Onko kanasalaatti teistä pääruoka?
Siskontytär (6v) on mulla usein hoidossa. Äitini sattui nyt ekaa kertaa paikalle ja sanoi etten ruoki tätä kunnolla kun olin tehnyt lounaaksi kanasalaatin (paljon kanaa kasvis-melonipedillä ja öljykastike, ruisleipää Ingmariinilla lisäksi). Sisko tietää että syödään monesti salaattilounas ja on tosi tyytyväinen kuten tytärkin. Äiti taas varoitteli että joku sivullinen voi puuttua asiaan häntä tiukemmin jos näkee. Minusta tytär voi vallan mainiosti ja siskokin ihmetteli äidin reaktiota. Voiko tällaisesta muka tulla ongelmia?
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei riitä lapselle lounaaksi. Tietysti joskus ihan satunnaisesti.
T. Äiti
Pitäisi varmaankin olla: "120-kiloinen äiti"
Lukutaito? Kyse on kuusivuotiaan lounaasta, ei aikuisen.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Se on lisuke. Pääruoka olisi ollut esim. lämmin kana ja kasvikset.
Mitä lisäarvoa tuo se lämpö? Onko kuumassa vedessä enemmän kaloreita kuin kylmässä?
Onhan se, itsekin syön töissä usein salaattilounaan. Mutta lapsena olisin luultavasti kokenut itseni nälkäiseksi jos ateria olisi ollut kanasalaattia, leipäviipale ja vettä kuten nyt aikuisena. Kasvaminen ja enempi liikkuminen tarvitsi niin paljon energiaa, ja tuntui että varsinkin hiilareita kaipasin lapsena paljon enemmän kuin nyt.
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä ateria, mutta kasvava lapsi syö kyllä paljon. Ehkä olisit voinut laittaa kvinoaa tms. sinne joukkoon.
Mikä ihmeen uskomus tämä on? Lapset eivät syö paljon, eikä niiden tarvitse "paljon". Toki lapset söisivät makoisia rasvaisia lihapullia ja muuta lohturuokaa sekä herkkuja tolkuttomia määriä, mutta siinä ei ole enää kyse tarpeesta. Siinä vain läskiä kertyy ja ravennevajausta.
Voi voi, jos sossut haluavat lapseni jostain syystä viedä niin se tuskin on se että 8-vuotiaani lemppariruoka on savulohi-cashewsalaatti.
Siitä olen samaa mieltä että kasvava lapsi tarvitsee hiilihydraatteja, mutta tuossahan oli ruisleipää. Olisiko ruispasta tai ruisriisiseos ollut pykälien mukaista?
Onko aterian koostumus niin ratkaisevasti erilainen, jos leivän tilalla olisi peruna, kana olisi erikseen siinä vieressä, puoli lautasellista salaattia ja vesimeloni jälkiruuaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se hyvä ateria, mutta kasvava lapsi syö kyllä paljon. Ehkä olisit voinut laittaa kvinoaa tms. sinne joukkoon.
Mikä ihmeen uskomus tämä on? Lapset eivät syö paljon, eikä niiden tarvitse "paljon". Toki lapset söisivät makoisia rasvaisia lihapullia ja muuta lohturuokaa sekä herkkuja tolkuttomia määriä, mutta siinä ei ole enää kyse tarpeesta. Siinä vain läskiä kertyy ja ravennevajausta.
Makoisat rasvaiset lihapullat eivät suinkaan ole mitään "lohturuokaa" vaan ihan oikeata ravintoa.
Tosin en kyllä käsitä yleensäkään tuota "lohtusyömistä"
Ruuan kuumentamisella on kolme funktiota:
1) kypsentäminen
2) mikrobien tuhoaminen
3) syöjän lämmittäminen kylmällä säällä.
Kana on jo kypsennetty, se on teurastettu, puhdistettu jasäilytetty hygieenisesti, joten sen voi aivan hyvin tarjota kylmänä. Helteellä ruuan ei tarvitse lämmittää syöjää, vaan jäähdyttää.
On outo, vanhoilta ihmisiltä opittu käsitys, että ruuan pitäisi aina olla tulikuumaa. Pitäisi vähän omillakin aivoilla ajatella eikä mummon.
Vierailija kirjoitti:
Onko aterian koostumus niin ratkaisevasti erilainen, jos leivän tilalla olisi peruna, kana olisi erikseen siinä vieressä, puoli lautasellista salaattia ja vesimeloni jälkiruuaksi?
Ei todellakaan, mutta eihän nämä kuumaa ruokaa maanisesti tyrkyttävät aivokääpiöt sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Nääh. Ennenhän tuiki tavallinen ruoka oli perunat, ruskeakastike ja porkkanaraaste.
Jep, suurten ikäluokkien ruokaa. Proteiini puuttui täysin. Kanasalaatti on todellakin edistystä kasarilasten ruokavalioon verrattuna. Toki silloin ei vedetty herkkuja niin paljon kuin nykyään.
Riippuu kanan määrästä. Iso file tai kaksi kanaa, niin varmasti on riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit. Energia lapselle. Lapsi tarvitsee energiatiheää ruokaa. Hän ei pysty syömään määrällisesti tuollaista niin paljon, että se riittäisi. Maito auttaa asiaa ja se, että tuo on silloin tällöin. Eli ihan ok, että lapsi syö tuota sinun luonasi. Ja tietysti riippuu lapsen liikkuvuudesta. Hän ehkä liikkuu vähemmän, kun on sinun kanssasi.
