Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19271)
Vierailija kirjoitti:
MIelipiteitä Guerlain Shalimar? Minkä ikäiselle tuo toimii parhaiten?
Ehkä 30+ -ikäiselle. Olen kyllä itse siltä aikakaudelta, kun alle parikymppisenä käytettiin Diorin Poisonia, Muglerin Angelia, YSL:n Opiumia 😅 Joten nuorempana olisin varmaan Shalimariakin käyttänyt jos olisi tullut sopivasti vastaan. Ja olen myös sitä mieltä, että jokainen voi käyttää juuri sellaista parfyymiä kuin haluaa ja mistä tykkää iästä riippumatta. Mutta laajemman, yleisen mielipiteen osalta ei ehkä ihan nuorille "sopiva".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIelipiteitä Guerlain Shalimar? Minkä ikäiselle tuo toimii parhaiten?
EI se iästä ole kiinni.
Minä en voisi ikinä tuota tuoksua käyttää vaikka olen jo 58 v. Ikä ja tuoksumieltymykset eivät oikein nykyaikana korreloi.
Shalimar on itämainen tuoksu, ja siitä on tehty moderneja versioita myös. Niistä ehkä se Souffle on sellainen, jota voisin joskus käyttää, jos sattuisi pitämään itämaisista tuoksuista. Mutta olen vihreiden aromaattisten tuoksujen ystävä.
Tuoksu 'toimii' sellaisella, joka siitä pitää. Hyvin yksinkertaista.
Minä olen 56-vuotias ja minulla on Shalimar Souffle de Parfum. Ei se minun nenääni kauhean itämaiselta tuoksu, sitruunaiselta vaniljapiiraalta ehkä lähinnä. Nykyisin saatavilla olevaa Shalimaria olen joskus tavaratalossa pullosta haistellut eikä se todellakaan ole minun tuoksuni. En pidä orientaaleista yleensäkään, en ole koskaan pitänyt, en edes 80-luvulla, jolloin niitä oli riittämiin (heissan vanha lukion ranskanopettajani!). On mukavaa, että 2000-luvun puolella tuoksujen maailma on niin paljon monipuolisempi ja kevyempi kuin ennen, vaikka niin monet valittavatkin tuoksujen reformuloinneista ja "vesittämisistä".
Shalimar Souffle Le Parfum on itämais-kukkainen. Minusta se on modernimpi versio vanhasta klassikkotuoksusta, jota toki arvostan, mutta jota en voisi käyttää, vaikka en nuori olekaan. Souffle on kyllä upea, ja pullojen design kaunista. Ikä ei liity tuoksuihin. Nuorena parikymppisenä käytin Estee Lauderin White Linen-tuoksua, jota nyt lähes kuusikymppisenä en pystyisi käyttämään. Maku muuttuu ja tuoksumuodit muuttuvat. Iän perusteella en lähtisi etsimään tuoksua. Se oli mulla se pointti.
Ariana grande fani kirjoitti:
Ariana Granden R.E.M & Moonlight on mun lempparit.
Täällä toinen fani! Pidän todella paljon näistä hajuvesistä ja tilasin juuri sellaisen setin, jossa oli muistaakseni kolme minipulloa Granden hajuvesiä. Täälläkin paljon hehkutettu Cloud ja ilmeisesti kaupoista jo poistunut Moonlight ovat lempparini Sweet like candyn ohella. Kesto näissä on älyttömän hyvä, eivätkä tuoksut mielestäni kalpene hajuvesien skaalassa millekään muulle, vaikka ovatkin julkkistuoksuja. Hyvät tekijät takana. En ole tuota R.E.Miä vielä päässyt testaamaan, mutta muistaakseni oli setissä mukana, sitä odotellessa siis :)
Vierailija kirjoitti:
ntig kirjoitti:
Olen edellinen (makeita rakastava opiskelija) sekä se, joka löysi tänne joskus viime syksynä ja innostui uudelleen hajuvesistä. Ostin ensimmäiseksi vanhan teiniklassikkoni eli Calvin Kleinin Euphorian Ebaysta ja siitä pidin ja pidän edelleen. Sitten ostin ison määrän näytteitä nichemmistäkin tuoksuista. Yhden Narciso Rodriguezinkin 30 ml:n ostin muistaakseni black fridayna. Se ei ollut täysin hitti, tuntuu hirveän aikuismaiselta (olen toki aikuinen), mutta käytössä on silloin tällöin. Yritän opetella osittain vähän väkisinkin uudenlaisiin tuoksuihin.
