Opettaja kieltäytyy käyttämästä Wilmaa
6-vuotiaani aloitti koulun tänä syksynä. Kuuluisan hienon ilmiökoulun. Läksyjä ei merkattu Wilmaan vaan jouduin erikseen pyytämään sitä. Minulle ilmoitettiin etteivät he aio merkata läksyjä Wilmaan, koska siitä olisi heille liikaa työtä (!!!)
Nyt 6-vuotiaani oli unohtanut tehdä matematiikanläksyt vaikka muisti muut (kotona vaikea surutilanne päällä joten en selannut kaikkia monisteita läpi vihosta). Lapsi on hyvin herkkä ja minun mielestäni töiden unohtelu ei ole normaaliin elämään kuuluvaa asia, vaan tulisi opettaa että se on asia joka priorisoidaan. (Huom. mokasin itsekin siinä että en käynyt KAIKKIA monisteita läpi!) Lapsi on tosiaan hyvin herkkä, kuten minäkin, ja pelkään hänen saavan tästä ikävän kokemuksen heti koulutiensä alkuun.
En voi käsittää että jouduin pyytämään opettajia tekemään työnsä - ja nyt lapseni joutuu kärsimään siitä että he eivät viitsi töitään tehdä edelleenkään. Kyllä, lapset unohtavat jossain vaiheessa ehkä läksynsä, mutta itseäni ärsyttää eniten se, että yritin itse ennakoida tämän ja opettajat kieltäytyivät estämästä tällaisen tapahtumista. Minusta ei ole lapsen uimaanopettamista se että hänet heitetään laiturilta veteen vaan käytetään pehmemämpiä keinoja.
Kommentit (89)
Palatkaapa nyt omaan lapsuuteenne.
Tarvittiinko silloin Wilmaa tai WhatsApp-rinkiä jotta läksyt tuli tehtyä?
Minun vanhempani eivät ole varmaan kertaakaan kysyneet minulta, onko läksyt tehty. He vaan antoivat minun itse huolehtia niistä ihan ekaluokan alusta lähtien. Silloin ei ollut wilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Näillä on siis yksilölliset läksyt eli ne on totaalisesti tuon pienen 6-vuotiaan harteilla. Eivät tule loogisesti minnekään tiettyyn kohtaan kirjaan, vaan joutuvat liimailemaan monisteita vihkoon ja sinne tulee summittaisesti joitain tehtäviä.
Lapsi ei ole luonteeltaan unohteleva tai huolimaton. Koen että koulussa ei ole opetettu kunnolla keinoja kuinka muistaa ne - mikäli kerran valitaan olla käyttämättä sitä Wilmaa. Meillä omana aikanani läksyt merkattiin läksyvihkoon tyyliin matikankirja sivu 42 tehtävät 36 ja 37. Mutta tuolla on vain sekava vihko täynnä liimailtuja monisteita...
Sain täältä mahtavan vinkin antaa lapselle kirjanmerkkitarroja, josta oli aika rutkasti enemmän apua kuin viesteistä joissa todettiin minun tai lapseni olevan jotenkin epäonnistuneita ;)
Minkä takia olet laittanut lapsesi tuollaiseen tilanteen, jossa hän ei pärjää tavalla jolla pitäisi? Ja omassa elämässäkin on muuta, etkä sitä vaadittavaa vastuuta kykene kantamaan?
Tuttavani joka on myös alakoulun opettaja ei suostu käyttämään Wilmaa lainkaan, koska ei ymmärrä tietokoneista mitään. Kyseessä on pieni koulu ja kyseinen opettaja on erittäin hankala ihminen, joten en ihmettele ettei rehtori ole jaksanut alkaa hänen kanssaan vääntää asiasta :D
Vierailija kirjoitti:
Olipa provo-otsikko!
Mutta joo, niinkuin moni kertoikin niin on hyvin tavallista ettei opettaja merkkaa läksyjä Wilmaan. Alakoulun puolella se on jopa harvinaista.
