Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19277)
Olen etsinyt pitkään puhdasta kielotuoksua ilman muita nuotteja ja Fragrantica-selailun jälkeen päädyin tilaamaan sokkona Yves Rocherin Muguetin. Tuoksu on juuri se mitä olen etsinytkin - hyvin kevyt ja raikas luonnollinen kielo.
Etsintää hankaloitti se, että inhokkini tuoksuissa on vahva vihreys, joka aiheuttaa valitettavasti omalla kohdallani pahoinvointia. Muguetissa on onneksi vain pieni vivahde vihreyttä ja tuoksu on enemmänkin miellyttävästi saippuainen. Täydellinen kevät/kesätuoksu ja edullinenkin vielä, alehinta 20/100ml.
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt tauolle parfyymiostot.
Maailmantilanne on sellainen että pian ei rahat saata riittää pakollisiinkaan menoihin.
Niinpä käyttelen näitä mitä on ja iloitsen niistä.
Fb.n ryhmissäkin näkyy olevan selvästi hiljaisempaa. Kumpa asuisi jenkeissä: siellä vaihdellaan näytteitä, se olisi kivaa.En vain tiedä miten atomisaattoripullosta saa nestettä. Mulla on pipetti tarkalleen sama halkaisija kuin parfyymipullon imuputki: ei toimi.
Suomessa ei näy näytteitä ja dekantteja tehtävän. Kai meiltä puuttuu taito ja välineet.
Fragrantican kautta voi vaihtaa näytteitä EU:n sisällä asuvien kanssa. Olen tehnyt niin useasti. Yleensä vaihdetaan kaupasta ostettuja näytteitä, mutta kyllä se dekantointikin yleensä onnistuu.
Jonkun parfyymin mukana tuli matkapullo ja sellainen spray-lisäosa, joka ei kuitenkaan sovi kaikkiin pulloihin. Joskus olen ihan suihkuttanut hajuvettä näyteputkiloon. Toimii, mutta hiukan saattaa mennä hukkaan, joten en harrasta tuota kallisarvoisten tuoksujen kanssa. N50
Vierailija kirjoitti:
Sain YSL:n Nu-tuoksun tutulta, se alkuperäinen tuoksu metallikiekossa. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Ilmeisesti on mausteinen ja ambrainen, eli ei välttämättä kevääseen tai kesään, vaan talveen. Ehkä kuitenkin kokeilen tätä tänään, auringosta huolimatta.
Oho! Muistan tuon tuoksun. Se on erittäin mausteinen, ei todellakaan kaikkien makuun. Sanoisin, että talvituoksu ja säästeliäästi käytettävä. Toivottavasti pidät... Itse olisin ihastuksesta pyöreänä jos saisin tuon. N50
Onko kenelläkään kokemusta näiden tuoksujen nykyversioista?
- Jean-Louis Scherrer
- Givenchy III
- Estee Lauderin Private Collection, Azuree tai Aliage?
Rakastan Givenchy III:ta, mutta valitettavasti olen vintage-tuoksulle allerginen. Haussa olisi vihreä kukkaistuoksu tai chypre kesään.
Lempparini - Diorella, Miss Dior ja tuo Givenchy - ovat vintagea, mutta ajattelin että kannattaa kokeille noita ylläolevia nykyversioitakin, eihän sitä tiedä. (Lauderin Knowing on minulla sekä vintagena että nykyversiona, ja molemmat ovat ihania vaikka vintage on toki hiukan syvempi ja kauniimpi.)
Ymmärrän, etteivät nykyiset ole samanlaisia, mutta ehkä silti kivoja. Täytyy katsella noita kun liikun seuraavan kerran kaupoissa. Yleensä ns. "vanhanaikaiset" tuoksut ovat alahyllyillä suorastaan piilotettuina... N5
Mitkä ovat suosikki tuoksunne miehillä? Olen omaa kokoelmaani kerätessäni ostanut myös miehelleni aika monta pulloa
1. Dior homme intense, silmät pullistuu päästä, niin hyvä
2. Tom Ford Tobacco vanille, klassikko, kilpailee ykkös sijasta ja miehen oma suosikki, on jopa itse ostanut ison pullon tätä
3. Chanel Bleu de Chanel, tyylikäs ja fressi, joka tilanteeseen (eau de parfum)
4. Bentley for men intense, halpa ja oikukas, tuoksuu välillä mahtavalta ja kalliilta, välillä taas hieman ärsyttävältä, mutta hinta laatu suhde kohdillaan, tosi vahvaa kamaa
Haistelin eilen Stokkalla Guerlainin L'Homme Idéal L'Intense EdP -tuoksua, miesten siis, ja pidin. Voimakas, mausteinen, tyylikäs. Thierry Wasserin käsialaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain YSL:n Nu-tuoksun tutulta, se alkuperäinen tuoksu metallikiekossa. Onko kenelläkään kokemusta tästä? Ilmeisesti on mausteinen ja ambrainen, eli ei välttämättä kevääseen tai kesään, vaan talveen. Ehkä kuitenkin kokeilen tätä tänään, auringosta huolimatta.
