Onko sinulla ystäviä/kavereita, jotka yrittävät käyttää vain hyväksi?
Minulla on. Olen ollut vuosikausia hyviä ystäviä ihmisen kanssa, joka ei koskaan tarjoa mitään. Hän on usein kylässä luonani ja laitan silloin ruokaa ja tarjoan myös juomia. Minut on kotona kasvatettu sellaiseksi, että kun kutsuu vieraita, niin silloin myös tarjotaan vieraalle jotain. Tässä suhteessa ei vaan valitettavasti ole vastavuoroisuutta. Ystäväni syö ja juo luonani, mutta ei koskaan tarjoa itse mitään. Jos pöytään jää jotain, niin hän syö viimeisetkin rippeet tyhjäksi. Yleensä hän ei juo edes olutta, mutta luonani hän juo sitäkin, koska "sitä kerran tuossa on". Yleensä ystävälläni on mukana viiniä, jota hän juo yksin. Ei ikinä tarjoa. Minä puolestani saatan tarjota viiniä, drinksuja tai jotain muuta, jos vietämme iltaa. Lähtiessään hän vie viininsä pois, eikä tuo koskaan tuliaisiksi mitään, vaikka olisi luonani useamman päivänkin täyshoidossa.
Ystävälleni sattui hiljattain sellainen juttu, että hänen toinen ystävänsä haukkui häntä ystäviensä hyväksikäyttäjäksi. Ystäväni oli aivan pöyristynyt, eikä ymmärtänyt asiaa lainkaan. Hän sanoi, että kun on kylässä ystävänsä luona ja siellä tarjotaan esimerkiksi drinkki, niin tietenkin hän juo, kun tarjotaan. Tässä on taas sama asia kyseessä kuin minunkin kohdallani, että ystäväni ei tunne vastavuoroisuutta. Hän kyllä vierailee toisen ystävänsä luona ja nauttii kaikista "etuuksista", mutta ei ikinä tarjoa mitään takaisin tai kutsu kylään.
Olen niin kyllästynyt tähän asiaan, että en tiedä, jaksanko olla enää tekemisissä. Hän on kyllä todella mukava ihminen ja hauskaa seuraa, mutta en halua olla hyväksikäytetty. Kyllä se ruoka ja juoma minullekin maksaa, kun sen ostan kaupasta. En voi ottaa asiaa puheeksikaan, sillä tunnen ystäväni niin hyvin, ja tiedän, miten hän loukkaantuu ikuisiksi ajoiksi, eikä unohda asiaa koskaan. Jotain kertoo sekin, ettei hän ymmärtänyt toisen ystävänsä sanomisia hyväksikäytöstä. Voiko ihminen olla noin aasi, ettei ymmärrä vieraanvaraisuudesta mitään? Hän on kuitenkin jo yli nelikymppinen eli mikään teini ei ole kyseessä. Työssä käyvä ihminen, jolla olisi myös varaa tarjota joskus jotain.
Kommentit (42)
Huonosti kasvatettu säkin olet ap. Liian kiltti. Sellaisten yli kävellään. Surullista mutta totta.
En tiedä onko tämä ystävänä pitämältäni ihmiseltä suunniteltua vai eikö vaan ymmärrä: vuosia hän kulki lastemme harrastuksen takia paljon kyydissäni kymmeniä tai satoja kilometrejä suuntaansa eikä koskaan tarjonnut bensarahaa. Olen hyvätuloinen, joten en nyt siitä ottanut itseeni, koska olisin joka tapauksessa mennyt autolla.
Sen jälkeen hän on satunnaisesti ollut kyydissäni lyhyempiä matkoja pari-kolme kertaa vuodessa, kun olemme käyneet yhdessä tapahtumissa tai retkillä, joihin hän on lähtenyt ilmeisen mielellään kanssani. Tällöinkään hän ei koskaan ole tarjonnut bensarahaa, jolloin asia alkoi ärsyttää.
Viimeksi hän haukkui antaumuksella naapuriaan, ja kun viimein kysyin, miksi hän sietää kyseistä ihmistä niin hän kertoi kuitenkin autottomana pääsevänsä naapurim kyydillä ilmaiseksi kauppaan viikoittain. Minun täytynee siis laskea 1+1=2.