Pysyvästi laihduttaneet! Mikä dieetti/ruokavaliomuutos toimi parhaiten teille ilman että näit nälkää?
Otsikko. Hakisin nyt onnistuneilta laihduttajilta täsmävinkkejä ruokavalion suhteen - muuta kuin "syö vähemmän kuin kulutat".
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvan ja sokerin määrän vähentäminen radikaalisti.
Rasvaa tarvitaan, mutta esim. karjalanpiirakka menee hyvin alas ilman voitakin. Sokeria niin vähän kuin mahdollista.
Ja paljon kävelyä.
Paino laskee helpommin kuin luulin.
Joo, puhut sokerin ja rasvan välttämisestä. Kun syöt karjalanpiirakkaa ilman voita, välttelet vain rasvaa.
Jaa, en ole tiennytkään, että karjalanpiirakkaan leivotaan sokeria. Ei se suu kerro kaikkea...
Nopeat hiilarit on käytännössä sokeria, vaikkei sokerilta maistukaan...
Luulitko etten ymmärtänyt? Fanaattisuus ei ole hyve, ei ruokavaliossa eikä missään.
Älä sitten väitä vältteleväsi sokeria karjalanpiirakka huulessa :)
Tuossa nyt ei ole mitään järkeä.
Tottakai on järkeä. Esimerkiksi yhdessä Fazerin riisipiirakassa on 24 g imeytyvää hiilaria eli 9,5 sokeripalan verran sokeria. Jos oikeasti on tarkoitus vältellä sokeria, niin eihän näitä voi syödä. Eikä tässä ole kyse fanaattisuudesta (itsekin söin aamulla yhden tuollaisen piirakan :), vaan siitä, että ihmiset luulee tai sanovat syövänsä tietyllä tavalla, mutta todellisuudessa asia ei ole lähellekään niin. Ja sitten itketään nettisivuilla miksi en laihdu vaikka välttälen sokeria...
Fazerin sivuilla on ihan helposti nähtävissä, että ko. piirakassa on sokereita 1.6 grammaa. Jos sinä haluat nimittää muitakin hiilihydraatteja sokeriksi, niin omapa on asiasi, mutta yleiskieltä käyttäviä tällainen jankkaus rasittaa.
Samaa mieltä olen kyllä siitä, että riisipiirakka on enemmän herkku kuin terveellinen valinta. Kuitua ei ole kovin paljon ja tyydyttynyttä rasvaa liikaa.
Osaatko perustella tuon rasvan liiallisuuden?
Olen pudottanut vuoden aikana painoani ja LDL-kolesteroliarvoani. Tavoitteenani on, että kokonaisenergiasta vain 7 % saisi tulla tyydyttyneestä rasvasta, mikä ei grammoina kovinkaan paljon, kun energiavajettakin olen pitänyt. Koen siis, että tuommoinen reilu pari grammaa/piiras, jota eilen syömässäni Porokylän tuotteessa oli, on aika paljon... Menee herkkuna, mutta normaalisti syön vaikkapa ruisleipää.
Mutta miksi sulla on tarve vältellä tyydyttynyttä rasvaa? Siihen et osannut vastata.
Sokeria kuitenkin vetää huoletta ruisleivän muodossa. Ja ne "ruisleivät" sisältää siemenöljyjä, jotka aiheuttaa hiljaista tulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kummallista. Annoin esimerkkinä rasvan karsimisesta sen, että karjalapiirakan päälle ei tarvitse laittaa voita. Nyt se kääntyi niin, että elän karjalanpiirakoilla.
Siis vielä kerran, syön jonkin verran rasvaa, mutta yritän karsia turhat rasvat pois, ja välttelen sokeria.
Välttelet sokeria syömällä karjalanpiirakoita :D:D
En ymmärrä miten nälännäkeminen liittyy laihdutukseen. Itse laihduin vähentämällä makean syömistä. Mutta jos ei syö makeaa, vähentää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rasvaa tarvitaan, mutta esim. karjalanpiirakka menee hyvin alas ilman voitakin. Sokeria niin vähän kuin mahdollista.
Ja paljon kävelyä.
Joo, puhut sokerin ja rasvan välttämisestä. Kun syöt karjalanpiirakkaa ilman voita, välttelet vain rasvaa.
Jaa, en ole tiennytkään, että karjalanpiirakkaan leivotaan sokeria. Ei se suu kerro kaikkea...
Luulitko etten ymmärtänyt? Fanaattisuus ei ole hyve, ei ruokavaliossa eikä missään.
