Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla ystäviä/kavereita, jotka yrittävät käyttää vain hyväksi?

Vierailija
30.08.2019 |

Minulla on. Olen ollut vuosikausia hyviä ystäviä ihmisen kanssa, joka ei koskaan tarjoa mitään. Hän on usein kylässä luonani ja laitan silloin ruokaa ja tarjoan myös juomia. Minut on kotona kasvatettu sellaiseksi, että kun kutsuu vieraita, niin silloin myös tarjotaan vieraalle jotain. Tässä suhteessa ei vaan valitettavasti ole vastavuoroisuutta. Ystäväni syö ja juo luonani, mutta ei koskaan tarjoa itse mitään. Jos pöytään jää jotain, niin hän syö viimeisetkin rippeet tyhjäksi. Yleensä hän ei juo edes olutta, mutta luonani hän juo sitäkin, koska "sitä kerran tuossa on". Yleensä ystävälläni on mukana viiniä, jota hän juo yksin. Ei ikinä tarjoa. Minä puolestani saatan tarjota viiniä, drinksuja tai jotain muuta, jos vietämme iltaa. Lähtiessään hän vie viininsä pois, eikä tuo koskaan tuliaisiksi mitään, vaikka olisi luonani useamman päivänkin täyshoidossa.

Ystävälleni sattui hiljattain sellainen juttu, että hänen toinen ystävänsä haukkui häntä ystäviensä hyväksikäyttäjäksi. Ystäväni oli aivan pöyristynyt, eikä ymmärtänyt asiaa lainkaan. Hän sanoi, että kun on kylässä ystävänsä luona ja siellä tarjotaan esimerkiksi drinkki, niin tietenkin hän juo, kun tarjotaan. Tässä on taas sama asia kyseessä kuin minunkin kohdallani, että ystäväni ei tunne vastavuoroisuutta. Hän kyllä vierailee toisen ystävänsä luona ja nauttii kaikista "etuuksista", mutta ei ikinä tarjoa mitään takaisin tai kutsu kylään.

Olen niin kyllästynyt tähän asiaan, että en tiedä, jaksanko olla enää tekemisissä. Hän on kyllä todella mukava ihminen ja hauskaa seuraa, mutta en halua olla hyväksikäytetty. Kyllä se ruoka ja juoma minullekin maksaa, kun sen ostan kaupasta. En voi ottaa asiaa puheeksikaan, sillä tunnen ystäväni niin hyvin, ja tiedän, miten hän loukkaantuu ikuisiksi ajoiksi, eikä unohda asiaa koskaan. Jotain kertoo sekin, ettei hän ymmärtänyt toisen ystävänsä sanomisia hyväksikäytöstä. Voiko ihminen olla noin aasi, ettei ymmärrä vieraanvaraisuudesta mitään? Hän on kuitenkin jo yli nelikymppinen eli mikään teini ei ole kyseessä. Työssä käyvä ihminen, jolla olisi myös varaa tarjota joskus jotain.

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli. Kylään mennessä minä ostin ruuat ja juomat. Kun hän tuli kylään minä ostin ruuat ja juomat. Pummi rahaa, en antanut. Suuttui ja pisti välit poikki 😁 nyt haukkuu pienellä kylällä mua kaikille jotka vaan kuuntelee.

Vierailija
2/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On. Ulkomailla ollessamme hän ei jättänyt tippiä, vaan laski ravintolalaskustamme minun tippini osuuden ja lisäsi vain puuttuvat rahat. Näin tarjoilijalle ei jäänyt yhtään tippiä, eikä ystäväni maksanut edes omia ruokailujaan kokonaan. Nykyään pyydän eri laskut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan joo. Aika moni kavereistani oli silloin teininä kanssani vain siksi, että olin tyhmä ja ruma, ja minua alentamalla oli helppoa nostattaa omaa itsetuntoaan ja esittäytyä kovempana jätkänä kuin oikeasti onkaan.

Rahallisesti minua ei ole hyväksikäytetty, mutta joskus aikanaan opiskellessani osa luokkalaisista pakkautui seuraani ja pyrkivät sillä tavoin pääsemään opinnoissaan helpommalla. Tietty himppasen helpommalla pääsin sitten itsekin kun ihan kaikkea ei tarvinnut yksin tehdä, mutta jos en olisi mitään osannut niin eipä minua kukaan olisi tullut auttamaankaan.

