Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19314)

Vierailija
12641/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin on syksytuoksut jo esillä. Ei oikein sitruskeli enää. Olen kaivannut chyprejä jo..! Tänään kuitenkin nahkatuoksu, The Vagabond Princen Land of Warriors, Bertrand Duchaufourin pehmeä luomus. Nimestään huolimatta tämä ei ole yhtään aggressiivinen tai sotaisa, vaan vehreän alun jälkeen lähinnä hedelmäisen lempeä. Tyylillisesti tämä voisi olla L'Artisan Parfumeurinkin nimen alla. 2 suihkauksella juuri aistittavissa paidan alta, kestossa täyttyi juuri 10 h.

Vierailija
12642/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se iänikuinen kissanpissa. Niin varmaan joo.

Kuinka moni oikeasti tietää mille kissanpissa haisee? Siis sellainen kunnon tuore pissa, ei mikään huonosti siivotussa asunnossa leijuva katku.

Jokainen joka on haistellut leikkaamattoman, sisällä elävän kollikissan pissanhajua tietää ettei mikään parfyymi haise samalle. Nenäkarvani eivät ole vielä käpristyneet kippuraksi ja kuolleet yhdestäkään hajuvedestä. Ei ole kissanpissan voittanutta katkua tullut edes Zoologistin testereistä vastaan. Mitä kokeilisin? Nämä perusklassikot eivät ole sellaisia, mm. Mitsouko löytyy kaapista ja on yksi lemppareista. Ostaisin heti kissan jonka pissa haisisi sille :)

Sori hieman ohis, mutta kissaihmisenä en voinut vastustaa. Ps. kissani tykkäävät haistella hajuvesiäni.

Ehdottaisin muuten vinkkilistaa "suurista ja pelottavista" tuoksuista, sellaisista just mitä täällä on muutamia ollutkin! Hieman jännitystä elämään.

Sulle Mitsouko-fanina joka varmaan tuntee Guerlainin tuoksut, niin onko Mahora tuttu? Se on kyllä niin suuri että yksi suihkaus täyttää koko huoneen.

Mahora taisi joskus olla Venäjän hajuvesilistan eli top 10 kärjessä, olisikohan ollut Venäjän Vogue tai Elle lehti joskus 2000 alkupuolella :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12643/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl miust Mennen on paras..

Vierailija
12644/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin viimein kokeilemaan pitkään kiinnostaneita Zoologisteja.

Seahorse: Tämä on erilainen kuin kuvittelin. Joidenkin mielestä tämä on geneerinen ocean breeze-suihkugeeli, niin sellaista mielikuvaa tästä en mitenkään saa. Tämä on paljon lähempänä sitä rantalouhikon välissä muhivaa mössöä kuin surffimaailmaa. Ennen kaikkea tätä hallitsee ambroxaani, ja lähin sukulainen tuoksumaailmassa on ilman muuta Squid, eikä tämä ole etenkään alussa yhtään kevyempi. Tätä täytyy kokeilla testailla ajan kanssa, että saan selville mitä ajattelen siitä.

Cow: Risririitaiset tunnelmat. Näyteputeli haisee ulospäin inhottavalta, mutta suihkaistuna tämä onkin keveä, ystävällinen. Laventelia ja jotain vihreää, mutta myös hämmentävä tuoksu, joka muistuttaa vauvan maitopulloa, joka on jäänyt pariksi tunniksi pöydälle. Ei mikään vielä kuvotusta herättävä löyhkä, mutta ei ehkä sellainenkaan, mitä toivoisi ympäristöönsä. Lopulta tämä taipuu kukkaisemmaksi ja tuo mieleen apilankukat. Erittäin viehättävästi. Kiinnostava tuoksu. Tässä tuoksumaailmassa ei ole oikein mitään samaa kuin oikeissa lehmissä. Juuri nautin eilen mökkinaapurin lihakarjan laidunten tuoksusta, jossa tuoksuu ruoho, lanta ja syksyiset omenat. Mitään noista ei ole tässä, silti lisätestailun arvoinen.

Chipmunk: Ihan ensimmäinen mielikuva oli, että tämä on Elephantin sukulainen. Sama vihreä, kitkerähkö dominoiva elementti on mukana. Sitten huomasin myös neulaset ja vihreät, vielä raaat pähkinät. Kiinnostava toteutus. Makeutta on tästä turha etsiä. Myös tätä on kokeiltava uudestaan erilaisina päivinä.

