Onko kellään kokemusta taaksepäin olevasta kohdusta alkuraskaudessa?
Ensimmäisellä neuvolalääkärin käynnillä lääkäri sanoi minulle olevan taaksepäin kääntynyt kohtu. Sydänääniä ei lääkäri saanut kuulemaan, mutta sanoi että hätää ei ole (12+5). Onko kellään kokemusta moisesta?
Kommentit (7)
Kohdun taaksepäin kallistuminen haittaa kyllä hiukan äänten kuulumista juuri tuossa alussa, mutta ei hätää, ei noilla viikoilla kaikilla kuulu silti. Minulla on taaksepäinkallistunut kohtu, ja esikoista odottaessa äänet kuuluivat vast 15 viikolla (ehdin käydä hädissäni ylimääräisessä ultrassa sitä ennen). Kohdun kasvaessa se kyllä nousee ylös ja äänet kuuluvat ihan hyvin myöhemmin raskaudessa.
Nyt " vanhoilla päivillä" kolmatta odottaessa taaksepäinkallistuneesta kohdusta oli se haitta, että istukkabiopsiaa ei voitu tehdä 10-11-viikolla, vaan jouduin odottamaan 15 viikolle jolloin tehtiin lapsivesitutkimus.
Mullekin on sanottu, että kohtu on taaksepäin kallistunut. Esikoisen kohdalla kuultiin sydänäänet silti viikolla 11+vähän päälle, jolloin oli ensimmäinen neuvola.
Nyt toisen kohdalla yritettiin kuunnella viimeksi viime perjantaina, jolloin oli koossa 10+6, eikä kuulunut. Nyt odottelenkin sitten ultraa parin viikon päästä, että saisi varmistusta, että siellä on joku kasvamassa.
Olen yrittänyt ottaa realistisesti, että eihän ne vielä välttämättä kuulu ja ihan olen jalat maassa tyyppiä tämän kanssa, mutta kyllä kieltämättä - ei voi mitään - silti olisin suonut kuulevani nuo äänet. Se olisi tehnyt asiasta todellisemman.
mulla kanssa kuulemma taaksepäin kallistunut kohtu. haittaa siitä ei ole mitenkään ollut. Mulla terkkari sai sydänäänet kuuluviin rv11, mutta lääkäri ei saanut kuulumaan rv.12. Eli eroja varmaan kuuntelijoissa sekä varmasti niissä kuuntelulaitteissakin!! Lääkäri sanoi, että joskus vauva voi olla vielä niillä viikoilla välillä sellaisessa asennossakin, ettei vaan kuulu.. (ja varsinkin varmaan jos kohtu sinne taaksepäin..? ) Mutta siis kaikki mennyt hyvin, (nyt rv25+5)
Ainoa asia josta sen kallistuneen kohdun itse huomasin, oli se että masu ei oikein alkanut näkymään sitten millään.. mutta ihan yllättäen se sitten sieltä pullahti, mutta vasta noin rv 19 tietämillä. Lääkärin mielestä juuri yleistä tuollainen yllättävä pullahtaminen jos on taaksepäin kallistunut.. eli vauva kasvaa ikäänkuin aluksi sinne sisäänpäin ja sitten yhtäkkiä pompsahtaa tänne näkyviinkin. Sen jälkeen maha onkin kasvanut ihan tosi kovaa vauhtia... ;)
Toivottavasti sielläkin kaikki kunnossa ja sydänäänet kuuluu sitten seuraavalla kerralla hienosti!!!
Ja tosiaan joka kerta sanottu/varoitettu ettei äänet välttämättä kuulu varhain juuri sen takia!!!
Joten ole huoleti. Se on erittäin yleistä et kohtu on taaksepäin kallellaan.
Sydänääniä ei terkkari kuullut 12.raskausviikolla - ultran mukaan kaikki on kuitenkin ok. Dopplerilla kuuluivat vain istukan äänet, toivottavasti jatkossa terkkari saa äänet kuulumaan, vaikka pian pitäisi liikkeidenkin tuntua. Masu on kyllä kasvanut tasaiseen tahtiin ulospäin kohdun kallistumasta huolimatta.
Minun piti sitten soittaa neuvolaan ja pyytää jos th kuuntelisi sydänäänet... Ja sieltähän ne nätisti kuuluki. Taakka vierähti hartioilta.
muttei ole raskauksissa ollut mitään eroa " normaaliin" . Ehkä neuvolalääkärisi vaan ei ole kovin kokenut änten kuuntelija?