IL:n toimittaja esiintyi työttömänä ja kouluttamattomana – sai silti useita kutsuja työhaastatteluun
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f39e779d-4aad-4b6f-ae20-fe78fea564d2
"Soittokierros peiteroolissa yrityksiin paljastaa, että töitä olisi runsaasti tarjolla. Kaikki työt eivät kuitenkaan näytä kelpaavan nuorille."
NIIN! Tekevälle olisi töitä vaikka kuinka, mutta kun ei laiskoille työttömille kelpaa.
Oikeasti, mitä helvettiä te munitte niiden työhakemustenne kanssa, kun sanotte, että olette lähetelleet kymmeniä tai satoja hakemuksia ja päässeet haastatteluun ehkä kerran tai kaksi?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Juu, hän esiintyi 19-vuotiaana. Kokeilisi samaa vaikka 49-vuotiaana. Sain minäkin parikymppisenä töitä paljon helpommin kuin 20 v myöhemmin.
Tämä. Terv. 51v työtön.
Ja varmasti osasi sanoa asiansa paremmin kuin oikea 19-vuotias, ilman mitään "öh, tota, niinku"
Näyttää taas vaihteeksi iltapäivälehdillä olevan työttömien haukkumiskampanja käynnissä. Liekö tilattuja juttuja? Tosin ihmettelen tätä ajankohtaa, kun yksiäkään vaaleja ei ole lähiaikoina tulossa.
Mitään suoria työtarjouksiahan ei tullut vaan ympäripyöreästi ilmoitettiin että "saattaa jotain joskus löytyä, jos on tarvittavat luvat ja koulutukset ja käy haastattelussa"
Tuossahan oli kyse osa-aikatöistä eikä oikeista työpaikoista. Kyllä minä ainakin pidin itseäni työttömänä, vaikka teinkin töitä muutaman tunnin viikossa. Osa-aikaisista siivoojista on jatkuva pula, koska jokainen vaihtaa parempaan heti tilaisuuden tullen. Ennätys entisessä työpaikassani oli 2,5 tuntia ennen kuin uusi työntekijä löysi parempaa.
Kyllä töitä löytyy, mutta kun pitäis vielä saada palkkaakin. Se onkin sitten jo vaikeampi yhtälö.
Haastatteluaikaa tarjottiin vain taksi- ja muuttofirmasta. Haastattelu ei vielä tarkoita työpaikkaa. Muuttofirmalla on tarjota enimmäkseen keikkatyötä ja taksikuskiksi ryhtymiseen täytyy käydä lupaprosessit läpi. Ajokortti ja ajokokemus on tietysti välttämätöntä.
Itse aikanaan en työllistynyt millään oman alan töihin. Tai työsuhteet olivat määräaikaisia tai nollasopimuksia. Ikinä en onnistunut olemaan töissä vuoden ympäri. Töitä ei vaan saa!
Lopulta luovuin oman alan töistä ja päätin lähteä siivoojaksi, koska se on erittäin hyvin työllistävä ala ja töitä on järkyttäviä määriä. Ja siis otetaan ilman koulutusta!
Mihinkään en kelvannut työntekijäksi, vaikka kuinka laitoin hakemuksia ja video-tervehdyksiä ja soitteluita. Lopulta pääsin erääseen isoon siivousyritykseen töihin, erään puolitutun ihmisen kautta siis suhteiden kautta. Siihenkin (!) yritykseen olin hakenut kaksi kertaa aikaisemmin, mutta en ollut kelvannut.
Nyt olen ollut yrityksessä töissä 5 vuotta. Ja voin lyödä vaikka vetoa, että olen yrityksen yksi parhaimmista työntekijöistä.. Olen saannut (siis pyytänyt) jo kaksi kertaa palkankorotuksen, koska tiedän olevani hyvä työntekijä, joten voin vaatia palkankorotusta. Ja tiedän sen, että samassa yrityksessä on työntekijöitä, jotka ovat olleet kauemmin töissä kuin minä ja tekevät vieläkin töitä umpihuonolla palkalla. Ja voin paljastaa, että en todellakaan tee millään 10 euron tuntipalkalla siivoustyötä :D Vois taas kohta pyytää nostoa seuraavaan palkkaryhmään :D
En tiedä sitten, missä se vika oli omalla kohdallani, kun töitä ei saannut, vaikka työmoraali on erittäin korkea ja suurinpiirteein ihan kaikki käy. Naamaa vaan nyrpistettiin joka puolella.
Kai ne sitten on ne suhteet, millä pääsee ihan mihin vaan oli milläinen sekopää tahansa
SiivousTyölläkinVoiTienata kirjoitti:
Lopulta luovuin oman alan töistä ja päätin lähteä siivoojaksi, koska se on erittäin hyvin työllistävä ala ja töitä on järkyttäviä määriä. Ja siis otetaan ilman koulutusta!
Mihinkään en kelvannut työntekijäksi, vaikka kuinka laitoin hakemuksia ja video-tervehdyksiä ja soitteluita. Lopulta pääsin erääseen isoon siivousyritykseen töihin, erään puolitutun ihmisen kautta siis suhteiden kautta. Siihenkin (!) yritykseen olin hakenut kaksi kertaa aikaisemmin, mutta en ollut kelvannut.
Minäkin kouluttauduin siivoojaksi mutta ei kukaan ottanut töihin. Ei edes vuokrafirmat ottaneet yhteyttä enää haastattelun jälkeen. Olen nuori ja asiallinen, ehkä vähän ujo mutta osaan kyllä hommani. Ei sitten jos ei kelpaa.
Ja tuo iltsikan kommenttiosio on kyllä täynnä tietämättömiä. "maataan mieluummin sohvalla önnönnöö". No pakko maata kun ei kukaan ota töihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuossahan oli kyse osa-aikatöistä eikä oikeista työpaikoista. Kyllä minä ainakin pidin itseäni työttömänä, vaikka teinkin töitä muutaman tunnin viikossa. Osa-aikaisista siivoojista on jatkuva pula, koska jokainen vaihtaa parempaan heti tilaisuuden tullen. Ennätys entisessä työpaikassani oli 2,5 tuntia ennen kuin uusi työntekijä löysi parempaa.
Oikeastiko?!
Minua ei koskaan lakkaa hämmentämästä se kovaäänisten kommentoijien joukko joka nielee kaiken purematta, ja sen jälkeen se on heidän maailmansa totuus. Tällaista näkee varsinkin työttömyydestä keskusteltaessa. Monella kovaäänisellä kommentoijalla on suorastaan aggressiivisen hermostunut ote asiaan. Tuntuu kuin olisivat aivan löysät housuissa ja paniikissa MUIDEN työttömyydestä! Eikö kannattaisi ensin hoitaa se oma tontti, ja ihan ilman mitään kitinöitä jostain "nettoverojen maksusta nönnönnöö ööö"?
Tämä sama juttu on ollut täällä jo useampaan kertaan aivan samoilla sanoilla. Voisitko ystävällisesti jo lopettaa tämän spämmäyksen?
Juu, hän esiintyi 19-vuotiaana. Kokeilisi samaa vaikka 49-vuotiaana. Sain minäkin parikymppisenä töitä paljon helpommin kuin 20 v myöhemmin.