Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19314)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten näin syksyn tullen olen ihastunut tuoksuihin, joiden kanssa en ole päässyt sinuiksi aikaisemmin. Olen ollut vähällä myydä täyden Tocadeni, mutta tämähän on ihastuttava.
Kesän mentyä kaipaan myös erilaisia ruusutuoksuja. Havahduin siihen, ettei minulla oikein ole tuoksua, josta selkeästi erottuisi ruusu. Näytteissä kyllä muutamia, mutta ei oikeaa kokonaista pulloa. Tässä onkin miettimistä, mikä olisi sellainen ruusutuoksu johon voisi panostaa. Kiehtovat niin mausteiset, puiset kuin makeatkin tuoksut. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.
Muutama tuli mieleen.
Jos makeat ruusut miellyttävät, voit kokeilla Van Cleef & Arpelsin Rose rougea. Se on aika ihana, vaikka himpun verran liian makea minulle.
Delinaa ja Delina exclusifia voi kokeilla Helsingin Stockalla. Minusta ne tuoksuvat, noh, perusmiellyttävälle. Moni tykkää.
Frederic Mallen Portrait of a lady on niche-klassikko, se on tumma ruusu-patsuli. Vähän samaa tyyliä edustavat Diptyquen Eau capitale ja Atelier Colognen Rose anonyme sekä ehkä Maison Francis Kurkdjianin Oud silk mood (edp/extrait) ja Oud satin mood.
Sisleyllä on Izia ja Izia la nuit. Jälkimäinen on hedelmäinen ruusu. Elegantteja ruusutuoksuja ovat myös kokeilemani Dusitan La douceur du Siam, sekä Ormonde Jaynen Damask ja Indus.
Amouagella on Epic ja Lyric, molemmat upeita, tummia itämaisia tuoksuja joissa on ruusua, mutta myös mausteita ja kaikenlaista muuta ihanaa. Todella voimakkaita tuoksuja. En suosittele sokko-ostamaan näitä. Minulla on molemmat, ja ne ovat mulle lähinnä talvi-ja iltatuoksuja.
Olisiko tuossa jotain ideoita kokeiltavaksi? Ruusutuoksuja on niin valtavasti, lähes joka merkillä on ainakin yksi. Ihan kauppaan menemällä voit alkaa tuoksutella niitä. N51
Suurkiitos ehdotuksista! Menen loppuviikosta Helsinkiin, joten pääsen kokeilemaan Melinoita. Kuvailusi perusteella erityisesti kiinnostaa Portrait of a Lady ja Izia la Nuit.
Vierailija kirjoitti:
Patou
Olen keräillyt Jean Patou -pulloja sieltä täältä sillä ajatuksella, että suosikeista olisi jotain omassa kokoelmassa nyt, kun ne ovat yritysoston myötä katoamassa maailmasta. Sublime, 1000, Sira des Indes on jo hallussa, Joysta on näyte ja se on hieman liian tuima ruusu-jasmiini makuuni. Sublime on suosikkini - kun vintage-alusta mennään puoli tuntia eteenpäin, jäljelle jää kaunein ja pehmein runsaan feminiini ambratuoksu, jonka omistan. Syksy-talvisuosikki, ei ollenkaan 'dated'; ja kestokin on fantastinen.
Mutta asiaan: Patoun Heritage-sarjaa vielä löytää, ja olen kiinnostunut. Näytteitä niistä ei oikein löydä, tai löytää niin isolla hinnalla ja postitusmaksulla, ettei siinä ole oikein järkeä (Aus liebe zum duft). Siispä: onko kellään näistä kokemusta? Erityisesti Adieu sagesse ja Vacances kiinnostavat.
Mitä tykkäät Sira des Indesistä?