Jälleen kiehtovia tuoksumatkoja. Näistä Zoologisteista aina muistaa, miten monimutkainen tuoksujen maailma on. Ihana ja kauhea voivat olla ihan pienen pitoisuuseron päässä toisistaan. Jotenkin palkitsevaa löytää miellyttäviä sävyjä sellaisesta maailmasta, josta ei vielä äsken osannut niitä etsiä.

Vierailija
12645/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, itse en tiedä kovin paljoa tuoksuista, joten olisiko jollakin suositella minulle? Haluaisin jonkin lämpimän ja makean, feminiinisen tuoksun. Mieluiten ei kovin mausteinen tai kirpeä. Sellainen syvä, mutta ei päällekäyvä, vaan mieluummin pehmeä. Olisiko herkullinen hyvä kuvaus? Ei kuitenkaan mitään aivan ällömakeaa. Kivoja tuoksuja mielestäni ovat: vanilja, hedelmät (erityisesti appelsiini) ja karamelli, mutta mikä tahansa noihin aiempiin kriteereihin sopiva käy, vaikka ei olisi näitä tuoksuja :)

Diorin Hypnotic poisonia voisit testata. Lämmin, makea, pehmeä ja hyvin naisellinen. Ihana mantelin tuoksu, jos siitä nuotista pitää.

Vierailija
12646/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummallista miten näin syksyn tullen olen ihastunut tuoksuihin, joiden kanssa en ole päässyt sinuiksi aikaisemmin. Olen ollut vähällä myydä täyden Tocadeni, mutta tämähän on ihastuttava.

Kesän mentyä kaipaan myös erilaisia ruusutuoksuja. Havahduin siihen, ettei minulla oikein ole tuoksua, josta selkeästi erottuisi ruusu. Näytteissä kyllä muutamia, mutta ei oikeaa kokonaista pulloa. Tässä onkin miettimistä, mikä olisi sellainen ruusutuoksu johon voisi panostaa. Kiehtovat niin mausteiset, puiset kuin makeatkin tuoksut. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.

Muutama tuli mieleen. 

Jos makeat ruusut miellyttävät, voit kokeilla Van Cleef & Arpelsin Rose rougea. Se on aika ihana, vaikka himpun verran liian makea minulle. 

Delinaa ja Delina exclusifia voi kokeilla Helsingin Stockalla. Minusta ne tuoksuvat, noh, perusmiellyttävälle. Moni tykkää.  

Frederic Mallen Portrait of a lady on niche-klassikko, se on tumma ruusu-patsuli. Vähän samaa tyyliä edustavat Diptyquen Eau capitale ja Atelier Colognen Rose anonyme sekä ehkä Maison Francis Kurkdjianin Oud silk mood (edp/extrait) ja Oud satin mood. 

Sisleyllä on Izia ja Izia la nuit. Jälkimäinen on hedelmäinen ruusu. Elegantteja ruusutuoksuja ovat myös kokeilemani Dusitan La douceur du Siam, sekä Ormonde Jaynen Damask ja Indus. 

Amouagella on Epic ja Lyric, molemmat upeita, tummia itämaisia tuoksuja joissa on ruusua, mutta myös mausteita ja kaikenlaista muuta ihanaa. Todella voimakkaita tuoksuja. En suosittele sokko-ostamaan näitä. Minulla on molemmat, ja ne ovat mulle lähinnä talvi-ja iltatuoksuja. 

Olisiko tuossa jotain ideoita kokeiltavaksi? Ruusutuoksuja on niin valtavasti, lähes joka merkillä on ainakin yksi. Ihan kauppaan menemällä voit alkaa tuoksutella niitä. N51 

Vierailija
12647/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se vain on että sitrukset, kevyet hedelmäiset ja vihreät saavat vetäytyä talvilevolle.

Kokeilin tänään toiveikkaana Florabotanicaa, mutta ei, liian kylmää on jo sillekin.

Vierailija
12648/19314 |
04.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääsin viimein kokeilemaan pitkään kiinnostaneita Zoologisteja.

Seahorse: Tämä on erilainen kuin kuvittelin. Joidenkin mielestä tämä on geneerinen ocean breeze-suihkugeeli, niin sellaista mielikuvaa tästä en mitenkään saa. Tämä on paljon lähempänä sitä rantalouhikon välissä muhivaa mössöä kuin surffimaailmaa. Ennen kaikkea tätä hallitsee ambroxaani, ja lähin sukulainen tuoksumaailmassa on ilman muuta Squid, eikä tämä ole etenkään alussa yhtään kevyempi. Tätä täytyy kokeilla testailla ajan kanssa, että saan selville mitä ajattelen siitä.

Cow: Risririitaiset tunnelmat. Näyteputeli haisee ulospäin inhottavalta, mutta suihkaistuna tämä onkin keveä, ystävällinen. Laventelia ja jotain vihreää, mutta myös hämmentävä tuoksu, joka muistuttaa vauvan maitopulloa, joka on jäänyt pariksi tunniksi pöydälle. Ei mikään vielä kuvotusta herättävä löyhkä, mutta ei ehkä sellainenkaan, mitä toivoisi ympäristöönsä. Lopulta tämä taipuu kukkaisemmaksi ja tuo mieleen apilankukat. Erittäin viehättävästi. Kiinnostava tuoksu. Tässä tuoksumaailmassa ei ole oikein mitään samaa kuin oikeissa lehmissä. Juuri nautin eilen mökkinaapurin lihakarjan laidunten tuoksusta, jossa tuoksuu ruoho, lanta ja syksyiset omenat. Mitään noista ei ole tässä, silti lisätestailun arvoinen.

Chipmunk: Ihan ensimmäinen mielikuva oli, että tämä on Elephantin sukulainen. Sama vihreä, kitkerähkö dominoiva elementti on mukana. Sitten huomasin myös neulaset ja vihreät, vielä raaat pähkinät. Kiinnostava toteutus. Makeutta on tästä turha etsiä. Myös tätä on kokeiltava uudestaan erilaisina päivinä.

Jälleen kiehtovia tuoksumatkoja. Näistä Zoologisteista aina muistaa, miten monimutkainen tuoksujen maailma on. Ihana ja kauhea voivat olla ihan pienen pitoisuuseron päässä toisistaan. Jotenkin palkitsevaa löytää miellyttäviä sävyjä sellaisesta maailmasta, josta ei vielä äsken osannut niitä etsiä.

Hauskaa lukea Zoologistista! Itsellä on tilauslistalla näyte Sacred scarabista, kunhan saan aikaiseksi. Haluaisin myös näytteen Cardinalista ja parista muusta. Chipmunk voisi kiinnostaa myös, pidin Elephantista. N51

Vierailija
12649/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää ensivaikutelmia Zoologist-näytteistä.

Bee: Tästä minulla oli vahva etukäteisodotus. Kaverilla on mehiläisiä ja olen usein kesäisin ollut mukana jopa pesillä, joten mehiläispesän hunaja-mehiläisvaha-propolis-savu -kombo on painunut lähtemättömästi mieleeni. Ja siksi en voi olla huomaamatta, että tämä menee siitä ohi. Tämä on kyllä mehiläismaailmaan vahvasti viittaava, hunaja... jogurtti. Miksi tässä on tämä jogurtti?! Jos mehiläispesä tuoksuisi tältä, olisin vähän huolissani. Ei missään nimessä epämiellyttävä tuoksu, mutta väärä ennakko-odotusteni valossa. No, tämä on vielä alussa, voi kehittyä mihin vain.

Sacred Scarab: Kun kuulin tästä, ajattelin että skippaan näytteen. Miljöönä skarabee kuulostaisi edustavan juuri sellaisia tuoksuja, jotka eivät ole minun ydintäni - mahdollinen itämaisuus ja suitsukkeisuus eivät ole minun juttujani. Tätä on kuitenkin hehkutettu siinä määrin, että alkoi kiinnostaa.

Ja VOI POJAT. Ihan ensi hetkestä tiesin, että tämä on Se Parfyymi. Tämä on jotain muuta kuin odotin, jotain muuta kuin mitä olen aistinut missään muualla, ja parempaa, kauniimpaa ja puhtaampaa. Tämä on niin monimutkainen, että sitä on vaikea sanoin kuvata, mutta chyprehän tämä on, ja pihka-hartsi-puu-lootus-matto marssittaa sisäisten silmien eteen kokonaisia maailmoja. Mirhamiakin tässä on, olenkohan edes haistanut sitä ennen? Tässä on jotain samaa kuin vanhoissa vintage-parfyymeissä, mutta omista näytteistäni lähin verrokki lienee Tyrannosaurus Rex. Scarab ei kuitenkaan ole savuinen eikä yhtä päällekäyvä. Tästä tulee vielä mieleen jokin, mitä olen haistanut kauan sitten. Ehkä jokin äidin parfyymi kun olen ollut lapsi. Ja tämä muuttuu matkalla. Mikä yllätys. Tässä on pitkäksi aikaa pureskeltavaa.

Vierailija
12650/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patou

Olen keräillyt Jean Patou -pulloja sieltä täältä sillä ajatuksella, että suosikeista olisi jotain omassa kokoelmassa nyt, kun ne ovat yritysoston myötä katoamassa maailmasta. Sublime, 1000, Sira des Indes on jo hallussa, Joysta on näyte ja se on hieman liian tuima ruusu-jasmiini makuuni. Sublime on suosikkini - kun vintage-alusta mennään puoli tuntia eteenpäin, jäljelle jää kaunein ja pehmein runsaan feminiini ambratuoksu, jonka omistan. Syksy-talvisuosikki, ei ollenkaan 'dated'; ja kestokin on fantastinen.

Mutta asiaan: Patoun Heritage-sarjaa vielä löytää, ja olen kiinnostunut. Näytteitä niistä ei oikein löydä, tai löytää niin isolla hinnalla ja postitusmaksulla, ettei siinä ole oikein järkeä (Aus liebe zum duft). Siispä: onko kellään näistä kokemusta? Erityisesti Adieu sagesse ja Vacances kiinnostavat.

Vierailija
12651/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää ensivaikutelmia Zoologist-näytteistä.

Bee: Tästä minulla oli vahva etukäteisodotus. Kaverilla on mehiläisiä ja olen usein kesäisin ollut mukana jopa pesillä, joten mehiläispesän hunaja-mehiläisvaha-propolis-savu -kombo on painunut lähtemättömästi mieleeni. Ja siksi en voi olla huomaamatta, että tämä menee siitä ohi. Tämä on kyllä mehiläismaailmaan vahvasti viittaava, hunaja... jogurtti. Miksi tässä on tämä jogurtti?! Jos mehiläispesä tuoksuisi tältä, olisin vähän huolissani. Ei missään nimessä epämiellyttävä tuoksu, mutta väärä ennakko-odotusteni valossa. No, tämä on vielä alussa, voi kehittyä mihin vain.

Sacred Scarab: Kun kuulin tästä, ajattelin että skippaan näytteen. Miljöönä skarabee kuulostaisi edustavan juuri sellaisia tuoksuja, jotka eivät ole minun ydintäni - mahdollinen itämaisuus ja suitsukkeisuus eivät ole minun juttujani. Tätä on kuitenkin hehkutettu siinä määrin, että alkoi kiinnostaa.

Ja VOI POJAT. Ihan ensi hetkestä tiesin, että tämä on Se Parfyymi. Tämä on jotain muuta kuin odotin, jotain muuta kuin mitä olen aistinut missään muualla, ja parempaa, kauniimpaa ja puhtaampaa. Tämä on niin monimutkainen, että sitä on vaikea sanoin kuvata, mutta chyprehän tämä on, ja pihka-hartsi-puu-lootus-matto marssittaa sisäisten silmien eteen kokonaisia maailmoja. Mirhamiakin tässä on, olenkohan edes haistanut sitä ennen? Tässä on jotain samaa kuin vanhoissa vintage-parfyymeissä, mutta omista näytteistäni lähin verrokki lienee Tyrannosaurus Rex. Scarab ei kuitenkaan ole savuinen eikä yhtä päällekäyvä. Tästä tulee vielä mieleen jokin, mitä olen haistanut kauan sitten. Ehkä jokin äidin parfyymi kun olen ollut lapsi. Ja tämä muuttuu matkalla. Mikä yllätys. Tässä on pitkäksi aikaa pureskeltavaa.

Voi kuinka hienoa, että Zoologist pystyy edelleen tuohon. :) Cow'n jälkeen olin hetken huolissani, onko tuoksueskapismi iäksi menetetty...Hyvä ettei ole. Täytyykin laittaa tilaukseen tuo ja Seahorse, en ole vielä tutustunut siihenkään. 

Tänään toinen the Vagabond Prince, Bass Solo: tuoksun puutyöverstaalta. Kuivaa seetriä aavistuksella sitruksia ja laventelia. Ei herätä intohimoja.

Vierailija
12652/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku teistä myynyt omia, vähälle käytölle jääneitä hajuvesiään - ja jos on, niin millä alustalla? Ehkä Tori? Tuntuu vaan, että tuollaisilla alustoilla omat ilmoitukset hukkuvat joukkoon ja jäävät sinne ikiajoiksi. Olisi hienoa mainostaa myös täällä, mutta se ei oletettavasti käy laatuun.

Vierailija
12653/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin etsin jotain pehmeää tuoksua, jossa ei olisi mitään terävää tai pistävää ja joka sopisi hyvin talveen. Tuo aiemmin ehdotettu Pradan Candy sekä Hypnotic Poison ovat vähän liian aikuismaisia (vaikken mikään kovin nuori ole itsekään), ihan kuin joku opettaja tai työkaveri olisi joskus niitä käyttänyt ja assosioin ne näin. Myös Armanin Code on vähän maskuliininen, muuten aika kiva. Mitä muita kivijalkakaupan tarjonnasta kannattaa testata? Vanilja, pehmeys, sensuellisuus ovat ne, mitä haen.

Vierailija
12654/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, itse en tiedä kovin paljoa tuoksuista, joten olisiko jollakin suositella minulle? Haluaisin jonkin lämpimän ja makean, feminiinisen tuoksun. Mieluiten ei kovin mausteinen tai kirpeä. Sellainen syvä, mutta ei päällekäyvä, vaan mieluummin pehmeä. Olisiko herkullinen hyvä kuvaus? Ei kuitenkaan mitään aivan ällömakeaa. Kivoja tuoksuja mielestäni ovat: vanilja, hedelmät (erityisesti appelsiini) ja karamelli, mutta mikä tahansa noihin aiempiin kriteereihin sopiva käy, vaikka ei olisi näitä tuoksuja :)

Elixir des Merveilles, Boss The Scent, Armani Code, Coco Mademoiselle Intense, melkein kaikki Narico Rodriguez tuoksut, komppaan myös Prada Candya.

Vierailija
12655/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin etsin jotain pehmeää tuoksua, jossa ei olisi mitään terävää tai pistävää ja joka sopisi hyvin talveen. Tuo aiemmin ehdotettu Pradan Candy sekä Hypnotic Poison ovat vähän liian aikuismaisia (vaikken mikään kovin nuori ole itsekään), ihan kuin joku opettaja tai työkaveri olisi joskus niitä käyttänyt ja assosioin ne näin. Myös Armanin Code on vähän maskuliininen, muuten aika kiva. Mitä muita kivijalkakaupan tarjonnasta kannattaa testata? Vanilja, pehmeys, sensuellisuus ovat ne, mitä haen.

Kaikki Narciso Rodriguezit, voi aloittaa testaamalla Narciso Rouge

Vierailija
12656/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elixir des Merveilles, Boss The Scent, Armani Code, Coco Mademoiselle Intense, melkein kaikki Narico Rodriguez tuoksut, komppaan myös Prada Candya.

Unohtuikin että viimeaikaiset suositut tuoksut menee hyvinkin juuri tähän kategoriaan: Mon Guerlain, Libre, L'interdit ja Armanin You sekä edellisten flankerit.

Vierailija
12657/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämähän on kuin Prada Candyn kuvaus :) Kokeile sitä. Siitä on myös erilaisia versioita (flankereiksi niitä tässä keskustelussa kutsutaan).

Kiitos vastauksesta ja myös sille toiselle! Pitääpä käydä tässä lähiaikoina tuoksuttelemassa noita

Tuon ensimmäisen viestin kirjoittaja

Vierailija
12658/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin sinulle Van Cleef & Arpelsin Orchidee Vanillea. Pehmeä ja naisellinen vanilijatuoksu, jossa tummaa suklaata ja mandariinia. Tuoksu on hienostunut eikä liian makea tai sitruksinen.

Vierailija
12659/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään kokemusta Stephane Humbert Lucasin tuoksuista, esim. God of Fire, Venom Incarnat? Tekisi mieli kokeilla

Vierailija
12660/19314 |
05.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki Narciso Rodriguezit, voi aloittaa testaamalla Narciso Rouge

Narciso Rouge on jo tainnut poistua suuresta osasta kivijalkakauppoja. Discontinued.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän