Elokuvarooleja, joissa näyttelijä ei mielestäsi sopinut rooliin
Jaetaan tässä keskustleussa ns. miscasteja, eli elokuvien/sarjojen roolituksia, joihin valittu näyttelijä ei mielestäsi sopinut siihen lainkaan. Ei siis mielestäsi huonoja elokuvia, tai hahmoja joista et pidä, vaan huonoja näyttelijävalintoja.
Itse aloitan Leonardo DiCaprion pääroolista elokuvassa Revenant (josta tosiaan voitti Oscarin...) Pidän Leonardoa jotenkin liian epämiehisenä karskin turkismetsästäjän rooliin. Minulle Leo on sellainen hemmotellun ja pehmeän ikuisen pikkupojan perikuva, enkä koko rainan aikana osannut ajatella häntä Hugh Glassina, ainoastaan Leonardona. Näytteli toki hyvin, mutta illuusiota ei syntynyt ainakaan minulle.
Muita?
Kommentit (1988)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt kuin mainoksen mutta sen perusteella uuden Veren Vangit-sarjan koko näyttelijäkaarti! Louis on tumma, tyyppi joka omistaa plantaasin! Lapsivampyyri Claudiasta on tullut teini ja nuori haastattelija Daniel on äkkiä viisikymppinen.
Tämäkin vielä! Totta kai vähintään yksi hahmo on muutettava tummaksi... Ja koko kertomuksen pointti menee siinä, jos Claudia ei olekaan lapsi.
En koskaan saa nähdä kunnollista filmatisointia tästä tarinasta :/
T. Se aiempi elokuvasta valittava.
Minä toivoin että he olisivat löytäneet jopa nuoremman lapsen, Kirsten Dunstihan oli noin 10v ja kirjassa Claudia on noin 2v. Ei ehkä niin pientä kun rankka rooli mutta 6,7v. Ei ainakaan mitään parikymppistä!
Ja tuo mus ta Louis on myös niin käsittämätön moka, näyttää siltä kuin olisi yksi plantaasin orjista eikä paikan omistaja... tosin en tiedä onko sarjassa koko orjaplantaasia kun siinä ajellaan autoilla!
Päätä särkee..
Näissä kiintiöhommissa menee monesti parodian puolelle, kuten tuossa, jossa tumma laitetaan orjuuttamaan tummia. Mitähän tuosta ollaan sitten mieltä.
Anne Rice -kirjojen fanina mun oli aikoinaan hyvin vaikea hyväksyä Pittiä ja Cruisea rooleihinsa. Varsinkin Pitt oli jotain aivan muuta kuin Louis kirjoissa. Olisin halunnut siihen rooliin kalvakan mustatukkaisen miehen, sellaisen ranskalais-neworleanslaisen näköisen. Ja Lestatin rooli olisi ollut täydellinen Rutger Hauerille, jos haetaan ulkonäöllisesti mätsäävää näyttelijää.
Mutta ihan ok nämä 2 kuitenkin hommansa vetivät.
Periaatteessa minua ei haittaa vaikka nyt rooleissa onkin joku tummaihoinen. Mutta historiafriikkinä minua häiritsee ajatus, että tummaihoinen olisi "plantaasinomistaja". Se tuntuu sadulta tai fantasialta eli ilmeisesti historialle se ja sama. Katselin kerran päiväaikaan tulevaa sarjaa, joka sijoittuu jonnekin 1800-luvulle USA:han ja alussa komeili, että se on "historiallinen sarja". Siinä oli myös monirotuisia avioliittoja, naislääkäreitä ym ja vaikka näitä on ihan varmasti ollutkin niin hyvin harvinaisista tapauksista on ollut kyse. Rotuerottelu oli tuolloin voimissaan.
