Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19446)
Notinon tuoksunäytteissä on ollut Alien jonkun aikaa ja tarttui mukaan minullekin. Yllätti positiivisesti. Se on mielestäni seksikäs tuoksu.
Suositelkaapa mulle kivaa kahvi-tuoksua, tuntuu että se olisi tähän pimeään aikaan oikein sopiva. Kokeilin viime vuonna Maison Margielan Coffee Breakia, joka oli yllättävän kiva mulla, mutta kesti valitettavan vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä tuoksusta Un Jardin à Cythère?
En ole kokeillut, mutta minulla on 4 muuta Jardin-sarjan tuoksua, joten luultavasti syttyisin siihenkin. Minulle ne ovat kesätuoksuja, Välimeren kesä. Ihanan aitoja, luonnollisia, kuin tosiaan olisi siellä puutarhassa/ luonnossa.
Riippuu ihan siitä, keneen haluaa tehdä vaikutuksen, minkä tuoksun valitsee. Työhaastatteluun en laittaisi mitään, bisnesneuvotteluissa jyräisin Paloma Picassolla. Jos taas olen menossa tapaamaan miestä, riippuu miehestä. Philosykos oli epäonnistunut valinta treffeille, koska en pitänyt miehestä ja nyt liitän sen tuoksun tilanteeseen, josta haluan päästä nopeasti pois. Muutenkin treffeille sopisi paremmin Very good girl tai vastaavat.
Sain eilen Scentsplitistä tilaamani näytteet joista joku aika sitten kirjoitin ja ehdin illalla käydä ne kaikki läpi pikaisesti nuuhkimalla putellin puikkoa. Näytteet ovat 1 ml joten tuoksunäytteissä ei ole suutinta vaan tarkoitus on puikolla taputella tuoksua iholle. Siitä ei ilmeisesti ihan parasta kuvaa saa tuoksusta. Ja putellin korkin irroitus on taitolaji jossa peukalo on kovilla. Yleisarvosana tuoksuista tällä metodilla: vau. Kun viimeksi tilasin notinosta 10 näytettä niistä ehkä pari lähti pitkin hampain käyttöön. Uskoisin että näistä käytän lähes kaikki jos ehdin ennen kuin pilaantuvat, vain muutama oli sellainen että jäi mietityttämään että näinköhän pidän tuoksusta, ja sitä on muutenkin vaikea sanoa näin pintapuolisella nuuhkauksella.
Aloitin kalleimmasta tuoksusta eli 51 Pour Femme Parfum, Roja Dove. Tästä tuoksusta todella huokuu luksus. Kopsaan alle nuotit joita riittää. Tuoksu on niin hyvin "blended", että minun nenälläni on mahdotonta erottaa mitä nuotteja tuoksussa on. Joku puki sen sanoiksi Fragrantigassa: One of the most perfect perfumes I've ever smelt. The perfect mix of floral, woodiness, and vanillic sweetness. I can wear this any time, any season, any weather. Toinen joka osaa kuvata paremmin kuin minä: 51 by Roja Parfums is an exquisite, luxurious fragrance that exudes elegance and femininity, offering a captivating journey through rich florals and warm, comforting base notes. Tämä on lämpimällä, vaniljaisella tavalla kukkainen. Melko makea muttei ällömakea, super naisellinen, ylellisen oloinen. "Comforting base notes" osuu naulan kantaan. Fragrantigassa jotkut moittii huonoa projektointia ja siinä saattaa olla perää. En tiedä miten tuon puikon kanssa turaaminen vaikuttaa asiaan.
Top note is Bergamot; middle notes are Ylang-Ylang, Gardenia, Raspberry, Tuberose, Jasmine, Orange Blossom, Rose and Lily-of-the-Valley; base notes are Vanilla, Cashmere Wood, Sandalwood, Benzoin, Violet Leaf, Orris Root, Cinnamon, Anise, Patchouli and Cloves. White floral woody sweet vanilla yellow floral fruity powdery warm spicy amber balsamic.
Lisää tuoksunäytteitä... Kokeilin vielä illalla läpi Xerjoffit ja nämä oli niitä joista alustavasti epäilin etteivät olisi minun mieleen. Dama Biancaa olen kokeillut jo aiemmin ja oli pakko varmistaa ettei Stockan testeripullo taannoin ollut jotenkin pilallinen. Ei ollut. Dama Bianca saa Fragrantigassa melko ristiriitaisen vastaanoton. Toisten mielestä se on enkelimäinen ja minäkin löydän sen häivähdyksen enkelimäisyydestä. Sen kuitenkin jyrää outo maltaan tuoksu jonka minä ja moni muu kokee liian hallitsevana. Tuo kaljamallas pilaa tuoksun minulta mutta saattaa olla että olen sille jotenkin yliherkkä.
Toinen tilaamani Xerjoff oli Bouquet Ideale ja odotin kukkaistuoksua, mutta tämäpä olikin tupakkatuoksu jossa ei ole muita kukkia kuin tupakankukka. Tämä ei ole unisex vaan naisille suunnattu. Siinä sitten toisessa kädessäni tuoksui kaljamallas ja toisessa tupakka :D. Muita BI:n tuoksunuotteja ovat kaneli ja muskotti, vanilja ja liuta puumaisia nuotteja, eli tämä on puinen, lämpimän mausteinen, balsamimainen, vaniljainenkin. Mausteet tuovat hieman jouluista tunnelmaa ja vieno piipputupakan tuoksu flashbackejä lapsuuteen. Joskus sitä on tullut ajateltua että tupakka tuoksuu oudolla tavalla hyvältä, ja tämä on nyt se hyvä tuoksu joka voi olla (piippu)tupakassa. Tykkään tästä, mutta en osaa sanoa missä tätä käyttäisin, koska tämä ei sovi minulle tavallaan ihmisenä. Oikealla ihmisellä tämä voisi olla hieno ja persoonallinen. Sopii sille joka ei halua olla basic bitch ja tuoksua perusparfyymiltä.
Laittaisin jotain vähän harvinaisempaa, en mitään perusdesigneria. Esim. Serge Lutensin Louve (päivään) ja Amouagen Memoir Woman (iltaan). Mutta hillitysti annosteltuna kuitenkin, en ikinä haluaisi tukahduttaa ketään hengiltä heh.