Idea on, niinkuin moni kirjoittikin, että lapsi oppii itse huolehtimaan läksyistä. Joku ehdotti, että lapsi ottaa kuvan läksylistasta, joka on taululla. Mutta AP kertoi ettei lapset saa käyttää kännykkää luokassa. No, ne läksyt voi myös *kirjoittaa" ylös vihkoon. Siinä harjaantuu kirjoitustaitokin!
Kyseessä on esikoisemme. Kun tutustuin hänen myötään Wilmaan, olin ihan innoissani että siellä on läksyt-kohta, joten tietysti naïvisti kuvittelin että ne merkattaisiin sinne... Hyvä tietää ettei niitä käytetä muissakaan kouluissa, että tämä meidän koulumme ole jotenkin huonompi.
Täällä tulleet muutamat järkevät ehdotukset ovat olleet ihania, kiitos niistä.
Vierailija kirjoitti:
Ja ottiko vanhemmat hikeä kun kaikkia läksyä ei ollut aina tehty? :D Tai soittiko he heti opettajalle miten heidän pitäisi työnsä tehdä ja esitti henkilökohtaisia vaatimuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa provo-otsikko!
Mutta joo, niinkuin moni kertoikin niin on hyvin tavallista ettei opettaja merkkaa läksyjä Wilmaan. Alakoulun puolella se on jopa harvinaista.
Idea on, niinkuin moni kirjoittikin, että lapsi oppii itse huolehtimaan läksyistä. Joku ehdotti, että lapsi ottaa kuvan läksylistasta, joka on taululla. Mutta AP kertoi ettei lapset saa käyttää kännykkää luokassa. No, ne läksyt voi myös *kirjoittaa" ylös vihkoon. Siinä harjaantuu kirjoitustaitokin!
Kyseessä on esikoisemme. Kun tutustuin hänen myötään Wilmaan, olin ihan innoissani että siellä on läksyt-kohta, joten tietysti naïvisti kuvittelin että ne merkattaisiin sinne... Hyvä tietää ettei niitä käytetä muissakaan kouluissa, että tämä meidän koulumme ole jotenkin huonompi.
Täällä tulleet muutamat järkevät ehdotukset ovat olleet ihania, kiitos niistä.
Wilmassa on paljon ominaisuuksia, joita ei kuitenkaan kaikkia tarvitse tai haluta käyttää. Olen itse opettaja ja meillä Wilmaan on merkittävä poissaolot ja arvioinnit. Kaikki muu on vapaavalintaista. Itse merkkaan myös kokeet ja niiden sisällön.
Mikäli koulu on tehnyt yhteisen linjauksen siitä, että läksyjä ei merkitä Wilmaan, niin niitä ei silloin merkitä. Läksyt varmasti kerrotaan oppituntien lopuksi ja ne selvästi merkitään taululle, tämä on edelleen hyvä ja toimiva tapa. Osa koululaisena olemista on se, että oppii hiljalleen ottamaan vastuuta itseään koskevista asioista, tässä tapauksessa esimerkiksi läksyistä.
Pelkästään Wilman läksymerkintöjen varassa eläminen ei ole toimiva ratkaisu, voin tämän kokemuksesta sanoa. Opettaja kirjaa läksyt yleensä päivän päätteeksi Wilmaan, ellei ehdi sitä aiemmin välitunneilla tehdä. Oppilaat saattavat päästä eri aikoihin kotiin. Mikäli kotona sitten Wilmasta tsekataan päivän läksyt klo 13 ja opettaja ehtii ne kirjata vasta myöhemmin, niin siinä syntyy väärinkäsityksiä ja mukaan tulee itkua ja hammasten kiristelyä siitä, onko läksyä vai ei.
En usko, että koulun väki ilkeyttään on tämän linjauksen tehnyt, tai ei hoida töitään.
Unohduksia sattuu, se ei maailmaa kaada.
Voimia surun keskelle ja onnea koulutien alkuun lapsellesi!
Vierailija kirjoitti:
Näillä on siis yksilölliset läksyt eli ne on totaalisesti tuon pienen 6-vuotiaan harteilla. Eivät tule loogisesti minnekään tiettyyn kohtaan kirjaan, vaan joutuvat liimailemaan monisteita vihkoon ja sinne tulee summittaisesti joitain tehtäviä.
