Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syödäänkö teillä usein nakkeja, makkaroita ym?

Vierailija
05.09.2019 |

Meillä aika vähän. Kesäisin grillimakkaraa tuli grillissä/nuotiossa paistettua ollessamme mökillä enemmän mitä yleensä syödään. Joskus kiukaalla kypsennetään makkaraa ym, mutta muuten aika vähän. Tosin nakki tai makkarakeitto on yks sellainen mitä lapset rakastavat ja sitä ollaan pyritty tekemään kerran kuussa. Leikkeleitä menee kyllä.

Ooletteko vähentänyt ym makkaroiden/muiden syöntiä teidän perheessä?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina makkaraa jääkaapissa.

Vierailija
42/82 |
31.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkarakastike,makkarakeitto,nakkikastike ja nakkikeitto usein ruokana.

Kesällä meni paljon grillimaisteri- makkaraa (polttava on paras!)

Myös uunissa tulee tehtyä joskus, ja pannulla. Leikkeleitä melkein päivä, muutama ruisleivän päälle ja myös pelkiltään. Irtotiskin murea ylikypsä, oikein savuinen palvikinkku,nam! Sellanen jossa on musta"reuna" ja

mahdollisimman korkea lihaisuus %.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tosi paljon. Itse syön aika vähän, mutta mies ja kaksi lastamme syö paljon. Haluaisin yrittää että vähentäisivät kun nuorin lapsi on 3V ja saattaa syödä 10 makkaraa päivässä.. ja mies antaa syödä mun ollessa töissä (mies työtön)

Sun on puhuttava suoraan miehellesi. Tuon ikäinen (ja muutenkin lapset) eivät saisi syödä kuin maksimissaan 2 makkaraa VIIKOSSA. Ei päivittäin. Meillä kun oltiin pieniä, oli aina vaan makkaraa ruokana ja se teki usein esim veljelle oireita ja en tiedä pahentuiko hänen myöhään todettu ADHD tuosta. Mutta puhu miehellesi.

Mutta kyllä. Itse syön silloin tällöin makkaraa, samoten lapsemme. Ei kuitenkaan edes joka viikko.

Meillä 3 vuotias saattaa syödä makkarapaketin päivässä eikä olla rajoitettu. Kun saattaa olla kausia että makkaraa ei ole//ei syödä kuukausiin. Esim ennen kesää lapsi ei ollut syönyt makkaraa sitten Helmikuun, ja nyt kesällä sitä meni pari päivässä hällä, joskus koko paketti. Nyt on taas taukoa kun lapselle ei maistu. Ja lapsi on ihan normaalipainoinen ja voi hyvin. Minusta nuo suositukset mitä meillekin sanottiin että lapsi saa syödä maksimissaan yhden leikkeleen päivässä on ihan kukkua. Jos muuten syödään terveellisesti ja monipuolisesti eikä ole painon kanssa ongelmia, niin mun mielestä on ok syödä enemmänkin makkaraa.

Vierailija
44/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa kesässä grillataan mökillä makkaraa, muuten en muista milloin olisi kotiin ostettu. Vuosia sitten. Tämä kesänä se makkara oli Iivaria.

Vierailija
45/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syö aika usein. Minä en syö ollenkaan.

Vierailija
46/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tosi paljon. Itse syön aika vähän, mutta mies ja kaksi lastamme syö paljon. Haluaisin yrittää että vähentäisivät kun nuorin lapsi on 3V ja saattaa syödä 10 makkaraa päivässä.. ja mies antaa syödä mun ollessa töissä (mies työtön)

Sun on puhuttava suoraan miehellesi. Tuon ikäinen (ja muutenkin lapset) eivät saisi syödä kuin maksimissaan 2 makkaraa VIIKOSSA. Ei päivittäin. Meillä kun oltiin pieniä, oli aina vaan makkaraa ruokana ja se teki usein esim veljelle oireita ja en tiedä pahentuiko hänen myöhään todettu ADHD tuosta. Mutta puhu miehellesi.

Mutta kyllä. Itse syön silloin tällöin makkaraa, samoten lapsemme. Ei kuitenkaan edes joka viikko.

Meillä 3 vuotias saattaa syödä makkarapaketin päivässä eikä olla rajoitettu. Kun saattaa olla kausia että makkaraa ei ole//ei syödä kuukausiin. Esim ennen kesää lapsi ei ollut syönyt makkaraa sitten Helmikuun, ja nyt kesällä sitä meni pari päivässä hällä, joskus koko paketti. Nyt on taas taukoa kun lapselle ei maistu. Ja lapsi on ihan normaalipainoinen ja voi hyvin. Minusta nuo suositukset mitä meillekin sanottiin että lapsi saa syödä maksimissaan yhden leikkeleen päivässä on ihan kukkua. Jos muuten syödään terveellisesti ja monipuolisesti eikä ole painon kanssa ongelmia, niin mun mielestä on ok syödä enemmänkin makkaraa.

Ne rajoitukset on syystä. Kolmevuotiaille makkarapaketti päivässä on liikaa, oli sitten "makkarattomia" kausia tai ei.

Vierailija
47/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies syö aika paljon, itse vähemmän lapsemme kanssa. Mutta onhan se grillimakkara kesällä grillattuna, varsinkin puusavotan jälkeen ym jotain niin ihanaa :)

Vierailija
48/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona todella harvoin. Lapset saa makkara/nakkikiintiön täyteen hoidossa. Talvella saavat vähän useammin kun käydään vaikka jossain tapahtumissa niin monessa paikassa se on aina se makkara mitä tarjolla.

Vierailija
49/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nakkeja ei koskaan, makkaraa ehkä pari kertaa vuodessa. Hieman olen ihmetellyt esim. päiväkodin nakkikastiketta. Sehän ei mitään terveellistä ruokaa ole, vaan rinnastettavissa pikaruokaan.

Vierailija
50/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin lainkaan, viimeksi kuukausi sitten mies halusi nakkeja, muutaman söi ja loput meni pilalle jääkaapissa.

Emme myöskään grillaa koskaan, ei mökillä eikä kaupungissa.

Vierailija
51/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä ollenkaan sahanjauhoilla, lisä- ja väriaineilla suurustettua teurasjätettä. 

Vierailija
52/82 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on tullut enemmän ostettua, lähinnä hinnan takia, sekä ruoanvalmistukseen, että leikkeleeksi. Kesällä grillattiin muutaman kerran.

Vierailija
53/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne rajoitukset on syystä. Kolmevuotiaille makkarapaketti päivässä on liikaa, oli sitten "makkarattomia" kausia tai ei.

Meillä aikoinaan kesäisin, lapsemme söivät todella paljon makkaroita. Jopa 5-8 päivässä. Ja tuo oli sitä aikaa ettei rajoituksia oikein ollut. Siihen tuli sitten stoppi kun lapset eivät suostuneet syömään enään makkaraa. Ja onhan ne lihottavia ruokia, ja liian suolaisia nykyään etten ihmettele noita rajoituksia. Nykyään nuorin lapsi syö ainoana makkaraa, mutta tosi harvoin. Toiset eivät syö ollenkaan. Kaikki ovat jo aikuisia nykyään.

Vierailija
54/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syödään makkaraa usein, pakon sanelemana, liha ja kala on liian kallista. Sori siitä että olemme köyhiä.

Vierailija
55/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei syödä enää. Siksi, että voivat aiheuttaa suolistosyöpää. Syön makkaraa lähinnä vain kesäisin, jos joku vierailulla tarjoaa.

Leikkeleitäkään en syö.

Kinkkupitsaa muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
56/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis pikkulapset vetää makkaraa kuin karkkia? 😦 Enää en ihmettele suolistosyöpien yleistymistä maassamme.

Vierailija
57/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin rakastin makkaroita. Kun olin sitten pidemmän aikaa rajatummalla ruokavaliolla ja koetin taas alkaa syödä makkaraa, huomasin miten huono olo niistä tulee. Pienestäkin määrästä. Vatsa kipeytyy ja tulee outo, kuumottava olo. Onko se sitten se suola vai mitä niissä onkaan, mutta eipä enää tee mieli makkaraa. Ehkä ennen olin sokeampi einesten mukanaan tuomille olotiloille tai sitten vain herkistyin tässä välissä.

Vierailija
58/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperältään makkara on ollut ihan ravintopitoista ruokaa. Siihen on käytetty teurastetun eläimen "huonot" osat luonnonsuoleen. Ne "huonot" osat on kuitenkin siitä eläimestä ne ravintorikkaimmat osat.

Nykymakkaroita ei oikein makkaroiksi voi edes sanoa, koska niissä on niin paljon lisäaineita.

Vierailija
59/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisto Jumula kirjoitti:

Pimeinä syyskuun öinä, usein istun parvekkeella ja katselen tähtiä,

yleensä järsin kylmää metrimakkaraa siinä katsellessa.

Kerran nähdessäni tähdenlennon, meni pätkä makkaraa

väärään kurkkuun, se oli epämiellyttävää.

Tähdet ja makkara taitavat Suomessa jotenkin liittyä yhteen. Äitini kertoi aina kauan sitten edesmenneestä sukulaismiehestä, joka oli kertonut aina tähdenlennon nähdessään toivovansa metrin makkaraa.

Vierailija
60/82 |
04.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei usein. Kesäisin menee grilliin silloin tällöin raakamakkaraa.

Jos ostan nakkeja tai makkaraa, niin korkea lihapitoisuus ja luonnonsuolikuori aina.