Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja kieltäytyy käyttämästä Wilmaa

Vierailija
05.09.2019 |

6-vuotiaani aloitti koulun tänä syksynä. Kuuluisan hienon ilmiökoulun. Läksyjä ei merkattu Wilmaan vaan jouduin erikseen pyytämään sitä. Minulle ilmoitettiin etteivät he aio merkata läksyjä Wilmaan, koska siitä olisi heille liikaa työtä (!!!)
Nyt 6-vuotiaani oli unohtanut tehdä matematiikanläksyt vaikka muisti muut (kotona vaikea surutilanne päällä joten en selannut kaikkia monisteita läpi vihosta). Lapsi on hyvin herkkä ja minun mielestäni töiden unohtelu ei ole normaaliin elämään kuuluvaa asia, vaan tulisi opettaa että se on asia joka priorisoidaan. (Huom. mokasin itsekin siinä että en käynyt KAIKKIA monisteita läpi!) Lapsi on tosiaan hyvin herkkä, kuten minäkin, ja pelkään hänen saavan tästä ikävän kokemuksen heti koulutiensä alkuun.
En voi käsittää että jouduin pyytämään opettajia tekemään työnsä - ja nyt lapseni joutuu kärsimään siitä että he eivät viitsi töitään tehdä edelleenkään. Kyllä, lapset unohtavat jossain vaiheessa ehkä läksynsä, mutta itseäni ärsyttää eniten se, että yritin itse ennakoida tämän ja opettajat kieltäytyivät estämästä tällaisen tapahtumista. Minusta ei ole lapsen uimaanopettamista se että hänet heitetään laiturilta veteen vaan käytetään pehmemämpiä keinoja.

Kommentit (89)

Vierailija
41/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näillä on siis yksilölliset läksyt eli ne on totaalisesti tuon pienen 6-vuotiaan harteilla. Eivät tule loogisesti minnekään tiettyyn kohtaan kirjaan, vaan joutuvat liimailemaan monisteita vihkoon ja sinne tulee summittaisesti joitain tehtäviä.

Lapsi ei ole luonteeltaan unohteleva tai huolimaton. Koen että koulussa ei ole opetettu kunnolla keinoja kuinka muistaa ne - mikäli kerran valitaan olla käyttämättä sitä Wilmaa. Meillä omana aikanani läksyt merkattiin läksyvihkoon tyyliin matikankirja sivu 42 tehtävät 36 ja 37. Mutta tuolla on vain sekava vihko täynnä liimailtuja monisteita...

Sain täältä mahtavan vinkin antaa lapselle kirjanmerkkitarroja, josta oli aika rutkasti enemmän apua kuin viesteistä joissa todettiin minun tai lapseni olevan jotenkin epäonnistuneita ;)

Minkä takia olet laittanut lapsesi tuollaiseen tilanteen, jossa hän ei pärjää tavalla jolla pitäisi? Ja omassa elämässäkin on muuta, etkä sitä vaadittavaa vastuuta kykene kantamaan? 

Vanhempainillassa tuli ilmi että läksyjen unohtajia on ollut paljon. Typerästi kuvittelin, että hei, hienoa että opettajat tajusivat tämän - varmasti opettavat lapsille nyt keinoja joilla ovat ajatelleet lapsille opettaa miten ovat ajatelleet lasten selviävän tässä yksilöllisessä monisteviidakossa, eli ei ole läksyvihkoja, ei taululle kirjoitettuja läksyjä jne. En kiellä ollenkaan, ettenkö itse olisi mokannut, kun en ollut opettanut lasta merkkaamaan läksyjä tarpeeksi tehokkaasti - ja sain täältä hyviä neuvoja kuinka korjata tilanteen.

Ja kyllä, omassa elämässäni on tilanne etten tarkistanut koko hänen monistepinoaan ja kirjojaan kuten yleensä (hänen näkemättään) teen.