Tottakai on järkeä. Esimerkiksi yhdessä Fazerin riisipiirakassa on 24 g imeytyvää hiilaria eli 9,5 sokeripalan verran sokeria. Jos oikeasti on tarkoitus vältellä sokeria, niin eihän näitä voi syödä. Eikä tässä ole kyse fanaattisuudesta (itsekin söin aamulla yhden tuollaisen piirakan :), vaan siitä, että ihmiset luulee tai sanovat syövänsä tietyllä tavalla, mutta todellisuudessa asia ei ole lähellekään niin. Ja sitten itketään nettisivuilla miksi en laihdu vaikka välttälen sokeria...
Fazerin sivuilla on ihan helposti nähtävissä, että ko. piirakassa on sokereita 1.6 grammaa. Jos sinä haluat nimittää muitakin hiilihydraatteja sokeriksi, niin omapa on asiasi, mutta yleiskieltä käyttäviä tällainen jankkaus rasittaa.
Samaa mieltä olen kyllä siitä, että riisipiirakka on enemmän herkku kuin terveellinen valinta. Kuitua ei ole kovin paljon ja tyydyttynyttä rasvaa liikaa.
Olen pudottanut vuoden aikana painoani ja LDL-kolesteroliarvoani. Tavoitteenani on, että kokonaisenergiasta vain 7 % saisi tulla tyydyttyneestä rasvasta, mikä ei grammoina kovinkaan paljon, kun energiavajettakin olen pitänyt. Koen siis, että tuommoinen reilu pari grammaa/piiras, jota eilen syömässäni Porokylän tuotteessa oli, on aika paljon... Menee herkkuna, mutta normaalisti syön vaikkapa ruisleipää.
Mutta miksi sulla on tarve vältellä tyydyttynyttä rasvaa? Siihen et osannut vastata.
Anteeksi, taidatkin olla jankkaaja ;}. En varmaan osaa sinua miellyttävällä tavalla vastata. Haluan siis vähentää LDL-kolesterolia ilman lääkkeitä, ja olen onnistunutkin, joskaan en ihannetasolle.
https://www.pronutritionist.net/2013/04/kolesterolia-vahentava-ruokaval…
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen on hyvä kokea tervettä nälkää välillä. Ei aikuisen tarvitse syödä koko ajan jotain.
Aamulla vettä ja kahvia, ehkä kinkkusiivu/juustoviipale.
Kevyt lounas ~400 kcal (keittoa, salaattia tms.)
Illalla annos mitä hyvänsä ruokaa, mutta ei hiilareita ja lihaa samalla aterialla. Eli kasvispasta / pihvi + juurekset näin kärjistettynä.
Rahkaa, jugurttia + marjoja tai kananmunaa iltapalaksi jos on vielä nälkä tai valvoo myöhään. Aika usein vedän puolikkaan kurkun / kokonaisen tomaatin / porkkanaa + kauraleivän kananmunalla.
En juo mitään, missä on kaloreita, paitsi alkoholia. (olut, viini ja kirkkaat ei juuri lihota)
En syö sokeria juuri ollenkaan.
Joskus nappaan jonkun banaanin tai omenan välissä, mutta aika harvoin.
Veriarvot täydelliset, painoa ~72 kiloa (alas 92 kilosta puolessatoista vuodessa). Mittaa 167. Olen sopusuhtainen ja kurvikas, mutta en enää läski.
Vau. Mä olen 166cm ja painan 63kg, olen dieetillä koska tässäkin on liikaa. Ja sinä olet vain kurvikas? Seeeelvä...
Mä pysyn hoikkana (175cm ja 61kg) käyttämällä runsaasti rasvaa sekä välttämällä viljaa ja sokeria. Syön paljon kananmunia, vihanneksia, marjoja ja lihaa. Juon työpäivän aikana purkillisen kuohukermaa ja syön salaattia. En syö juureksia. Jos haluaisin jostain syystä vielä muutaman kilon pois, niin jättäisin pois marjat ja tomaatin (niissä on sokeria mutta ravinteita on niin runsaasti, että siedän sen sokerimäärän). Siinä tapauksessa painoni putoaa 58-59kg:n.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljon kävelyä.
Anteeksi, taidatkin olla jankkaaja ;}. En varmaan osaa sinua miellyttävällä tavalla vastata. Haluan siis vähentää LDL-kolesterolia ilman lääkkeitä, ja olen onnistunutkin, joskaan en ihannetasolle.
https://www.pronutritionist.net/2013/04/kolesterolia-vahentava-ruokaval…
Tämä on jankkaajien kotiluola. Oma mielipide pitää saada esille, vaikka jankkaamalla, tai puhumalla asian vierestä.
ihan yleisesti voi sanoa että ei sitä nälkää näe kun tottuu pienempiin annoksiin.
