Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Kiitos vinkistä! Täytyypä Zarasta käydä hakemassa, kuvailusi perusteella todella mieluinen!
Miiamiau kirjoitti:
Kiitos vinkistä! Täytyypä Zarasta käydä hakemassa, kuvailusi perusteella todella mieluinen!
Zaran tuoksu ei ole kovin syvä (mitä peräänkuulutit), mutta se on ilmavalla tavalla pehmeä ja pörröinen. Syvien, täyteläisen tuoksujen ystävänä ainakin minulle täydellinen raikkaan tuoksun tyyppi.
Pidän parfyymeissä miedoista valkoisista kukkaistuoksuista. Löydän tuoksun josta pidän ja ostan sen mutta aika pian tuoksusta tuntuu katoavan kaikki miellyttävät osat ja haistan vain pistävät, kuivat ja homeisen tuoksuiset osat. Ihoni siis on kai noille tuoksuille vääränlainen tjtn. Osaako joku sanoa millaista tuoksua minun kannattaisi kokeilla jotta löytäisin lempeän, lämpimän halauksen joka ei muutu kärpäsmyrkyksi?
Vierailija kirjoitti:
Pidän parfyymeissä miedoista valkoisista kukkaistuoksuista. Löydän tuoksun josta pidän ja ostan sen mutta aika pian tuoksusta tuntuu katoavan kaikki miellyttävät osat ja haistan vain pistävät, kuivat ja homeisen tuoksuiset osat. Ihoni siis on kai noille tuoksuille vääränlainen tjtn. Osaako joku sanoa millaista tuoksua minun kannattaisi kokeilla jotta löytäisin lempeän, lämpimän halauksen joka ei muutu kärpäsmyrkyksi?
Jos listaat tähän nuo ongelmatuoksut niin voidaan verrata mikä nuotti tai akordi niille on yhteistä, jos löytyy selittävä tekijä. Muuten ei ole infoa jonka perusteella suositella toisenlaisia tuoksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos listaat tähän nuo ongelmatuoksut niin voidaan verrata mikä nuotti tai akordi niille on yhteistä, jos löytyy selittävä tekijä. Muuten ei ole infoa jonka perusteella suositella toisenlaisia tuoksuja.
Issey Miyaken L'eau d'issey Pure ja Ardenin White tea pari mainitakseni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gabrielle Essence Chanel. Ja nimenomaan tuo Essence -versio. Minulla samaa ongelmaa noiden white floral-tuoksujen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gabrielle Essence Chanel. Ja nimenomaan tuo Essence -versio. Minulla samaa ongelmaa noiden white floral-tuoksujen kanssa.
Kiitos, menee kokeiluun.
Vierailija kirjoitti:
Syystuoksuksi pimeitä iltoja pehmentämään ja tylsiä etäpalavereja piristämään valikoitui Fleur de Peau Diptyquelta. Tämä tuoksu vain sujahtaa iholle, eikä herätä suuria tunteita suuntaan tai toiseen. Täydellinen tuoksu, missä en haista ristiriitaista komponenttia mihin aikaa myöten voisi kyllästyä. Toisin kävi Viktor&Rolf Bonbonin kanssa. Tahmea hampaisiin tarttuvan toffeen tuoksu vain ylitti hajureseptorien sietokyvyn. Otin myös syksyksi käyttöön iki-ihanan Black Opium Illicit Greenin, tämäkin kuuluu suosikkeihini, mitkä eivät pitkän käytönkään jälkeen ala miettimään pois lahjoittamista.
Fleur de Peau on outo tuoksu. Tykkään kyllä, mutta se tuoksuu hyvin abstraktilta . Toinen samantyyppinen on Orpheon. Nämä ovat kai sellaisia tuoksuja, joihin on helppo tarttua kun ei halua laittaa varsinaisesti hajuvettä mutta kuitenkin haluaa tuoksua miellyttävältä. N52
Muutama uusi syystuoksu. Tilasin Maison Violet'lta kolme pientä matkakokoa: Pourpre d'Automne, Nuée Bleue ja Un Air d'Apogée. Kaksi ekaa ovat iiristuoksuja, Un Air on pehmeän mausteinen muttei makea, siinä on iiristä, heinää ja vienosti piipputupakkaa.
Haussa olisi vielä yksi tumman mausteinen ambra-oud-ruusu... saa ehdottaa!
Lisstallani on Majda Bekkalin Mon Nom Est Rouge, ELDO:n 500 Years, Experimentum Crucis ja Spice Must Flow, Diptyquen Oud Palao, Ex Idolon Thirty Three, Manos Gerakinisin Sillage Royal, Anthem ja Rose Poetique sekä Ella K:n Letter de Pushkar.
Muita, joista tykkään (ja on jo dekantit tai pullo): Lutensin La Fille de Berlin, Diorin Oud Ispahan, Prissanan Vallée de Roses, TF Noir de Noir, Roguen Rostracto, Erinin Evening Rose, Miller Harrisin Scherzo ja Rose Silence, Atelier Colognen Rose Anonyme, Amouagen Lyric ja Epic. MFK ei ole makuuni, ja kokeilin hiljattain ylistettyä Rose Omeyadea, joka oli liian makea. En siis pidä gourmandeista enkä hyvin makeista parfyymeistä. N52
Syksy viilenee mutta tuoksumieltymys pysyy kevyenä. Guerlain Rosa Pop sulostutti tänään
N52
Vierailija kirjoitti:
Amouagen tuoksuista kyselen - te, jotka vastikään tilasitte Notinolta Guidancen, niin täyttikö se lupaukset ja onko hypetyksen veroinen?
Minä ostin hiljattain Nishanen hundred silent ways:in ja tätä koskevat arviot pitivät valitettavasti paikkansa. Tuoksu on 95 prosenttisesti sama kuin Black opium.
Minä tilasin ja olen nyt muutaman kerran ehtinyt käyttää sitä ja tutustua tuoksuun. Kyllä tämä mielestäni on poikkeuksellinen, massasta eroava tuoksu. Kevyt mutta vahva, miten tämän nyt kuvailisi. Toisaalta sellainen ilmava, ei ympäristöä tukahduttava, mutta sillä lailla vahva että se leijuu ilmassa ja voin koko ajan aistia sen. Kesto on myös hurja, pystyn haistamaan sen selkeästi esim. tyynyliinassani vielä 3 pv kuluttua, vaikka käynyt suihkussa jo monta krt ja käyttänyt muita hajuvesiä.
Tuoksu itsessään on erilainen kuin mikään haistamani. Alussa on hedelmäisyyttä, päärynää, mutta myös jotain kermaista/voidemaista vahvaa taustalla. Hasselpähkinän haistan myös, se tuo ehkä sitä creamy-vaikutelmaa. Kun tuoksu kehittyy, alkaa sekoittua myös puumaisia vivahteita tuohon kermais/hedelmäiseen mukaan. Saatu tehtyä uniikki yhdistelmä.
Tuoksu on jollain lailla addiktoiva, hyvin naisellinen, pehmeä, siinä on jotain puuterimaistakin, muuttuu koko ajan, monia kerroksia. Ei missään tapauksessa vahva tyyliin "in your face", olen käyttänyt töissäkin, mutta vahva niin, että ympäristö varmasti haistaa tämän ihanan, ilmavasti leijuvan pilven.
Kallis oli, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Sen verran omalaatuinen ja kaunis tuoksu. Lisäksi riittää 2-3 suihkausta max, jollei halua tukahduttaa itseään ja muita, joten. 50 ml pullo kestää pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amouagen tuoksuista kyselen - te, jotka vastikään tilasitte Notinolta Guidancen, niin täyttikö se lupaukset ja onko hypetyksen veroinen?
Minä ostin hiljattain Nishanen hundred silent ways:in ja tätä koskevat arviot pitivät valitettavasti paikkansa. Tuoksu on 95 prosenttisesti sama kuin Black opium.
Minä tilasin ja olen nyt muutaman kerran ehtinyt käyttää sitä ja tutustua tuoksuun. Kyllä tämä mielestäni on poikkeuksellinen, massasta eroava tuoksu. Kevyt mutta vahva, miten tämän nyt kuvailisi. Toisaalta sellainen ilmava, ei ympäristöä tukahduttava, mutta sillä lailla vahva että se leijuu ilmassa ja voin koko ajan aistia sen. Kesto on myös hurja, pystyn haistamaan sen selkeästi esim. tyynyliinassani vielä 3 pv kuluttua, vaikka käynyt suihkussa jo monta krt ja käyttänyt muita hajuvesiä.
Tuoksu itsessään on erilainen kuin mikään haistamani. Alussa on hedelmäisyyttä, päärynää, mutta myös jotain kermaista/voidemaista vahvaa taustalla. Hasselpähkinän haistan myös, se tuo ehkä sitä creamy-vaikutelmaa. Kun tuoksu kehittyy, alkaa sekoittua myös puumaisia vivahteita tuohon kermais/hedelmäiseen mukaan. Saatu tehtyä uniikki yhdistelmä.
Tuoksu on jollain lailla addiktoiva, hyvin naisellinen, pehmeä, siinä on jotain puuterimaistakin, muuttuu koko ajan, monia kerroksia. Ei missään tapauksessa vahva tyyliin "in your face", olen käyttänyt töissäkin, mutta vahva niin, että ympäristö varmasti haistaa tämän ihanan, ilmavasti leijuvan pilven.
Kallis oli, mutta mielestäni hintansa arvoinen. Sen verran omalaatuinen ja kaunis tuoksu. Lisäksi riittää 2-3 suihkausta max, jollei halua tukahduttaa itseään ja muita, joten. 50 ml pullo kestää pitkään.
Hyvä kuvaus. Kokeilin sitä kaupassa, ja jotain samankaltaista aistin. Pitäisi oikeastaan kokeilla ihan kunnolla. En usko, että se on "minun tuoksuni", mutta se on todella mielenkiintoinen. Amouaget eivät minusta sovi sokko-ostoksiksi. N52
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan hajuvettä joka tuoksuu syreenille/sireenille? Rakastan sen kukkien tuoksua.
Palosireenille?
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/osallistu/kukkiiko-kotonasi-syr…
"
Syreenit ovat jo aukeamassa varhaisen kesäntulon innoittamana. Vai onko tuo pihamaan hempeän värinen, kukkiva kasvi sittenkin sireeni?
Jos kahvipöydässä kasvin nimestä syntyy riitaa, on tyydyttävä tasapeliin. Molemmat tavat kutsua kasvia ovat oikein, paljastaa Kielitoimiston sanakirja. Sen mukaan sireeni on arkikielessä käytetty ilmaus, syreeni puolestaan yleiskielisempi.
"
Vierailija kirjoitti:
Syksy viilenee mutta tuoksumieltymys pysyy kevyenä. Guerlain Rosa Pop sulostutti tänään
N52
Rosa Pop on mainio kirpeiden pakkasaamujen tuoksu, silloin se pääsee elementtiinsä! Tämä on oma suosikkini heti kun tulee joku kuulas loppusyksyn aamu kun lämpötila on yöllä ollut pakkasen puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N52Rosa Pop on mainio kirpeiden pakkasaamujen tuoksu, silloin se pääsee elementtiinsä! Tämä on oma suosikkini heti kun tulee joku kuulas loppusyksyn aamu kun lämpötila on yöllä ollut pakkasen puolella.
Oi! Pitää koittaa kiitos tätä.
Onko kukaan kokeillut Chypre Palatinia? Kiinnostaa kovasti, mutta en ole päässyt kokeilemaan.
Käytän vaihtelevasti tuoksuja, välillä on gourmand-kausi, silloin suosin paljon vaniljaa sisältäviä tuoksuja, muita mieleisiä nuotteja ovat kahvi, manteli ja kaakao. Hedelmänuoteista miellyttää eniten persikka, luumu, aprikoosi, vadelma, kirsikka, omena ja passionhedelmä, kukista ruusu, orvokki, heliotooppi ja gardenia, välillä myös tiare-kukka.