Sadut ja fantasia, örkit ja merenneidot saavat olla vaikka minkä värisiä, tai vaikka lohikäärmeiden kanssa painivat ihmiset, mutta jos ei noudateta historiaa niin jätettäisiin sitten pois se "historiallisuuden" mainostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kun tuli puhe Nicholas Gagesta niin leffa Villi sydän ja Laura Dern! En tiedä mistä johtuu mutta minusta tämä ei ole sopiva tissejään esittelevänä villikissana. On paljon parempi arkeologina Jurassic Parkissa.
Villin sydämen stara oli kuitenkin Willem Dafoe Bobby Peruna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nicole Kidman - kaikki roolit
Minusta Kidman teki hienon roolin Dogvillessä.
Eikä ollut yhtään hassumpi elokuvassa Hinnalla millä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naomi Scott prinsessa Jasminen roolissa uudessa Aladdinissa. Näytti valkoiselta tytöltä, jolla on itseruskettavaa. Ja niinhän hän olikin.
Käsittämätöntä, että Disney tekee vielä tämmöisiä hölmöyksiä 2010-luvulla.
Mitä? Nythän on Netflixissäkin sarja, jossa musta nainen näyttelee Jane Seymouria, kunkun vaimoa. Hah hah. Kai sen voi sitten tehdä molemmin päin?
Woody Harrelson venom pahiksena oli huono. Ylinäytteli koko leffan.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Sanokaa, onko Nicholas Cage ollut missään elokuvassa hyvä?
Mulle ei tule yhtään mieleen. Joka elokuvassa vaan tuijottaa surusilmin.Cage on kauhea, ja pikkuista vaille ruma. Pitää muistaa, että hän on saanut koko elokuvauransa täysin suhteilla: Francis Ford Coppola on hänen setänsä, Roman ja Sofia Coppola serkkujaan, kuten myös tuottaja Gian-Carlo Coppola, muutamia alan isoja nimiä mainitakseni. Nimenvaihdolla hän on yrittänyt alunperin hämärtää tätä, hänen oma sukunimensä on siis Coppola.
Pig. Kannattaa katsoa, cagen arhaimpia leffoja. Toinen, mistä sai oscarinkin, leaving las vegas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minne Driver sekä Hope Springs elokuvassa (ja itse asiassa myös Will&Grace - sarjassa)
Lily James ei vakuuttanut Cinderellan pääosassa, eikä Mamma Mian jatko-osassa. Hän osaa laulaa, mutte en yksinkertaisesti pidä hänen suorituksistaan.
Halley Bailey Pienen Merenneidon Arielina. Disney opetti jo vuosia sitten, että Arielilla on pohjoismaalaisittain vaalea iho ja räiskyvän punaiset hiukset. Nyt uusi Ariel on yksinkertaisesti väärä, kun hiustenkaan väri ei ole oikean punainen, silmät Arielmaisen suuret (kun on olemassa näyttelijöitä, joilla on suuret simät) ja ihon väri ei sovi kokonaisuuteen ollenkaan. Harmi, sillä odotimme kovasti uutta elokuvaa, kun Aladdin oli ihan onnistunut castin luomisessa, vaikka siinäkin Will Smithin roolitusta voi pohtia.
Vihaat roolitusta noin 10 sekunnin promovideoesiintymisen perusteella? Eli siis olet rasisti koska ei tuosta muuta voi kritisoida kuin ihoa ja ulkonäköä ja senhän sinä teetkin.
Tottakai rodulla on merkitystä roolin kannalta. Valkoihoinen ei voi uskottavasti esittää vaikkapa japanilaista samuraita. Jos Shaftistä tehtäisiin taas uusi versio ja Shaftiä näyttelisi joku valkoinen näyttelijä, niin ei se vaan toimisi, vaikka sinun logiikkasi mukaan kaikki asiasta valittavat olisivat rasisteja? Luulempa että kommenttisi oli vain typerää kaksinaismoralismia, etkä pystynyt ajattelemaan asiaa järkevästi pöyristymisen ja rasismin etsimisen asioista joissa sitä ei ole, läpi.
1. Hahmo on puolittain kala eli muuttinen otus jolle ei ole määritettyä oikeaa väriä
2. Hahmo näkyi ehkä 10 sekuntia videolla eikä tehnyt mitään erityistä
3. Silti onnistut vihaamaan isoon ääneen tätä hahmoa koska se on ruskea
Johtopäätös: olet rasisti
Ei nuo faktat selittelyllä muuksi muutu.
Tiktokissa tuli vastaan ihana video, missä moni lapsi kiljuu onnellisena "Ariel näyttää ihan minulta." Noiden joiden mielestä Arielin pitäisi olla valkoinen, voisi muutenkin hieman miettiä kaksi kertaa mitä suustaan päästää. Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan.
Hitmanin jatkoosassa hitman agent 47 se rubert niminen näyttelijä esitti 47
Sukunimeä en nyt muista
Ei sopinut rooliin,
timothy olyphant oli parempi 47.
John Carterissa ei sopinut rooliin johnin esittäjä
Pökkelö näyttelijä
Bad company= Chris Rock ei sopinut rooliinsa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt kuin mainoksen mutta sen perusteella uuden Veren Vangit-sarjan koko näyttelijäkaarti! Louis on tumma, tyyppi joka omistaa plantaasin! Lapsivampyyri Claudiasta on tullut teini ja nuori haastattelija Daniel on äkkiä viisikymppinen.
Tämäkin vielä! Totta kai vähintään yksi hahmo on muutettava tummaksi... Ja koko kertomuksen pointti menee siinä, jos Claudia ei olekaan lapsi.
Minä toivoin että he olisivat löytäneet jopa nuoremman lapsen, Kirsten Dunstihan oli noin 10v ja kirjassa Claudia on noin 2v. Ei ehkä niin pientä kun rankka rooli mutta 6,7v. Ei ainakaan mitään parikymppistä!
Ja tuo mus ta Louis on myös niin käsittämätön moka, näyttää siltä kuin olisi yksi plantaasin orjista eikä paikan omistaja... tosin en tiedä onko sarjassa koko orjaplantaasia kun siinä ajellaan autoilla!
Päätä särkee..
Näissä kiintiöhommissa menee monesti parodian puolelle, kuten tuossa, jossa tumma laitetaan orjuuttamaan tummia. Mitähän tuosta ollaan sitten mieltä.
Anne Rice -kirjojen fanina mun oli aikoinaan hyvin vaikea hyväksyä Pittiä ja Cruisea rooleihinsa. Varsinkin Pitt oli jotain aivan muuta kuin Louis kirjoissa. Olisin halunnut siihen rooliin kalvakan mustatukkaisen miehen, sellaisen ranskalais-neworleanslaisen näköisen. Ja Lestatin rooli olisi ollut täydellinen Rutger Hauerille, jos haetaan ulkonäöllisesti mätsäävää näyttelijää.
Mutta ihan ok nämä 2 kuitenkin hommansa vetivät.
Periaatteessa minua ei haittaa vaikka nyt rooleissa onkin joku tummaihoinen. Mutta historiafriikkinä minua häiritsee ajatus, että tummaihoinen olisi "plantaasinomistaja". Se tuntuu sadulta tai fantasialta eli ilmeisesti historialle se ja sama. Katselin kerran päiväaikaan tulevaa sarjaa, joka sijoittuu jonnekin 1800-luvulle USA:han ja alussa komeili, että se on "historiallinen sarja". Siinä oli myös monirotuisia avioliittoja, naislääkäreitä ym ja vaikka näitä on ihan varmasti ollutkin niin hyvin harvinaisista tapauksista on ollut kyse. Rotuerottelu oli tuolloin voimissaan.
Sadut ja fantasia, örkit ja merenneidot saavat olla vaikka minkä värisiä, tai vaikka lohikäärmeiden kanssa painivat ihmiset, mutta jos ei noudateta historiaa niin jätettäisiin sitten pois se "historiallisuuden" mainostaminen.