Ihan riittävästi hiilareita tulee tässä ateriakokonaisuudessa leivästä. Oikein hyvä ateria tuo on! Muutenkin on hiusten halkomista puuttua johonkin yksittäiseen ateriaan. Pääasia että lapsi saa syödäkseen eikä tarvitse nälässä olla! Moni lapsi ei suostu hoidossa ollessaan syömään yhtään mitään sitä paitsi. Meidän lapsi on kaikkiruokainen ja syö varmasti ihan hyvin kylässäkin. Mulle on aivan sama mitä silloin on tarjolla. Talon tapaan! Jos nyt sattuisi olemaan jotain mikä ei maistu, tai oman mittapuun mukaan on epäterveellistä tai outoa, niin so what? Ei se lapsi päivässä nälkään kuole eikä saa kamalia puutostauteja! En todellakaan kehtaisi alkaa sanelemaan mitä lapselle pitää hoidossa tarjota, nöyrä ja kiitollinen olen jos joku kaveri/ sukulainen ylipäätään tarjoutuu ottamaan lapsen hoitoon jos on joku pakollinen meno itsellä.
Mitä ihmeen tyyppejä palstalla on? Aikuiselle tuo on ihan hyvä, mutta lapselle ei. Mutta ei se lapsi siihen kuole, että joskus vetää tuollaisia annoksia.
Kuvitellaan olevan jyvällä ravinnosta, mutta ollaan ihan ulaalla.
Itse jäisin todennäköisesti nälkäiseksi tuosta. Kana siinä ihan ok mutta sitä pitäisi olla todella paljon, jotta se kompensoisi sen, että joku vihreä salaatti ei täytä ollenkaan. Ja mitä se meloni tekee siellä salaatissa? Se on liian vetistä ja makeaa omaan makuuni. Leivän sijaan söisin lisäksi mieluummin pastaa tai perunaa tms. Ikävää jos pitää mussuttaa leipää sen vuoksi että itse ruoka ei täytä. Varmaan ihan terveellinen ateria ei siinä mitään mutta itse haluan syödä ruokaa, joka täyttää ja pitää pitkään kylläisenä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaisuus ratkaisee ja yksittäinen lounas ei vaikuta suuntaan taikka toiseen. Onhan tuo nyt tuhat kertaa parempi lounas kuin ranskalaiset ja kalapuikot ketsupilla ilman muita lisukkeita.
Ensinnäkin kala on terveellistä, kuten oikein valittu ketsuppikin.
(mielellään itse tehty)
Ranskalaisissa ei sitten oikein mitään hyvää olekkaan. Suolaa ja rasvaa. Perunoita voi syödä muussakin muodossa.
Sinccis
kala sellaisenaan joo, mutta kalapuikon muut ainesosat vesittää sisältämänsä kalan hyödyt.
Ei tämä ole mitään nollasummapeliä. Ei ne mitään hyötyjä vesitä, ne vain ovat epäterveellisiä.
Ei se kala siitä sen vähemmän terveelliseksi kuitenkaan muutu.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen tyyppejä palstalla on? Aikuiselle tuo on ihan hyvä, mutta lapselle ei. Mutta ei se lapsi siihen kuole, että joskus vetää tuollaisia annoksia.
Kuvitellaan olevan jyvällä ravinnosta, mutta ollaan ihan ulaalla.
Kerrohan sinä tietävänä, mikä olisi hyvä ruoka lapselle? Ja miksi tuo ap:n ruoka on huono?
Vierailija kirjoitti:
Itse jäisin todennäköisesti nälkäiseksi tuosta. Kana siinä ihan ok mutta sitä pitäisi olla todella paljon, jotta se kompensoisi sen, että joku vihreä salaatti ei täytä ollenkaan. Ja mitä se meloni tekee siellä salaatissa? Se on liian vetistä ja makeaa omaan makuuni. Leivän sijaan söisin lisäksi mieluummin pastaa tai perunaa tms. Ikävää jos pitää mussuttaa leipää sen vuoksi että itse ruoka ei täytä. Varmaan ihan terveellinen ateria ei siinä mitään mutta itse haluan syödä ruokaa, joka täyttää ja pitää pitkään kylläisenä...
Ei se kanakaan kylläisenä pidä, jos se on rasvatonta. Liika proteiini vain lisää nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kanan määrästä. Iso file tai kaksi kanaa, niin varmasti on riittävä.
Joo eiköhän se kaksi kanaa riitä 6-vuotiaalle lounaaksi. Varsinkin jos ovat näitä nykyaikaisia monikiloisia broilerikanoja.
Meilla on n. kerran viikossa paaruokana joku salaatti (kana/kala/katkarapu/juusto). Salaattiin kuuluu sen vihrean salaatin (tai tuoreen pinaatin) ja tuon proteiinin lisaksi kylla myos vahan joko nuudeleita, pastaa, perunaa tai krutonkeja salaatista riippuen, seka toki myos itsetehty salaatinkastike.
Kylla sen salaatinkin voi rakentaa ihan lautasmallin mukaan, ja siita tulee kyllaiseksi kun sen rakentaa oikein.
Pitäisi varmaankin olla: "120-kiloinen äiti"