Välillä keskityn hedelmiä ja kukkia sisältäviin tuoksuihin, välillä paljon puunuotteja ja myskiä sisältäviin tuoksuihin. Suosikkeja on useita, Burberry Women (se klassikko), Calvin Kleinin Euphoria, Giorgio Armanin Si ja Lancomen Tresor in Love, gourmand-tuoksuista mm. Dolce&Gabbanan Pour Femme. Viimeisin ostos on Yves Saint Laurentin Paris edt, mielestäni se on aivan ihana. Pidän myös Red Doorista. Myös tuollaiset vanhemmat klassikot välillä miellyttävät, mutta en yleensä käytä pelkkiä kukkaistuoksuja joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan kokeillut Chypre Palatinia? Kiinnostaa kovasti, mutta en ole päässyt kokeilemaan.
Toinen mun kahdesta lempichyprestäni (ELdOn The Afternoon of a Faunin lisäksi). Todella hyvin sekoitettu, pehmeä, täyteläinen, hedelmäinen, sulautuu ihoon saumattomasti, kestää aamusta iltaan. Toivottavasti pääset testaamaan, jostakin löytyy aina näyte, kun penkoo.
Vierailija kirjoitti:
Käytän vaihtelevasti tuoksuja, välillä on gourmand-kausi, silloin suosin paljon vaniljaa sisältäviä tuoksuja, muita mieleisiä nuotteja ovat kahvi, manteli ja kaakao. Hedelmänuoteista miellyttää eniten persikka, luumu, aprikoosi, vadelma, kirsikka, omena ja passionhedelmä, kukista ruusu, orvokki, heliotooppi ja gardenia, välillä myös tiare-kukka.
Välillä keskityn hedelmiä ja kukkia sisältäviin tuoksuihin, välillä paljon puunuotteja ja myskiä sisältäviin tuoksuihin. Suosikkeja on useita, Burberry Women (se klassikko), Calvin Kleinin Euphoria, Giorgio Armanin Si ja Lancomen Tresor in Love, gourmand-tuoksuista mm. Dolce&Gabbanan Pour Femme. Viimeisin ostos on Yves Saint Laurentin Paris edt, mielestäni se on aivan ihana. Pidän myös Red Doorista. Myös tuollaiset vanhemmat klassikot välillä miellyttävät, mutta en yleensä käytä pelkkiä kukkaistuoksuja joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta.
Suosikkinuoteista puuttui vielä mustaherukka, klementiini sekä pari muuta sitrushedelmää sekä kookos.
Kun oli puhe kookoksisista ja hieman suolaisista tuoksuista, niin on pakko vinkata Olivia Giacobettin (siis mm. Diptyquen Philosykos -parfyymin suunnittelijan) luoma Zaran Blanc Ensoleille. Ostin sen tuoksunuottien perusteella, kun näitä ei ole myymälässä tuoksuteltavana, ja hullaannuin siitä aivan täysin. Se on ainakin minun nenääni puhdas, luonnollinen, kirkas kookos, jossa taustalla tuoksuu aavistus makeaa ananasta ja hieman mereltä kantautuvaa suolaista tuulta. Uskomattoman ihana! Tällaiselta toivoin Paco Rabannen Olympean tuoksuvan, mutta siinä on nenääni hiukkasen muovinen, keinotekoinen sivuhaju. Kumma kyllä tämä Zaran 25 euron parfyymi sen sijaan tuoksuu älyttömän laadukkaalta ja luonnolliselta. :D
En oikein ymmärrä, miksi tätä myydään Zarassa miesten puolella - tuoksu on täysin unisex ja ehkä pikemminkin vähän feminiininen. Tulee jotenkin lähinnä mieleen, että naisten tuoksuja on tullut viime aikoina niin monta, että on haluttu tasapainottaa laittamalla nämä unisex-tuoksut miesten valikoimaan. Mutta siis suosittelen kokeilemaan! Jos tykkää Guerlainin Coconut Fizzistä , luulisin että ihastuu tähän.