Tässä olen sinänsä samaa mieltä, että historian peseminen uudelleen on hieman kyseenalaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viggo Mortensen Aragornina. Tiedän että monet tykkäävät, mutta minulle ei ikinä tullut hänestä sopivan kuninkaallista tai karskia vaikutelmaa, jotenkin liian nallekarhumainen ja herttainen olemukseltaan eikä siinä huolellisesti mitattu sänkikään auttanut.
Taistelukohtauksissa kukaan ei olisi halunnut kuulemma olla Viggon vastustajana, kun oli hyvä ja otti roolin niin tosissaan että vastapuoli sai oikeastikin vammoja (ruhjeita, ei nyt sentään mitään päitä poikki tjsp).
Viggo oli pelästyttänyt venäläisen pariskunnan Lontoossa, kun oli mennyt elokuvanEastern Promises kuvausten jälkeen tatuionneissaan venäläiseen ravintolaan. Viggon kädessä oli ollut tatuointi, joka tarkoittaa pahamaista vankilaa siperiassa.
Eastern promisen ta(pp)elukohtaus on edelleen elokuvanhistorian paras. Se missä ne käsirysyttelee siellä saunan/suihkun kaakeloidulla lattialla. Ihan itseen sattuu kun ne alasti kaatuilee siinä. Tuo on niin oiekan näköistä että taitaa olla ihan totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timothy Dalton James Bondina.
Ihmettelen yläpeukkuja. Daltonhan on koko poppoosta just se Bond, joka muistuttaa eniten Ian Flemingin luomaa hahmoa. Taisi olla liian kova paukku monelle Mooren pelleilyjen jälkeen.
Nimenomaan näin. Bond on ollut alun perin kirjallisuuden hahmo.
Craig jatkaa samaa linjaa ja kolmenkymmenen vuoden aikana myös elokuvateollisuus on kehittynyt. Katsojat ymmärtävät millainen nyrkinisku oikeasti tyrmää ja millainen ääni siitä kuuluu. Asiat ovat menneet enemmän siihen suuntaan että tappaminen näyttää tappamiselta. Jos Mooren linjaa jatkettaisiin nykytehosteiden aikana, Bondit olisivat luultavasti jotain Marvel-elokuvien tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Owen Wilson kaikissa rooleissaan.
Ben Stillerin kanssa on kyllä tehnyt hyviä hahmoja. Esim. Perhe on pahin -leffassa se morsiamen omahyväinen uskovainen ex-poikaystävä. Ja Zoolanderissa se toinen miesmalli.
Nimenomaan Zoolander oli ehkä roolituksensa osalta cringein ikinä. Yleensä Stiller on hyvä, mutta tuossa leffassa täysin väärässä paikassa.
Tämä on totta. Stiller ja Wilsonhan on molemmat lähes kääpiökasvuisia, kun taas miesmallien minimipituus on n. 185.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina inhonnut Benedict Cumberbatchin (?) Sherlockia. Anteeksi nyt vain kaikki lukuisat fanit, mutta Benedict ei mielestäni osaa esittää huippuälykästä, vaikuttaa vain siltä, että lukee ulkoa vuorosanoja eikä silmien takana tapahdu mitään. Lisäksi sillä on roolissaan todella hölmö ja epäpukeva peruukki.
Tiedän, että tämä on epäsuosittu mielipide. Kerran jopa jouduin asian tiimoilta riitaan ystäväni kanssa, joka on sarjan ja Benedictin fani :D
Hauskaa miten katsomme sarjaa täysin eri silmin :D
Minusta Benedict tekee huippu duunia Sherlockin. Minä näen katseen takana tapahtuvan ajatustyön ja kuinka tiedot vilisevät kovaa vauhtia.
Enkö suutu siksi eriävä stä mielipiteestä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päätä särkee..
No ei nyt sentään ihan 2 v. mutta jotain viisi. Kirstenkin tosiaan oli jo vähän liian vanha tähän rooliin ja missään nimessä joku myöhäisteini-ikäinen ei siihen kyllä sovi. Imdb:n mukaan tähänkin on valittu tumma tyttö, eli olisiko joku tältä plantaasilta sitten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viisikymmpinen antifaan kuulunut antirasisti, mutta myös sarjakuvafani ja esim. King - fani.
Esim. Kingin Musta Torni teossarjaa kirjoitettiin 1982 - 2012 ja henkilöhahmoa kuvailtiin usein Clint Eastwoodin näköiseksi. Vanhemmaksi, rasvattomaksi valkoseksi mieheksi.
Pääosaan tietty leffaan Idris Elba.
Daredevil - sarjakuvissa vuodesta 1967 esiintynyt Kingpin on jättikokoinen, valkoihoinen mestarikollinen.
Leffassa Vihreästä mailista tuttu Michael Clarke Duncan.
Älkää siis aina käsittäkö kaikkea kritiikkiä väärin. Olen itsekin opiskellut yolla myös elokuvan ja teatterin historiaa, tunnen blackfacet ja eksotisoinnit, mutta joskus kritiikki on ihan vain kritiikkiä, eikä johdu ihonväristä vaan väärästä näyttelijävalinnasta.
On esim. äärimmäisen huvittavaa, että Al Pacino on näytellyt Kuubalaista, Puerto Ricolaista, amerikan italialaista ja ihan vaan valkoista. Sama koskee Andy Garciaa, Del Toroa ja Michael Penaa. Kunhan puhuu espanjaa, niin siellä on mennyt meksikolaiset, Guevaarat, perulaiset, espanjalaiset, chileläiset roolit.
Itse asiassa on riemastuttavaa nähdä, kuinka pitkälle tämä inkluusio uskalletaan viedä, ennen kuin tulee herätys ? Halle Berry tulevassa Elisabeth - elokuvassa, tai Ben Whishaw Jimi Henrixinä.
Juuri näin. Eri asia on sitten jos elokuvaa ei yritetäkään tehdä samanlaiseksi. Odotan itse milloin hoikkaa, nuorta kaunista naista esittääkin ei niin nuori, ei niin komea mies. Eikö tämänkin pitäisi olla mahdollista, vai mihin se raja on tarkoitus vetää? Ainoastaan ihonväriin? Ja jos niin miksi.
Suurin osa näistä ihonväristä valittavista voisi ihan surutta vetää valkoisen kaavun ja hupun päälleen ja lähteä ristejä polttelemaan. Nuo vaan kuvittelee että tuo asenne on hyväksyttävä kun netistä löytää kaltaistaan seuraa ja että jos castaus on erilainen kuin itse kuviteltu alkuperäishahmo niin valituskin on silloin oikeutettu. Lisäksi iso osa valittaa pelkästä valittamisen ilosta nykyään.
Itse en jaksa enää nykycastauksesta yleensä hermostua mutta oikeat olemassaolevat henkilöt voisi kuitenkin castata suunnilleen samannäköisiksi kuin alkuperäinen. Kuvitteellisissa hahmoissa on enemmän pelivaraa. Esim. sarjakuvien nick fury ei näyttänyt samuel L Jacksonilta mutta eipä tuosta castauksesta hirveästi ole kuulunut valituksia. Toisista sitten valitetaan sitäkin enemmän, jopa täysin älyttömin perustein kuten tämän pienen merenneidon uusintaversion tapauksessa.
Olet säälittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen viisikymmpinen antifaan kuulunut antirasisti, mutta myös sarjakuvafani ja esim. King - fani.
Esim. Kingin Musta Torni teossarjaa kirjoitettiin 1982 - 2012 ja henkilöhahmoa kuvailtiin usein Clint Eastwoodin näköiseksi. Vanhemmaksi, rasvattomaksi valkoseksi mieheksi.
Daredevil - sarjakuvissa vuodesta 1967 esiintynyt Kingpin on jättikokoinen, valkoihoinen mestarikollinen.
Älkää siis aina käsittäkö kaikkea kritiikkiä väärin. Olen itsekin opiskellut yolla myös elokuvan ja teatterin historiaa, tunnen blackfacet ja eksotisoinnit, mutta joskus kritiikki on ihan vain kritiikkiä, eikä johdu ihonväristä vaan väärästä näyttelijävalinnasta.
On esim. äärimmäisen huvittavaa, että Al Pacino on näytellyt Kuubalaista, Puerto Ricolaista, amerikan italialaista ja ihan vaan valkoista. Sama koskee Andy Garciaa, Del Toroa ja Michael Penaa. Kunhan puhuu espanjaa, niin siellä on mennyt meksikolaiset, Guevaarat, perulaiset, espanjalaiset, chileläiset roolit.
Itse asiassa on riemastuttavaa nähdä, kuinka pitkälle tämä inkluusio uskalletaan viedä, ennen kuin tulee herätys ? Halle Berry tulevassa Elisabeth - elokuvassa, tai Ben Whishaw Jimi Henrixinä.
Juuri näin. Eri asia on sitten jos elokuvaa ei yritetäkään tehdä samanlaiseksi. Odotan itse milloin hoikkaa, nuorta kaunista naista esittääkin ei niin nuori, ei niin komea mies. Eikö tämänkin pitäisi olla mahdollista, vai mihin se raja on tarkoitus vetää? Ainoastaan ihonväriin? Ja jos niin miksi.
Suurin osa näistä ihonväristä valittavista voisi ihan surutta vetää valkoisen kaavun ja hupun päälleen ja lähteä ristejä polttelemaan. Nuo vaan kuvittelee että tuo asenne on hyväksyttävä kun netistä löytää kaltaistaan seuraa ja että jos castaus on erilainen kuin itse kuviteltu alkuperäishahmo niin valituskin on silloin oikeutettu. Lisäksi iso osa valittaa pelkästä valittamisen ilosta nykyään.
Itse en jaksa enää nykycastauksesta yleensä hermostua mutta oikeat olemassaolevat henkilöt voisi kuitenkin castata suunnilleen samannäköisiksi kuin alkuperäinen. Kuvitteellisissa hahmoissa on enemmän pelivaraa. Esim. sarjakuvien nick fury ei näyttänyt samuel L Jacksonilta mutta eipä tuosta castauksesta hirveästi ole kuulunut valituksia. Toisista sitten valitetaan sitäkin enemmän, jopa täysin älyttömin perustein kuten tämän pienen merenneidon uusintaversion tapauksessa.
Olet säälittävä.
Voi hitsi kun rasisti pahoitti mielensä. Olipa kamalaa. not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet säälittävä.
Voi hitsi kun rasisti pahoitti mielensä. Olipa kamalaa. not.
Kuten sanoin, säälittävää ja perusteetonta leimaamista :D
Wokepelle
Vierailija kirjoitti:
Woody Harrelson venom pahiksena oli huono. Ylinäytteli koko leffan.
Ylinäytteli? Onko sulle Carnage tuttu sarjakuvan puolelta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Timothy Dalton James Bondina.
Ihmettelen yläpeukkuja. Daltonhan on koko poppoosta just se Bond, joka muistuttaa eniten Ian Flemingin luomaa hahmoa. Taisi olla liian kova paukku monelle Mooren pelleilyjen jälkeen.
Nimenomaan näin. Bond on ollut alun perin kirjallisuuden hahmo.
Craig jatkaa samaa linjaa ja kolmenkymmenen vuoden aikana myös elokuvateollisuus on kehittynyt. Katsojat ymmärtävät millainen nyrkinisku oikeasti tyrmää ja millainen ääni siitä kuuluu. Asiat ovat menneet enemmän siihen suuntaan että tappaminen näyttää tappamiselta. Jos Mooren linjaa jatkettaisiin nykytehosteiden aikana, Bondit olisivat luultavasti jotain Marvel-elokuvien tasoa.
Brosnanin viimeinen Bond näkymättömine autoineen ja muine erikoistehosteineen oli kyllä vähintään esi-Marvel tasoa.