei tarkoita, että muut naiset eivät olisi naisellisia omalla tavallaan. Mä en ole tarvinnut mitään apua naisena kasvamisessa. Mut on kasvatettu ihmisenä ja olen itse kasvanut naiseksi. Muutenkin toi on ahdistavaa, että jo ala-asteikäisiä yritetään repiä irti lapsuudesta ja pakottaa siihen ahtaaseen muottiin. Seksuaalikasvatus toki erikseen. Toisaalta senkin saa koulussa. Mutta olisi siitä hyvä kotonakin keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinä tiedät mitä miehet ajattelevat? Osalle oma sukupuoli voi olla hyvinkin iso ilonaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen itse ollut nuoresta asti isorintainen. Ellen olisi pystynyt ostamaan rintaliivejä, niin olisin nuorena vaikka varastanut ne, jotta olo ei olisi ollut niin tukala.
Ei se silti kuulu sulle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju ärsyttää, koska ap:lla ja joillain vastaajilla on hyvin ahdas käsitys naiseudesta. Kuvitellaan, että naiseus on meikkejä, rintaliivejä, korkokenkiä, juhlia ja drinkkejä. Naiseus on niin paljon muuta. Noi ovat vain pinnallisia asioita, joista jotkut naiset tykkää ja toiset ei. Se ei tarkoita, että muut naiset eivät olisi naisellisia omalla tavallaan. Mä en ole tarvinnut mitään apua naisena kasvamisessa. Mut on kasvatettu ihmisenä ja olen itse kasvanut naiseksi. Muutenkin toi on ahdistavaa, että jo ala-asteikäisiä yritetään repiä irti lapsuudesta ja pakottaa siihen ahtaaseen muottiin. Seksuaalikasvatus toki erikseen. Toisaalta senkin saa koulussa. Mutta olisi siitä hyvä kotonakin keskustella.
Sinä olet täällä ensimmäinen, joka nostaa esiin sen ajatuksen, että naiseus tarkoittaisi tuollaisia asioita. Mutta, kerrohan nyt mitä naiseus juuri sinulle henkilökohtaisesti merkitsee?
Vierailija kirjoitti:
Onpa hengeltään negatiivinen ketju.
Nähtävästi äidit ovat tehneet parhaansa tähän henkeen. Toivottavasti uudet sukupolvet vetää vähän paremmin