Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voin välttyä vastaamasta kysymykseen: Mitä teet työksesi?

Vierailija
31.08.2019 |

En varmasti ole ainoa jota ärsyttää vapaa-ajalla moinen utelu. Jos olisin ns hyvässä duunissa ja ihmisten reaktio olisi et wau aika makee juttu niin sit ei olisi ongelmaa mut teen duunarihommia ja sit alkaa tenttaaminen no miten se tämä tai tuo asia on teillä blaa blaa ja hiukan säälivä katse et no ei häävisti sullakaan mee.

Kerron mieluummin palkkani ja se on 2000e/kk käteen.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua myös ärsyttää. Ihmisestä tehdään johtopäätöksiä pelkän ammatinvalinnan mukaan. Itse en utele, mulle ei titteleillä tai firman logolla ole merkitystä.

Vierailija
2/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsulttihommia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Mitä se sinulle kuulu?

- En kerro.

- Pidä huoli omista asioistasi.

Vierailija
4/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanon aina, että veistelen kysyjän pärsiiseen tappia.

Loppuu utelu ;D

Vierailija
5/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, paljonko sinä saat palkkaa.

Vierailija
6/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pankissa töissä mutta en mitenkään hohdokkaissa hommissa. Kuitenkin varsinkin vanhempi polvi ja jotkut duunarityötä tekevät suhtautuvat välillä pikkaisen hassusti ammattiini, ihan kuin se olisi vähän hienompaa kuin ''tavallinen kassaduuni''.  Enkä tykkää myöskään siitä, että aletaan kysellä tahdittomasti että olenko koskaan katsonut kenenkään pankkitietoja tai halutaan vinkkejä lainaneuvotteluihin, joten mielellään en kerro mitä teen työksi. Harmi että Suomessa tuntuu olevan niin tärkeää tietää asiakkaan, naapurin tai satunnaisen tuttavuuden ammatti ja ihmisiä arvotetaan sen perusteella.

Vierailija
7/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitkaa uraa poliisin tiedottajina. Tuolla tavalla herätätte vaan ihmisten pohjattoman mielenkiinnon.

Vierailija
8/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän tätä ei kysytä että mitä teet työksesi, vaan kysytään että mitäs sinä teet? Tuohon kannattaa heti alkaa vuolaasti kertomaan harrastuksiaan tai mitä tahansa mitä tulee tehtyä. Yleensä kysyjä ei kehtaa innostuneeseen puheeseen kyselemään väliin että ei ku mitä teet työksesi.

Jos kuitenkin tulee tilanne että kysytään suoraan että mitä teet työksesi, niin voi vastata että kuule, juuri sovittiin työkavereiden kanssa töistä lähtiessämme että nyt alkaa vapaa, ja töistä ei sitten puhuta, vaan vapaillaan.

Voi myös sanoa että tekee työkseen töitä. Siitä moni tajuaa ettei kannata udella enempää. 

Vierailija
9/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kerro palkkaa ulkopuolisille, mainitse ala suurpiirteisesti tai tarkasti - miten haluat, mutta älä mainitse tarkkaa työpaikkaa. Älä vastaa lisäkysymyksiin lainkaan tai keskustele ammatistasi, lähde paikalta jos toinen ei ole mistään muusta kiinnostunut. Noihin saisi vastailla joka päivä vaikka 6 kertaa lisäkysymyksineen ja työaikoineen, jos ihmisillä ei ole muuta puhuttavaa tai udeltavaa. On ihmisiä jotka arvostavat muutenkin kuin rahan perusteella, on muita elämänarvoja ja ehkä joku firma tarjoaa sinulle enemmän. 

Vierailija
10/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis ei ole pakko kertoa mitään, mitä et halua, edes alaa - jos joku tuntematon yhtäkkiä kyselee.

Vierailija
11/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Mitä se sinulle kuulu?

- En kerro.

- Pidä huoli omista asioistasi.

Tällaiset ihmiset ovat varmasti haluttua seuraa.

Vierailija
12/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala opiskelemaan samalla jotain, mielellään jotain hohdokkaan kuuloista, niin voit kertoa että olet opiskelija. (ja tarvittaessa että käyt opintojen ohella töissä)

Vierailija
13/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus kysymykseen Mitä teet työksesi?:

"milloin mitäkin"

"sitä sun tätä"

"heitän keikkaa"

Missä olet töissä?

"milloin missäkin"

"vähän siellä täällä"

Jengi kuvittelee että teen hanttihommia tai pätkätöitä. Oikeasti olen keikkaa heittävä vuokralääkäri. Mutta kukaan täysjärkinen ei kerro puolitutuille olevansa lääkäri.

Vierailija
14/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron olevani nykyisin siivooja. Jos siinä on jonkun mielestä jotain outoa, se on hänen ongelmansa. Minulle ei ole.

Vierailija
15/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdoin juuri työpaikkaa ja pidän työstäni.

Mutta olen aina inhonnut tätä kysymystä. En koskaan ikinä kysy muilta mitä he tekevät työkseen.

Kertovat itse jos haluavat. Pyrin aina tutustumaan ihmisiin muuta kautta, syvällisemmin.

Vierailija
16/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten puolitutuille, tuntemattomille ja sukulaisille vastataan tuohon mitä teet kysymykseen, jos on työtön tai pitkällä sairaslomalla masennuksen takia?

Tosiaan, eikö ihmisille voisi opettaa että tuo mitä teet töiksesi kysymys, on yhtä typerä kuin "missä asennossa tykkäät n u s s i a ja onko sulla seksielämää nykyään?"

Vierailija
17/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Konsulttihommia" on mun vakiovastaus. Tai sitten "asiantuntijatöitä" tai "Jotain, mitä on vähän hankala selittää". Hyvin on riittänyt selitykseksi, joku välkympi voi sitten LinkedInistä kaivella minun töitäni, mutta ei kukaan yleensä jaksa vaivautua.

Vierailija
18/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ala opiskelemaan samalla jotain, mielellään jotain hohdokkaan kuuloista, niin voit kertoa että olet opiskelija. (ja tarvittaessa että käyt opintojen ohella töissä)

Miksi?

Vierailija
19/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanteesta riippuen voit vastata missä olet töissä. Usein ammattisikin päätellään siitä ja lisä kysymyksiä ei tule.

Tai voit kertoa pelkästään milläalalka olet.

Tai sitten kerrot mitä teet. Itselläni aika laaja työnkuva valitsen sieltä sen mitä milloiki haluan.

Vierailija
20/61 |
31.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan itse "palvelualalla". Nykyään deittaillessa kysytään tietysti. Olen myyjä. Se herättää mielikuvan, että istuskelen kassalla ja teen liukuhihnatyötä  (työni ei ole ihan tätä). Pinnallisessa kontekstissa en viitsi mainita muuta. Se riittää monelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme viisi