Oho! Muistan tuon tuoksun. Se on erittäin mausteinen, ei todellakaan kaikkien makuun. Sanoisin, että talvituoksu ja säästeliäästi käytettävä. Toivottavasti pidät... Itse olisin ihastuksesta pyöreänä jos saisin tuon. N50
Aluksi en pitänyt, kun eilen suihkutin sitä iholle. Olisi ehkä kuitenkin tehnyt mieli jotain keväisempää aurinkoisen päivän kunniaksi, kun lähdin kaupungille. Mutta Nu kehittyi ja muuttui aivan ihanaksi iholla päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt pitkään puhdasta kielotuoksua ilman muita nuotteja ja Fragrantica-selailun jälkeen päädyin tilaamaan sokkona Yves Rocherin Muguetin. Tuoksu on juuri se mitä olen etsinytkin - hyvin kevyt ja raikas luonnollinen kielo.
Etsintää hankaloitti se, että inhokkini tuoksuissa on vahva vihreys, joka aiheuttaa valitettavasti omalla kohdallani pahoinvointia. Muguetissa on onneksi vain pieni vivahde vihreyttä ja tuoksu on enemmänkin miellyttävästi saippuainen. Täydellinen kevät/kesätuoksu ja edullinenkin vielä, alehinta 20/100ml.
Onko nuo Yves Rocherin tuoksut aina noin isoja pulloja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo Yves Rocherin tuoksut aina noin isoja pulloja?
Näyttää olevan, itsekin olisin ostanut mielummin pienemmän pullon kun noita 100ml kokoisia on vaikea saada käytettyä loppuun jos on vähänkin enemmän hajuvesiä kokoelmassa.
Vierailija kirjoitti:
Olen jättänyt tauolle parfyymiostot.
Maailmantilanne on sellainen että pian ei rahat saata riittää pakollisiinkaan menoihin.
Niinpä käyttelen näitä mitä on ja iloitsen niistä.
Fb.n ryhmissäkin näkyy olevan selvästi hiljaisempaa. Kumpa asuisi jenkeissä: siellä vaihdellaan näytteitä, se olisi kivaa.En vain tiedä miten atomisaattoripullosta saa nestettä. Mulla on pipetti tarkalleen sama halkaisija kuin parfyymipullon imuputki: ei toimi.
Suomessa ei näy näytteitä ja dekantteja tehtävän. Kai meiltä puuttuu taito ja välineet.
Minä en. Great reset vie kansalaisilta omaisuuden, asunnot, autot, mökit, rahat tileiltä, joten kohta ollaan kaikki valtion vuokralaisia ja valtion almujen varassa.
Minäkään en ole jättänyt täysin tauolle parfyymiostoksia. Yritän kyllä nykyään olla ajattelevaisempi enkä osta mitään hetken mielijohteesta. Olisihan se hienoa löytää yksi niin hyvä tuoksu, jonka jälkeen ei haluaisi enää muita käyttääkään. En muista onnistuneeni ikinä edes 30ml tuoksupulloa kuluttamaan loppuun, täytyykin ottaa tavoitteeksi. Yksi alkuvuodesta ostettu 75ml pullo on jo puolivälissä. En muista koskaan käyttäneeni mitään tuoksua yhtä paljon. Kyseinen tuoksu on Parfums de Marlyn Oriana.
Viileähkö sää sopii sentään hyvin tähän touhuun. Kylmän kevään hyvä puoli!
Ainakin tän kevään suosikkini Chloe Nomade EDT toimii täydellisesti, hedelmäinen ja vihreä tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkään en ole jättänyt täysin tauolle parfyymiostoksia. Yritän kyllä nykyään olla ajattelevaisempi enkä osta mitään hetken mielijohteesta. Olisihan se hienoa löytää yksi niin hyvä tuoksu, jonka jälkeen ei haluaisi enää muita käyttääkään. En muista onnistuneeni ikinä edes 30ml tuoksupulloa kuluttamaan loppuun, täytyykin ottaa tavoitteeksi. Yksi alkuvuodesta ostettu 75ml pullo on jo puolivälissä. En muista koskaan käyttäneeni mitään tuoksua yhtä paljon. Kyseinen tuoksu on Parfums de Marlyn Oriana.
Sama, jotain kivaa pitää olla, kun kerran töissä joutuu raatamaan. Ja täällä myös Oriana on päässyt teho käyttöön, kolmasosa huvennut aika nopeasti. Toinen nopeasti viime kesänä huvennut pullo oli Guerlainin Ginger picante, noin sentti enää pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen saanut kokoelmastani loppuun kaksi vanhaa tuoksua, toinen 40 ml, toinen 50 ml, nyt viime viikkojen aikana. Molemmat ostin keväällä kolme vuotta sitten. Tosin ostin jo niitä korvaamaan sitten kaksi uutta tuoksua. 😄 Toinen niistä on tämän kevään uutuus, toinen on kauan ollut wish listilläni ja oli nyt Sokoksella niin hyvä tarjous - sai melkein neljäkymppiä hinnasta pois - että oli melkein pakkokin ostaa, vaikkei oikeastaan pitänyt. Se oli Guerlainin Aqua Allegoria -sarjan Coconut Fizz. Sokos myy sarjaa yleensä hiukka alle satasella, nyt maksoin karvan alle kuusikymppiä. Edes laivalla sitä sarjaa ei enää tuollaiseen hintaan saa.
Sonja kirjoitti:
Olen kehopositiivinen ja hei...pirun ylpeä siitä.
No hei... niin minäkin!
Ihana Sonja. 😘🥰😍🤩
Mulla on myös hyvin harvoja viimeiseen pisaraan asti käytettyjä tuoksuja. Yleensä käytän puolet tai 3/4 ja sitten tuoksu jää, kun on muita, mistä innostun.
Kokonaan on tullut käytettyä ainakin nämä helmet:
Arden White Tea
Arden Green Tea (kesälomatuoksu)
Dior Diorissimo, Dune, Addict Eau Fraiche
Burberry Brit Sheer
Yves Rocher kielotuoksu siitä Aamu puutarhassa-sarjasta, on muuten aivan ihana kesäaamun tuoksu!
Fleur de Santé Sakura
Leonard Tamango
siihen asti muistan, Tamangoa rakastin ollessani 20 v ja siitä on kauan! Muistan, että siitä tuli paljon kehuja.
Zaran hajuvedet ovat palanneet verkkokauppaan, jee! Pitkään olivat poissa Suomen sivustolta. Sinä joka harmittelit ettet saanut sitä Cherry Smoothieta, nyt onnistuu verkkokaupasta. Tosin sen kohdalla lukee "tulossa", mutta eiköhän sitä kohta löydy sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Zaran hajuvedet ovat palanneet verkkokauppaan, jee! Pitkään olivat poissa Suomen sivustolta. Sinä joka harmittelit ettet saanut sitä Cherry Smoothieta, nyt onnistuu verkkokaupasta. Tosin sen kohdalla lukee "tulossa", mutta eiköhän sitä kohta löydy sieltä.
Siellä oli myös mielenkiintoisia uusia tuoksuja, Marshmallow Addiction, Candy Festival, Petal Lollipop. Onko joku ehtinyt kokeilemaan näitä?
Vierailija kirjoitti:
Ooh... Kiitos tiedosta. Olin juuri tulossa kirjoittelemaan, miten olen ollut nyt monta viikkoa tuoksuostolakossa, kun tuli loppuvuodesta ja alkukeväästä hankittua useampi. :D Saatan kyllä Cherry Smoothien tilata, jos se sinne ilmestyy.
Viimeisin tuoksuostokseni taitaa olla Tokmannin tutustumisalennuksella hankittu Narciso Rodriguezin Rouge. Taisin kirjoittaa tästä jo. On kyllä upea tuoksu, ihan kuin meikkipussiin sukeltaisin (hyvällä tavalla!). Vähän pitkäkestoisempi toivoisin tuon kuitenkin olevan. Ostin tuon yhteydessä myös Lolita Lempickan Sweetin, ensimmäinen LL-hankintani. Tuon piti olla kunnon kirsikkatuoksu, mutta jätti kylmäksi ja taidan kierrättää eteenpäin.
Alkukeväästä hankkimani Muglerin Angel on kyllä noussut omaksi signatureksi ainakin tällä hetkellä. Jos en meinaa keksiä päivän tuoksua, valitsen Angelin. Luotettava kaveri. Kesähelteillä aion kyllä valita jotain muuta, mutta niihin on varmasti vielä pitkä aika.
Voimia sairauden keskelle ja elämään! Ymmärrän tuon tilanteen ja luopumisen. Ehkä se tulee meille jokaiselle eteen, ainakin omalla kohdallani tuota jo ennakoin.
Tuoksut on olleet viimeinen asia, joka on lohduttanut, kun kaikki muu on mennyt, koska tuoksut kantavat muistoja paremmista ajoista. Mutta sairaana tai raskaiden hoitojen vuoksi niistä ei enää pysty nauttimaan, se on selvää.