Nyt olen vihdoin saanut tuoksun, josta olen haaveillut siitä asti, kun sitä ensimmäisen kerran Tampereen Stockmannilla haistoin vuosia sitten! Tori.fi:stä löysin hyvällä hinnalla YSL:n Black Opiumin. On se edelleen mieluisa nenääni, mutta täytyy myöntää, että onhan se tosi samaa sarjaa esim. tuon Euphorian sekä jopa tuon Avonin Rebel Far Awayn kanssa, eli ei se tunnukaan ihan "uudelta". Mutta onpahan nyt sekin sitten. Niin vaniljainen+kahvinen se ei ole kuin toivoin ja muistin.
Elän vielä etäelämää, enkä juurikaan malta käyttää tuoksuja päivinä, kun en sosialisoi livenä. Sen takia pääsen aika hitaasti sukeltamaan näihin uusiin tuoksuihin. Tein Hobby Hallille tilauksen joskus viime kuussa, kun niistä aleista täällä mainittiin. Odottelen pakettia edelleen.
Outoa jos pakettisi ei ole vieläkään tullut! Kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Itsellä kestänyt maksimissaan 2vk tilausten tulo. Kerran kun kesti pidempään joulun aikaan, Hobby Hallista tuli sähköposti jossa pahoiteltiin viivästymistä ja tarjottiin muistaakseni joku 15 eur lahjakortti hyvitykseksi, jonka sai käyttää seuraavassa tilauksessa.
Höh. Viime vuonna tilasin useamman kerran HH:sta, pari kertaa tuoksut oli myöhässä. Ei minulle mitään viestitetty niiden myöhästymisestä, kerran kysyin sähköpostilla niin vastattiin vaan, että toivottavasti jaksat odotella pakettiasi, ei mitään hyvityslahjakortteja. Taitaa olla kiinni siitä kuka sattuu olemaan asiakaspalvelussa. Tiedänpähän jatkossa vaatia jotain hyvitystä minäkin. 😉
Ariana Granden R.E.M. on mun comfort tuoksu, sellainen kotoiluun sopiva. Siinä on jotain erityisen rauhoittavaa ja kaunista. N58
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan tän nuoruudesta, ihana tuoksu...
https://www.google.com/search?q=narcisse+cacharel&source=lnms&tbm=isch&…
Ewicv7-JmKrkAhWu-yoKHQWxBa4Q_AUIESgB&biw=1094&bih=486#imgrc=OMbBa4QYfasBHM:https://www.google.com/search?q=narcisse+cacharel&source=lnms&tbm=isch&…:Aivan ihana! Olin juuri kysymässä muistaako joku tämän tuksun, mutten muistanut kirjoitusmuotoa. Kiitos kun muistit.
Jos tätä saisi ostaa samantuoksuisena kuin ennen, niin ostaisin heti.
Voi, monta hauskaa hetkeä tuli tämän tuoksun kera vietettyä.
Oi voi, oikein tulee kaihoisa mieli. Minulla oli tuo Narcisse. Kun lähdettiin kaverin kanssa ravintolaan niin hän laittoi Volyptea.
Joskus vaidettiin tuoksuja lähtiessä.