Terveisin Naispelko26

Vierailija
4/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoja ei anneta odottaen vastalahjaa. Miksi tarjoilet, jos kerran ärsyttää että joku tarjoomuksiasi syö ja juo? Keitä teet ja sillä hyvä.

5/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on siipeilijöitä ollut. Pistin kaikkiin kavereihin välit poikki ja hankin tilalle vain sellaisia jotka mieheni hyväksyi. Ei enää kukaan siipeile.

Vierailija
6/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahjoja ei anneta odottaen vastalahjaa. Miksi tarjoilet, jos kerran ärsyttää että joku tarjoomuksiasi syö ja juo? Keitä teet ja sillä hyvä.

En odota vastalahjaa. Tätä on jatkunut vuosikausia, joten aika monta "lahjaa" on saamatta. En vain ymmärrä, miksei ihmisellä ole peruskäytöstapoja. En myöskään voi elää pelkällä teellä, jos vietämme yhdessä useita päiviä. Silloin täytyy minun itsenikin jo syödä, enkä mitenkään pysty käyttäytymään niin, että syön yksin, enkä tarjoa vieraalle mitään. En ole häntä enää kutsunut kylään, mutta kesälomalla hän kutsui itse itsensä neljäksi yöksi kyläilemään, kun asuinkaupungissani oli kesätapahtumia, joissa hän viihtyi. En sitten kieltänytkään. Itselläni on erilainen kotikasvatus ja vieraanvaraisuus kuuluu mieletäni ihmisen peruskäytöstapoihin. Ymmärrän, jos ei ole varaa tarjota, mutta tässä ei ole siitäkään kyse.

Ap

Vierailija
7/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä tarjoat enää mitään, jos kerran ei mitään vastavuoroisuutta ole? :D

Vierailija
8/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en laskeskele, kuka on tarjonnut enemmän ja kuka vähemmän. Jos olisi huono rahatilanne tai en jostain muusta syystä haluaisi tarjota ruokaa ja juomaa, niin sitten en varmaan tarjoaisi.

Vierailija
9/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en laskeskele, kuka on tarjonnut enemmän ja kuka vähemmän. Jos olisi huono rahatilanne tai en jostain muusta syystä haluaisi tarjota ruokaa ja juomaa, niin sitten en varmaan tarjoaisi.

En minäkään ole sanonut laskevani, mutta en vain ole koskaan saanut ystävältäni mitään. Olemme olleet ystäviä 20 vuotta ja se olen ollut aina minä, joka tarjoaa. Sen vuoksi mittani on nyt tullut täyteen. Tämän toisen ystävän kommentti jotenkin avasi vielä enemmän silmäni asiassa, ja aloin miettiä, että mitä oikeasti saan tältä ystävyydeltä muuta kuin hyväksikäyttöä. Olen tottunut siihen, että ystävien välillä ollaan vuorotellen vieraanvaraisia, eikä sitä tarvitse laskea, kuka on tarjonnut mitäkin tai kutsunut kylään, mutta jos se on aina yksipuolista, niin silloin se ei ole enää mitään ystävyyttä vaan hyväksikäyttöä. Se tässä ihmetyttää, että ystäväni ei vieläkään ymmärrä, mitä toinen ystävä tarkoitti sanomisillaan. Hänen mielestään on ok vain ottaa vastaan, mutta ei antaa mitään. Minun ajatusmailmaani tuo malli ei sovi. En pystyisi toimimaan niin.

Ap

Vierailija
10/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kaveri ei edes häpeä pyytäessään milloin mitäkin palveluksia. Minä olen aina ollut melko kiltti eli helppo hyväksikäytettävä. Vasta viime aikoina olen uskaltanut puolustaa itseäni ja kieltäytyä.

Kerran tämä hyväksikäyttäjä tarjosi viinit mullekin ja sitten kehtasi seuraavana päivänä pyydellä vastapalvelusta tuosta jalosta teostaan. Miten joku voikin olla tuollainen?! En tietenkään suostunut pyyntöönsä, olenhan itse maksanut hänelle niin ruokaa kuin taksimatkojakin.

Vierailija
11/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, mutta ei ole enää. Ihan oikeasti kannattaa ottaa etäisyyttä, elämä on ihan liian lyhyt.