Lapsi ei ole luonteeltaan unohteleva tai huolimaton. Koen että koulussa ei ole opetettu kunnolla keinoja kuinka muistaa ne - mikäli kerran valitaan olla käyttämättä sitä Wilmaa. Meillä omana aikanani läksyt merkattiin läksyvihkoon tyyliin matikankirja sivu 42 tehtävät 36 ja 37. Mutta tuolla on vain sekava vihko täynnä liimailtuja monisteita...
Sain täältä mahtavan vinkin antaa lapselle kirjanmerkkitarroja, josta oli aika rutkasti enemmän apua kuin viesteistä joissa todettiin minun tai lapseni olevan jotenkin epäonnistuneita ;)
Provoa tämä viesti ei pelasta vaikka ehkä sitä yritit.
Miten lapsi sitten merkkaa läksyt nyt vai merkkaako niitä ollenkaan. Vaikka monisteissa olisi tarroja eikö ne silti pidä kaikki käydä läpi?
Kiinnostus lapsen koulun käynnistä vaattii enemmän sitä että olet kiinnostunut asioista joita koulussa on läpikäyty. Läksyt tulee yleensä huolehedittua siinä samalla.
Sama minua on harmittanut koko lasteni kouluajan.
Opettajat eivät viitsi laittaa läksyjä koskaan Wilmaan eivätkä koealueita tms.
Jos ope säännöllisesti laittaisi kaiken Wilmaan, sieltä voisin tarkistaa läksyt. Ja katsoa, kun on pois.
Yhdellä lapsella ei alakoulussa ollut kunnollisia luokkakavereita. Eivät vastanneet, kun kysyi kipeenä ollessaan läksyjä. Irvailivat tyyliin, läksyksi tuli läksyjä. Jouduin aina läjettämään kyselyviestin opettajalle. Hankalaa.
Mutta yläkoulussa oli normaalit luokkakaverit sentään. Läksyjen kysyminen onnistui hyvin. Tajusin, että kaikki muut samaa sukupuolta olleet alakoulukaverit olivat hulluja. (pieni luokka)
Lukiossa on myös hyvä ystäväpiiri. Ainoa ongelma nyt abivuonna esikoisella on, että ei samalla kurssilla aina ole kuin 1 tai 2 ystävää, jolloin ei oo, keltä kysyvät, jos sairastuvat samaan aikaan. (jättilukio ja eri ainevalinnat) Vain joku enkun ope ja matikan ope laittaa läksyt Wilmaan lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin sai tehdä oppikirjoihin merkinnät. Nykyään ei saa.
Ope kirjoitti:
Mikäli koulu on tehnyt yhteisen linjauksen siitä, että läksyjä ei merkitä Wilmaan, niin niitä ei silloin merkitä. Läksyt varmasti kerrotaan oppituntien lopuksi ja ne selvästi merkitään taululle, tämä on edelleen hyvä ja toimiva tapa. Osa koululaisena olemista on se, että oppii hiljalleen ottamaan vastuuta itseään koskevista asioista, tässä tapauksessa esimerkiksi läksyistä.
Pelkästään Wilman läksymerkintöjen varassa eläminen ei ole toimiva ratkaisu, voin tämän kokemuksesta sanoa. Opettaja kirjaa läksyt yleensä päivän päätteeksi Wilmaan, ellei ehdi sitä aiemmin välitunneilla tehdä. Oppilaat saattavat päästä eri aikoihin kotiin. Mikäli kotona sitten Wilmasta tsekataan päivän läksyt klo 13 ja opettaja ehtii ne kirjata vasta myöhemmin, niin siinä syntyy väärinkäsityksiä ja mukaan tulee itkua ja hammasten kiristelyä siitä, onko läksyä vai ei.
En usko, että koulun väki ilkeyttään on tämän linjauksen tehnyt, tai ei hoida töitään.Unohduksia sattuu, se ei maailmaa kaada.
Voimia surun keskelle ja onnea koulutien alkuun lapsellesi!
Ope voisi kirjat siinä heti tunnin lopulla. Ei olisi suuri työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olipa provo-otsikko!
Täällä tulleet muutamat järkevät ehdotukset ovat olleet ihania, kiitos niistä.Wilmassa on paljon ominaisuuksia, joita ei kuitenkaan kaikkia tarvitse tai haluta käyttää. Olen itse opettaja ja meillä Wilmaan on merkittävä poissaolot ja arvioinnit. Kaikki muu on vapaavalintaista. Itse merkkaan myös kokeet ja niiden sisällön.
Hyvä, että laitat kokeet ja niiden sisällön.
,
Miksi opet on niin laiskoja etteivät viitsi läittaa kokeita sisältöineen ja läksyjä.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
En usko, että koulun väki ilkeyttään on tämän linjauksen tehnyt, tai ei hoida töitään.Unohduksia sattuu, se ei maailmaa kaada.
Voimia surun keskelle ja onnea koulutien alkuun lapsellesi!Ope voisi kirjat siinä heti tunnin lopulla. Ei olisi suuri työ.
2 minuuttia menisi.
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani joka on myös alakoulun opettaja ei suostu käyttämään Wilmaa lainkaan, koska ei ymmärrä tietokoneista mitään. Kyseessä on pieni koulu ja kyseinen opettaja on erittäin hankala ihminen, joten en ihmettele ettei rehtori ole jaksanut alkaa hänen kanssaan vääntää asiasta :D
Voisit kannella aluehallintovirastoon. Opettaja laitettaisiin ruotuun.
Vierailija kirjoitti:
Ope kirjoitti:
Voimia surun keskelle ja onnea koulutien alkuun lapsellesi!Ope voisi kirjat siinä heti tunnin lopulla. Ei olisi suuri työ.
Kuten jo sanoin, tähän pyritään, mutta aina ei välttämättä ehdi, jos tunnin lopetus venyy erinäisistä asioista johtuen, pitäisi olla jo välituntivalvonnassa, viemässä lapsia ruokailuun, selvittämässä kiusaamistapausta toisen luokan oppilaan kanssa, soittamassa puhelua vanhemmalle tai muulle yhteistyötaholle, oppilaskunnan hallitusta vetämässä, valmistelemassa seuraavaa tuntia opetustarvikevarastossa vierailemalla...
Joillakin ihmisillä on ihmeellisiä käsityksiä opettajan työstä ja sen luonteesta. Nykytilanne on se, että täytyy olla onnellinen jos ehtii vessassa kipaista välitunnin aikana.
On ihan hyvä opettaa lapsi ihan alusta asti siihen, että läksyistä huolehditaan ensisijaisesti itse.
Meidän 4 luokkalaiselta jäi uimatunti välistä, kun luotti liikaa siihen, että kaikki tieto tulee opettajalta äidille. Lapsille oli koulussa sanottu uimatunnista, mutta meidän lapsi luotti siihen, että äiti kyllä kertoo tästä sitten kotona, eikä edes kuunnellut, mitä opettaja sanoi, eikä asiasta ollut Wilmassa, joten uimakamppeet jäivät kotiin.
Omassa koulussa muksuikänä ympyröitiin aina sivut ja ne tehtävät jotka piti tehdä. Se riitti. Se oli muksun omalla vastuulla sitten tehdä ne, vaikka toki vanhemmat välillä tarkisti että ne oli tehty.
Täytyy todeta, että on äärimmäisen lyhytnäköistä syytellä ihmisiä asioista sen enempää tietämättä.
Opettajan työnkuvaa eivät ymmärrä muut kuin itse ammatinharjoittajat.
Sairaanhoitajien työnkuvasta ei ole käsitystä muilla kuin itse hoitajilla.
Kaupan kassana työskentelevät joutuvat ottamaan paljon paskaa niskaansa, eikä kukaan ns. ulkopuolinen tiedä heidänkään työstä tippaakaan.
Siispä kannattaa miettiä, ketä kutsuu laiskaksi.
Ja siinä tekee itsestään vaan typerän, kun puhuu asioista siihen sävyyn kuin tietäisi kaiken, vaikkei todellisuudessa ymmärrä tuosta asiasta yhtään mitään.