Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19320)

Vierailija
16901/19320 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on ollut käytössä näillä ensihelteillä?

Ihan hellettä meillä täällä lounaisrannikolla ei ole ollut, mutta kivan lämmintä sentään. Käytössä on ollut Elizabeth Ardenin Green Tea Coconut Breeze, Atelier Colognen Pomelo Paradis, Versacen Versense. Tänään pari astetta viileämpää ja Jo Malonen Nectarine Blossom & Honey. 

Mehiläiset ja kimalaiset näytti tykkäävän tosta Jo Malonesta viime kesänä, eikä ihme kun se on kukkainen ja hunajainen :D

Silloin pelotti että käyvät päälle, mutta nyt tuo lähinnä huvittaa. Sen vuoksi jätin tuoksun syksymmälle, ikään kuin kesämuisteloon. :)

Mulla tykkäsi ampiainen tänään niin paljon YSL:n Libre Intensestä, että yritti lentää väkisin kaulaan, johon olin sitä suihkinut. Täytyi ihan hypähdellä karkuun ja tehdä äkkiliikkeitä ennen kuin se luovutti.

Vierailija
16902/19320 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tänään taas tuo BR540. Itse käytän tätä tosi pienellä annostelulla, suihkaisen yhden suihkauksen ilmaan, ja kävelen läpi. Näin tuoksuu hentona tuulahduksena itselleni, enkä usko että työkaveritkaan tukehtuu 😉

Ostettuani tämän tein ekalla käyttökerralla virheen, että suihkaisin suoran iholle 2 suihkausta, jolloin meinasi itsellä tulla hengenahdistus 😂 Oli vähällä etten myynyt koko pulloa heti pois, mutta onneksi tajusin kokeilla uudelleen pienemmällä annostuksella, ja näin käytettynä aivan ihan tuoksu.

Ostin myöhemmin myös Kurkdjianin Oud Satin Moodin, mutta tätä en pystynyt käyttämään. Luulen että se Oud vaan tökki itselläni liikaa. On kovin kehuttu tuoksu, joten odotukset oli suuret, mutta ei niin ei..

-N42

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
16903/19320 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuja käyttävät migreenikot, mitkä on teille sellaisia tuoksuja mistä ei lähtökohtaisesti kohtaus iske päälle?

Itseasiassa käyttötapa. En tee "tuoksuvaa päätä", en laita kaulalle, hiuksiin, korvien taa, edes dekolteelle. (Pään hajustaminen on kyllä muutenkin joku outo ajatusvirhe tuoksumisen historiassa).  Lähinnä nenää on kyynärtaive, sitten kyljet ja kesällä polvitaipeet. Lisäksi en koskaan paina nenää kiinni tuoksuun vaan annan sen leijailla ilmasta, ja siten oikeastaan haistan itselläni lähelle saman minkä muutkin. N53

Vierailija
16904/19320 |
22.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan Chloen viimesimmästä Lumieusesta minullakin kommentti: lentokentän kempparissa oli myyjä suihkimassa sitä ohikulkijoille, otin paperilapun mukaan ja vähän ranteeseen, aattelin että ihan hyvä ja laimenee kun koneeseen meno vasta yli tunnin päästä ettei tuoksu häiritse muita.

Pientä makeutta ja aattelin että ihan kiva tähän saakka. Kun kävelin portille, nuuhkaisin rannetta niin vanilja poissa mikä on yllättävää koska vanilja on yleensä sellainen mikä jää puutuoksujen ohella jälkeen kun kaikki kukkaset ja hedelmät on poissa pelistä. Tuli enää ohuehkoa kukkaista tuoksua, samaa kuin alkuperäisessä Chloen edt:ssä ja muistaakseni Love Storyssä.

Unohdin sen tuoksun kun menin koneeseen, syystä ettei enää tuoksunut.

Siinä kohtaa kun koneessa tarjoiltiin kahvia, kyseessä kotimaan lento joten melko pian. Aattelin että onpa ohi kulkevalla jommalla kummalla lentoemännäistä jokin vähemmän imarteleva tuoksu, että olisiko mennyt pilalle kun tulee semmoinen sammaleen, ruohon ja kosteusvaurioisen ja ehkä hikisen nahkakengän kummallinen vivahde nenään. Sitten tajusin sen hajun tulevan ranteestani, siitä Lumineusesta, kun nostin rannetta nenän lähelle kahvikupin kanssa! Piti äkkiä käväistä vessassa pesemässä ennenkuin kukaan huomaisi sen lähtevän minusta. 

Tämän jälkeen ei muuten tehnyt mieli kahvia muutamaan päivään, kun yhdistin sen tuohon tuoksukokemukseen! 😄

Vierailija
16905/19320 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäkerrostelua. Nomade edt ja edp kirjoituksista inspiroituneena laitoin Nomade edt (se hedelmäisempi Nomade) ja Chance Eau Fraîche. Nuo on sisaruksia. Vihreitä, kirpakoita, moderneja.

Kerrostelen niin etten suihkuta päällekäin vaan vierekkäin tai eri kohtiin. Tulee mielenkiintoisempi tuoksukokonaisuus. Sitruksissa varsinkin jotka usein on pikkuisen tysiä voi olla kolmekin eri sitrusta kerralla ja siinä se herkullinen hedelmäcocktail on. Yksi harvoja kertoja kun tuntematon kehunut tuoksua niin oli kerralla Dior Homme Cologne, Eau Vitaminee ja Eau Pure. N53

Vierailija
16906/19320 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuja käyttävät migreenikot, mitkä on teille sellaisia tuoksuja mistä ei lähtökohtaisesti kohtaus iske päälle?

On helpompi sanoa mistä tulee. Vältän kaikkea missä mainitaan valkoiset kukat tuoksunuoteissa, ne ovat kaikkein pahimmat. Puhtaat kukkaistuoksut ja sitrustuoksut ovat nekin mustalla listalla. Myös ambroxan on sellainen minkä kierrän kaukaa. Ambroxanin sanotaan olevan käytännössä sama kuin ambra, mutta tämä ei ole totta. Olen saanut aitoa ambraa ja sen tuoksu on jotain aivan omaa luokkaansa, aivan erilainen verrattuna esim JHAG Not a Perfume tuoksuun. 

Parhaiten sopii itämaiset ja metsäiset tuoksut, mutta ei niissäkään ole mitään pommin varmaa. Yhtenä päivänä ei mitään ongelmaa käyttää, toisena päivänä voivat laukaista sen migreenin, jos on esim väsynyt tms. Useimmiten siedän paremmin parfyymeja kuin eau de toiletteja.

Käytän tuoksuja ylipäätään erittäin kevyesti, suurinpiirtein puolikas suihkaus ranteeseen. Ranteet on helppo pestä tarvittaessa. Tai sitten yksi suihkaus vaatteeseen, vaatteen voi vaihtaa, niin saa hajun nopeasti pois. Joku ehkä ajattelee, että eihän nyt puolikas tai yksi suihkaus tuoksu yhtään missään. Kyllä tuoksuu. Ja tärkeintähän on se, että itse haistan sen ja kyllä sen lähietäisyydeltä toinenkin haistaa. Muut eivät välttämättä edes halua haistaa tuoksuani kuten en minäkään halua haistaa useimpien muiden ihmisten tuoksuja. Vaikka ihan liian usein siihen joutuukin pakotetuksi...

Vierailija
16907/19320 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitä Bossin The Scent Elixir- tuoksusta. Olen nyt  käyttänyt kaksi pientä näytettä tuoksusta. Olen aika ihastunut siihen, se on vahva, mystinen ja animaalinen tuoksu - mutta tosi voimakas. Nyt käytössä Chloen Nomade- absolu de parfum. Pidän siitä, mutta Bossin tuoksu vetää puoleensa.

Vierailija
16908/19320 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa käyttötapa. En tee "tuoksuvaa päätä", en laita kaulalle, hiuksiin, korvien taa, edes dekolteelle. (Pään hajustaminen on kyllä muutenkin joku outo ajatusvirhe tuoksumisen historiassa).  Lähinnä nenää on kyynärtaive, sitten kyljet ja kesällä polvitaipeet. Lisäksi en koskaan paina nenää kiinni tuoksuun vaan annan sen leijailla ilmasta, ja siten oikeastaan haistan itselläni lähelle saman minkä muutkin. N53

Dekolteelle ja kaulalle ei pitäisikään koskaan laittaa tuoksua. Ihminen on siitä jännä, että ei itse sieltä sitä tuoksua haista. Kuvittelee sen vuoksi tuoksun jo hälvenneen ja kadonneen täysin ja hajustaa itseään vielä lisää. Muut sen sijaan haistavat, ja joutuvat sitten pidättelemään henkeään, ettei tulisi täystyrmätyiksi monin kertaisesta hajustamisesta. 

Vierailija
16909/19320 |
23.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivän tuoksu; Atelier Colognen Iris Rebelle. Ihana (vihreä, ei puuterinen) iiris mutta lyhytkestoinen. 

Illan tuoksu: Maria Candida Gentilen Burlesque. Saman tyylinen kuin Francesca Bianchin Angels Dust mutta ilmavampi. N52 

Vierailija
16910/19320 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitä Bossin The Scent Elixir- tuoksusta. Olen nyt  käyttänyt kaksi pientä näytettä tuoksusta. Olen aika ihastunut siihen, se on vahva, mystinen ja animaalinen tuoksu - mutta tosi voimakas. Nyt käytössä Chloen Nomade- absolu de parfum. Pidän siitä, mutta Bossin tuoksu vetää puoleensa.

Työkaverilla tätä käytössä, ja sitä aina ihastelen. Kuitenkin joku aromi siinä on aika voimakas, joku sellainen jopa "voimainen" tuoksu, joka epäilyttää alkaisiko se tökkiä omassa käytössä. Kesään ehkä raskas, mutta ensi talveksi kyllä laitetaan harkintaan.

Vierailija
16911/19320 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemuksia jakaa Juliette has a gun -merkin tuoksuista, erityisesti Not a Perfume -tuoksusta? Mistä nettikaupasta yleensä tilaatte tuoksunäytteitä?

Vierailija
16912/19320 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kenelläkään kokemuksia jakaa Juliette has a gun -merkin tuoksuista, erityisesti Not a Perfume -tuoksusta? Mistä nettikaupasta yleensä tilaatte tuoksunäytteitä?

Tilasin sen Juliette has a gun discovery setin, ja siinä oli tuo. Omaan nenääni se on voimakas ja elävä tuoksu, jotkut eivät kuulemma haista sitä lainkaan. Olen tosin vasta yhden kerran sitä suihkauttanut ranteeseen, kun se oli aika pettymys. Alkuun pidin tuoksusta, se oli hyvin moniulotteinen ja viettelevä, sellainen Wau, mikä tuoksu! Sitten se muuttui teräväksi ja oli pakko pestä se pois, kun tuli ihan huono olo siitä. Pitäisikin ehkä nyt kesällä joku päivä kokeilla sitä vaikka nilkkaan, josko se pääsisi lämpimässä ilmassa paremmin oikeuksiinsa ja olisi pehmeämpi, siedettävämpi...

Itse tilaan useimmiten Notinolta tuoksuja, siellä on usein hyviä tarjouksia niissä. Samalla saatan ottaa mukaan tilaukseen tuoksuista oman discovery boxin, koska se on vain 7e. Sillä hintaa uskaltaa kokeilla rohkeasti uusia ja vähänkään kiinnostavia hajuvesiä, jos siellä on mukana yksikin sellainen, jonka haluan. Joskus olen tilannut myös Lykolta, riippuen vähän mistä löytyy halvimmat niistä  haluamistani.

Vierailija
16913/19320 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Chanel 5 ei ole kyllä mikään "iltatuoksu", edp ainakaan. Puhdas ja raikas päivätuoksu, yöksikin sitä laitan kun haluan kermaisen saippuaisen ja balsamisen puhtauden tunteen. Vahva se kyllä on, joten kevyellä kädellä.

Onkohan joku nyt sotkenut vitosen johonkin muuhun?

Minusta vitonen sopii sekä päivään että iltaan. EdP käy iltaan ja syksyisin sekä talvisin päivään. EdT on mulle päivätuoksu. Parfyymi käy iltaan parhaiten.

Mutta nämä asiat riippuvat siitäkin, miten itse aistii tuoksun. N52

Pitkälle samaa mieltä. Sen lisäksi, mikäli pitää vitosen perustuoksusta, Chanel No 5 L'Eau on hyvä johdannainen kuumempiin kesäpäiviin. Siis jos tuota yrittää kuvailla, se on tavallaan vitosen "light"-versio, jossa sitruuna on nostettu keskeiseen rooliin. Paljon kesäisempi kuin vitosen muut versiot.  

Vierailija
16914/19320 |
24.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä astmaatikko jolle ei käy voimakkaat hajuvedet mutta näistä tykännyt vuosia: Biotherm eau de Energie, Korres White Tea ja Marc Jacobs Daisy eau so Fresh. Kaikki mietoja, vesimäisiä ja jättävät iholle vain puhtaan tuoksun. Viimeiseksi mainittu vaatii hieman enemmän aikaa että "tekeytyy". Joku neljäskin olisi kiva löytää syksylle/talvelle ettei ihan kyllästy. Olisiko sulla ehdottaa jotain hyvää tuoksua? 

Vierailija
16915/19320 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesän tullen kaipaan voimakkaampia tuoksuja, en mitään raikkaita ja kevyitä. Habanitat ja Organzat siis esiin, mutta vain yksi suihkaus ilmaan ja siitä läpikulku.

Narcison Ambre julistaa myös huumaavasti, ja Ranskassa kahdeksalla eurolla myytävä White Varensia, joka on TODELLA ulottuva.

Vierailija
16917/19320 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen äärimmäisen allerginen ihminen, en voi käyttää edes shampoota, jossa on hajuste tai eteeristä öljyä. Saan vaikean astmakohtauksen, jos menen tilaan, jossa joku on suihkutellut juuri hajuvettä. Rakastin nuorena hajuvesiä, joten siksikin allergian puhkeaminen harmitti. Olen seurannut tätä keskustelua vuosia kateellisena ihmisille, jotka voivat käyttää hajuvesiä. Itse en pystynyt edes allergialääkkeen kanssa. Enkä siis syytä ketään, oma tilanne harmittaa vain. Olin siis kesän parikymppisenä siivoustöissä ja sain sieltä tuon allergian, kun silloin putsattiin tosi voimakastuoksuisilla aineilla.

Sain täältä vinkin Not a Perfumestä, kun joku sen ohimennen mainitsi sopivan allergiselle. Menin Sokokselle testaamaan. Aivan ihana tuoksu, todella kaunis. En osaa sanoin edes kuvailla. Todella laadukas, kallis ja kaunis tuoksu. Mikä parasta, ei yhtään allergiaoiretta. Ostin heti. Olen käyttänyt kyseistä tuoksua nyt pari vuotta ilman mitään ongelmaa. En voi kuin suositella! Ihana tuoksu. Kaikkihan eivät haista mitään tuon suhteen, kun saattaa puuttua kyky haistaa molekyylit, mutta jos haistaa, niin ihana tuoksu.

Anteeksi pitkä tarinointi aiheen vierestä.

N32

Vierailija
16918/19320 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen äärimmäisen allerginen ihminen, en voi käyttää edes shampoota, jossa on hajuste tai eteeristä öljyä. Saan vaikean astmakohtauksen, jos menen tilaan, jossa joku on suihkutellut juuri hajuvettä. Rakastin nuorena hajuvesiä, joten siksikin allergian puhkeaminen harmitti. Olen seurannut tätä keskustelua vuosia kateellisena ihmisille, jotka voivat käyttää hajuvesiä. Itse en pystynyt edes allergialääkkeen kanssa. Enkä siis syytä ketään, oma tilanne harmittaa vain. Olin siis kesän parikymppisenä siivoustöissä ja sain sieltä tuon allergian, kun silloin putsattiin tosi voimakastuoksuisilla aineilla.

Sain täältä vinkin Not a Perfumestä, kun joku sen ohimennen mainitsi sopivan allergiselle. Menin Sokokse

Miten sinulla on todettu allergia? Sekoitat varmaan kaksi ihan eri asiaa. Hajusteallergia nimittäin on kosketusallergiaa, eli kun ihminen joutuu ihokosketuksiin hajusteiden kanssa, mm shampoota, deodorantit, voiteet, hajuvedet jne., se oireilee usein ihottumana. 

Tuoksuherkkyydellä taas tarkoitetaan oireilua kuten nuhaa, päänsärkyä ja pahoinvointia, jonka laukaisee suhteellisen tavanomaiset tuoksut ja hajut. Se on poikkeava tapa reagoida ympäristön tuoksuihin ja hajuihin, ja sitä pidetään aivojen herkistymisenä, jolloin tavanomaisetkin aistimukset voivat tuntua hyvin voimakkaina.

Jos kyse tosiaan on ensimmäisestä, ei kannata suihkuttaa iholle mitään tuoksuja eikä sinänsä estä tai rajoita hajuvesien käyttöä esim vaatteissa. Ja kyse on jälkimmäisestä, ei ole olemassakaan mitään "allergiselle" sopivaa hajuvettä, koska mikä tahansa voi triggeröidä. Itse ainakin saan päänsäryn ja pahoinvointia tuosta Not a Perfumesta. Se on aivan hirveä tuoksu tällaiselle tuoksuyliherkälle.

Vierailija
16920/19320 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osannut lainata, mutta olen siis ihan oikeasti allerginen limonenelle, linahoolille, geraniolille ja citronellolle. Näitä on kaikissa hajuvesissä. Meillä täällä ulkomailla, missä nykyään asun, tehdään allergiatestejä paljon laajemmin kuin uskoakseni Suomessa tehdään. Ihoni ei siis kestä noita, eikä kestä keuhkotkaan :) En kestä kyseisiä aineita iholla enkä ilmassa. Olen siis herkistynyt allergian että tuoksuherkkyyden kautta. Kannattaa googlettaa, ilmiö on Suomessa vain tuota "ongelma on korviesi välissä", vaikka muualla maailmassa nähdään, että kyseessä on oikea allergia. Olen allerginen myös sitrushedelmille ja miljoonalle muulle asialle myös syötynä. Ja kannattaa myös googlettaa ihan englanniksi, miksi tuo Not a perfume käy sekä allergiselle että tuoksuherkälle. Tuoksuherkän ei pitäisi todellakaan siitä oireita saada. Ja pahoitteluni epäselvästä suomen kielestäni, en ole asunut Suomessa aikoihin, minkä lisäksi äidinkie

"Ja kannattaa myös googlettaa ihan englanniksi, miksi tuo Not a perfume käy sekä allergiselle että tuoksuherkälle. Tuoksuherkän ei pitäisi todellakaan siitä oireita saada."

Sinä se tässä tunnut pitävän näitä tuoksuyliherkkyyksiä vain korvien välissä olevana ongelmana, kun tuollaista kirjoitat. On todella typerää ja ylimielistä kirjoittaa, että tuoksuyliherkän ei todellakaan pitäisi saada tuosta tuoksusta oireita, ikään kuin kuvittelet tietäväsi muiden asiat paremmin kuin he itse. Kuten jo sanoin, niin minä tuoksuyliherkkänä saan tuosta oireita! Mitäs sinä siihen sanot? Väität varmaan, että vain kuvittelen? 🤦🏻 🙄