Vierailija
12/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu siltä, että iso osa kavereista/entisistä kavereista ovat yrittäneet käyttää minua hyväkseen. Olen kiltti, hyväsydäminen ihminen joka uhraa omankin aikansa muiden ongelmille, kuuntelen ja autan parhaani mukaan aina. Moni on tietysti huomannut tämän ja tuntuu haluavan seuraani vain silloin, kun itse tarvitsee jotakin. :( Pitäisi kai opetella vähän kovemmaksi eikä antaa itsestään heti niin paljon. 

Vierailija
13/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo on näitä "ystäviä" mitkä ovat yhteydessä ainoastaan kun haluavat jotain. Näitä jotka pyytävät jotain palvelusta tai vaikka rahaa lainaksi, ja muuten heistä ei kuule mitään.

Vierailija
14/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävä saattaa olla joko itsekäs tai vain tässä asiassa tyhmä. Hän saattaa ajatella että tarjoat ja hyysäät mielelläsi, että se on sinun tapasi ja että sinulla on ylimääräistä rahaa. Itse vihaan kaikkea ruoanlaittoa ja emännöintiä joten en tarjoile, ja ystävillä on tiedossa että minua varten ei tarvitse olla mitään tarjoiltavaa. Jotkut tuppaavat silti leivosta eteen ja väittävät tykkäävänsä leipomisesta ja siitä kun joku näitä tuotoksia syö. En tiedä tarkoittavatko tosissaan.

Testaa näin: "Hei, kun tulet käymään viikonlopuksi niin käydäänkö vaikka yhdessä ruokakaupassa ja maksetaan puoliksi?"

Jos jostain käsittämättömästä syystä vänkää vastaan niin sitten on aika katkaista välit.

Vierailija
15/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli, mutta ei ole enää. Luottamus muutamaan kaveriin meni täydellisesti. Ilman luottamusta ei voi rakentaa ystävyyssuhteita. Rohkaistuin ja laitoin välit poikki. En päästä lähelleni manipuloivia ja myrkyllisiä ihmisiä. Paras päätös ikinä.

Vierailija
16/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen on pönttö, silloin vaan pitää pitää omat rajat kovemmin, oli reilua tai oman kasvatuksen mukaista tai ei. Suoraselkäistä, aikuista ja rehellistä ei ole sekään, että tarjotaan ja ostetaan ja sitten harmitellaan selän takana muttei sanota mitään. Sulla olisi ollut täydellinen tilaisuus opastaa tyyppiä silloin kun hän ihmetteli hyväksikäyttösyytöksiä - "niin, varmaan hän ajatteli että olisi reilua sunkin joskus tarjota". Noihin vierailuilmoituksiin voit ihan hyvin sanoa "joo passaa mut osta sä ruoat tällä kertaa". Tai pyytää kaveria käymään kaupassa tullessa. Jos hän alkaa tunkea sulle laskua, sanot vaan että ajattelin että sä maksat tällä kertaa, sopiiko.

Joko kaveri alkaa oppia, tai viimeistään paljastaa että käyttää hyväksi ihan tarkoituksella, jos pyydettäessäkin jättää maksamatta. On typerää pelätä hänen suuttumistaan, jos vaihtoehtona on välien katkaisu suoraan.

Vierailija
17/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri käytti hyväkseen 1- vuotiaan lapsensa hoidossa.

"Voisko Lissu olla sulla perjantaina illan?"

Tuo jo aamupäivällä hoitoon.

"Voisko Lissu tulla sun luo viikonlopuksi? Toisin pe iltana ja hakisin su aamuna"

Tuo perjantai päivällä ja hakee sunnuntaina illalla.

Tuota samaa rataa jatkui, kunnes kysyi voisko lapsi tulla mulle hoitoon KAHDEKSI VIIKOKSI mun kesälomalla, jotta hän pääsisi miehensä kanssa ulkomaille lomailemaan. En suostunut uhraamaan kesälomani 1-vuotiaan hoitamiselle, ja nyt ei olla enää kavereita.

Vierailija
18/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollaista ole ollut mutta sellaista on ollut että lainataan rahaa ja ikinä ei makseta takaisin ja sitten jos kohtaa jossain kaupassakin ym. niin on kuin ei tunnistaisi. Yhteyttä otetaan vain jos tarvitaan 20 tai 50e ja sitten kun alan sanoa että minulla on perhekin että sinun kaljanjuonti ei nyt ole prioriteetti yksi vaan lasteni ruokkiminen niin sitten vedetään isompikin herne nekkuun. Yksi tällainen katkaisi välinsä minuun kokonaan. Jotkut on oppineet maksamaan takaisin tai sitten lopettaneet kokonaan pyytämisen.

Vierailija
19/42 |
30.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten yllä sanottiin, joskus tuollaiset ihmiset ovat aidosti tyhmiä. Ajattelemattomuus voi johtua myös siitä, ettei kukaan ole ikinä asettanut heille rajoja tai sääntöjä tai että ovat pihistä huushollista. Itse menin muutettuani uusien kavereiden kanssa kahville ja ihmettelin sitä, että he halusivat aina tarjota. Sitten joku kaveri hienovaraisesti sanoi "nyt voisi olla sinun vuorosi tarjota". Uudessa kaupungissa ihmisillä oli tapana tarjota kahvit vuorotellen kun taas kotikaupungissa jokainen maksoi aina omat kahvinsa itse ja oli muutenkin rahojensa kanssa tiukka.

Jos sinulla on enää energiaa, voisit kokeilla alkaa ehdottamaan konkreettisia neuvoja tälle kaverillesi esim. pyydä tuomaan yhteiseksi juomaksi viiniä tai syötäväksi keksejä tai muuta vastaavaa. Korosta sitä, että tuominen on yhteiseksi tarkoitettu. Jos hän tällaisista pahastuu, jätä vaan suosiolla ystävyys ja syyksikin voit sen sanoa, että odotat ystävyydeltä vastavuoroisuutta.

Minulla on ollut monia ystävyyssuhteita, joissa olen kokenut tulleeni hyväksikäytetyksi. Niissä on alusta asti ollut pielessä se, että en asettanut ja ylläpitänyt rajojani, annoin vaan ihmisten kulkea ylitseni ja ottaa minusta kaikki, mikä irtosi ilman vastavuoroisuutta. Kotoa lähtenyt alistaminen internalisoitui, ja sen jälkeen on ollut vaikeaa puolustaa omia rajoja. Olen dramaattisesti lopettanut monen ihmissuhteen uupumisen jälkeen seinään ja harmitellut jälkeenpäin sitä, että en voinut alusta lähtien puolustaa itseäni.

Vierailija
20/42 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tulla kommentoimaan vanhaa ketjua. Kaverini suuttui, kun tarjosi luonaan ruokaa ja juomia, enkä siinä hetkessä antanut hänelle rahaa. Oli siis kysymättä ja etukäteen sopimatta tehnyt ruokaa ja tarjosi sitä. En oikeasti tajunnut, että odotti siitä rahaa. Olen itse ajatellut, että niitä ei pyydetä takaisin, mitä tarjotaan.

Kutsuin myös tätä kaveriani minun luokseni, jossa tarjosin ruokia/mitä lie, enkä pyytänyt rahaa.

Tarjosi kyytiä, josta kysyin että mitä maksaa, ei ottanut bensarahaa.

Hyökkäsi sitten myöhemmin kimppuuni, että häntä on jäänyt harmittamaan kun hän tarjoaa koko ajan ja ajellaan hänen bensoillaan.

Kun homman piti olla selvä ja tasapuolinen, olisi avannut siinä hetkessä suunsa ja sanonut, että pystytkö heittämään vähän takaisin, tai ei sitten olisi tarjonnut mitään.

Jotkut myös oppivat kotoaan tavan, että niiden kanssa ollaan, kenestä on hyötyä. Eli esim nyt pyöritään sen kaverin kanssa, kun sillä on auto ja tarvii kyytiä välillä. Nyt hengaan ton kanssa, kun se asuu keskustassa ja siellä on hyvä alottelupaikka. Tää saa alennusta töiden puolesta jostain

Jos auto myydään/muuttaa/työ vaihtuu tms niin tää kaveri jätetään, kun eihän siinä oo sitten mitään järkeä enää sen kanssa pyöriä!

Nää ihmiset pitävät tuota täysin ok:na eivätkä tajua miksi jotkut tuota paheksuvat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi