Mikä h*vetin "venetsialaiset"?
Onko taas tuotu tänne jokin amerikkalainen täysin Suomeen sopimaton paukuttelujuhla? Jonkun kauppiaan idea taas, että raha juoksisi? Vai mikä tässä on takana?
Kommentit (174)
Ootko menossa, vietätkö ja millä tavalla?
Yksi tekosyy muiden joukossa örveltämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo mikään uusi juttu, todellakaan. :D Oot vähän myöhässä. Eikä ole Amerikan kanssa mitään tekemistä.
Pakko olla uusi, olen kohta viisikymppinen enkä ole koskaan kuullutkaan koko juhlasta.
Asunet sisämaassa kaukana länsirannikolta. Leviää sieltä hiljalleen itää kohti.
tTimo
Kyllä meillä täällä idässäkin venetsialaisia yhä enemmän vietetään. Kiva kun pitkin Pielisen rantoja ihmiset sytyttää tulia. Kiva tapa jättää heipat kesälle.
Voin 100% totuudellisesti sanoa, että kuulin ilmiöstä vasta pari vuotta sitten. Ihan ns. kosmopoliittinen helsinkiläinen olen.
Vierailija kirjoitti:
Voin 100% totuudellisesti sanoa, että kuulin ilmiöstä vasta pari vuotta sitten. Ihan ns. kosmopoliittinen helsinkiläinen olen.
Ei saatna, oikein kosmopoliittinen helsinkiläinen.
Oletko myös punavihreä wokeglobalisti?
Meidän perheessä näitä on vietetty jo 60-luvulla, silloin jo täällä läntisellä rannikolla puhuttiin nimenomaan Venetsialaisista. Sittemmin uudempia termejä ovat nämä mökkikauden päättäjäiset (ennen vanhaan puhuttiin huvilakauden päättäjäisistä.
Termi muinaistulien yö on käsittääkseni tullut ehkä viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Ja kyllä vietän, kuten olen joka ikinen kesä viettänyt, alunperin oman perheen kanssa, nykyään samanikäisten ystävieni seurassa. Syödään hyvin, valaistaan laiturit kauniisti ja saunotaan. Ei örveltämistä mutta mukavassa seurassa on kiva viettää iltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saatna, oikein kosmopoliittinen helsinkiläinen.
Oletko myös punavihreä wokeglobalisti?
En. Sinä varmasti oletkin minuun verrattuna. Kirjoitin "kosmopoliittinen" kieli poskessa, va jakki hyvä.
Olen syntyjäni rannikolta ja asun ihan muualla Suomessa, mummolassa käytiin aina kotipuolessa Venetsialaisjuhlissa jo 50 vuotta sitten. Oli tosiaan upeaa kun meren rannat valaistu. Täällä kun kerroin kavereille, eivät uskoneet/tajunneet edes mistä puhuin. Annoin asian olla silloin ja vieläkin ajattelen, antaa olla, ei niin tärkeää...
Olen luullut, että se on joku pohjanmaalainen perinne. Kuulin venetsialaisista ensimmäisen kerran toissavuonna.
T. Helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Ei niitä ole Helsingissä vietetty kuin vasta parin vuoden ajan.
T. Syntyperäinen helsinkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Juu, taitaa olla mökki/venekansan juhlat, kun kumpaakaan ei omista, niin ei ole kuullutkaan moisista. Ja olen 53-v, sisäsuomessa asunut (esim. Lahdessa).
Niinpä, kun ei täällä Helsingissä ole samalla lailla yksityisveneilijöitä ja mökkeilijöitä kuin muualla Suomessa ja varsinkin länsirannikolla, niin ei ole tullut tutuksi. Muutama vuosi sitten huomasin ekan kerran, että yhdessä merenrantakahvilassa olisi venetsialaiset. Kävin katsomassa ja siellä selittivät, että nimi liittyisi veneiden ottamiseen talvisäilöön vene->tsialaiset. Tykkään muista kausijuhlista, mutta tätä en osaa alkaa edelleenkään viettää, kun ei ole venettä eikä mökkiä.
Vierailija kirjoitti:
Olisikin hienoa, jos juhlaa vietettäisiin valaisemalla laitureita lyhdyillä. Ilotulitus tuntuu turhalta luonnon kannalta. Onko samaa ajatusta kuin talvella naapurustot valmistavat jäälyhtykatuja?
NYT mä tajuan, miksi niitä värillisiä kynttilälasilyhtyjä kutsutaan venetsialaislyhdyiksi! 😀 olen aina ihmetellyt sitä nimeä, mutta niitähän ilmeisesti poltetaan näissä venetsialaisissa.
Ne luulevat että Suomi on joku Venetsia ja käristää tulia, ilotulitteitakin. Turhaa ilman pilaamista.
No ei todellakaan ole aina! Joku mainos- / matkailumies sen keksi muutama vuosi sitten. Venetsialaiset taas on vanha juhla Keski-Pohjanmaan rannikolla.