Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19271)

Vierailija
11321/19271 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ntig kirjoitti:

Tänään aamusuihkun jälkeen Lovely testiin. Ei, eieiei. Tämä ei kyllä iske yhtään. Tai siis iskee kyllä aika kovaakin, koska on aika ärhäkkä tuoksu, mutta ei hyvällä tavalla. Tämä on mulle sellainen migreenituoksu, jolla ehkä hätyytellä jotain kärpäsiä. Pistävä. Katselin tuoksunuotteja ennen ostopäätöstä ja edelleen niitä tuijotan ja mietin tulevaisuudenkin varalle, että mikä tuolla on itselleni se kauhea haju. Ehkä se on tuo aromatic, taai sitrus... Mutta varma en ole. Ehkä tuo SJP:n Covetkaan ei sitten ole makuuni. Höh.

Onko täällä SJP:n tuoksujen faneja? Aiemmin mainitsemassani Notino-tilauksessani on myös yksi SJP, mutta ehkä se on parempi! 

https://www.fragrantica.com/perfume/Sarah-Jessica-Parker/Lovely-993.html

Tiedätkö, minulla vähän sama kokemus Lovelysta. Ja se on tosi suosittu tuoksu vieläkin! Juuri siksi sen ostin ja luotin siihen, kun olin sitä testannut sen ilmestymisen aikoihin joskus kauan kauan sitten. Silloin testatessani ajattelin, että onpa miellyttävä, pehmeä (!) tuoksu, että tämän voisi ostaa sitten, kun pari muuta parfyymia on käytetty. Silloin mulla ei ollut montaa kymmentä tuoksua, kuten nyt, vaan käytin tunnollisesti loppuun pulloni.

Tilasin vuosi sitten 30 m pullon, maksoi jotain 12 euroa, eli ei suuri menetys. Mutta voi voi: tuoksumuistoni pehmeästä, miellyttävästä joka paikkaan sopivasta tuoksusta ei pitänyt paikkaansa, tai sitten  tuoksua on muuteltu tai mun makuni rankasti muuttunut. Ja olen huomannut, että makuni muuttuu välillä vauhdilla.

Lovely oli minusta nyt vähemmän lovely: pistävä, kylmä.

Covet mulla on ollut ja se on hyvin erikoinen tuoksu: suklaata ja laventelia.  Ei todellakaan mikään tusinatuoksu. Sitä on kyllä kehuttu ja arvostettu. 

Pistävä ja kylmä on kyllä hyviä kuvauksia Lovelylle. Rakastan laventelin tuoksua, mutta tuosta en haista sitä kyllä ollenkaan. Ehkä se tosiaan on se martini, joka pistää? En tietääkseni inhoa patsuliakaan. Tosi vaikea koittaa määrittää, että mikä se inhottava osuus sitten onkaan. Harmittaa hutiostos, mutta jep, tosi halpa oli eli sen puolesta ei suuri menetys. Laitan kiertoon.

Tuo suklaa+laventeli kuulostaa ihanalta, ehkä Covetia voisi sittenkin testata ainakin näytteenä... :D

Vierailija
11322/19271 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ntig kirjoitti:

Nyt on Hobby Hallin tilaus käsissäni. Ostin tammikuun (?) alennuksista seuraavat:

Sarah Jessica Parker: Lovely

Revlon: Charlie Gold

Agent Provocateur: Fatale Intense

Lovelya en vielä suihkauttanut, mutta tuoksu leijailee jo pullon suulla ja pelkään pahoin - tämä taisi olla hutiostos. Mutta kokeillaan toisena päivänä.

Charlie Gold oli täysin impulsiivinen ostos, toistaiseksi olen noista ysärituoksuista pysynyt kaukana. En suihkauttanut vielä, mutta pullon suulla leijailee ehkä ihan hyvä tuoksu. Raportoin myöhemmin.

Fatale Intenseä odotin innokkaimmin, ja tuoksu yllätti TÄYSIN. Jestas mikä kirsikkapommi! Jotain maustenuottiakin haistan. Pidän tosi paljon! Ehkä tämän avulla pärjään hetken ilman sitä Zaran kirsikkatuoksua. :D Aivan ihana. Suihkautin kerran ranteeseen noin vartti sitten, nyt alkaa kuitenkin alun kirsikkaisuus jo haihtua, harmi. Saa nähdä, miten kehittyy. 

Parfyymirippituolille joudan pian, sillä olen tässä kuussa tehnyt (omaan budjettiini nähden ISON) tilauksen Notinolle, lisäksi tein eilen tuoksukaupat Torissa. Oi voi. No, nyt sitten vakuuttelen itselleni että ainakin hyväntuoksuinen ostoslakko on tulossa ensi kuusta. Löysin eilen kivan YouTube-kanavankin, jossa arvosteltiin porukalla tuoksuja, ja sieltä tietysti löysin taas monta uutta kokeiltavaa. Hohhoijaa... 

Eilen illemmalla kokeilin sitten tuota Charlie Goldia, kun kävin tuoksuni läpi ja järjestelin niitä vähän talvi- ja kesälaatikoihin. Tuokin oli hutiostos, hittolainen. Ihmettelen, miksi ihmeessä ostin tuollaisen, mutta katsoin tilausvahvistusta ja ai niin, se maksoi viitisen euroa. Ehkä liikaa persikkaa, aprikoosia ja/tai kukkasia. Ja ysäriltähän se tuoksuu. Olisi pitänyt ennustaa, etten pidä. No, kiertoon. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Revlon/Charlie-Gold-3143.html

Tänään suihkautin black fridayna ostamaani Narciso Rodriguezin Ambréeta, johon olen yrittänyt tykästyä. Ei tämä kyllä toimi vieläkään. Tämä harmittaa oikeasti, koska brändi oli itselleni vieras ja sekosin varmaan kaikesta hypestä, jota NR:sta luin. Tuoksuu nenääni lähinnä kukkaiselta vauvanpyllyltä (powdery?), siltä en halua tuoksua. Nätti tuoksu teoriassa, mutta itselleni ei sovi ollenkaan. Nyt epäilen, voisiko tuo musky ensimmäisenä nuottilistassa kertoa jotain - ehkä en pidä myskin tuoksusta? People who like this also like -listassa on kyllä monia, joista pidän tai joita haluaisin kokeilla. Mene ja tiedä, opintie on pitkä tuoksuasioissakin. 

https://www.fragrantica.com/perfume/Narciso-Rodriguez/Narciso-Eau-de-Pa…

Siinä viimeisimmät. Tuoksuvaa torstaita kaikille!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11323/19271 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuoksutietäjät ohoi! Minulla on ollut jonkin aikaa laatikossa Tresor Midnight Rose Lancomelta ja taas tänään haistelin sitä toivossa, että se olisi tekeytynyt paremmaksi. Tunnetusti joskus niin käy. Aluksi haistan makean ja raikkaan vadelman mutta sen alta nousee pian tunkkainen ja likainen tupakka, oikein alkaa migreeni tykyttää silmien takana ja pullo pitää visusti sulkea minigrip-pussiin. Tuoksu on tilattu Sokoksen verkkokaupasta, en oikein usko sitä väärennetyksi. Hassuinta on, että testasin sitä ennen ostamista kivijalka-Stockmannilla ja silloin en haistanut likaa ja tupakkaa. Mikä nuotti tuo mahtaa olla jotta tiedän vastaisuudessa välttää?

Vierailija
11324/19271 |
31.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt tuli kyllä yhdestä tuoksusta aikamoinen memory lane.

Sain ilmaisnäytteen jostain uudemmasta Miss Dior-tuoksusta ja ensisuihkaisu ei ollut makuuni, mutta illalla rannetta nuuhkiessani se muistutti kovasti jostain. Tuttu, makea tuoksu, oikein piti kaivella muistin sopukoita...

Seppälän halpis Kiss me-bodyspray, jota käytin teininä!

Kulki aina repussa mukana ja kerran kuorrutin ystävän sillä, kun oli erehtynyt tupakoimaan ja oli hädissään siitä, että haisee röökiltä kotiin mennessä. Mahtoi olla huikea yhdistelmä, se makea halpa tuoksuöveri ja tupakka :')

Tämä tuoksu ei ollutkaan näköjään pelkästään seppälän tuote, kuva tästä tuli vastaan instagramin bringbackthe00s nostalgiatilillä ja tuotteen koko nimi olikin So...? Kiss me. Merkki näyttäis olevan yhä olemassa ja Kiss me edt maksaa nelisen puntaa :)

Vierailija
11325/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sellainen juttu, että en siedä tuoksuja, joissa ruusu ja seetripuu ovat hallitsevia. Haistan silloin pistävän sahanpurun. Näitä tuoksuja on aika paljon. Olen oppinut testaamaan huolella ennen ostopäätöstä. Onko teillä vastaavia kokemuksia joistain tuoksunuottien yhdistelmistä, että tuoksuvat jotenkin oudolta?

Vierailija
11326/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sellainen juttu, että en siedä tuoksuja, joissa ruusu ja seetripuu ovat hallitsevia. Haistan silloin pistävän sahanpurun. Näitä tuoksuja on aika paljon. Olen oppinut testaamaan huolella ennen ostopäätöstä. Onko teillä vastaavia kokemuksia joistain tuoksunuottien yhdistelmistä, että tuoksuvat jotenkin oudolta?

