Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
Voi perjantai! Odotan jo että pääsen kotiin. Palomaa kaipaan, edp:n vuoro tänään.
Tarjoilen tilannepäivityksen siltä varalta, että jotakuta olisi jäänyt mietityttämään (todennäköisesti ei, mutta kuitenkin :D ).
Kyselin tällä palstalla joitakin kuukausia sitten apuja nenääni vaivaavan parfyymien ainesosan tunnistamiseen. Joissakin parfyymeissa on siis nuotti, joka tuntuu siltä kuin vetäisisin nenääni metalliharjan, ja hajuaistini menee sekaisin pitkäksi aikaa. Haistan sen nuotin läpi todella selvästi kaikkialla, missä sitä on, mutta välillä tuntuu, että hajuaistin sekoittuminen sen jälkeen aiheuttaa sen, etten haista oikein mitään, ja osa parfyymeista, joissa tuota on, tuottavat minulle sitten kokemuksen melkein hajuaistin turtumisesta tai tuoksusokeudesta. Olen aivan selvästi herkistynyt tuolle aineelle, eli kyse ei ole myöskään pelkästä anosmiasta tms., vaan vähän jostakin allergiankin tapaisesta.
En aluksi tiennyt, onko kyse yhdestä raaka-aineesta vai monesta eri, jotka menevät sekaisin. Nyt olen varmuudella löytänyt ainakin yhden syyllisen. Voi olla, että myöhemmin löytyy lisää, mutta nuuhkaisu Juliette Has A Gun Not A Perfume Superdose -tuoksuun auttoi välittömästi tunnistamaan minua riivanneen haisun, sillä se oli pelkkää tuota tavaraa melkein sellaisenaan. Raivokas googlettaminen paljasti raaka-aineen olevan yksi ambroxanin muoto, ambrocene.
https://www.fragrantica.com/notes/Ambrocenide-Symrise-822.html
Lisätietoa: https://www.fragrantica.com/news/Not-A-Perfume-Superdose-By-Juliette-Ha…
Se tavallinen Not A Perfume häiritsee nenääni vain hyvin pienesti - siinä on cetaloxia eli "miedompaa" ambroxania, ja sitä kestän. Mutta tuo Superdose -versio vetäisi välittömästi nenäni ryttyyn ja riivasi iholla koko päivän. Tuntuu, että pienikin määrä tuota hajua pistelee nenässä vaikka kuinka kauan.
Eli syyllinen löytyi - kiitos kaikille avusta arvailussa!
Testasin uuden Prada Paradox intensen, se tuoksuu samalta kuin Herreran Good Girl Blush, vaikkei niissä olekaan paljon mitään yhteistä, molemmissa bergamottia ja vaniljaa, ei muita samoja.
Vierailija kirjoitti:
Tarjoilen tilannepäivityksen siltä varalta, että jotakuta olisi jäänyt mietityttämään (todennäköisesti ei, mutta kuitenkin :D ).
Kyselin tällä palstalla joitakin kuukausia sitten apuja nenääni vaivaavan parfyymien ainesosan tunnistamiseen. Joissakin parfyymeissa on siis nuotti, joka tuntuu siltä kuin vetäisisin nenääni metalliharjan, ja hajuaistini menee sekaisin pitkäksi aikaa. Haistan sen nuotin läpi todella selvästi kaikkialla, missä sitä on, mutta välillä tuntuu, että hajuaistin sekoittuminen sen jälkeen aiheuttaa sen, etten haista oikein mitään, ja osa parfyymeista, joissa tuota on, tuottavat minulle sitten kokemuksen melkein hajuaistin turtumisesta tai tuoksusokeudesta. Olen aivan selvästi herkistynyt tuolle aineelle, eli kyse ei ole myöskään pelkästä anosmiasta tms., vaan vähän jostakin allergiankin tapaisesta.
En aluksi tiennyt, onko kyse yhdestä raaka-aineesta vai monesta eri, jotka menevät sekaisin. Nyt olen varmuudella löytänyt ainakin yhden syyllisen. Voi olla, että myöhemmin löytyy lisää, mutta nuuhkaisu Juliette Has A Gun Not A Perfume Superdose -tuoksuun auttoi välittömästi tunnistamaan minua riivanneen haisun, sillä se oli pelkkää tuota tavaraa melkein sellaisenaan. Raivokas googlettaminen paljasti raaka-aineen olevan yksi ambroxanin muoto, ambrocene.
Lisätietoa: https://www.fragrantica.com/news/Not-A-Perfume-Superdose-By-Juliette-Ha…Se tavallinen Not A Perfume häiritsee nenääni vain hyvin pienesti - siinä on cetaloxia eli "miedompaa" ambroxania, ja sitä kestän. Mutta tuo Superdose -versio vetäisi välittömästi nenäni ryttyyn ja riivasi iholla koko päivän. Tuntuu, että pienikin määrä tuota hajua pistelee nenässä vaikka kuinka kauan.
Kiitos tiedosta. Minuakin ärsyttää jotkut näistä moderneista aromeista, tosin ei ihan yhtä pahasti kuin sinua. Olen ilmeisesti anosminen aika monille enkä haista esim. Baccarat Rougea juuri lainkaan. Not a Perfume ei tuoksunut minusta yhtään miltään (superdosea en ole viitsinyt kokeilla).
Valitettavasti moneen tuoksuun tungetaan noita ambroxan-variaatioita, koska ne lisäävät huomattavasti tuoksun kestävyyttä ja ulottuvuutta - en nyt muista mikä on oikea sana suomeksi (eng. throw, projection). Niillä on korvattu perinteisiä ainesosia, jotka EU on kieltänyt. Kuluttajista merkittävä osa haluaa supervoimakkaita tuoksuja ja kuvittelee, että se merkitsee "laatua". Yleensä tuoksuista ei edes tiedä, onko niissä näitä ambroceneja jne. koska eihän niitä ole listattu missään.
Itse inhoan monsterituoksuja, ne ovat minusta eleganssin vastakohta. Vintaget ovat usein voimakkaita ja kestäviä, mutta moniulotteisia eikä niin synteettisen tuntuisia. Modernit aromikemikaalit tuntuvat jyräävän kaiken alleen.... Taidan kyllä lopettaa nipottamiset tähän ja mennä valitsemaan päivän tuoksun. Shalimar houkuttaa. N52
Vierailija kirjoitti:
Lisätietoa: https://www.fragrantica.com/news/Not-A-Perfume-Superdose-By-Juliette-Ha…Se tavallinen Not A Perfume häiritsee nenääni vain hyvin pienesti - siinä on cetaloxia eli "miedompaa" ambroxania, ja sitä kestän. Mutta tuo Superdose -versio vetäisi välittömästi nenäni ryttyyn ja riivasi iholla koko päivän. Tuntuu, että pienikin määrä tuota hajua pistelee nenässä vaikka kuinka kauan.
Voisitko joskus kokeilla nuuhkaista miesten Paco Rabanne Pure XS ? Siinä tuoksu jonka nuuhkaisun tunnen lähes fyysisenä kipuna jossain "nenän takana." Kokeillut monta kertaa, eri myymälöissä, joten kokemus on todellinen. Kiinnostaisi tietää reagoitko tähän samoin kun olet kertonut?
Oli synkkä ja myrskyinen yö. Tai oikeammin ilta. Muistin, kun juuri olin käynyt läpi näytelaatikkoni etsiessäni tiettyä MFK:n näytettä, että minulla oli näytteet By Kiliansin Angels Sharesta, Love, dont be shysta, ja Black Phantomista. Olen kokeillut näitä kutakin kerran, ja aivan eri säässä. Tuohon synkkään ja myrskyiseen iltaan valikoitui Angels Share, ja se kyllä sopi erinomaisesti lämmittämään sateen ja tuulen piestessä ikkunoita.
Kokeilin seuraavana päivänä Black Phantomin ja Loven, mutta niistä ei kumpikaan oikein sytyttänyt. Angels Share on todella lämmin ja makean pehmeä. Ehkä hieman tukahduttavuuteen saakka. Makeus on jotenkin hunajaisen rusinaista, sanoisin jopa että pyöreää ja täyteläistä. Alan lämmetä tälle tuoksulle, nyt näin kylmällä. Epäilen, etten kaipaa siitä täyttä pulloa, sen verran tukahduttava se on, mutta ehkäpä näyte on hyvä olla aina olemassa, juuri niihin satunnaisiin syksyisiin myrskyihin.
Love, dont be shy ei minun ihollani ole kyllä mitään mainittavaa. Makea, pehmeä, jotenkin esanssinen, näitä vastaavia on paljon. Black Phantom taas toimi lämpöisellä säällä paremmin. Siinä on terävyyttä, jotain pippurisen oloista joka tuntuu nyt liian kovalta.
Etsimääni MFK:n näytettä en löytänyt. En löytänyt yhtäkään MFK:n näytettä, vaikka mulla niitä joku noin 10 kpl pitäisi olla. Annoinkohan ne lähisukulaiselle testiin? Tämä täytyy selvittää.
Kiitos vain sinä ambroxanista kertonut, on ehdottomasti mielenkiintoista kuulla tutkimustesi tuloksia.
Itse olen huomannut että minun makuuni ei sovi tuoksut joissa on vahvasti läsnä suitsuke, pihka, tai oud. Pihka ja oud menee jos ne on hyvin sekoitettu taustalle, muuten koen ne jotenkin maskuliinisena omaan makuuni. Saatan siis pitää kyllä tuoksusta jossa ne on vahvasti läsnä, ne tuoksut vaan eivät tunnu omilta. Sama suitsukkeessa. Pidän suitsukkeen tuoksusta, mutta sen tuottamat mielleyhtymät ovat sellaisia että vierastan tuoksua itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Voisitko joskus kokeilla nuuhkaista miesten Paco Rabanne Pure XS ? Siinä tuoksu jonka nuuhkaisun tunnen lähes fyysisenä kipuna jossain "nenän takana." Kokeillut monta kertaa, eri myymälöissä, joten kokemus on todellinen. Kiinnostaisi tietää reagoitko tähän samoin kun olet kertonut?
Voin hyvin käydä vihikoirana nuuskimassa tuota! En ihan lähipäivinä varmaan pääse, mutta yritän käydä mahdollisimman pian. :) TODELLA monissa miesten tuoksuissa on tuota nenääni häiritsevää "superambroxania". Olen haalinut joitakin todella ihania parfyymeja miesten kokoelmista (etenkin Zara tuntuu sijoittelevan välillä aivan ihania tuoksuja miesten puolelle, kuten aiemmin ketjussa vouhottamani Blanc Ensoleillen), mutta olen niiden suhteen aina lähtökohtaisesti vähän varautunut, kun pelkään, että tuoksua on tehostettu tuolla karsealla ambrocenella. Sitä oli esimerkiksi muutoin aivan ihanassa uudessa Spell Caramel -tuoksussa. Myös Lattafan monissa parfyymeissa on tuota. Tilasin sokkona Khamrah -tuoksun nettisuositusten perusteella, ja jouduin antamaan sen eteenpäin kaverille, kun sieltä ihanien kaneliomenan tuoksujen seasta tuikki nenään se pistävä metalliharja. (Sen sijaan Kilian's Angel's Sharessa ei ole tuota hirmuhaisua, eikä saman tyyppisessä Zaran Sand Desert At Sunset -tuoksussa.)
Toisaalta tuota ambrocenea ja muita ambroxaneja kyllä tosiaan työnnetään nykyisin naisillekin markkinoitaviin tuoksuihin ihan antaumuksella, kuten N52 tuossa yllä hyvin sanoi. Ilmeisesti tosiaan tämä liittyy "beast mode" -tuoksujen ihailuun, ja monista tuoksuista halutaan tehdä iskevän vahvoja. Siinä juuri kai nuo ambroxanit auttavat vahvistaessaan muita tuoksuja ja parfyymin kestoa. Olenkin tullut vähän araksi tilailemaan oikein mitään parfyymeja enää ilman näytteen haistelua, kun näitä ambroxaanipommeja tulee vastaan niin paljon.
Päivän tuoksuna Trussardin Sound of Donna. Mantelia, kermavaahtoa, kastanjaa heliotroopilla sipaistuna. Puuterinen gourmand lähinnä, lämpöä vilpoiseen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin hyvin käydä vihikoirana nuuskimassa tuota! En ihan lähipäivinä varmaan pääse, mutta yritän käydä mahdollisimman pian. :) TODELLA monissa miesten tuoksuissa on tuota nenääni häiritsevää "superambroxania". Olen haalinut joitakin todella ihania parfyymeja miesten kokoelmista (etenkin Zara tuntuu sijoittelevan välillä aivan ihania tuoksuja miesten puolelle, kuten aiemmin ketjussa vouhottamani Blanc Ensoleillen), mutta olen niiden suhteen aina lähtökohtaisesti vähän varautunut, kun pelkään, että tuoksua on tehostettu tuolla karsealla ambrocenella. Sitä oli esimerkiksi muutoin aivan ihanassa uudessa Spell Caramel -tuoksussa. Myös Lattafan monissa parfyymeissa on tuota. Tilasin sokkona Khamrah -tuoksun nettisuositusten perusteella, ja jouduin antamaan sen eteenpäin kaverille, kun sieltä ihanien kaneliomenan tuoksujen seasta tuikki nenään se pistävä metalliharja. (Sen sijaan Kilian's Angel's Sharessa ei ole tuota hirmuhaisua, eikä saman tyyppisessä Zaran Sand Desert At Sunset -tuoksussa.)
Toisaalta tuota ambrocenea ja muita ambroxaneja kyllä tosiaan työnnetään nykyisin naisillekin markkinoitaviin tuoksuihin ihan antaumuksella, kuten N52 tuossa yllä hyvin sanoi. Ilmeisesti tosiaan tämä liittyy "beast mode" -tuoksujen ihailuun, ja monista tuoksuista halutaan tehdä iskevän vahvoja. Siinä juuri kai nuo ambroxanit auttavat vahvistaessaan muita tuoksuja ja parfyymin kestoa. Olenkin tullut vähän araksi tilailemaan oikein mitään parfyymeja enää ilman näytteen haistelua, kun näitä ambroxaanipommeja tulee vastaan niin paljon.
Niin, ja jatkan horinaani vielä siltä osin, että korjaan erehdykseni: Tuo Paco Rabannen Pure XS -tuoksuhan onkin naisten. :) Jotenkin hölmäännyin ajattelemaan, että se olisi miesten tuoksu, mutta se onkin se naisten käärmepullo.
Mutta tosiaan noissa uudemmissa naisten hajuvesissä on ihan todella paljon myös tuota ambrocenea - olen monta kehuttua jo joutunut itse ohittamaan juuri tuon vuoksi. Mutta käyn haistelemassa tämänkin mahdolisimman pian, kun saan tilaisuuden!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja jatkan horinaani vielä siltä osin, että korjaan erehdykseni: Tuo Paco Rabannen Pure XS -tuoksuhan onkin naisten. :) Jotenkin hölmäännyin ajattelemaan, että se olisi miesten tuoksu, mutta se onkin se naisten käärmepullo.
Mutta tosiaan noissa uudemmissa naisten hajuvesissä on ihan todella paljon myös tuota ambrocenea - olen monta kehuttua jo joutunut itse ohittamaan juuri tuon vuoksi. Mutta käyn haistelemassa tämänkin mahdolisimman pian, kun saan tilaisuuden!
Hei tarkoitin nimenomaan miesten Pure XS. Se on se mikä tuottaa kipua. N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tarkoitin nimenomaan miesten Pure XS. Se on se mikä tuottaa kipua. N53
Haha, anteeksi! Näinhän se oli, eli luin aluksi oikein - kirjoitit aivan selvästi miesten - ja sitten jotenkin tässä kotitöiden kanssa äheltäessäni onnistuin sekoittamaan itseni. :D No niin. Eli opettelen sisälukutaitoa ja keskittymistä, ja käyn kokeilemassa MIESTEN Pure XS -tuoksun kun ehdin. Check.
Floraikun paketti tuli. On kyllä nopea toimitus. Paketti on kaunis, mutta täytyy sanoa että varmasti tulee lisähintaa siitäkin ihan reilusti mokomalle. Ja sen verran on hintavaa muutenkin että ihan mielelläni ottaisin hieman vähemmän pahvia ja taidetta pakkaukseen, jos sillä saisi itse tuoksun hintaa vähän alaspäin.
Käsittääkseni jossakin päin maailmaa näihin myydään refilleja, mutta Floraikun EU-sivuilta en sellaisia ole onnistunut löytämään.
Pääsin nyt kipittämään Helsingin keskustan Sokokselle etsimään Paco Rabannen miesten Pure XS -tuoksua, mutta valitettavasti se on kuulemma poistunut kokonaan valikoimasta. Myyjän mukaan se on mahdollisesti lopetettukin. Nuuskaisen kyllä, jos jossakin tulee vielä vastaan, mutta valitettavasti tämä reissu oli vesiperä.
Vierailija wrote:
Pääsin nyt kipittämään Helsingin keskustan Sokokselle etsimään Paco Rabannen miesten Pure XS -tuoksua, mutta valitettavasti se on kuulemma poistunut kokonaan valikoimasta. Myyjän mukaan se on mahdollisesti lopetettukin. Nuuskaisen kyllä, jos jossakin tulee vielä vastaan, mutta valitettavasti tämä reissu oli vesiperä.
No hitsi. Mutta toivottavasti jotain muuta -ja varmasti parempaa kuin tuo em. nenäpommi- sait reissulla tuoksuteltua.
Juu, Sokoksella kokeilin useampaakin itselleni uutta tuoksua, ja löysin yhden yllättävän hyvän. En ole koskaan aiemmin koskaan tullut haistaneeksi Billie Eilishin ensimmäistä parfyymia (Eilish), mutta tämä yllätti aivan tavattoman positiivisesti, joskin oli erilainen kuin useimmat suosikkini.
Eilish tuoksui nenääni ihan siltä kuin joku olisi sekoittanut kermaisen minttukaakaoon tipan Kenzon Jungle l'elephantia. Mintun haju hälveni tuoksun asettuessa, mutta kevyt suklaa ja kermainen vanilja säilyivät kivasti, samoin kuin häivähdys mausteita. En olisi uskonut, mutta jotenkin jäin vähän haaveilemaan tuosta. Olisi kiva teiniteemainen talvituoksu keski-ikäiselle tädille. 😀 Eikä ollut ambrocenea seassa...
Kummallista miten sitä aina sen 3/4 vuoden aikana unohtaa kuinka ihana tuoksu tämä Moschinon Toy 2 onkaan. Sitten kun vihdoin syksyllä sitä suihkauttaa, ei enää muuta halua loppusyksynä käyttää.
Pitäisi vaan heti alkusyksystä ottaa käyttöön, muuten jää liian lyhyt aika nautiskella tästä. Koskaan tämä ei nimittäin yhtä hyvältä tuoksu kuin syksyisin. Mutta aina on muka liikaa kaikkia muita kivoja tuoksuja.
Miten tänne uuteen foorumiin saa nimimerkin näkyviin, sille ei näköjään ole enää omaa laatikkoa..
Tinhare
Päivän tuoksuna eilen Serge Lutensin La Fille de Berlin, johon hastuin kovasti. Tämä on tummanpunainen, samettinen ruusutuoksu, joka on omiaan syksyn sumuisiin iltoihin. Amouagen Lyric on yksi suosikkejani, ja La Fille liikkuu tavallaan samalla alueella, mutta ruusu on enemmän pääosassa kun taas Lyricissä on kaikenlaista muuta (molemmat ovat mielestäni "tummanpunaisia" tuoksuja). En itse tunne patsulia enkä sammalta, mutta varmaan ne tuovat syvyyttä, hunaja taas ihan aavistuksen makeutta. La Fille ei ole trendikäs sokeripommi vaan aistikas ja elegantti. Metallisuutta ei oma nenäni aisti, mutta jotkut muut kyllä.
Tänään valinta oli Amouagen Memoir. Ihan sopiva valinta sateisen viileään säähän (muuten Memoir on kyllä mielestäni enemmän iltatuoksu). Alkuillasta siitä oli vielä vieno aavistus jäljellä, ja kampaajani kommentoi: "tämä parfyymi muistuttaa minua tosi paljon jostakin... en muista mistä, mutta se oli joku voimakas tuoksu." Arvaan kyllä, mitä hän ajoi takaa: Memoirissa on jotain samaa kuin vanhassa kunnon Poisonissa. :) N52
Axe Rice, ei saa enää. Ostettu Usa:sta.Omaan perustuoksuun sekoittuneena ainakin kissat sekosivat täysin. Käyttäjänä mies, tarkoitettu miehille.
Armanin My Day on ihan kuin mulle suunniteltu. Ihana tuoksu. En vaihda enää muihin.
Millainen se on niihin tunnettuihin verrattuna? (Satin Mood, Silk Mood)