Olin kova tanssimaan, silloin ei ollut tietoakaan Tindereistä sun muista. Rakastin mustia, pehmeitä mokkanahkaisia korkokenkiäni. Ne olivat kevyet ja kauniit. Tuntui silloin kun laitoin tuota Narcisse hajuvettä ja ne kengät niin kuin oli erityisen hauskaa. Sanoikin niitä onnenkenkikseni.
Ostaisin heti jos olis vielä samantuoksuista.
Heteronainen kirjoitti:
Onko muilla kokemuksia Lancômen Idôle Aurasta? Mielestäni viehättävä, puhdas tuoksu, jota suolaiseksikin väitetään. Suolan voi aistia myös merenrantaiseksi vihreydeksi, joka antaa persoonallisuutta muuten vaniljaiselle peruskukkaistuoksulle. Tuoksu on saanut melko heikot pisteet Fragranticassa, varmaankin koska on kuitenkin melko tavallinen tuosta pienestä persoonallisesta säväyksestä huolimatta.
Idôle Aura on ollut minun tämän talven luottotuoksuni. Ihastuin ensin Auran vaniljaisuuteen, sillä minun ihollani esille nousi vain pieni häivähdys vaniljaa - ja loppu oli enimmäkseen kukkaa, vain pientä suolaisuutta mukana. Tuoksu toimi minulla todella hyvin talvituoksuna, mutta arvelen, etten tule käyttäneeksi tuoksua kesällä - ihoni kun on melko hankala ja arvelen, että lämpö tuo esille tuoksusta mahdollisesti myös tunkkaista suolaisuutta. Pitää kuitenkin testata myös kesällä.
Vierailija kirjoitti:
Heteronainen kirjoitti:
Onko muilla kokemuksia Lancômen Idôle Aurasta? Mielestäni viehättävä, puhdas tuoksu, jota suolaiseksikin väitetään. Suolan voi aistia myös merenrantaiseksi vihreydeksi, joka antaa persoonallisuutta muuten vaniljaiselle peruskukkaistuoksulle. Tuoksu on saanut melko heikot pisteet Fragranticassa, varmaankin koska on kuitenkin melko tavallinen tuosta pienestä persoonallisesta säväyksestä huolimatta.
Idôle Aura on ollut minun tämän talven luottotuoksuni. Ihastuin ensin Auran vaniljaisuuteen, sillä minun ihollani esille nousi vain pieni häivähdys vaniljaa - ja loppu oli enimmäkseen kukkaa, vain pientä suolaisuutta mukana. Tuoksu toimi minulla todella hyvin talvituoksuna, mutta arvelen, etten tule käyttäneeksi tuoksua kesällä - ihoni kun on melko hankala ja arvelen, että lämpö tuo esille tuoksusta mahdollisesti myös tunkkaista suolaisuutta. Pitää kuitenkin testata myös kesällä.
Samaa mieltä! Minulla on vain näyteputkilo, enkä kesää vasten varmaankaan osta koko pulloa. Tuoksu on hyvin tehty ja ylellinen. Vanilja on juuri sellainen kuin kuvasit. Itse en ole paksun vaniljan ystävä mutta tässä se on oikein viehko. Tuoksu kannattelee koko päivän, pitää aavistuksen arjen yläpuolella.
Olisiko jollakin ehdottaa tuoksua, jossa vadelma on selvästi pääosassa, siis enemmän hedelmäinen kuin kukkainen tuoksu?
Lauantaina tavaratalossa kiertelin ja kokeilin escadan niitä kesätuoksuja ranteeseen. Kirsikkaa ja mitä muita niitä nyt onkaan. Voi kauhea, minkä päänsäryn sain, niin tymäkkää ja paljon oli, et sain kyllä yliannoksen. Iän myötä olen jotenkin herkistynyt tuoksuille, harvat tuoksut miellyttää ja muista tulee paha olo. Jouduin pesemään villamekon joka oli la päälläni, kun hihat haisi niin voimakkaasti. Omaa tyhmyyttä. Harmittelen kovasti, koska olen ollut aiemmin hyvien tuoksujen ystävä. Jatkossa pysyttelen Escadoista loitolla. Kuvittelin, et sellainen kepeän huoleton kesätuoksu toisi hieman helpotusta itselle tähän ukrainan sota-hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko jollakin ehdottaa tuoksua, jossa vadelma on selvästi pääosassa, siis enemmän hedelmäinen kuin kukkainen tuoksu?
Ihana vadelmainen tuoksu on Givenchyn Hot Couture. Ja nimenomaan Edt, siinä vadelma tulee kivan heleänä esiin. Edp:ssä tupakkanuotti on voimakkaampi.
Toinen vadelmatuoksu on Lancomen Tresor Midnight Rose. Siinä on vadelmaa ja ruusua, mutta ruusu ei ole kovin voimakas. Itsekin tykkään tuoksusta, vaikka en ole ruusutuoksujen ystävä.
Notinossa on taas iso tuoksuale, 70 sivua tarjouksia. Itsellä meni tilaukseen Versacen Eros Edt 50 ml 28 euroa ja Gresin Piece Unique 100 ml 16 eur. Tuota Erosta olen tuoksutellut aiemmin ja ostoslistalla ollut, se tuoksuu ihan niiltä hedelmäisiltä nallekarkeilta, kiva kesäksi. Gresin tuoksut ovat kaikki olleet tosi laadukkaita joten uskalsin tilata sokkosena tuon, vaikuttaa nuottien perusteella mielenkiintoiselta ja pullo on upea.
Vähän mieltä kaihertamaan jäi Manceran Wild Candy joka olisi ollut vain 66 eur iso pullo, mutta pidin pintani 😅 Lisäksi jäi mietityttämään muutamat Atelier Colognet.
Vierailija kirjoitti:
Outoa jos pakettisi ei ole vieläkään tullut! Kannattaa ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Itsellä kestänyt maksimissaan 2vk tilausten tulo. Kerran kun kesti pidempään joulun aikaan, Hobby Hallista tuli sähköposti jossa pahoiteltiin viivästymistä ja tarjottiin muistaakseni joku 15 eur lahjakortti hyvitykseksi, jonka sai käyttää seuraavassa tilauksessa.
Joo, olisi outoa muuten, mutta antoivat jo sen tilauksen jälkeen toimitusarvioksi vasta maaliskuun lopun. Viime viikon lopulla tuli viesti, että huhtikuun alussa tulee. :D Pian kyllä laitankin viestiä, jos ei pakettia näy. Otin tässä pienen riskin, kun tiedän että Hobby Hall on mennyt tosi kummalliseksi nykyään. Nyt ostin vain alennusten takia, tuskinpa tulen muuten tuota kauppaa käyttämään juurikaan.
ntig kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olisi outoa muuten, mutta antoivat jo sen tilauksen jälkeen toimitusarvioksi vasta maaliskuun lopun. Viime viikon lopulla tuli viesti, että huhtikuun alussa tulee. :D Pian kyllä laitankin viestiä, jos ei pakettia näy. Otin tässä pienen riskin, kun tiedän että Hobby Hall on mennyt tosi kummalliseksi nykyään. Nyt ostin vain alennusten takia, tuskinpa tulen muuten tuota kauppaa käyttämään juurikaan.
No positiivista jos ottivat ottivat itse yhteyttä, eiköhän se paketti tule.
Tänään ja eilen mulla käytössä Molinard: Secret Sucré, josta tilasin näytepullon loppuvuodesta muistaakseni Aromatista. Yksi parhaimpia tuoksuja, joita olen koskaan kokeillut. Makea ja vaniljainen, mutta ei ollenkaan halpa tai geneerinen, vaan tosi kiinnostava. Fragrantican nuoteissa kaikkea rusehtavaa, mistä yleensäkin pidän. Tässä tuoksuvinkki hienostuneen makean etsijälle. https://www.fragrantica.com/perfume/Molinard/Secret-Sucre-24882.html
Huomaan tuoksuttelevani itseäni pitkin päivää etätoimistolla, niin herkku tämä on. Pienestä pullosta on riittänyt jo monelle päivälle, kun kesto on niin hyvä iholla. Kallista kuin perkele tuo on, eli omani aion joskus toivottavasti löytää Ebaysta, Torista tai vastaavasta.
ntig kirjoitti:
Tänään ja eilen mulla käytössä Molinard: Secret Sucré, josta tilasin näytepullon loppuvuodesta muistaakseni Aromatista. Yksi parhaimpia tuoksuja, joita olen koskaan kokeillut. Makea ja vaniljainen, mutta ei ollenkaan halpa tai geneerinen, vaan tosi kiinnostava. Fragrantican nuoteissa kaikkea rusehtavaa, mistä yleensäkin pidän. Tässä tuoksuvinkki hienostuneen makean etsijälle. https://www.fragrantica.com/perfume/Molinard/Secret-Sucre-24882.html
Huomaan tuoksuttelevani itseäni pitkin päivää etätoimistolla, niin herkku tämä on. Pienestä pullosta on riittänyt jo monelle päivälle, kun kesto on niin hyvä iholla. Kallista kuin perkele tuo on, eli omani aion joskus toivottavasti löytää Ebaysta, Torista tai vastaavasta.
Mulla tuo näyte oli täysin kestämätön ja päätyi suihkautuksen jälkeen samalla ranneliikkeellä roskiin. Nougat aiheuttaa pahoinvointia, olisiko jostakin yliherkkyydestä kyse... Omani oli Notinosta, löytyisikö sieltä nyt aleaikaan sopuhinnalla?
Vierailija kirjoitti:
Lanvinin Jeanne on edullinen vaihtoehto kokeilla, vadelma ja karhunvatukka erottuu tässä ainakin omaan nenääni selkeinä
Vierailija kirjoitti:
Notinossa on taas iso tuoksuale, 70 sivua tarjouksia. Itsellä meni tilaukseen Versacen Eros Edt 50 ml 28 euroa ja Gresin Piece Unique 100 ml 16 eur. Tuota Erosta olen tuoksutellut aiemmin ja ostoslistalla ollut, se tuoksuu ihan niiltä hedelmäisiltä nallekarkeilta, kiva kesäksi. Gresin tuoksut ovat kaikki olleet tosi laadukkaita joten uskalsin tilata sokkosena tuon, vaikuttaa nuottien perusteella mielenkiintoiselta ja pullo on upea.
Vähän mieltä kaihertamaan jäi Manceran Wild Candy joka olisi ollut vain 66 eur iso pullo, mutta pidin pintani 😅 Lisäksi jäi mietityttämään muutamat Atelier Colognet.
Kiitos vinkistä, kävinkin tilaamassa tuon versacen eros tuoksun ihan sokkona kun ei tosiaan ollut hinnalla pilattu,samalla kun pistin ariana cranden cloudin tilaukseen.. Hyviä tarjouksia.. Nyt vaan pakettia odotellaan..
EI se iästä ole kiinni.
Minä en voisi ikinä tuota tuoksua käyttää vaikka olen jo 58 v. Ikä ja tuoksumieltymykset eivät oikein nykyaikana korreloi.
Shalimar on itämainen tuoksu, ja siitä on tehty moderneja versioita myös. Niistä ehkä se Souffle on sellainen, jota voisin joskus käyttää, jos sattuisi pitämään itämaisista tuoksuista. Mutta olen vihreiden aromaattisten tuoksujen ystävä.
Tuoksu 'toimii' sellaisella, joka siitä pitää. Hyvin yksinkertaista.