Se vaan voi kestää kauan, varsinkin jos tottunut syömään pari lautasellista aina kerralla.
ja ei sen mahan pidä olla aina pinkeenä ruuan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja paljon kävelyä.
Tää on just se, mikä näissä kaikissa karsituissa ruokavalioissa ärsyttää. Mennään fanaattisuuden puoleen ja vänkytetään jostain karjalanpiirakan sokereista. Tuo vastaaja kertoi vähentäneensä sokeria. Voi olla, että on syönyt aiemmin karkkia tai leivoksia joka päivä, niin toki se näkyy kun ne jättää pois ja pyrkii syömään sokeria mahdollisimman vähän. Sitten mennään jo fanattisuuden puolelle, kun aletaan huomautella kanssaihmisiäkin, että tiedätkö miten paljon tuossa riisipiirakassa tai kourallisessa viinirypäleitä on sokeria, nyt kaikki on pilalla!
Teitä fanaatikkoja ei vain jaksa kuunnella. Kohtuus kaikessa on paras.
Olen samaa mieltä. Viisauden vastakohta ei ole tyhmyys vaan fanaattisuus.
Pystytkö mitenkään avaamaan viestiäsi? Toki et varmasti edes osaa. Sanotaanhan, että tyhjät tynnyrit kolisee eniten.
Fanaattisuus on jonkin oman asian liiallista tai kiihkomielistä puolustamista. Tässä ketjussa se on sokerin demonisoiminen. Joku viisas on joskus sanonut, että fanaattisuus on järjen käytön älyllistä vajavaisuutta.
Vieras Irma kirjoitti:
Mä pysyn hoikkana (175cm ja 61kg) käyttämällä runsaasti rasvaa sekä välttämällä viljaa ja sokeria. Syön paljon kananmunia, vihanneksia, marjoja ja lihaa. Juon työpäivän aikana purkillisen kuohukermaa ja syön salaattia. En syö juureksia. Jos haluaisin jostain syystä vielä muutaman kilon pois, niin jättäisin pois marjat ja tomaatin (niissä on sokeria mutta ravinteita on niin runsaasti, että siedän sen sokerimäärän). Siinä tapauksessa painoni putoaa 58-59kg:n.
Mietin, että tuon ruokavalion noudattaminen perheellisenä ja sosiaalisena ihmisenä voisi olla itselle aika vaikeaa. Aikamoista säätöä ainakin ja veisi liikaa huomiota normaalista elämästä. Urheilua tuon ruokavalion turvin voisi olla vaikea harrastaa.
Huvittavia on myös nämä jotka EIVÄT tiedä mitä ovat hyvät rasvat.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavia on myös nämä jotka EIVÄT tiedä mitä ovat hyvät rasvat.
Siis suurin osa tämänkin palstan kirjoittajista.
Vierailija kirjoitti:
Vieras Irma kirjoitti:
Mietin, että tuon ruokavalion noudattaminen perheellisenä ja sosiaalisena ihmisenä voisi olla itselle aika vaikeaa. Aikamoista säätöä ainakin ja veisi liikaa huomiota normaalista elämästä. Urheilua tuon ruokavalion turvin voisi olla vaikea harrastaa.
Ei lainkaan vaikeaa perheelliselläkään, asenteesta se on kiinni. Urhelukin onnistuu vallan mainiosti sen jälkeen kun elimistö on tottunut uuteen systeemiin. Vhh:n aloituksessa liikunta pitääkin olla maltillista. VAIN alussa.
1. Aloitin säännöllisen syömisen, laitoin kellon alkuun soimaan muistutukseksi, että pitää syödä jotain.
2. Aloin ostamaan joka kerta kaupasta uuden tuotteet hevi-osastolta ja tein ruuan sen mukaan.
3. Muutin kauppareittini niin, että karkit ja sipsit jäi kierroksesta kokonaan pois. Kauppalistan tekeminen edesauttoi tätä.
4. En mene nälkäisenä kauppaan.
5. Jätin maitotuotteet kokonaan pois, korvasin muilla proteiinin, rasvan ja kalsiumin lähteillä. Eron huomasin vasta, kun lipsahdin asiassa ja aloin syömään enemmän juustoja ja rahkoja. Kehoni reagoi välittömästi turvotuksella, vatsakivuilla ja huonolla iholla.
6. Vähensin valkaistujen, tärkkelyspitoisten raaka-aineiden määrää ruokavaliossa. Pasta kasviksiin, peruna muihin juureksiin, leipä täysjyvään.
7. Kaksi kertaa viikossa on keittopäivä, eli kevyempää ateriaa.
8. Syön kasviksia, hedelmiä ja marjoja periaatteella "sateenkaari päivässä".
9. Vähensin alkoholinkäyttöä.
Tein kaiken asteittain ja pikkuhiljaa, kun uusi rutiini oli omaksuttu arkeen. Ensimmäinen askel oli hankalin. Tähän kaikkeen meni 4 vuotta ja 36kg pois. Takapakkeja tuli ja edelleen joskus sorrun maitotuotteisiin esimerkiksi juhlissa, mutta kokonaisuus on pysynyt kuitenkin hallussa. Jouduin opettelemaan kaiken uudestaan elintavoissa, niin syömisessä kuin liikunnassa.
Tämä ketju on hyvä esimerkki siitä, että laihduitpa millä konstilla tahansa: väärin laihduttu!
Aina löytyy joku pätemisentarpeessa kärvistelevä, joka tulee esittämään "totuuksia".
Mun ruokavalioon kuuluu vihannekset, marjat, liha, kala, kananmuna ja ns. luonnolliset rasvat (eläinrasva, voi, kookos- ja oliiviöljy ja maitorasva) sekä silloin tällöin maitotaloustuotteista hapanmaitotuotteet. Syön silloin kun on nälkä ja sen verran, että nälkä lähtee. Joskus syön kerran päivässä, joskus kolme kertaa päivässä, sillä nälän tunne vaihtelee. Jos käyn esim. uimahallilla, niin tiedän että niinä päivinä on sitten enemmän nälkä kuin jos en siellä käy. Mulle itselle sopii parhaiten syöminen nälän mukaan, ei kellon mukaan. Lisäksi juon päivittäin 3-4 litraa vettä/vichyä.
Joskus aiemmin yritin tosi kovasti opetella syömään 5-6 kertaa päivässä, mutta se oli kamalaa. Oli koko ajan nälkä ja hirveitä mielitekoja. Välipalaksi "käskettiin" syömään esim. kourallinen pähkinöitä, mutta ei se minulla ikinä nälkää vienyt minnekään. Siis samalla kun yritin opetella säännöllistä syömistä, pidättäydyin hyvinkin tarkasti virallisissa ravitsemussuosituksissa ja annoskoissa. Mutta ei vaan toiminut mulla. En edes laihtunut.
Vierailija kirjoitti:
M.H kirjoitti:
Hei! Jos teet kuten minä eli jätin sokerin ja vehnät lopullisesti, niin sun paino putoaa puolessa vuodessa normaaliin ja myös pysyy siinä. Saat syödä ihan mitä vain muuta niin kroppa pysyy mitoissa. Liikuntaa ei sovi kuitenkaan unohtaa, niin kuona-aineet lähtee liikkeelle.
Mitkä ihmeen kuona-aineet?
Kakka?
Vierailija kirjoitti:
VHH:lla olevat, mitä pääasiallisesti syötte? Kanaa, punaista lihaa, mitä vihanneksia?
Mä oon siis ollu vhh:lla, lchf:llä ja od:lla sen noin 10 vuotta. Painotan ravinnossa sen biologista arvoa eli ravintopitoisuutta. Näin pääasiassa, poikkeuksia toki teen.
Pääpaino maaeläinrasvassa, ja tämä EI tarkoita lihaslihan mättämistä. Rasva ei ole lihaa, vaan rasvaa. Eli maitorasvaa, sisäelinrasvaa, luuydintä, rasvaisia ruhonosia, munankeltuaista jne. Ruokavalioon kuuluu myös oliiviöljy, kookosöljy, mct öljy. Mutta ei rypsi, rapsi eikä auringonkukka. Noin 150-250g päivässä.
Proteiinia syön sen verran, mitä rasvan mukana sattuu tulemaan, noin 60+ grammaa päivässä. Mieluusti maaeläimistä, joskus kalasta, hyvin mielellään maitotuotteista.
Hiilaria rehuista muutama koura päivässä, tai vähemmän, mikäli hiilaria on tullut maitotuotteista. 30-50g päivässä. Sis oikeastaan ihan kaikki kasvikset, en ole nirso niistä. Korkeintaan 1 hedelmä, pieni, päivässä. Marjoja myös. Ja pottukaan ei ole kielletty, kunhan ei valtavia määriä syö ja kunhan rasvaa sen perusteellisesti. Riisipussin ostan kerran vuodessa, jouluna, ja sitä tuhoan vuoden vieriessä. Voin syödä siis jopa riisiä, vähän, joskus, hyvin rasvattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tavoitteena on pysyvä muutos, niin myös muutosten pitää olla pysyviä. Omalla kohdalla se edellytti ensisijaisesti tavoitteen kirkastumista. Halusin ryhtyä elämään terveellisesti, koska löysin unelmieni miehen ja vaikka hän hyväksyi minut kiloineni, haluan näyttää hänen silmissään viehättävämmältä ja kyetä olemaan hänen nähtensä alasti vapautuneesti ja estoitta ilman häpeää. (Juu, huono syy varmasti monen mielestä, mutta minulle se toimi :)
Toinen asia oli ajatusmallin muutos lohtu- ja palkintoherkuttelun suhteen. Kerran päähäni vain iski ykskaks ajatus, että miksi ihmeessä pumppaisin itseeni esim. raskaan ja v-mäisen työpäivän päätteeksi rasvaa ja sokeria - juuri silloinhan elimistöni ansaitsisi ja tarvitsisi kaikkein eniten terveellistä, ravitsevaa ruokaa.
Kolmas avain onnistumiseeni on ollut muutosten tekeminen suorastaan naurettavin pienin askelin, pikkuhiljaa. Ensin lasi vettä päivässä, sitten vähän myöhemmin 2 lasillista jne. Suklaalevyn vaihto ensin patukkaan ja sitten hedelmien kautta marjoihin. Ateriarytmin muodostaminen noudattamalla kellonaikaa ensin pelkällä iltapalalla. Mehuista luopuminen lantraamalla ensin pitkän aikaa pieni tilkka mehua kylmään veteen, ennen kuin siirryin veteen kokonaan jne. jne.
Ennen kaikki dieetit kaatuivat mulla muka-innostuneen alun jälkeen yleensä viimeistään parissa viikossa. Tuli aina tunne että yrittäisin elää ikään kuin jonkun toisen ihmisen elämää, jota en tuntenut omakseni. Tekemällä ihan pieniä muutoksia kerrallaan uudet tavat on ollut paljon helpompi omaksua. Lisäksi olen kuitenkin konkreettisesti tuntenut miten runsaampi veden juonti parantaa oloa ja miten vähempi herkuttelu puolestaan kaventaa vyötäröä ja parantaa ihoa jne. Se on ollut motivoivaa, eikä ole tehnyt enää mielikään palata vanhoihin tapoihin. Päinvastoin, huomaan nykyään etsiväni säännöllisesti lisää kaikenlaisia pieniä juttuja, joilla saan rukattua ruokavaliota ja muita elintapoja aina parempaan suuntaan.
Jollekin toiselle saattaa toimia paremmin kaiken muuttaminen kerralla - tärkeintä, että löydät sen keinon joka toimii juuri sulle ja tuntuu luontevimmalta. Mulla nyt puoli vuotta myöhemmin lähtenyt näillä kikoilla vyötäröltä 10 senttiä, ja ihannepaino alkaa jo häämöttää. Ja mikä tärkeintä, koen aidosti että haluan jatkaa tällä linjalla myös tulevaisuudessa.
No sulla ehkä toimii tuo näännyttäminen, mutta tässä ketjussahan haettiin nimenomaan kylläisenä pitävää ruokavaliota. Sehän on vhh.
Ihan kuin vhh olisi ainoa kylläisenä pitävä ruokavalio ja autuaaksi tekevä asia. Minut pitää kylläisenä tuo välimerellinen ruokavalio, piti myös laihdutusaikana.
Vhh on ainoa, joka pitää kylläisenä. Välimerellisellä joudut kuitenkin syömään usean kerran päivässä.
Ihan yhtä usein söin vhh:lla ollessa kuin välimerellisellä. Vhh nosti kolesterolini pilviin, eikä urheilusta tullut mitään. Välimerellinen palautti kolesterolit normaaliksi ja urheilukin sujuu.
Et ole ollut vhh-ruokavaliolla, jos olet syönyt useasti päivässä. Joten et pysty vertaamaan.
Kyllä olin, ihan turha sinun väittää vastaan, kun olet itse noin kuutamolla. Vhh:lla ollessa syödään useammin kuin kerran päivässä.
Tämä on kummallista. Annoin esimerkkinä rasvan karsimisesta sen, että karjalapiirakan päälle ei tarvitse laittaa voita. Nyt se kääntyi niin, että elän karjalanpiirakoilla.
Siis vielä kerran, syön jonkin verran rasvaa, mutta yritän karsia turhat rasvat pois, ja välttelen sokeria.