Hauskinta tässä nyt itsestäni on se, että minä olen kuvitellut olevani juuri niitä vanhempia jotka eivät jätä opettamista koulun harteille, vaan olemme lapsen kanssa kotona laajentaneet oppimista joka koulupäivän jälkeen ja opetelleet oppimaan, mutta sitten luotin koulun opettamiseen kuitenkin ihan täysin perusjutussa. Olin kuvitellut, että kun on hieno uusi ilmiökoulu ja opettajat kuulemma parhaita ja innostuneita, olisi heillä jonkinlainen pedagoginen hallinta tähän uuteen tyyliin. Nyt tiedän paremmin, eli toisin sanoen odotin liikoja. Minun aikanani koulussa opetettiin läksyvihon käyttö.

Lapsen nähden edelleen suhtaudun kouluun positiivisesti ja innostuneesti, koska tiedän sen olevan lapsen koulutustielle enemmän kuin tärkeää. Masentaa silti salaa, ettei koulussa ole tilanne hallinnassa (esimerkkinä ensimmäisen koulupäivän päättyminen ilmoitettiin ainoastaan koulun instagram-sivuilla, ei kotiin lähetyssä tiedotteessa, ei wilmassa, ei koulun nettisivuilla yms) Mutta nyt osaan ja hoidan paremmin. Meillä on siihen onneksi resurssit (akateeminen ura molemmilla vanhemmilla, joka antaa onneksi myös ajankäytön vapautta) mutta mitä niillä lapsilla joiden vanhemmat tekevät pitkää päivää, tai ei ole osaamista auttaa/tukea koulunkäyntiä yhtä laajasti. Harmittaa heidän puolestaan.

Vierailija
42/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa provo-otsikko!

Mutta joo, niinkuin moni kertoikin niin on hyvin tavallista ettei opettaja merkkaa läksyjä Wilmaan. Alakoulun puolella se on jopa harvinaista.

Idea on, niinkuin moni kirjoittikin, että lapsi oppii itse huolehtimaan läksyistä. Joku ehdotti, että lapsi ottaa kuvan läksylistasta, joka on taululla. Mutta AP kertoi ettei lapset saa käyttää kännykkää luokassa. No, ne läksyt voi myös *kirjoittaa" ylös vihkoon. Siinä harjaantuu kirjoitustaitokin!

Kyseessä on esikoisemme. Kun tutustuin hänen myötään Wilmaan, olin ihan innoissani että siellä on läksyt-kohta, joten tietysti naïvisti kuvittelin että ne merkattaisiin sinne... Hyvä tietää ettei niitä käytetä muissakaan kouluissa, että tämä meidän koulumme ole jotenkin huonompi.

Täällä tulleet muutamat järkevät ehdotukset ovat olleet ihania, kiitos niistä.

Wilmassa on paljon ominaisuuksia, joita ei kuitenkaan kaikkia tarvitse tai haluta käyttää. Olen itse opettaja ja meillä Wilmaan on merkittävä poissaolot ja arvioinnit. Kaikki muu on vapaavalintaista. Itse merkkaan myös kokeet ja niiden sisällön.

Kiitos tästä tiedosta! Olin tosiaan siinä uskossa ennen tätä keskustelua, että Wilmaa “kuuluu käyttää” sillä tavalla kuin siellä ne mahdollisuudet on. Olisi ollut kiva ehkä kuulla siitäkin jossain koulun puolelta, että kuinka he aikovat käyttää Wilmaa, tai kuinka sitä ylipäänsä keskiarvoisesti käytetään. Me vanhemmat saimme ainoastaan Wilma-tunnarit ja näimme mahtavan potentiaalin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ope kirjoitti:

Mikäli koulu on tehnyt yhteisen linjauksen siitä, että läksyjä ei merkitä Wilmaan, niin niitä ei silloin merkitä. Läksyt varmasti kerrotaan oppituntien lopuksi ja ne selvästi merkitään taululle, tämä on edelleen hyvä ja toimiva tapa. Osa koululaisena olemista on se, että oppii hiljalleen ottamaan vastuuta itseään koskevista asioista, tässä tapauksessa esimerkiksi läksyistä.

Pelkästään Wilman läksymerkintöjen varassa eläminen ei ole toimiva ratkaisu, voin tämän kokemuksesta sanoa. Opettaja kirjaa läksyt yleensä päivän päätteeksi Wilmaan, ellei ehdi sitä aiemmin välitunneilla tehdä. Oppilaat saattavat päästä eri aikoihin kotiin. Mikäli kotona sitten Wilmasta tsekataan päivän läksyt klo 13 ja opettaja ehtii ne kirjata vasta myöhemmin, niin siinä syntyy väärinkäsityksiä ja mukaan tulee itkua ja hammasten kiristelyä siitä, onko läksyä vai ei.

En usko, että koulun väki ilkeyttään on tämän linjauksen tehnyt, tai ei hoida töitään.

Unohduksia sattuu, se ei maailmaa kaada.

Voimia surun keskelle ja onnea koulutien alkuun lapsellesi!

Tässä tulikin äärimmäisen ymmärrettävä selitys miksi Wilmaa ei käytetä niin laajasti! Tuo onkin todella hyvä ja tärkeä pointti.

Uskon että iso ongelma tässä nyt ei ehkä ole opettajat (vaikka tietysti hetkellisesti tuohtuneena vanhempana ensimmäisenä niin kokee :D) vaan se että peruskoulu on uusiutunut meidän ajoistamme 90-luvulla niin rankasti, että me emme tiedä mitä odottaa, ymmärrä mitä siellä tapahtuu. Juuri esimerkkinä Wilman käyttö, yksilölliset läksyt ensimmäiseltä luokalta lähtien, 25 oppilaan luokkakoko, pulpetiton elämä, kirjojen tai koneiden sijaan monisteiden käyttäminen jne. Varmasti voivat olla toimivia ja päteviä järjestelmiä, mutta vanhempana on hiukan hukassa kaiken keskellä. Opettajat ja oppilaat toivottavasti eivät :D

Vierailija
44/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kumma, kun ennen osattiin hoitaa läksyt ihan opettajan sanallisella ohjeistuksella.

Vierailija
45/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenhän hemmetissä ne läksyt tuli minun nuoruudessa tehtyä ilman, että opettaja laittoi vanhemmille viestiä?

Totuuden nimissä ainakin itselläni unohtui joskus jonkin aineen läksyt tekemättä milloin mistäkin syystä mutta ei niistä sen kummempaa porua noussut koulussa enkä usko että itsellenikään tuli mitään henkisiä vaurioita. Eri asia jos läksyt oli jatkuvasti tekemättä.

Vierailija
46/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on uusi "ilmiökoulu"?

Vierailija
47/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotikoulu voisi sopia sekä hänelle että sinulla.

Yliherkkän äidin kanssa kodin seinien sisäpuolelle vangitseminen antaakin hyvät eväät elämään.

Eihän kotikoulu tarkoita kodin sisäpuolelle vangitsemista. Kotoa saa edelleen poistua ja käydä koulua vaikka maailmanympärimatkalla.

Vierailija
48/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Mikäli koulu on tehnyt yhteisen linjauksen siitä, että läksyjä ei merkitä Wilmaan, niin niitä ei silloin merkitä. Läksyt varmasti kerrotaan oppituntien lopuksi ja ne selvästi merkitään taululle, tämä on edelleen hyvä ja toimiva tapa. Osa koululaisena olemista on se, että oppii hiljalleen ottamaan vastuuta itseään koskevista asioista, tässä tapauksessa esimerkiksi läksyistä.

Pelkästään Wilman läksymerkintöjen varassa eläminen ei ole toimiva ratkaisu, voin tämän kokemuksesta sanoa. Opettaja kirjaa läksyt yleensä päivän päätteeksi Wilmaan, ellei ehdi sitä aiemmin välitunneilla tehdä. Oppilaat saattavat päästä eri aikoihin kotiin. Mikäli kotona sitten Wilmasta tsekataan päivän läksyt klo 13 ja opettaja ehtii ne kirjata vasta myöhemmin, niin siinä syntyy väärinkäsityksiä ja mukaan tulee itkua ja hammasten kiristelyä siitä, onko läksyä vai ei.

En usko, että koulun väki ilkeyttään on tämän linjauksen tehnyt, tai ei hoida töitään.

Unohduksia sattuu, se ei maailmaa kaada.

Voimia surun keskelle ja onnea koulutien alkuun lapsellesi!

Ope voisi kirjat siinä heti tunnin lopulla. Ei olisi suuri työ.

Tuntuu sitä aikaa olevan niiden muiden viestien laittamiseen, kuten läksyn unohdusten. Olisiko itsellekkin helpompaa laittaa ne läksyt 1 kerran (2min) kun laittaa 24:lle oppilaalle merkintä tekemättömistä läksyistä?

Vierailija
49/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuomalainen 5.9.2019 (paperilehtia): "Oletussuunnitelman uudistuksessa ei huomioitu riittävästi opettajien täydennyskoulutusta. Siitä maksetaan nyt ylilyönteinä, sanovat professori Marja-Kristiina Lerkkanen ja rehtori Risto Rönnberg."

Vierailija
50/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja kyllä, omassa elämässäni on tilanne etten tarkistanut koko hänen monistepinoaan ja kirjojaan kuten yleensä (hänen näkemättään) teen."

Miksi ihmeessä tarkistat läksyt lapsen näkemättä? Kyllä ne meillä tarkistetaan ihan yhdessä samalla pohditaan sitä miten ne läksyt tunnilla pitäisi merkitä.

Vierailija
51/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vanhempana kokemusta Wilmasta ihan sieltä Wilman alkuajoista asti. Kokemusta on Wilmasta kaikilta luokka-asteilta, sekä ammattikoulusta ja lukiosta (näistäkin vanhemman roolissa). Oma kokemukseni on, että 1-2 luokilla opettajat eivät käytä Wilmaa muuhun kyuin viestien lähettämiseen (kerran viikossa kilometrin mittainen viesti siitä, mitä tulevalla viikolla koulussa tapahtuu). Tuntimerkintöihin laitetaan vain negatiivinen palaute. Ei edes poissaoloja. Sairauspoissaolot ilmoitetaan tekstiviestillä opettajan puhelimeen.

3-6 luokilla Wilmassa oleva lukujärjestys saattaa pitää paikkansa. Suurin osa opettajista merkkaa Wilmaan poissaolot. Tuntimerkintöjä tulee jonkin verran. Viestejä satunnaisesti, lähes viikoittain, voi tulla useampi viesti viikon aikana (riippuu opettajasta). Koepäivät ja tulokset merkataan Wilmaan.

7-9 luokilla Wilman käyttö vanhempien suuntaan on vilkkainta. Tässä vaiheessa lapset saavat jo omat Wilmatunnukset. Opettajat osaavat hyödyntää WIlmaa hyvin. Lukujärjestys pitää paikkansa. Poissaolot ilmoitetaan aina Wilmassa. jne. Wilma on oikeasti se ykkösvaihtoehto kodin ja koulun välisessä viestinnässä.

Toisella asteella vanhemmille tulee harvakseltaan mitään tietoja Wilmaan. Lukiossa vanhempi kuittaa poissaolot, mutta amiksessa oppilas voi kuitata ne itse. Vanhemman Wilmatunnikset kuolevat sinä päivänä kun nuori täyttää 18v. (tai ainakin niiden pitäisi kuolla, mutta kaikissa lukioissa tätä ei tapahdu.)

Vierailija
52/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa provo-otsikko!

Mutta joo, niinkuin moni kertoikin niin on hyvin tavallista ettei opettaja merkkaa läksyjä Wilmaan. Alakoulun puolella se on jopa harvinaista.

Idea on, niinkuin moni kirjoittikin, että lapsi oppii itse huolehtimaan läksyistä. Joku ehdotti, että lapsi ottaa kuvan läksylistasta, joka on taululla. Mutta AP kertoi ettei lapset saa käyttää kännykkää luokassa. No, ne läksyt voi myös *kirjoittaa" ylös vihkoon. Siinä harjaantuu kirjoitustaitokin!

Kyseessä on esikoisemme. Kun tutustuin hänen myötään Wilmaan, olin ihan innoissani että siellä on läksyt-kohta, joten tietysti naïvisti kuvittelin että ne merkattaisiin sinne... Hyvä tietää ettei niitä käytetä muissakaan kouluissa, että tämä meidän koulumme ole jotenkin huonompi.

Täällä tulleet muutamat järkevät ehdotukset ovat olleet ihania, kiitos niistä.

Wilmassa on paljon ominaisuuksia, joita ei kuitenkaan kaikkia tarvitse tai haluta käyttää. Olen itse opettaja ja meillä Wilmaan on merkittävä poissaolot ja arvioinnit. Kaikki muu on vapaavalintaista. Itse merkkaan myös kokeet ja niiden sisällön.

Kiitos tästä tiedosta! Olin tosiaan siinä uskossa ennen tätä keskustelua, että Wilmaa “kuuluu käyttää” sillä tavalla kuin siellä ne mahdollisuudet on. Olisi ollut kiva ehkä kuulla siitäkin jossain koulun puolelta, että kuinka he aikovat käyttää Wilmaa, tai kuinka sitä ylipäänsä keskiarvoisesti käytetään. Me vanhemmat saimme ainoastaan Wilma-tunnarit ja näimme mahtavan potentiaalin.

Meillä nuoren peruskouluaikana ei yksikään opettaja kommentoinut mitään Wilmaan. Oli erikoista lukea täältä, että joitain opettaja muistaa Wilmassa unohtuneesta pyyhekumista jne.

Vierailija
53/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppilaiden pitää oppia omatoimisuutta eli merkitä itse läksyt tunnin lopussa, kun opettaja kertoo läksyn.

Vierailija
54/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vanhempana kokemusta Wilmasta ihan sieltä Wilman alkuajoista asti. Kokemusta on Wilmasta kaikilta luokka-asteilta, sekä ammattikoulusta ja lukiosta (näistäkin vanhemman roolissa). Oma kokemukseni on, että 1-2 luokilla opettajat eivät käytä Wilmaa muuhun kyuin viestien lähettämiseen (kerran viikossa kilometrin mittainen viesti siitä, mitä tulevalla viikolla koulussa tapahtuu). Tuntimerkintöihin laitetaan vain negatiivinen palaute. Ei edes poissaoloja. Sairauspoissaolot ilmoitetaan tekstiviestillä opettajan puhelimeen.

3-6 luokilla Wilmassa oleva lukujärjestys saattaa pitää paikkansa. Suurin osa opettajista merkkaa Wilmaan poissaolot. Tuntimerkintöjä tulee jonkin verran. Viestejä satunnaisesti, lähes viikoittain, voi tulla useampi viesti viikon aikana (riippuu opettajasta). Koepäivät ja tulokset merkataan Wilmaan.

7-9 luokilla Wilman käyttö vanhempien suuntaan on vilkkainta. Tässä vaiheessa lapset saavat jo omat Wilmatunnukset. Opettajat osaavat hyödyntää WIlmaa hyvin. Lukujärjestys pitää paikkansa. Poissaolot ilmoitetaan aina Wilmassa. jne. Wilma on oikeasti se ykkösvaihtoehto kodin ja koulun välisessä viestinnässä.

Toisella asteella vanhemmille tulee harvakseltaan mitään tietoja Wilmaan. Lukiossa vanhempi kuittaa poissaolot, mutta amiksessa oppilas voi kuitata ne itse. Vanhemman Wilmatunnikset kuolevat sinä päivänä kun nuori täyttää 18v. (tai ainakin niiden pitäisi kuolla, mutta kaikissa lukioissa tätä ei tapahdu.)

Todella hyvä kiteytys!

Vierailija
55/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien lasten alakoulussa läksyjä ei merkitty Wilmaan mm. sen vuoksi, että lasten pitäisi ihan itse oppia huolehtimaan läksyistään.

Läksyt tulevat Wilmaan vasta, kun osaavat itse ne sieltä katsoa .

Vierailija
56/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut, että alakoulussa läksyt merkittäisiin missään wilmaan. Tämä johtunee siitä, että kun lapsilla ei ole wilmatunnuksiakaan, niin eivät he sieltä niitä voi katsoa. Yläkouluissa läksyt usein merkitään wilmaan. Siellä se lienee järkevää, sillä jos oppilas on pois, hänellä saattaa olla poissaolopäivän oppitunnit seuraavan kerran vaikka viikon päästä, eikä opettajaa niin vaan saa kiinni mistään sitä ennen. Opettajilla saattaa olla myös satoja oppilaita, joten läksykyselyistä tulisi muuten kaaos. Luokanopettajansa alakoululainen näkee päivittäin. Omat lapseni eivät sairaana ollessaan ole alakouluaikana koskaan tehneet läksyjä. Jos ovat kerran olleet sairaana, niin ovat saaneet levätä rauhassa. Mitään niin ihmeellistä ei siinä muutaman päivän aikana ole koulussa ehtinyt tapahtua, etteikö sitä ehtisi kuroa kiinni sitten kun on parantunut. Itse olen pitänyt ihan riittävänä sitä, että läksyt kerrotaan suullisesti, merkitään taululle, ja niistä muistutetaan vielä päivän päätteksi, joskus on saattanut jonkun yksittäisen kerran meillä unohtua, mutta ei se niin vaarallista.

Vierailija
57/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella hyvä kiteytys!

Opettajat eivät niitä lukujärjestyksiä voi sinne wilmaan laitella, jos se ei pidä paikkaansa, ilmoitus rehtorille, hän ne sinne laittaa. 

Ja missäpäin ammattikoulussa on wilma käytössä?

Vierailija
58/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei ikinä merkattu läksyjä wilmaan - ja valmistuin ylioppilaaksi Helsingissä vuonna 2017. Läksyjen muistaminen oli aina omalla vastuulla. Aika uusavuttomia penskoja sitä ollaan kasvattamassa jos pitää mamman tarkistaa että mitä Pirkko-Perttiinalle tulikaan tänään läksyksi ja että onko ne tehty :) Ei tuollaiset lapset tule pärjäämään elämässä kun kaikki annetaan tarjottimella nenän eteen. Muistuttaa voi läksyistä ja apua tarjota, muuten pitää antaa lapsen oppia huolehtimaan itsestään.

Vierailija
59/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

18 v. opiskelijan huoltajien Wilmatunnukset lakkaavat toimimasta automaattisesti, ellei opiskelija erikseen anna tunnuksille lupaa. Luvan voi käydä (opiskelija) antamassa itse Wilmassa tai pyytää aktivointia kansliasta.

Vierailija
60/89 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset unohtelee. Itse olin sellainen unohtelija ja istuin aina perjantaisin jälki-istunnossa sen vuoksi, että aina oli unohtunut jotain. Ei se minusta sen tarkempaa tehnyt, vaikka kuinka siellä istuin.

Aikuisena todettiin sitten ADHD. Joten sitäkään ei se jatkuvasti jälki-istunnossa istuminen ja haukkuminen parantanut. Nykyään en enää unohtele, kun olen oppinut laittamaan kännykkään muistutukset itselleni ja strukturoinut määrätyt rutiinit, jotta asiat muistaa ottaa matkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä