Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen päättänyt että opetan pian syntyvää lastani kutsumaan minua etunimelläni, ei "äidiksi". Mielipiteitä?

Vierailija
04.09.2019 |

En pidä lastani vieraana enkä etäännytä itseäni lapsesta tällä tavalla. Haluan vain että lapseni kutsuu minua etunimelläni.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas huono provo

Vierailija
2/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah... itseäni ainakin häiritsi kun lapsellani oli vaihe kun kutsui minua nimeltä... ei tarvinut edes opettaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea.

Vierailija
4/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mielipidettä, lapsi ei mene pilalle siitä.

Vierailija
5/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on kersasi, saat kuule ihan itte päättää.

Vierailija
6/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolkolta kuulostaa.

Vierailija
7/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanejen tapa.

Vierailija
8/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset kutsuu vanhempia etunimellä ja sopii meidän perheelle.

Vierailija
9/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ollut ihanaa tulla kutsutuksi äidiksi, kun itselläni ei äitiä ollut, mutta aina toivoin, että olisi.

Vierailija
10/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatetaan. Taidan itse tehdä samoin.

Vierailija
11/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä kuulosta oudota. Kutsun isääni nimellä, mutta se johtuu siitä, että meillä on erittäin huonot välit.

Vierailija
12/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ollut ihanaa tulla kutsutuksi äidiksi, kun itselläni ei äitiä ollut, mutta aina toivoin, että olisi.

Miten nuo asiat liittyvät toisiinsa?

Vierailija
13/30 |
04.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain uteliaisuudesta: miksi olet päätynyt tällaiseen suunnitelmaan?

Sinänsä minulla ei ole asiasta mielipidettä. Ihan harmiton juttuhan tuo on, kukin toimikoon niin kuin parhaaksi näkee.

Vierailija
14/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi joutunee vastaamaan muiden kyselyihin vanhemmistaan. Tyyliin, "Kuka toi Pirjo on?" ja "Eikö sulla ole äitiä?"

Tuntuu kolkolta ja etäiseltä ajatukselta, että lapsi ei voi käyttää vanhemmistaan sanoja "äiti" tai "isä".

Mun lapsuudessa naapurissa oli tällainen perhe, jossa käytettiin kaikista perheenjäsenistä vain etunimiä. Moni tuntui miettivän, ovatko lasten biologiset vanhemmat kuolleet vai ovatko lapset sijoitettuna tuohon perheeseen.

Vierailija
15/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudenperheessä aloin itse kutsua äitiäni etunimellä joskus kymmenen ikäisenä. En tiedä miksi. Välit olivat ja ovat hyvät. Kukaan ei traumatisoitunut tapahtuneesta. 935

Vierailija
16/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden tutun päiväkoti-ikäinen lapsi tekee tuota. Äiti on nuori äiti, aina puhelimella. Vuorovaikutus lapsiin huonoa.

Vierailija
17/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi sanoo kyllä äidiksi, mutta isänsä kanssa puhuu minusta usein nimellä, samoin minun kanssani isästään nimellä. Ihan jees, ymmärtänee ainakin alustavasti että olemme toisillemme jotain muutakin kuin äiti ja iskä.

Minä keskityin siihen, että viittasin itseeni aina sanalla "minä". En pidä yhtään siitä "äiti keittää nyt puuroa, tule tänne niin äiti auttaa" -tyylistä jota melkein kaikki harrastavat. Kyllä se lapsi ihan hyvin tajusi että olen hänen äitinsä ja että hänkin on "minä".

En siis osannut yhtään ajatella itseäni nimenomaan "äitinä" vaikka lapsen sainkin. 

Vierailija
18/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi sanoo kyllä äidiksi, mutta isänsä kanssa puhuu minusta usein nimellä, samoin minun kanssani isästään nimellä. Ihan jees, ymmärtänee ainakin alustavasti että olemme toisillemme jotain muutakin kuin äiti ja iskä.

Minä keskityin siihen, että viittasin itseeni aina sanalla "minä". En pidä yhtään siitä "äiti keittää nyt puuroa, tule tänne niin äiti auttaa" -tyylistä jota melkein kaikki harrastavat. Kyllä se lapsi ihan hyvin tajusi että olen hänen äitinsä ja että hänkin on "minä".

En siis osannut yhtään ajatella itseäni nimenomaan "äitinä" vaikka lapsen sainkin. 

Varmaankin pidät itseäsi tuon takia muita parempana, mutta tuo on niin uneiversaalia että lienee joku vaistotoiminta. Kuten esim vauvalle lepertely joka kehittää vauvan kielellisiä valmiuksia. Toki löytyy aina muutama uniikki lumihiutale joka ei lepertelyyn sorru heikkolahjaisten tavisten lailla.

Vierailija
19/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin perheessä lapset ovat aina kutsuneet vanhempia etunimeltä. En tiedä mistä tuo on tullut.

Ehkä meidän perheessä vieraili sukulaisia ja muita ihmisiä niin paljon, jotka kutsuivat vanhempiamme nimeltä, että pienet lapset oppivat siitä?

Vierailija
20/30 |
05.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on itse saanut päättää, millä kutsuu minua. Äiti on helpompi lausua, kuin nimeni (vaikka se on lyhyt), joten käyttää sitä. Olen kuitenkin pitänyt tärkeänä, että meillä on perheessä ja suvussa nimellisiä ihmisiä, kutsunhan lastakin etunimellään, enkä huutele "lapsiii". Isälle taas isi on paljon merkitsevämpi identiteetti ja hän nauttii joka isi-sanasta, mikä lapsen suusta tulee. Omaan etuliitteeseeni olen jo välillä vähän kyllästynyt ja hurraan mielessäni, kun isikin kelpaa johonkin :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi