Suomalaiset sukunimet ovat noloja ulkomailla!
Useimmissa on se hyvin nolo -nen pääte. Jos olisin esimerkiksi julkisuuden henkilö Suomen ulkopuolella, todellakin vaihtaisin sukunimeni koska se -nen -pääte on ruma ja kuulostaa ulkomaalaisten korviin huonolta.
Kommentit (47)
Eipä ole tullut mieleen pohtia mitä mieltä lapsen koulussa mm. Zheng tai Bandyopadhyay ovat meidän nimestämme. (Ei ole just samat nimet, mutta vastaavia.)
Vierailija kirjoitti:
Esim. Virossa paska on pasa. Pasanen saa siellä merkityksen paskanen, enpä haluaisi varata vaikkapa hotellihuonetta sieltä tuolla sukunimellä.
Ihan sama kunhan saa huoneen?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän esim. Möttönen kertoo sukunimensä ulkomaalaiselle? 😂
Möttönen nyt on aika selkeä, mutta joku Öystilä tai Äijö voivat olla hiukka vaikeampia...
Vierailija kirjoitti:
Sanoopi jotta ö niin kuin möther. Ei ole ulkomaisilla mitään ongelmaa ö:n ja ä:n kanssa.. Enkussakin lausutaan koko ajan ö:tä ja ä:tä vaikka sitä ei kirjoiteta.
Wotä, wathö, mäthör, möthör alueesta riippuen vääntävät itsekin mitä sattuu sekä enkkuleissa, että usakoissa (jneissä).
Suomessa on vallinnut kaksi toisistaan huomattavasti eroavaa lisänimikäytäntöä. Länsi-Suomelle ovat olleet ominaisia patronyymit, matronyymit ja talonnimien kanssa yhtenevät lisänimet (tällaisista esimerkkeinä vaikkapa Juhonpoika tai Mäkelä). Itä-Suomessa taas käytössä ovat olleet vakaasti periytyneet sukunimet (-nen-päätteiset nimet). Itä-Suomen rahvaan sukunimikäytäntö saattaa olla yksi maailman vanhimmista. Käytäntö säilyi lähes koko Savossa ja Karjalassa läpi Ruotsin vallan ajan sekä suuriruhtinaskunta-ajan. Jo ensimmäisissä kirjallisissa lähteissä 1300- ja 1400-luvuilta itäsuomalaisilla esiintyy sukunimiä ja ne voidaan sukututkimuksen keinoin todistaa vakaasti periytyviksi ainakin 1500-luvun puolimaista lähtien."
Tässä linkissä myös mielenkiintoisia huomioita suomalaisista sukunimistä: https://yle.fi/uutiset/3-8241560.
Oma sukunimeni on tällainen perinteinen savolainen -nen-päätteinen nimi ja en vaihtaisi sitä pois. Aloituksen ajatusmaailma on minulle vieras. Miksi minun -nen-sukunimeni olisi jotenkin vähäpätöinen? Ja vaikka olisikin, miksi vaivaisin päätäni sillä mitä ulkomaalaiset ajattelevat minun sukunimestäni? Olen itse tyytyväinen omaan nimeeni, se on osa minua ja liittää minut sukuni historiaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Nen pääte sukunimessäni aiheuttaa häpeää itselleni. Häpeää
aiheuttaa vielä se että se on juuri sellainen Ö/Ä sukunimi. Kuulostaa jopa suomenkielessä typerältä. AARGH!
Jotkut suomalaiset -nen päätteiset nimet ovat vanhimpia maapallolla käytössä olevia nimiä.
Ei ihan turha meriitti.
Yksiä maailman harvinaisimpia sukunimiä nämä -nen -päätteiset ja ylipäätään suomalaiset sukunimet. Kannan omaa suomalaista "nen-sukunimeäni" ylpeydellä. Harvalta löytyy ulkomailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
aiheuttaa vielä se että se on juuri sellainen Ö/Ä sukunimi. Kuulostaa jopa suomenkielessä typerältä. AARGH!
Jotkut suomalaiset -nen päätteiset nimet ovat vanhimpia maapallolla käytössä olevia nimiä.
Ei ihan turha meriitti.
Just. Sama kuin käyttäisi asuna sudenturkkia ja läppärin sijaan kivikirvestä työkaluna. Kiva arkeologisessa museossa ja larppausleikeissä, mutta vähemmän vakavastiotettavaa 2000-luvun globaalin hektisessä bisnesmaailmassa.
Ihan pöljä ajatus. En oo koskaan ollu -nen, mutta mitään nimeeni en oo hävenny.
Vierailija kirjoitti:
Kimi Räikkönen ja edelleen myös Mika Häkkinen tunnetaan hyvin maailmalla. Ei yhtään noloa.
Samoin eräs Matti NykäNEN.
jännää, kaikissa noissa on Ä ja yhdessä vielä Ö....
-NEN nimet on just parhaita!! Olen asunut pois Suomesta 25 vuotta, eika ole yhtaan ongelma -NEN nimeni eika kukaan mukaan sita ole ongelmasi katsonut. Olen YLPEA nen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoopi jotta ö niin kuin möther. Ei ole ulkomaisilla mitään ongelmaa ö:n ja ä:n kanssa.. Enkussakin lausutaan koko ajan ö:tä ja ä:tä vaikka sitä ei kirjoiteta.
Wotä, wathö, mäthör, möthör alueesta riippuen vääntävät itsekin mitä sattuu sekä enkkuleissa, että usakoissa (jneissä).
Peruskoulussako olet oppinut noin aantamaan? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa? 😂 en tiiä missä oot enkun ääntämises oppinut mutta...
Päinvastoin, Suomi on maailman ainoa paikka, missä ihmiset yhdistävät -nen-nimen tavallisuuteen. Muualla se on niin trendikkään eksoottinen. Se on vielä äänteellisesti kaunis pääte useimmilla maailman pääkielillä lausuttunakin.
Nolompaa kuin nen on vastailla itse omaan ketjuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Möttösestä en tiedä, mutta takavuosina NBA:ssa pelasi suomalaiskoripalloilija Hanno Möttölä. Taisi siitä nimestä vain tipahtaa pisteet pois ö:n ja ä:n päältä.
Vierailija kirjoitti:
-nen pääte on sellainen vähäinen. Tarkoittaa siis jotakin vähäistä ja pientä. Vähättelyä.
Kun Saari on se iso saari niin Saarinen on semmonen vähäpätöinen pikkuinen saaren pahanen.
Tuota selitystäsi nen -päätteelle en koskaan ole kuullutkaan, enkä itsekään ole miettinyt päätteen selitystä. Mutta kuulostaa täysin mahdolliselta. Saari ja Saarinen, täysin eri merkitykset. Päätteellinen on vähäisyyttä ilmaiseva, muista sanoista esim. "tyttönen", joka on väheksyvä myös. Tämä sukunimen nen on siis otettu käyttöön, koska se väheksyy tai korostaa, että olet vaatimaton.
Tällä nen -päätteelläsi ja nololla suomalaisella (missä vtussa se sijaitsee?) passillasi ovet aukeavat käytännössä maahan kuin maahan maailmassa. Ei kovin hävettävää miten mm. -nen päätteiset ovat hoitaneet asiansa tällä pallolla.
90-luvulla eräs suuri suunnittelualan konserni oli kyseenalaisen kuuluisa sitä, että se ei rekrytoinut -nen-päätteisen sukunimen omaavia henkilöitä.
Sittemmin tuo yritys meni konkurssiin. Miksiköhän?