Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19320)
Osaatko sanoa millä tavalla erilaiselta tuo uusi pullo tuoksuu? Olen ollut vähän kahden vaiheilla ostaisinko sen vai en.
Pradan Candy on ollut myös oma suosikkini, mutta viimeksi kun käytin sitä äitienpäivänä, se tuoksui mielestäni ihan erilaiselta ihollani kuin aiemmin. Ei ollut ollenkaan sellainen syötävän ihana ja pehmeän karamellimainen. Se oli jotenkin häiritsevä, vähän ehkä kuin härskiintynyttä vaikka pullo on melkoisen uusi 🤔. Ruokavalioni on muuttunut vähän nyt viime aikoina, paljoa kuitenkaan, niin mietin josko se kuitenkin voisi tehdä tepposet tuoksujen kanssa 😢.
Tuli tästä mieleen, itselläni ollut myös "vaiheita" Candyn kanssa. Tämä taitaa olla ainoa tuoksuni, jota olen käyttänyt 3-4 pulloa vuosien varrella, mutta jossain vaiheessa oli vaihe, että tuntui ettei tämä tuoksu juuri ollenkaan, vaikka laittaisi useamman suihkauksen. Pidinkin muutaman vuoden tauon, ja nyt kun viime talvena ostin taas pullon, tuoksuu se ihan normaalisti.
Tämän Candy keskustelun inspiroimana, tänään tuoksuna Prada Candy Kiss. Vuosien varrella olen omistanut varmaan kaikki flankerit Sugar Popia ja Glossia lukuunottamatta. Candy Floreale oli jossain vaiheessa suosikki kesätuoksu, sekä kevyempi L'eau. Harmi, että moni näistä on jo lopetettu. Nyt kaapissa alkuperäinen Candy, ihana Candy Night ja tämä Kiss.
Oletteko muut Candy-fanit kokeilleet eri versioita?
-N42
Ei minullakaan nuo lainaukset näköjään toimi 😃
-N42
Oli ihan pakko suihkauttaa tänään Issey Miyakea, L'Eau d'Issey - puhdas tuoksu, joka sopii minulla kesään ja tuo nostalgisen olon.
Osaisiko kukaan kertoa kuinka kauan Jo Malonen Red Roses kestää iholla? Onko kesto parempi kuin pari tuntia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ollut käytössä näillä ensihelteillä?
Ihan hellettä meillä täällä lounaisrannikolla ei ole ollut, mutta kivan lämmintä sentään. Käytössä on ollut Elizabeth Ardenin Green Tea Coconut Breeze, Atelier Colognen Pomelo Paradis, Versacen Versense. Tänään pari astetta viileämpää ja Jo Malonen Nectarine Blossom & Honey.
Mehiläiset ja kimalaiset näytti tykkäävän tosta Jo Malonesta viime kesänä, eikä ihme kun se on kukkainen ja hunajainen :D
Silloin pelotti että käyvät päälle, mutta nyt tuo lähinnä huvittaa. Sen vuoksi jätin tuoksun syksymmälle, ikään kuin kesämuisteloon. :)
Vierailija kirjoitti:
Osaisiko kukaan kertoa kuinka kauan Jo Malonen Red Roses kestää iholla? Onko kesto parempi kuin pari tuntia?
Nuohan on vahvuuksiltaan Cologneja, mutta mielestäni yllättävän hyvä Cologneksi, vastaa Eau de Toilettea. Muistaisin että se pysyi 2-3 tuntia, oli ensalkuun aika vahva ruusutuoksu jopa mutta tasottui mukavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaus "Sivuhuomautuksena, olen kade kaikille, jotka saavat perus-Nomaden toimimaan. Minulla alku on lupaavan hedelmäinen, kunnes se haihtuu ja tilalle tulee pohjatuoksun miehekäs partavesi, joka kerta. Olisin niin halunnut pitää siitä."
Oletko sitä edt:iä kokeillut? Se on mielestäni muuten sama tuoksu mutta juuri sopivasti hedelmäisempi, ja vaikka edp:istä tykkään teoriassa enemmän niin käytössä on edt juuri pysyvän hedelmäisyyden vuoksi.
Kiitos vinkistä, en ole kokeillut edt:tä. Onpa mukava kuulla, että se toimii noin, se voisi toimia minullakin. Täytyypä etsiä jostain näyte.
Nomaden EDT on litsihedelmäisempi, keltaluumuisempi ja sitrushedelmiä lisänä joten keväinen ja kesäinen, ja se EDP on kuin eri tuoksu: sammaleisempi ja tyyliltään syksyinen.
Itse pidän Nomade Naturellesta jossa taatelia ja vaniljaa, vaikka kokonaisuus muistuttaa enemmän viikuna-kookos-tyylistä kun ollut iholla hetken eikä enää liian makea. Suosikki viime kesänä ja tulee varmasti olemaan tänä kesänä myös.
Tuosta tuli mieleen: Chloen uusin eli nimikkotuoksun Lumineuse-versio tuntui ensin hyvältä noin 5 min vaniljoineen ja ruusuineen, mutta sitten muuttui härskiintyneen kompostin ja maljakossa pitkään haudutetun kukkaveden hajuiseksi. Ehkä se liian raa'alle haiseva tietyn tyyppinen jasmiini ja balsami teki tuota epäsointua siihen.
BR540 on huijaustuoksu koska huijaa kantajansa uskomaan ettei tuoksu tunnu juuri missään, vaikka väki meinaa pyörtyä ympärillä :D :D
Marlyn Delinakin on sellainen että nenän alla leijuu vahva suitsuke, voimakkaat puut ja joku pippurin kaltainen jotka meinaa pistää aivastuttamaan ja tuntuu siltä että voisin tuhota kaiken ympärilläni talossa ja puutarhassa liikkumalla muutamia metrejä, vaikka tuoksua olisi vain vähän ranteessa, näytteestä. Kun taas jotkut haistaa siinä vain ruusun, raparperin ja jonkin puun pohjalla.
Chanel 5 ei ole kyllä mikään "iltatuoksu", edp ainakaan. Puhdas ja raikas päivätuoksu, yöksikin sitä laitan kun haluan kermaisen saippuaisen ja balsamisen puhtauden tunteen. Vahva se kyllä on, joten kevyellä kädellä.
Onkohan joku nyt sotkenut vitosen johonkin muuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mazzolarin Vaniglia noudettu postista. Vaniljafriikin kesätuoksu 🥰 Indultin Tihota liian "raskas" kesäksi, otetaan taas talvella käyttöön.
Mistä tilasit tuon Vaniglian?
Tilasin suoraan Mazzolarilta (mazzolari.com), tuli alle viikossa. On nyt tarjouksessa 148€ (norm. 185€).
Uudella miesystävällä on yllättävän paljon tuoksuja mieheksi ja aivan erinomainen maku niiden suhteen. Tämä on antanut kivan mahdollisuuden kokeilla joitain erikoisempia unisex-tuoksuja :)
Vähän keväämmällä ihastuin Kilianin Apple Brandy on the Rocksiin. Se on todella mielenkiintoinen tuoksu. Aluksi se on raikas, mutta hetken kuluttua esiin nousee alkoholin ja omenan vivahteet. Luultavasti juuri se apple brandy. Ei siis niin, että se haisisi viinalle, mutta siinä on jotain hyvällä tavalla alkoholiin viittaavaa. Nyt kun lämpötila on about 20 astetta, tämä on vähän liian täyteläinen ja pehmeä. Sopii vähän viileämpiin kevätpäiviin.
Toinen löytö on ollut Louis Vuittonin Pacific Chill. Se on täydellinen lämpimiin päiviin (kun ulkona pärjää ilman takkia tai pitkähihaista). Siinä on jonkinlainen sitruunan vivahde, mutta ei perinteisellä sitruunan tuoksulla. Se on jännä yhdistelmä raikkautta ja jotain muuta. Sanotaan vaikka moniulotteisuutta. Tuoksu on tosi kesäinen.
Katsotaan, mitä muuta löydän :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lainaus "Sivuhuomautuksena, olen kade kaikille, jotka saavat perus-Nomaden toimimaan. Minulla alku on lupaavan hedelmäinen, kunnes se haihtuu ja tilalle tulee pohjatuoksun miehekäs partavesi, joka kerta. Olisin niin halunnut pitää siitä."
Oletko sitä edt:iä kokeillut? Se on mielestäni muuten sama tuoksu mutta juuri sopivasti hedelmäisempi, ja vaikka edp:istä tykkään teoriassa enemmän niin käytössä on edt juuri pysyvän hedelmäisyyden vuoksi.
Kiitos vinkistä, en ole kokeillut edt:tä. Onpa mukava kuulla, että se toimii noin, se voisi toimia minullakin. Täytyypä etsiä jostain näyte.
Nomaden EDT on litsihedelmäisempi, keltaluumuisempi ja sitrushedelmiä lisänä joten keväinen ja kesäinen, ja se EDP on kuin eri tuoksu: sammaleisempi ja tyyliltään syksyinen.
Tuosta tuli mieleen: Chloen uusin eli nimikkotuoksun Lumineuse-versio tuntui ensin hyvältä noin 5 min vaniljoineen ja ruusuineen, mutta sitten muuttui härskiintyneen kompostin ja maljakossa pitkään haudutetun kukkaveden hajuiseksi. Ehkä se liian raa'alle haiseva tietyn tyyppinen jasmiini ja balsami teki tuota epäsointua siihen.
Kiitos tuosta Lumineuse arvioinnista! Olen jo pitkään yrittänyt löytää siitä näytettä jostain ja täälläpäin kun sitä ei pääse edes tuoksuttelemaan missään. Monesti se on ollut jo verkkokaupan ostoskorissa sokko-ostoksena, kunnes oon jänistänyt ja poistanut sen. Uskon, että joko rakastun siihen tai sitten se on täysi huti. Kuvailusi perusteella kallistuisin aika varmasti jälkimmäiseen. Ehkäpä nyt vihdoin pääsen jo yli tästä Lumineuse riivauksestani ja jatkan eteenpäin :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuohan on vahvuuksiltaan Cologneja, mutta mielestäni yllättävän hyvä Cologneksi, vastaa Eau de Toilettea. Muistaisin että se pysyi 2-3 tuntia, oli ensalkuun aika vahva ruusutuoksu jopa mutta tasottui mukavaksi.
Joo Red Roses on minustakin lähinnä edt vahvuudeltaan.
Tuoksuja käyttävät migreenikot, mitkä on teille sellaisia tuoksuja mistä ei lähtökohtaisesti kohtaus iske päälle?
Vierailija kirjoitti:
BR540 on huijaustuoksu koska huijaa kantajansa uskomaan ettei tuoksu tunnu juuri missään, vaikka väki meinaa pyörtyä ympärillä :D :D
Minä en oikein ymmärrä noiden tuoksujen pointtia. Ilmeisesti kyse on siitä, että tietyt molekyylit ovat niin isoja, että jotkut ovat niille anosmisia vaikka ne ovat itse asiassa todella voimakkaita. Minä en esim. haista tuota BR540:ää. Miksi kukaan ostaisi tuoksua jota ei itse haista? N52
Vierailija kirjoitti:
Chanel 5 ei ole kyllä mikään "iltatuoksu", edp ainakaan. Puhdas ja raikas päivätuoksu, yöksikin sitä laitan kun haluan kermaisen saippuaisen ja balsamisen puhtauden tunteen. Vahva se kyllä on, joten kevyellä kädellä.
Onkohan joku nyt sotkenut vitosen johonkin muuhun?
Minusta vitonen sopii sekä päivään että iltaan. EdP käy iltaan ja syksyisin sekä talvisin päivään. EdT on mulle päivätuoksu. Parfyymi käy iltaan parhaiten.
Mutta nämä asiat riippuvat siitäkin, miten itse aistii tuoksun. N52
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ollut käytössä näillä ensihelteillä?
Minulla käytössä Ex nihilon Lust in paradise.
Sivuhuomautuksena, olen kade kaikille, jotka saavat perus-Nomaden toimimaan. Minulla alku on lupaavan hedelmäinen, kunnes se haihtuu ja tilalle tulee pohjatuoksun miehekäs partavesi, joka kerta. Olisin niin halunnut pitää siitä.
Täällä sama Nomaden kanssa. Alkutuoksu on upea, tämä olisi aivan ehdottomasti kokoelmiini kuuluva, jos sieltä alta ei lopulta puskisi partavesi.
Viime aikoina käytössä on ollut Wet Garden (Demeter/Library of Fragrance), Cricket Song (Floraiku), Jasmin des Anges (Dior), Sky (Anna Sui), Chloe, ja kertaalleen jo suihkin Limperatricea (D&G).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä noiden tuoksujen pointtia. Ilmeisesti kyse on siitä, että tietyt molekyylit ovat niin isoja, että jotkut ovat niille anosmisia vaikka ne ovat itse asiassa todella voimakkaita. Minä en esim. haista tuota BR540:ää. Miksi kukaan ostaisi tuoksua jota ei itse haista? N52
Minä kyllä haistan BR540:n, mutta satunnaisesti. Suurimman osan aikaa en sitä haista, mutta välillä jokin tuulahdus tuo sen omaankin nenääni. Ja jos joku muu sitä käyttää, haistan sen kyllä. Omassa käytössä se tosiaan katoaa ja ilmestyy ja katoaa ja ilmestyy taas. Tinhare on toimistokelpoinen versio Baccaratista.