Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19432)
By Kilianin Angels Share on upein tuoksu, jonka omistan. Todella hintava, mutta erittäin riittoisa ja tuoksu pysyy iholla pitkään. Kuin lämmin mausteinen omenapiirakka. Parfyms de Marlyn Oriana ja Delina ovat myös suosikkejani. Myös Byredolta, Initiolta ja Kayalilta olen löytänyt ihania tuoksuja. Mm. näihin tutustuttuani en ole enää kaivannut Guccin, Lancomen yms. merkkien tuoksuja, joita aiemmin käytin aina.
Vierailija kirjoitti:
By Kilianin Angels Share on upein tuoksu, jonka omistan. Todella hintava, mutta erittäin riittoisa ja tuoksu pysyy iholla pitkään. Kuin lämmin mausteinen omenapiirakka. Parfyms de Marlyn Oriana ja Delina ovat myös suosikkejani. Myös Byredolta, Initiolta ja Kayalilta olen löytänyt ihania tuoksuja. Mm. näihin tutustuttuani en ole enää kaivannut Guccin, Lancomen yms. merkkien tuoksuja, joita aiemmin käytin aina.
Mun iholla Angel's Share oli pelkkiä viinanhuuruja ja kanelia.
Onneksi otin vain pienimmän näytteen, mutta sekin oli tolkuttoman hintainen.
- No, näitä sattuu.
Suosikkeja on monia. Mm. Escada delicate notes. Uusin suosikki Clean warm cotton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suositus? Kesätuoksu, ikä 60v ja perinteinen vähän boheemi tyyli pukeutumissa.
En pidä itämaisista-enkä sitrustuoksuista.
Ota sellainen johon ihastut täysillä. Ei muusta väliä. Neuvon aina että ostakaa vain sellaisia joihin rakastutte, ei ihan kivoja eikä kelvollisia joihin yritetään tykästyä sinnikkäästi käyttämällä.
Ja eikun testaamaan!Minulle taisi käydä tällainen rakastuminen. Olen joskus aikaisemmin kirjoittanutkin tähän ketjuun, että nuorena käytin Escadan kesätuoksuja, mutta sitten koitti sekin kevät, kun uusin tuoksu ei enää kolahtanutkaan. Nyt mooooonen vuoden jälkeen hairahduin tuoksuttamaan uusinta(?) kesätuoksua, nimeltään Santorini Sunrise ja eih, mä taisin rakastua. En uskaltanut ostaa tuoksua, silti haluan sen, ehkä. Mitä mieltä muut ovat ko. tuoksusta? Vai oletteko kiertäneet sen kaukaa? ;)
Olen Edcadan kausituoksujen ystävä ja eilen tuoksuttelin tätä Jumbon Stockkalla. Nyt ei kolahtanut, oli kai minun makuuni liian raikas tai sitruunainen. Pidän enemmän niistä trooppisen makeista - tai sellaista kai odotin ja petyin.
Mä kävin uudelleen tuoksuttelemassa tuota Santorini Sunrisea, kun se jäi vaan kummittelemaan mieleen. Olen siis tuo, joka kehui rakastuneensa taas vuosien jälkeen Escadan kesätuoksuihin. Olen aivan ällikällä lyöty kyllä nyt, kun heti suihkautettuani tuoksua iholleni, totesin mielessäni, että nyt tuli joku vivahde nenään, josta en pidä. No annoin tuoksun olla ja kävin asioilla ja eihän se mikään ihana tuoksu minun ihollani sitten enää ollutkaan...
Voikohan hormonitoiminta jotenkin muuttaa tuoksuaistimuksia, kun ensin rakastuin ko. tuoksuun ja nyt en pitänytkään siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun iholla Angel's Share oli pelkkiä viinanhuuruja ja kanelia.
Onneksi otin vain pienimmän näytteen, mutta sekin oli tolkuttoman hintainen.
- No, näitä sattuu.
Minun ihollani Angel's Share on taasen yksi gurmandi muiden joukossa.
Originaali Prada Candy on kaikkein parhain gourmand. Sitä itseään ilman ylimääräistä kukkaa hedelmää tai marjaa.
Nuo gurmandit eli herkku- tai gourmet-tuoksut onkin "hajuvesimaailman uusin tulokas" kuten Parfyymien salat -kirjassa todetaan. Ainoa tuoksutyyppi muuten johon en ole vielä saanut villitystä! Muut on käyty yksi kerrallaan ja nyt on itämaisten, mausteisten tuoksujen vaihe menossa. Tykkään tosi mausteisista mutta kuivista ja puumaisista, maskuliinisista tuoksuista tällä hetkellä. Jos tiedätte hyviä, suositelkaa!
Jotkut lähdeteokset puhuvat hassusti tuoksuperheistä, itse käytän mieluummin tuoksutyyppi-sanaa, jota muuten on käytety Effi Hornin Tuoksujen kirjan (1967) suomennoksessakin (1968). Tässä teoksessa tuoksutyyppijaottelu poikkeaa nykyisestä: tuoksut tyypitellään puutuoksuihin, kuusamatuoksuihin, sypressituoksuihin (=chypre), cuir- eli nahkaisiin tuoksuihin, foin coupé eli heinämäisiin/ruohomaisiin tuoksuihin, fougereihin eli sananjalkatuoksuihin, kielotuoksuihin ja apilatuoksuihin. Itämaiset mausteiset tuoksut loistavat poissaolollaan. Ja tietenkään vesituoksuja ei 60-luvulla vielä edes tunnettu, eikä vielä myöhempiä herkkutuoksujakaan mainita.
Vierailija kirjoitti:
Originaali Prada Candy on kaikkein parhain gourmand. Sitä itseään ilman ylimääräistä kukkaa hedelmää tai marjaa.
Musta se oli aika höttöinen ja yllättävän lyhyt.
Niche-puolelta löytyy parempia eikä edes niin kalliita laatuun nähden.
Suosikkini on Givenchyn l'interdit. Minulla on Marc Jacobsin Daisy hajuvesiä monet.
SOTD Jasmin Angelique / Atelier Cologne, kerrostettuna jasmiinivartalovoiteen kanssa. Väinönputki kohtaa jasmiinin. Aurinkoinen (ja sen jasmiinin vuoksi myös sopivan vino) kesäinen heinäpelto. Mulla oli yhdessä vaiheessa väinöputkikausi, kuvitelkaa. Ostin sen vuoksi myös pienen pullon Mallen French Loveria. Sekään ei kestä - näitä molempia on pakko kuljettaa mukana jos tahtoo tuoksua vielä kolmen tunnin päästä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että tässä väinönputkikedossa on jotain aivan vastustamatonta.
Vierailija kirjoitti:
Nuo gurmandit eli herkku- tai gourmet-tuoksut onkin "hajuvesimaailman uusin tulokas" kuten Parfyymien salat -kirjassa todetaan. Ainoa tuoksutyyppi muuten johon en ole vielä saanut villitystä! Muut on käyty yksi kerrallaan ja nyt on itämaisten, mausteisten tuoksujen vaihe menossa. Tykkään tosi mausteisista mutta kuivista ja puumaisista, maskuliinisista tuoksuista tällä hetkellä. Jos tiedätte hyviä, suositelkaa!
Jotkut lähdeteokset puhuvat hassusti tuoksuperheistä, itse käytän mieluummin tuoksutyyppi-sanaa, jota muuten on käytety Effi Hornin Tuoksujen kirjan (1967) suomennoksessakin (1968). Tässä teoksessa tuoksutyyppijaottelu poikkeaa nykyisestä: tuoksut tyypitellään puutuoksuihin, kuusamatuoksuihin, sypressituoksuihin (=chypre), cuir- eli nahkaisiin tuoksuihin, foin coupé eli heinämäisiin/ruohomaisiin tuoksuihin, fougereihin eli sananjalkatuoksuihin, kielotuoksuihin ja apilatuoksuihin. Itämaiset mausteiset tuoksut loistavat poissaolollaan. Ja tietenkään vesituoksuja ei 60-luvulla vielä edes tunnettu, eikä vielä myöhempiä herkkutuoksujakaan mainita.
Chypre-sana tulee Kyproksesta, ei sypressistä. Luulisi löytyvän kaikista tuoksuista kertoivista kirjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Chypre-sana tulee Kyproksesta, ei sypressistä. Luulisi löytyvän kaikista tuoksuista kertoivista kirjoista.
Ei tuossa kirjassa sanaetymologiasta mitään väitettykään eikä kirjassa edes mainita chypreä. Itse lisäsin sen sulkeisiin, sillä tulkitsin tuoksukuvailun (esim. labdanum) perusteella tyypin suurin piirtein nykyistä chypreä vastaavaksi.
Sypressistä saadaan tuoksuvaa eteeristä öljyä, joka antaa leimansa tuoksulle. Siinä mielessä tyypittely sypressituoksuiksi on ihan sopiva.
SOTD French Lover / Frederic Malle. Lisää heinäntuoksua. Väinönputkea, seetriä, suitsuketta, vetiveriä. Kerrostin French Loverin Guerlainin Vetiverin päälle (suihkimalla Vetiveriä suihkugeeliin ja kosteusvoiteeseen), koska se on muuten niin hento - toimii! Tuoksun alku on kuin olisin pyörinyt kesäisissä heinäpaaleissa ja tuo mieleen lapsuuden kesät landella serkkujen luona. Sitten suitsuke tulee vahvasti mukaan, kuitenkin siten, että tuoksulle ominainen luonnollisuus ei katoa. Tämä on niin kaunis. Jossain rinnakkaisessa elämässä (jossa en olisi henkilö, joka tahtoo haistaa uuden tuoksun joka päivä) tämä voisi olla ainoa tuoksuni. Silloin sen ylläpitämisestä (voiteiden, mukana kulkevan dekantin jne avulla) joutuisi kyllä tekemään elämäntavan, koska tämä ei tosiaan ole sillage monster.
Oletko tuoksutellut Miller Harrisin Peu Santalia? Mausteinen ja aavistuksen maskuliininen.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tuoksutellut Miller Harrisin Peu Santalia? Mausteinen ja aavistuksen maskuliininen.
En ole vielä sitä kokeillut, mutta pidän Miller Harrisin käsialasta yleisesti. Feuilles de Tabac on mieleeni, en ole vain vielä raaskinut ostaa kokonaista pulloa. Täytyy tilata näyte Peau Santalistakin, nuotit vaikuttavat lupaavalta!
Tämän päivän tuoksunani on Issey Miyaken L'eau d'Issey - ja hyppy ehkä noin kolmenkymmenen vuoden taakse - hassu tunne hyvällä tavalla.
Yritän löytää sellaisen Sephoran sivuston, josta voi tilata Suomeen ja jossa voi kieleksi valita englannin. Ruotsin Sephoralla kun painaa lipun kuvaa, voi valita maaksi vain Ruotsin tai Tanskan? Tsekin Sephoran sivuilta en löydä, miten saisi kielen vaihdettua. Miten tää nyt on niin hankalaa? Osaako joku auttaa?
Vai onko niin ettei Sephoralta voi Suomeen tilata?
Vierailija kirjoitti:
Tämän päivän tuoksunani on Issey Miyaken L'eau d'Issey - ja hyppy ehkä noin kolmenkymmenen vuoden taakse - hassu tunne hyvällä tavalla.
Minulla se oli eilisen päivän tuoksu. 😀
Tänään mennäänkin uudemmalla tuoksulla, makealla Donna Born In Roma Coral Fantasy by Valentino. On ollut vähän viileämpi päivä, joten kaipasin makeutta lämmittämään.
Ostin tämän itselleni vuosia sitten ystäväni synttäreille. Ihana, lämmin, ihollani toffeinen tuoksu teki minun illastani ylellisen niin näillä ystäväni synttäreillä kuin sinä kyseisenä talvenakin. Minä siis käytin tätä talvituoksuna - mutta nykyään voisi sopia jopa lämpimään kesäpäiväänkin.
Tämä oli siis The one desire.