Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19426)
Mitkä edulliset tuoksut ovat yllättäneet laadullaan? Entä mitkä kalliit ovat olleet pettymyksiä?
Vierailija kirjoitti:
Mitkä edulliset tuoksut ovat yllättäneet laadullaan? Entä mitkä kalliit ovat olleet pettymyksiä?
Ihan halpiksista La Rive on ollut hyvä. Itselläni Pearl ja tyttärelläni joku Escada-tyylinen hedelmäpommi. Minulla myös sinisessä/laventelin värisessä pullossa oleva Bi-es Blossom Hills, joka on oikein kiva ja kepeä tuoksu. On hyvin samankaltainen kuin Bossin The Scent.
Varensia White on naurettavan halpa laatuunsa nähden. Ihana tuoksu, siinä on paljon samaa kuin Narciso Ambreessa. Kunnon huumaava kermainen tuberoosapläjäys. Perus-Varensia (vihreä) taas ei minua puhutellut, se oli huti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan halpiksista La Rive on ollut hyvä. Itselläni Pearl ja tyttärelläni joku Escada-tyylinen hedelmäpommi. Minulla myös sinisessä/laventelin värisessä pullossa oleva Bi-es Blossom Hills, joka on oikein kiva ja kepeä tuoksu. On hyvin samankaltainen kuin Bossin The Scent.
Nuuskuttelin Närpiön Tokmannilla tuota Pearlia kerran ja se oli todella hyvä! Kävellessäni autoon rannetta nuuhkien mietin että mitä hemmettiä se muistuttaa, ja sehän on Ariana Granden Cloudin kaltainen (minulla on se, mutta vähälle käytölle jäänyt), mutta tuo halpis-Pearl oli parempi!
Vierailija kirjoitti:
Vastaan nyt vielä tähän pettymyskysymykseen, että minulle Ariana Granden Cloud oli pettymys, se jää jotenkin yksiulotteiseksi ja tuoksu muuttuu ihollani partavesimäiseksi.
Nasomatton Narcotic Venus oli kallis pettymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuuskuttelin Närpiön Tokmannilla tuota Pearlia kerran ja se oli todella hyvä! Kävellessäni autoon rannetta nuuhkien mietin että mitä hemmettiä se muistuttaa, ja sehän on Ariana Granden Cloudin kaltainen (minulla on se, mutta vähälle käytölle jäänyt), mutta tuo halpis-Pearl oli parempi!
Pearl muistuttaa minustakin jotain hajuvettä, mutta Arianaan en sitä yhdistä. Enkä saa yhtään päähäni, että mikä tuoksu on joskus 20 vuotta sitten ollut Pearlin kaltainen Hengeltään siinä on minusta samaa kuin Laura Biagiottin Laurassa, vaikkei samalta tuoksukaan.
Nuo La Riven tuoksut taitaa olla pitkälti kopioita muista tuoksuista, mutta minulle esim. se Pearlin alkuperäinen tuoksu on tuntematon, joten en tiedä miten samanlaisia nämä ovat esikuvansa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä halpoja on seuraavissa: Jimmy Choo, E Arden, Tesori d'Oriente, Laura Biagiotti, Burberry, Adolfo Dominguez, L'Erbolario.
Huonoja kalliita: Byredo, Amouage, Guerlain, Hermes, Puredistance, Roja, Marly, Nishane, Mancera, The Merchant of Venice, Dior.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Närpiön Tokmanni <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä halpoja on seuraavissa: Jimmy Choo, E Arden, Tesori d'Oriente, Laura Biagiotti, Burberry, Adolfo Dominguez, L'Erbolario.
Huonoja kalliita: Byredo, Amouage, Guerlain, Hermes, Puredistance, Roja, Marly, Nishane, Mancera, The Merchant of Venice, Dior.
Kaikilta merkeiltä löytyy erilaisia tuoksuja erilaisiin makuihin. On aika yleistävää väittää, että mainitsemasi Dior, Guerlain, Hermes tai Amouage olisivat kaikki "huonoja". Kalliita toki. Itse en ole löytänyt mitään hyvää Jimmy Choolta enkä Burberyllta noin esimerkisi, mutta useampia hyviä Amouagelta ja Guerlainilta. N51
Vierailija kirjoitti:
Aidoista raaka-aineista valmistetut artesaanihajuvedet eroavat synteettisistä litkuista kuin päivä yöstä. Eläinsuojelu on tietenkin hyvä asia, jolloin synteettiset vastineet puolustavat paikkaansa! Pölyttäjät rakastavat kukkaviljelmiä. Tutustukaa maailmalla hajuvesimuseoihin ja artesaanipajoihin, esim. Ranskan Grasse on kaikin puolin upea paikka, suosittelen.
Pidän itsekin artesaanihajuvesistä, mutta kyllä niissäkin useimmiten käytetään synteettisiä aineita. Ilman niitä on vaikea saada aikaan kunnon kestoa (esimerkiksi). Mielestäni "laatu" on erittäin yksilöllinen käsite ja itse arvostan hajuvedessä upeaa kokonaisuutta. En voi tietää tarkalleen, mitä aineita on käytetty ja miten "aitoja" ne ovat.
Esimerkkejä hyvistä merkeistä, jotka käyttävät paljon (muttei välttämättä ainoastaan) luonon raaka-aineita, mutta ennen kaikkea valmistavat hienoja tuoksuja: Hiram Green, Jorum Studio, Rogue Perfumery, Papillon Artesan Perfumes, Francesca Bianchi, Maria Candida Gentile. N51
Uusin ihastukseni on Givenchy III, vintage. Ostin tämän joltain ihanalta ihmiseltä, en tiedä miten malttoi luopua tästä kaunottaresta. Enkä tiedä miten maltan käyttää tai olla käyttämättä, jos tätä ei enempää saa mistään. Hakkaa kaikki nykyiset tuoksut mennen tullen. Olen onnellinen ja kiitollinen.
Alkukesän löytö ja STOD: Dusitan Fleur de Lalita. Tyylikäs ja kuitenkin sopivan kepeä kukkaistuoksu, johon galbanum tuo terävyyttä ja vähän vintage-henkeä. Tämä on kuulemma liljatuoksu, mutta itse en pidä liljasta ja pidän tästä kovasti. Aistin hitusen ruusua myös. Kaksi muuta suosikkia ko. brändiltä ovat La Douceur du Siam (pehmeämpi ja ruusuisempi, ihana kesäiltaan) ja Montri (aromaattinen unisex, tässä myös ruusua sekä mausteita). Pitänee laittaa tilaukseen nyt ainakin joku näistä. Dusitassa on ihanaa minusta se, etteivät tuoksut ole liian makeita. Ne ovat ilmavia ja todella elegantteja. Kalliita tosin. N51
^ piti olla SOTD tai ehkä vaan päivän tuoksu 🙄 N51
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aidoista raaka-aineista valmistetut artesaanihajuvedet eroavat synteettisistä litkuista kuin päivä yöstä. Eläinsuojelu on tietenkin hyvä asia, jolloin synteettiset vastineet puolustavat paikkaansa! Pölyttäjät rakastavat kukkaviljelmiä. Tutustukaa maailmalla hajuvesimuseoihin ja artesaanipajoihin, esim. Ranskan Grasse on kaikin puolin upea paikka, suosittelen.
Pidän itsekin artesaanihajuvesistä, mutta kyllä niissäkin useimmiten käytetään synteettisiä aineita. Ilman niitä on vaikea saada aikaan kunnon kestoa (esimerkiksi). Mielestäni "laatu" on erittäin yksilöllinen käsite ja itse arvostan hajuvedessä upeaa kokonaisuutta. En voi tietää tarkalleen, mitä aineita on käytetty ja miten "aitoja" ne ovat.
Esimerkkejä hyvistä merkeistä, jotka käyttävät paljon (muttei välttämättä ainoastaan) luonon raaka-aineita, mutta ennen kaikkea valmistavat hienoja tuoksuja: Hiram Green, Jorum Studio, Rogue Perfumery, Papillon Artesan Perfumes, Francesca Bianchi, Maria Candida Gentile. N51
Kunhan lomarahat pamahtaa tilille, tilaan heti Hiram Greeniltä näytteitä, ja Papillonilta Salomesta myös, jos siitä saa. Toisaalta pitää myös tilata vintagea maailmalta, valintojen maailma. Kaikkea ei voi saada.
Kokeilin Stokkalla Jo Malonen English Pear & Freesia -käsivoidetta ja hyh miten inha lemu! Ei kannata edes kokeilla, päivä on pilalla. En tässä mielestäni ole sen paremmin päärynää kuin freesiakaan. Itse colognehan voi olla hyvä, sitä en haistanut. Mutta tää käsirasva, uhh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilta merkeiltä löytyy erilaisia tuoksuja erilaisiin makuihin. On aika yleistävää väittää, että mainitsemasi Dior, Guerlain, Hermes tai Amouage olisivat kaikki "huonoja". Kalliita toki. Itse en ole löytänyt mitään hyvää Jimmy Choolta enkä Burberyllta noin esimerkisi, mutta useampia hyviä Amouagelta ja Guerlainilta. N51
Ajattelin että "on seuraavissa" ymmärrettäisiin kuuluvan myös jälkimmäiseen listaan.
Näköjään se oli liikaa vaadittu.
Näköjään liikaa vaadittu oli senkin ymmärtäminen, että listat kuvaavat yhden henkilön subjektiivista makua. Kukaan ei väitä että tämä olisi objektiivinen totuus.
Tarpeetonta väitellä kenen maku on oikea, vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vitsit, löysin uuden suosikkituoksun! Chloen Chloe EdP. Täydellinen ruusuinen kesätuoksu, ei liian makea. Tällä mennään ainakin tää kesä, ehkä pidempäänkin.
Tämä on kyllä laadukas ja aikaa kestävä tuoksu. Ostin silloin kun tuli markkinoille viitisentoista vuotta sitten, ihastuin ja siitä lähtien olen käyttänyt. Oli toki monta vuotta välissä kun jäi tosi vähälle käytölle, mutta pari vuotta sitten löysin tuoksun uudelleen. Klassikko-ainesta, toivittavasti eivät saa päähänsä lopettaa tätä.
Yves Rocher ja uusi Verte Envolée. Vihreät nuotit, tee, ruusu. Rakastan ruusua ja sitä löytyy jo lämpimänä vaniljaisena Tocade, moderni geneerinen makea Very Good Girl, pinkki Rosa Pop, sekä osallisena moniin muihin suosikkeihin. Ja nyt tämä löytö, vihreä ruusu.