Sitrukset ja vanilja ovat yhdistelmänä tällainen. Profvmvm Roman Dulcis in Fundo ja kuuluisa Shalimar muistuttavat molemmat kakkutaikinasta. Harmillista.

Vierailija
11327/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ruusu, lychee ja mustaviinimarja: kuvotus!

Vierailija
11328/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jälleen Tallink Siljan verkkokaupassa kaikki 30% alessa 🎉 Ostin pari uutuutta, Chloen Nomade Naturellen ja Valentinon Born in Roma Coral Fantasyn. Sinne oli tullut myös Herreran Very Good Girl Glam, jonka pullo on upea. Mietin pitkään tuon ja Nomaden välillä.

Vierailija
11329/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hih. Ruusu ja seetri ja vielä yhdessä on mun suosikkeja (Paris, Knowing, Tocade, Ombre Rose, Madame Rochas, Rose 4 Reines) mutta itse asiaan samaistun kyllä.

Mulle mahdoton yhdistelmä on patsuli + vadelma/guava/passionhedelmä/ melkein mikä vain hedelmä (Gucci by Gucci, La Nuit Tresor, My Burberry, Violet Noir Aguilera, Guess Seductive, Mon Paris, Lady Million, Gucci Accenti, Ricci L'Extase) 

Vierailija
11330/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenenkään tuoksumaku muuttunut radikaalisti? Mihin suuntaan?

Vierailija
11331/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On!

Kun tämä hulluus vuonna 2007 iski päähän ja nenään, ihastuin sarjana floral-woody-musk ja fruitchouli tuoksuihin. Sen jälkeen hurahdin vuosiksi perinteisiin chypre -tuoksuihin. Kun chypret alkoi tuntua liian vakavilta ihastuin kevyisiin colognetyyppisiin tuoksuihin. Nykyisin rakastan kukkaisia tuoksuja joiden liika tyttömäisyys taittuu metallisuudella joka usein tulee seetristä. 

Vierailija
11332/19271 |
01.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

California Reverietä näyttäisi olevan Hobby Hallilla alle 1e per millilitra, mikä mun kirjoissa on kohtuuhintainen tuoksu. Kun 50ml maksaa maksimissaan 50e on suhteellisen kohtuullista.

Vierailija
11333/19271 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On, moneen kertaan, kun olen jo lähemmäs 60 ja  ihan teini-iästä lähtien tuoksuja rakastanut. Myös tuoksumuodit muuttuvat. Lisäksi nykyään valikoima on monipuolisempi ja runsaampi. Kun olin parikymppinen, oli vähän sellainen juttu, että piti olla sitä Opiumia tai Anais Anaisia tai Byzancea ym Oli ne hyvin mainostetut, upeat ja tehokkaasti tuoksuvat must designer-tuoksut. Niiden rinnalla käytetiin paljon myös Yves Rocher'n tuoksuja, joista varmaan suurella osalla suomalaisista naisista on tuoksumuistoja, ja miehillä myös.

Itämaiset (Opium, Ispahan), rouvamaiset (Oscar, White Linen), kirkkaan puhtaat vesituoksut (Clean, YR Ming Shu), patsuli-hedelmäiset, ja nyt vihreät chypret. Näin se on mennyt suurinpiirtein mun kohdalla, mutta koko ajan mieli muuttuu vuodenaikojen, fiilisten ja ehkä myös hormonien mukaan. Onneksi on, mistä valita :D 

Vierailija
11334/19271 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

California Reverietä näyttäisi olevan Hobby Hallilla alle 1e per millilitra, mikä mun kirjoissa on kohtuuhintainen tuoksu. Kun 50ml maksaa maksimissaan 50e on suhteellisen kohtuullista.

Kiitos vinkistä! Hienoa tarjontaa Hobby Hallilta.

Se varoituksen sana jos joku California Reveriestä on kiinnostunut, että haihtuu aika nopeasti. Joutuu lisäilemään päivän mittaan monta kertaa. Siltikin tämä on minulle ostamisen arvoinen.

Vierailija
11335/19271 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teini-ikäisenä 80-luvulla tykkäsin voimakkaista tuoksuista kuten Red door, Poison ja Samsara, 90-luvulla nuorena aikuisena käytin kevyitä vesituoksuja kuten Body Shopin White musk ja Cool water, ja makeita tuoksuja kuten Escadan kesätuoksut. Aikuisena makuni laajeni ja nelikymppisenä tuoksufriikkeyteni suorastaan räjähti: tutustuin niche-tuoksuihin ja muutuin tavallaan snobiksi - ei tullut kuuloonkaan ostaa jotain tavaratalosta saatavaa hajuvettä vaan sokkona netistä toivoen parasta, löysin myös onneksi näytteet. Nyt viisikymppisenä mulla on parin sadan kokoelma tuoksuja laidasta laitaan: niin vanhoja klassikoita kuin ”tavaratalodesignereita” ja tuoksuöljyjä, halpoja vartalosuihkeita ym.

Makuni on siis kehittynyt monipuolisempaan suuntaan - en tietenkään läheskään kaikesta tykkää - mutta paljon on toinen toistaan ihanampia tuoksuja olemassa. Niin paljon parfyymeja, niin vähän aikaa! 🥰

Vierailija
11336/19271 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin joskus puolisen vuotta sitten tehneeni virheen, kun tilasin jenkeistä halpiksia. Joukossa esimerkiksi Elizabeth Taylorin Diamonds and Rubies. Oli mielestäni hirveä, synteettinen ja imelä.

Kuinka ollakaan, eilen kaipasin nimenomaan jotain kauheaa synteettistä retropaskaa, ja muistin Timantit ja rubiinit. Miten ihanaa keinotekoisuutta alkuun! Ja siitä se sitten muuntuukin vallan sensuelliksi makeaksi persikkatuoksuksi. Hieman tulee mieleen Red door ja Tresor, joita tulee myös herkästi hyljeksittyä alkutuoksun perusteella. Nämä kypsät rouvat eivät ole mitään Tinder-deittejä.

Ehkä tuossa ylempänä sanoin vähän liikaa... Ei D & R varsinaisesti sensuelli ole, ennemminkin jyräävä. Ei se ole myös aidon persikan tuoksuinen, vaan persikkaisuudella tarkoitin sitä keinotekoista nuottia, jota Fragranticassa aina kuvataan persikaksi. Sen sijaan DKNY:n Be Delicious Guava Goddess tuoksuu aluksi oikeasti persikalta (tai nektariinilta).

Vierailija
11337/19271 |
02.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilasin sokkona Guerlainin Shalimar philtreen. Vaikka tuoksu on ihana, lähes sama kuin shalimar edp, niin sen sillage on onneton. Shalimar edp tuoksuu 10 m päähän, ja vielä seuraavana päivänäkin 5 m päähän suihkutettuna esim. pahvilapulle. Philtre tuoksuu parin metrin päähän, ja tunnin päästä enää metrin, 2 - 3 tunnin päästä pitää työntää nenä kiinni paperiin että sen haistaa. Vähän harmittaa, täytyy tilata taas se alkuperäinen Shalimar edp.

Toisaalta, miksi kukaan haluaisi tuoksua 10 metrin päähän?

Vierailija
11338/19271 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sietää enää tuoksuja, missä on mitään vaniljan tapaistakaan vivahdetta. Ehkä tupakoinnin lopettaminen palautti hajuaistin, koska ennen vain voimakkaimmat vaniljatuoksut ällöttivät.

Vierailija
11339/19271 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuoksumaku on muuttunut iän myötä lähinnä niin, että makeat hedelmätuoksut ovat jääneet ja vehreät chypret tulleet tilalle. Muuten olen muuttunut vaativammaksi; en enää yrittäisi käyttää tuoksua, joka ei tunnu omalta (vaikkapa huulipuna- ja meikkituoksut), ja olen antanut itselleni luvan nirsoilla nuottien kanssa ja olla reilusti pitämättä jostakin tuoksusta yksittäisen osatekijän vuoksi.

Kaipaan myös entistä enemmän sitä tunnevastetta tuoksuun, mikä jo aiemmin nimettiin tuoksueskapismiksi, pelkkä hyvältä tuoksuminen riittää enää harvoin. Kaipaan tuoksulta entistä enemmän haasteita ja elämyksellisyyttä. Porttiteoria kai sitten tässäkin, mutta kun on päässyt kokemaan sen tunteen, kun vaan vetää loputtomiin henkeä sisäänpäin "oooooOOOOHHH", niin ilmeisesti sitä sitten metsästää jatkossakin. Saa nähdä, minne tie vie (paitsi Norjaan).

Vierailija
11340/19271 |
03.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiaa on ehkä ketjussa jo käsitelty, mutta voisiko joku kertoa nettikauppoja, joista voi tilata tuoksuja ilman tullimaksuja ja veroseuraamuksia? Kaupoista ei yleensä selviä, missä toimivat.

Se nyt lienee selvä, että Suomen tavarataloista voi. Miten esim. Notino ja lukuisat muut?

Äskettäin tilasin isomman määrän Tallinkin verkkokaupasta. Tuotteet tulivat jostain ulkomailta, mutta ei tarvinnut mitään ylimääräistä maksaa. Muita kokemuksia nettikaupoista ulkomailta tilatun ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän