Pysyvästi laihduttaneet! Mikä dieetti/ruokavaliomuutos toimi parhaiten teille ilman että näit nälkää?
Otsikko. Hakisin nyt onnistuneilta laihduttajilta täsmävinkkejä ruokavalion suhteen - muuta kuin "syö vähemmän kuin kulutat".
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VHH:lla olevat, mitä pääasiallisesti syötte? Kanaa, punaista lihaa, mitä vihanneksia?
Mä oon siis ollu vhh:lla, lchf:llä ja od:lla sen noin 10 vuotta. Painotan ravinnossa sen biologista arvoa eli ravintopitoisuutta. Näin pääasiassa, poikkeuksia toki teen.
Pääpaino maaeläinrasvassa, ja tämä EI tarkoita lihaslihan mättämistä. Rasva ei ole lihaa, vaan rasvaa. Eli maitorasvaa, sisäelinrasvaa, luuydintä, rasvaisia ruhonosia, munankeltuaista jne. Ruokavalioon kuuluu myös oliiviöljy, kookosöljy, mct öljy. Mutta ei rypsi, rapsi eikä auringonkukka. Noin 150-250g päivässä.
Proteiinia syön sen verran, mitä rasvan mukana sattuu tulemaan, noin 60+ grammaa päivässä. Mieluusti maaeläimistä, joskus kalasta, hyvin mielellään maitotuotteista.
Hiilaria rehuista muutama koura päivässä, tai vähemmän, mikäli hiilaria on tullut maitotuotteista. 30-50g päivässä. Sis oikeastaan ihan kaikki kasvikset, en ole nirso niistä. Korkeintaan 1 hedelmä, pieni, päivässä. Marjoja myös. Ja pottukaan ei ole kielletty, kunhan ei valtavia määriä syö ja kunhan rasvaa sen perusteellisesti. Riisipussin ostan kerran vuodessa, jouluna, ja sitä tuhoan vuoden vieriessä. Voin syödä siis jopa riisiä, vähän, joskus, hyvin rasvattuna.
Kattava ja valaiseva vastaus, kiitos.
Mulla auttoi rento vhh. En ole punninnut mitään enkä laskenut kaloreita, mutta syönyt suurin piirtein vhh-ruokavalion mukaisesti. Vuodessa lähti 25kg.
Olen aiemmin laihduttanut vhh:lla pitämällä paljon tiukempaa linjaa ja yhdistänyt siihen reippaan liikunnan. Silloin paino tuli alas nopeasti (oliko 14kg/3kk) mutta repsahdin sitten jossain kohtaa ja kilot tuli korkojen kanssa takaisin. Nyt hitaammalla tahdilla ja rennommalla otteella se laihdutustulos on pysynyt jo reilun vuoden. En ole normaalipainossa vielä enkä ole päättänyt haluanko siihen pyrkiä. Se vaatisi tarkempaa ruokavaliota ja olen toisaalta jo melko tyytyväinen tähän -25kg tulokseen.
Vierailija kirjoitti:
VHH:lla olevat, mitä pääasiallisesti syötte? Kanaa, punaista lihaa, mitä vihanneksia?
Mun peruspäivä on tällainen:
Aamulla iso latte (jossa noin 2dl maitoa, reilut 0,5dl kermaa ja desi espressoa), kahden munan pinaattimunakas (jossa myös kermaa ja juustoraastetta) ja 3-4 siivua pekonia
Työpäivän aikana joko salaatti (mukana kanaa, fetaa/mozzarellaa, aurinkokuivattua tomaattia, oliiveja + rehut) tai salamisnack ja kirsikkatomaatteja
Illalla ruoka, joka on useimmiten nauta/lammas/jauheliha/ankka + kasvislisuke
Jos iltaruoka on jäänyt vähän vajaaksi ja nukkumaanmennessä hiukoo, napsin aurinkokuivattua tomaattia, latva-artisokkaa ja juustoa - siis jotain proteiinia ja jotain rasvaista.
Kasvislisukkeet tehdään useimmiten kaupan pakastealtaan antimista. Se voi olla herneitä ja sugarsnapsejä tai joku uunijuuresjuttu tai pannukasvikset tai parsakaalimuusi. Pihvien ja muiden lihojen kanssa käytetään valmiita maustesörsseleitä joissa on paljon rasvaa (ja hyvä maku).
Lukekaa Jethron kokemukset laihduttamisesta. Hän viittaa kintaalla kaikenlaisiin kuureihin ja siihen, että pitää syödä vähän mutta kolmen tunnin välein.
Jethro on pudottanut painoa yksinkertaisesti siten että on syönyt vain silloin kun on nälkä. Sillä metodilla putosi liki 40 kg pois.
Vierailija kirjoitti:
Vieras Irma kirjoitti:
Mä pysyn hoikkana (175cm ja 61kg) käyttämällä runsaasti rasvaa sekä välttämällä viljaa ja sokeria. Syön paljon kananmunia, vihanneksia, marjoja ja lihaa. Juon työpäivän aikana purkillisen kuohukermaa ja syön salaattia. En syö juureksia. Jos haluaisin jostain syystä vielä muutaman kilon pois, niin jättäisin pois marjat ja tomaatin (niissä on sokeria mutta ravinteita on niin runsaasti, että siedän sen sokerimäärän). Siinä tapauksessa painoni putoaa 58-59kg:n.
Mietin, että tuon ruokavalion noudattaminen perheellisenä ja sosiaalisena ihmisenä voisi olla itselle aika vaikeaa. Aikamoista säätöä ainakin ja veisi liikaa huomiota normaalista elämästä. Urheilua tuon ruokavalion turvin voisi olla vaikea harrastaa.
Perus vhh sopii kyllä lapsillekin. Meillä ei kotona ole tehty lapselle mitään eri ruokaa, vaan on syönyt sitä samaa mitä vanhemmatkin - joku liha/kala/kana + kasvislisuke. Mutta koska lapsella ei ollut paino-ongelmaa kuten vanhemmilla ja on pienestä asti osannut säännöstellä syömisiään (esim. joulusuklaita riitti hänellä pitkälle kevääseen) niin emme katsoneet tarpeelliseksi rajoittaa hänen ruokavaliotaan muuten. Hän söi koulussa ihan normaalia hiilarihöttöä mitä koulussa tarjoillaan ja kotonakin hänellä oli ilta- ja aamupalana leipää ja muroja saatavilla.
Jos tapaa ihmisiä kahviloissa, siellä voi hyvin ottaa pelkän kahvin, vaikka muut ottaisi kahvin kanssa jonkun leivoksen. Ravintoloissa puolestaan on helppo löytää vhh-ruokaa, salaattia nyt vähintään jos kaikki lämpimät ruuat on täynnä perunaa. Ei se ruokavalio ole ongelma sosiaalisissa tilanteissa, jos siitä ei itselleen sellaista tee.
Meillä toimii puoliateriointi, eli joka aterialla kaikesta lautasella olevasta syödään vain puolikas, muu käytetään maanparannukseen kompostisysteemillä. Hyviä tuloksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta, te jotka onnistuitte vhh avulla, mitä vähensitte, lopetitte syömästä kokonaan? Tarkkailitteko jokaisen elintarvikkeen hiilarimäärää?
Ihan ensin luin aiheesta kirjoja, eka taisi olla Eenfeldtin Ruokavallankumous.
Sitten tutustuin karppaus.infossa ateriamatriisiin.
Sitten vaan aloitin vähentämään hiilareita ja lisäämään rasvaa. Jätin ekana pois ultraprosessoidut tuotteet ja aloin suosimaan yksinkertaista ja puhdasta ravintoa. Kaikki täysrasvaisena ja mahdollisimman vähähiilarisena.
Alkuun kirjasin ylös ja punnitsin kaiken mitä syön ja juon, että pääsin kärryille siitä minkä verran saan hiilaria ja rasvaa ihan oikeasti.
Siitä ees päin on ollut lähinnä hienosäätöä omien tuntemusten mukaan. Mulle ei esim sovi ketoosi ollenkaan, niin en pyri ketoosiin.
Mulla makrot meneekin nykyään kuten Kwasniewskin optimal dietissä.
Jatkanpa vielä tähän. Perheellisenä ihmisenä usein pohditutti juuri se, että miten yhdistää oma alakarppaus koko perheen syöminkeihin.
Ratkaisin asian sillä, että valtaosa yhteisistä aterioista on alakarppia/hyväkarppia (akselilla ketokarppi-alakarppi-hyväkarppi), jota lisukkeilla muokataan jompaan kumpaan suuntaan. Esim perheelle keitän pottuja, itse jätän potut syömättä ja lisään omaan annokseeni rasvaa ja hapankaalia. Keitoista voi huoletta jättää perunat kokonaan pois ja lisätä juureksia enempi.
Jos lapsilla on koulussa vaikka puuropäivä, eli superhiilaripäivä, päivällinen kotona on sitten enempi alakarppia koko porukalle.
Mies kantoi kaupasta kotiin leipää, muroja, puuroja, mutta kun porukka pikkuhiljaa tottui karpinnettuihin sapuskoihin, jäivät nuo leivät, murot, puurot syömättä, koska kukaan ei kokenut niitä tarvitsevansa.
Koulussa ja kyläillessä lapset syövät mitä tarjolla on.
Lapset ovat nyt 19, 17 ja 10, hyvinvoivia ja solakoita kaikki. Esikoinen muuttanut kotoa pois ja aina täällä kotona käydessä ja omaan kotiinsa palatessa vie mun kaapeista luu-lihalientä, puhdistettua silavaa, kotismetanaa, hapankaalia, puutarhan juureksia, omia yrttimausteita, kielileikkelettä ja jäistä jauhelihaa mennessään.
Sinullekin tiedoksi, että noudatin kyllä vhh:ta. Teidän vhh-uskovaisten puolustelu ja servaukset on ihan uskomattoman typeriä. Miten on niin vaikea uskoa, ettei se teidän palvomanne ruokavalio nyt vaan ole se paras ja optimaalisin?