Minulle se on sellainen harvoin käytössä oleva herkku, johon voi tulla himo yhtäkkiä kun sen muistaa - kuten nyt kun luin viestisi. Banaaninen, eksoottinen, erikoinen. Kun yhden illan on kietoutunut siihen, laittaa aamulla pullon taas pois tuoksukaapin perukoille ja ajattelee Sira des Indes -krapulassa, että nyt ei tuota pitkään aikaan jos koskaan. Mutta sitten taas kun aikaa kuluu...sitä on pakko saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patou
Olen keräillyt Jean Patou -pulloja sieltä täältä sillä ajatuksella, että suosikeista olisi jotain omassa kokoelmassa nyt, kun ne ovat yritysoston myötä katoamassa maailmasta. Sublime, 1000, Sira des Indes on jo hallussa, Joysta on näyte ja se on hieman liian tuima ruusu-jasmiini makuuni. Sublime on suosikkini - kun vintage-alusta mennään puoli tuntia eteenpäin, jäljelle jää kaunein ja pehmein runsaan feminiini ambratuoksu, jonka omistan. Syksy-talvisuosikki, ei ollenkaan 'dated'; ja kestokin on fantastinen.
Mutta asiaan: Patoun Heritage-sarjaa vielä löytää, ja olen kiinnostunut. Näytteitä niistä ei oikein löydä, tai löytää niin isolla hinnalla ja postitusmaksulla, ettei siinä ole oikein järkeä (Aus liebe zum duft). Siispä: onko kellään näistä kokemusta? Erityisesti Adieu sagesse ja Vacances kiinnostavat.
Minulle se on sellainen harvoin käytössä oleva herkku, johon voi tulla himo yhtäkkiä kun sen muistaa - kuten nyt kun luin viestisi. Banaaninen, eksoottinen, erikoinen. Kun yhden illan on kietoutunut siihen, laittaa aamulla pullon taas pois tuoksukaapin perukoille ja ajattelee Sira des Indes -krapulassa, että nyt ei tuota pitkään aikaan jos koskaan. Mutta sitten taas kun aikaa kuluu...sitä on pakko saada.
Sama! Käytin Sira des Indesiä kotosalla kylvyn jälkeen parina kesäiltana. Ihmeen ihanalta tuntui lämmössä tuo makea, ilmeisesti johonkin jälkiruokaherkkuun perustuva tuoksu. Banaaninuotti on liikaa, jotta tohtisin tuolta tuoksuen lähteä ihmisten pariin :). Mutta siis, silti jotenkin pidän siitä kovasti. Siran makeuskin on erilaista kuin makeus nykytuoksuissa - se on selvästi ihan oma tapauksensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Patou
Sama! Käytin Sira des Indesiä kotosalla kylvyn jälkeen parina kesäiltana. Ihmeen ihanalta tuntui lämmössä tuo makea, ilmeisesti johonkin jälkiruokaherkkuun perustuva tuoksu. Banaaninuotti on liikaa, jotta tohtisin tuolta tuoksuen lähteä ihmisten pariin :). Mutta siis, silti jotenkin pidän siitä kovasti. Siran makeuskin on erilaista kuin makeus nykytuoksuissa - se on selvästi ihan oma tapauksensa.
Kokeilin, tämän keskustelun innoittamana, Sira des Indesiä ensimmäistä kertaa kylmällä säällä. Ensin se oli vähän mitäänsanomaton verrattuna siihen, kuinka se kukoisti helteessä (trooppisesta tuoksustahan on kyse). Mutta nyt, banaaninuotin poistuttua kuvasta, se muuttui - nyt se on ihollani erittäin kaunis chai-tuoksu! Tämänhän voisi pitää syyskäytössä.
Kiitos kun muistutit, kylmän ilman Sira olisi muuten jäänyt kokematta :).
T. se alkuperäinen Patou-fani. Ja kertokaa edelleen Heritage-sarjasta, jos tunnette sitä!
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä myynyt omia, vähälle käytölle jääneitä hajuvesiään - ja jos on, niin millä alustalla? Ehkä Tori? Tuntuu vaan, että tuollaisilla alustoilla omat ilmoitukset hukkuvat joukkoon ja jäävät sinne ikiajoiksi. Olisi hienoa mainostaa myös täällä, mutta se ei oletettavasti käy laatuun.
Olen myynyt Torissa joskus. Kauppa käy nihkeästi vaikka antaisi mennä halvalla. Olen laittanut joskus jotain edullisia kirppispöydälle ja siellä ovat menneet heti. Teippasin korkit kiinni, muuten ne kyllä testaillaan tyhjiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku teistä myynyt omia, vähälle käytölle jääneitä hajuvesiään - ja jos on, niin millä alustalla? Ehkä Tori? Tuntuu vaan, että tuollaisilla alustoilla omat ilmoitukset hukkuvat joukkoon ja jäävät sinne ikiajoiksi. Olisi hienoa mainostaa myös täällä, mutta se ei oletettavasti käy laatuun.
Olen myynyt Torissa joskus. Kauppa käy nihkeästi vaikka antaisi mennä halvalla. Olen laittanut joskus jotain edullisia kirppispöydälle ja siellä ovat menneet heti. Teippasin korkit kiinni, muuten ne kyllä testaillaan tyhjiksi.
Eihän asiakas voi todeta hajuveden laatua jos korkki on teipillä kiinni😁😀
Jos joku kaupustelisi kirppiksellä teipattuja vanhoja hajuvesipullojaan (sori et saa kokeilla ettei mun pullo tyhjene) niin nauraisin päin naamaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kaupustelisi kirppiksellä teipattuja vanhoja hajuvesipullojaan (sori et saa kokeilla ettei mun pullo tyhjene) niin nauraisin päin naamaa!
Se kirppismyyjä tuskin on siellä odottelemassa, että joku tulee nauramaan päin naamaa. Jos hyllyssä on käytetty pullo myynnissä muutamalla eurolla, niin se riski täytyy vain ottaa. Ei niitä Torissakaan tms. myytäviä hajuveden laatuja pysty toteamaan.
Miten muuten varmistat laadun ihan mistä hyvänsä nettikaupasta tilatusta kosmetiikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kaupustelisi kirppiksellä teipattuja vanhoja hajuvesipullojaan (sori et saa kokeilla ettei mun pullo tyhjene) niin nauraisin päin naamaa!Se kirppismyyjä tuskin on siellä odottelemassa, että joku tulee nauramaan päin naamaa. Jos hyllyssä on käytetty pullo myynnissä muutamalla eurolla, niin se riski täytyy vain ottaa. Ei niitä Torissakaan tms. myytäviä hajuveden laatuja pysty toteamaan.
Miten muuten varmistat laadun ihan mistä hyvänsä nettikaupasta tilatusta kosmetiikasta?
Nettikaupasta tilatessa tuote testataan kotona ja palautetaan, jos siinä on vikaa. -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kaupustelisi kirppiksellä teipattuja vanhoja hajuvesipullojaan (sori et saa kokeilla ettei mun pullo tyhjene) niin nauraisin päin naamaa!Se kirppismyyjä tuskin on siellä odottelemassa, että joku tulee nauramaan päin naamaa. Jos hyllyssä on käytetty pullo myynnissä muutamalla eurolla, niin se riski täytyy vain ottaa. Ei niitä Torissakaan tms. myytäviä hajuveden laatuja pysty toteamaan.
Miten muuten varmistat laadun ihan mistä hyvänsä nettikaupasta tilatusta kosmetiikasta?Nettikaupasta tilatessa tuote testataan kotona ja palautetaan, jos siinä on vikaa. -eri
Kosmetiikkaa yms. ei useinkaan voi palauttaa jos pakkauksen sinetti on avattu. Jos tuote on rikki tai viallinen niin voi tehdä reklamaation, joka on eri asia kuin palautus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirppismyyjä seisoo nimenomaan pöytänsä takana myymässä tavaroitaan.
En kai mä missään itsepalvelukirppiksellä käy. Eihän siellä voi jutella eikä tinkiä.
Nettikaupoissa ei ole tähän mennessä tullut ongelmia laadun kanssa. Uusia pullojahan niissä myydään. En taida ymmärtää mitä pitäisi pelätä. Feikkejäkö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten muuten varmistat laadun ihan mistä hyvänsä nettikaupasta tilatusta kosmetiikasta?Kirppismyyjä seisoo nimenomaan pöytänsä takana myymässä tavaroitaan.
En kai mä missään itsepalvelukirppiksellä käy. Eihän siellä voi jutella eikä tinkiä.Nettikaupoissa ei ole tähän mennessä tullut ongelmia laadun kanssa. Uusia pullojahan niissä myydään. En taida ymmärtää mitä pitäisi pelätä. Feikkejäkö?
Toisinaan joku valittaa, että tuoksu ei ole ihan sama kuin esim jossain testerissä. Joo feikkejä voi olla liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kummallista miten näin syksyn tullen olen ihastunut tuoksuihin, joiden kanssa en ole päässyt sinuiksi aikaisemmin. Olen ollut vähällä myydä täyden Tocadeni, mutta tämähän on ihastuttava.
Kesän mentyä kaipaan myös erilaisia ruusutuoksuja. Havahduin siihen, ettei minulla oikein ole tuoksua, josta selkeästi erottuisi ruusu. Näytteissä kyllä muutamia, mutta ei oikeaa kokonaista pulloa. Tässä onkin miettimistä, mikä olisi sellainen ruusutuoksu johon voisi panostaa. Kiehtovat niin mausteiset, puiset kuin makeatkin tuoksut. Vinkkejä otetaan kiitollisuudella vastaan.
Muutama tuli mieleen.
Jos makeat ruusut miellyttävät, voit kokeilla Van Cleef & Arpelsin Rose rougea. Se on aika ihana, vaikka himpun verran liian makea minulle.
Delinaa ja Delina exclusifia voi kokeilla Helsingin Stockalla. Minusta ne tuoksuvat, noh, perusmiellyttävälle. Moni tykkää.
Frederic Mallen Portrait of a lady on niche-klassikko, se on tumma ruusu-patsuli. Vähän samaa tyyliä edustavat Diptyquen Eau capitale ja Atelier Colognen Rose anonyme sekä ehkä Maison Francis Kurkdjianin Oud silk mood (edp/extrait) ja Oud satin mood.
Sisleyllä on Izia ja Izia la nuit. Jälkimäinen on hedelmäinen ruusu. Elegantteja ruusutuoksuja ovat myös kokeilemani Dusitan La douceur du Siam, sekä Ormonde Jaynen Damask ja Indus.
Amouagella on Epic ja Lyric, molemmat upeita, tummia itämaisia tuoksuja joissa on ruusua, mutta myös mausteita ja kaikenlaista muuta ihanaa. Todella voimakkaita tuoksuja. En suosittele sokko-ostamaan näitä. Minulla on molemmat, ja ne ovat mulle lähinnä talvi-ja iltatuoksuja.
Olisiko tuossa jotain ideoita kokeiltavaksi? Ruusutuoksuja on niin valtavasti, lähes joka merkillä on ainakin yksi. Ihan kauppaan menemällä voit alkaa tuoksutella niitä. N51
Suurkiitos ehdotuksista! Menen loppuviikosta Helsinkiin, joten pääsen kokeilemaan Melinoita. Kuvailusi perusteella erityisesti kiinnostaa Portrait of a Lady ja Izia la Nuit.
Tuota Mallen Portrait of a ladya en suosittele ainakaan sokko-ostoksi, itsellä tuoksui pölyinen vanha ruusu, onneksi sain pikkuputkiloni myytyä miehelle, hänelle tuoksu kyllä sopi hyvin. Oma ruusu suosikkini on Initio Atomic rose, tykkään siitä enemmän kuin Delinasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin etsin jotain pehmeää tuoksua, jossa ei olisi mitään terävää tai pistävää ja joka sopisi hyvin talveen. Tuo aiemmin ehdotettu Pradan Candy sekä Hypnotic Poison ovat vähän liian aikuismaisia (vaikken mikään kovin nuori ole itsekään), ihan kuin joku opettaja tai työkaveri olisi joskus niitä käyttänyt ja assosioin ne näin. Myös Armanin Code on vähän maskuliininen, muuten aika kiva. Mitä muita kivijalkakaupan tarjonnasta kannattaa testata? Vanilja, pehmeys, sensuellisuus ovat ne, mitä haen.
Kaikki Narciso Rodriguezit, voi aloittaa testaamalla Narciso Rouge
Narciso Rouge on jo tainnut poistua suuresta osasta kivijalkakauppoja. Discontinued.
Ehka Suomessa. UK:ssa ainakin netissa viela monella myynnissa.
Suosittelen kurkkaamaan mille näyttää Xerjoffin Amphoraen pullo, saatoin vähän naurahtaa kun näin sen. :D
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen kurkkaamaan mille näyttää Xerjoffin Amphoraen pullo, saatoin vähän naurahtaa kun näin sen. :D
Mitä hauskaa tuossa nyt on?
Vierailija kirjoitti:
Hei, itse en tiedä kovin paljoa tuoksuista, joten olisiko jollakin suositella minulle? Haluaisin jonkin lämpimän ja makean, feminiinisen tuoksun. Mieluiten ei kovin mausteinen tai kirpeä. Sellainen syvä, mutta ei päällekäyvä, vaan mieluummin pehmeä. Olisiko herkullinen hyvä kuvaus? Ei kuitenkaan mitään aivan ällömakeaa. Kivoja tuoksuja mielestäni ovat: vanilja, hedelmät (erityisesti appelsiini) ja karamelli, mutta mikä tahansa noihin aiempiin kriteereihin sopiva käy, vaikka ei olisi näitä tuoksuja :)
Kannattaa testata Gaultier So Scandal. Tosi herkullinen tuoksu, johon kuvauksesi sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama tuli mieleen.
Kaikki noi kokeilemani Parfums de Marlyn hajupommit, tai siis tuoksut, haisee... tuota.... miten sen sanoisi siististi ja kaunistellen.... Helsinkin keskustan syrjäkadun kulmilla reisisaappaissa ja minihameissa pyöriviltä 90-luvun loppupuolen "markkinointialan itätytöiltä".
😳
Niiden jälkeen leijui vielä se haju vartin verran. Muistan sen katkun kun kävelin kotiin kaupasta töiden jälkeen Manskun kulmilla.
Kaveri sanoi että nuo haisee "Sörkän stripparimestahajuilta", siellä kadulla kuulemma haisi sama kun stripparit lähtivät aamutunteina töistä 2000-luvun alussa, viikonloppuisin ja usein samoihin aikaan kun kaveri palasi sinne suuntaan omaan kotiinsa ydinkeskustan baareista.
Onko noissa jokin tietty ominaisuus tai raaka-aine joka tekee sen? Etenkin Delina-sarjassa? Sellainen päällekäyvä tunkkainen juttu joka hyppää naamalle melkein silmiä kirvelemään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, itse en tiedä kovin paljoa tuoksuista, joten olisiko jollakin suositella minulle? Haluaisin jonkin lämpimän ja makean, feminiinisen tuoksun. Mieluiten ei kovin mausteinen tai kirpeä. Sellainen syvä, mutta ei päällekäyvä, vaan mieluummin pehmeä. Olisiko herkullinen hyvä kuvaus? Ei kuitenkaan mitään aivan ällömakeaa. Kivoja tuoksuja mielestäni ovat: vanilja, hedelmät (erityisesti appelsiini) ja karamelli, mutta mikä tahansa noihin aiempiin kriteereihin sopiva käy, vaikka ei olisi näitä tuoksuja :)
Kannattaa testata Gaultier So Scandal. Tosi herkullinen tuoksu, johon kuvauksesi sopii.
Tuossa on jokin outo pahvilaatikkomainen jälkihaisu, vaikka ensituoksu on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Siinä on joku luova henkilö tehnyt ihan anustapin mallisen pullon! 🤭
Muuten en olisi sellaisista tiennyt, mutta kun joskus pomppasi silmille joku kaalimadon välinemainos.
Minulla alkoi tuoksusyksy tänään. Juuri äsken sain järjesteltyä kesätuoksut laatikoihin ja laatikot kauneuskaappini alimmalle hyllylle ja syys- ja talvituoksut ylimmälle hyllylle kahdelle lasitarjottimelle.
Tänään tuoksuna Oscar de la Rentan Alibi edp, inkivääriä ja vaniljaorkideaa ainakin. Kivan mausteinen tuoksu sitrusten ja kookostuoksujen jälkeen. Kyllä minä tästä syksyä löydän.