Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...
Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.
Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.
Kommentit (19543)
Mistä saisi the Merchant of Venicea?
Vierailija kirjoitti:
Parfumdreams
Joku on lopullisesti kilahtanut IFRA:n ja EU:n viimeisimmistä rajoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Tuli äsken saunassa mieleen ajatus, että olisipa parfyymijoulu/adventtikalenteri. :D Vaikka minihajuvesiä tai sampleja susältävä! Pikaisella googlauksella en ainakaan löytänyt mitään ihmeellistä.
Aika helkkarin hyvä idea. Laitapa ehdotus tuoksutaloille - kyllä joku ottaa onkeensa!
Voitaisiinhan me suunnitella tämän vuoden joulukalenteri viikonpäivät huomioiden, esim. viikonlopuille kuten 4.12. ja 5.12. voimakkaampia ja erikoisempia tuoksuja, ja juhlapäivät 6.12., 24.12., 25.12., 26.12. ja 31.12. huolehdittava luonteensa mukaisesti: Jouluna mausteisempaa, uuden vuoden aattona pirskahtelevaa tai metallista, itsenäisyyspäivänä juhlavaa ja arvokasta. Nyt vain ehdotuksia: Millä aloittaisit joulukuun, joka on keskiviikko ja Oskarin nimipäivä?
Hajuvesikalenteri on helppo tehdä itse, jos haluaa sinne vain näytteitä.
Mutta kyllä varmasti joku taho niitä tekeekin.
Olen joskus nähnyt netissä hajuvesikalentereita esim. Jo Malonelta, mutta hinta on on ollut niin järkky, että jää ostamatta ainakin multa valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Joku on lopullisesti kilahtanut IFRA:n ja EU:n viimeisimmistä rajoituksista.
Kyllä tuon täytyy olla jonkun klassisen hajuveden kemiallinen kaava joka nyt pääsi julkisuuteen...
Listatkaa niitä mielenkiintoisia tuoksuja! Alkuperäinen Zoologistin Dragonfly oli ihana. Harmittaa että kaikki kivat jutut muutetaan aina massoille sopivaksi. Ärsyttää, että kuluttajaa aliarvioidaan. Itse olen saanut kerrostamalla aikaan ihan hauskoja yhdistelmiä. Kukkaro ei veny moneen Jo Maloneen tms. mutta Demeterin tuoksut on olleet hyviä tähän tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat näytteitä, niitä on saanut aika edullisesti sivulta aromat.ee. Mutta postikulut ovat aika korkeat - melkein kympin. Toisaalta sivustolla on mahdollisuus kokeilla aika paljonkin mielenkiintoisia merkkejä, joita on vaikea löytää muualta - uusia ja klassikoita. Sekä arabeja!
Uusi kirja lukulistalle!
Turunen ihailee parfyyminen luojia, parfymöörejä, jotka osaavat luoda tuoksulla kuvitteellisia maailmoja. Hänen uusin teoksensa Tuoksujen Atlas (Aula & Co) vie lukijansa tuoksujen ja erityisesti parfyymien maailmaan.
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/c304af5f-2233-45a7-bf6e-157b…
Tosi kiva, että näitä tuoksukirjoja tulee nyt myös suomalaisilta :)
Noin lähti tilaus Notinolle.
Pari sokkopulloa, saa nähdä miten osui
kohilleen.
Päivän tuoksuna Hermès Elixir des Merveilles. Samettia, kultaa, syviä loimuavia värejä. Pakkasen ja tulen vastakohtaisuutta. Selloa, alttoa, tummuutta ja kipinöiviä jalokiviä.
Tämä on kyllä sellainen "tunnen olevani rikas ja eläväni Bysantissa" -tuoksu mulle. Alkutuoksu on aika maskuliininen, mutta pohjatuoksu on jumalaisen täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Päivän tuoksuna Hermès Elixir des Merveilles. Samettia, kultaa, syviä loimuavia värejä. Pakkasen ja tulen vastakohtaisuutta. Selloa, alttoa, tummuutta ja kipinöiviä jalokiviä.
Olipa osuva, samettia ja kultaa todellakin! Joskin mulla on toisinpäin, alku on erityisen huumaava, mutta lopussa on jotain mistä en välitä ihan yhtä paljon, vaikka hieno kokonaisuus onkin. Tää on myös yksi niistä tuoksuista, joille mun on välillä vaikea löytää käyttötilaisuutta, kun on niin vahva persoona hänellä.
Täällä päivän tuoksuna Pradan Infusion de Vetiver, joka on melkein edellisen vastakohta sikäli, ettei vaadi huomiota vaan jättäytyy vesivärimäisenä taustalle. Vetiverissä on jotain mietteliästä ja keskittymiskykyä lisäävää, sitä voisi omaan makuuni olla tässä enemmänkin ja sitruksia (bergamottia) puolestaan vähän vähemmän, ei tämän näin raikas tarvitsisi olla. Kiva tuoksu kuitenkin.
Kokeilussa ollut Nasomatton Black Afgano ja China White.
Black Afganon tuoksu on jostakin tuttu, mutta mielleyhtymät ovat negatiivisia. Makean tunkkainen haju, joka saa aikaiseksi tunteen etten saa happea. Vatsa kiertyy ahdistuneeseen solmuun. En tiedä miksi, minulla ei ole mitään traumoja mihin tämä haju yhdistyisi, silti se ahdistaa voimakkaasti. Aiheuttaa jonkinlaista klaustrofobista tunnetta.
China White taas tuo mieleen jotkut vanhat epämiellyttävät tädit joiden vanavedessä tukehtuu hajuvesipilveen.
Aiemmin kokeilin samalta lafkalta Narcotic Venusta, ja se oli ihan ok, mutta liian tymäkän kukkainen minulle.
Pesin Nasomattot pois ja laitoin tilalle Montalen Chocolate Greedya. Tästä voi tulla minun tuoksuni.
No Ari Turunen väittää jossain haastattelussa, että ihmisen oikein pitäisi tuoksua hyvältä. Minusta ei.
Olen kyllä samaa mieltä hänen kanssaan, että vetiver on tuoksuista paras. Pitääkin tarkistaa tämä kirja.
Joku myy kolmea Merchant of Venicen näytettä muuten Huuto.netissä. Ovat olleet jo pitempään myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Noin lähti tilaus Notinolle.
Pari sokkopulloa, saa nähdä miten osui
kohilleen.
Mitä tilasit?
Hohhoijaa noiden Notinon hintojen kanssa. Nyt saisi 10% alennusta tuoksuista mutta samalla oli nostettu yhden haluamani tuoksun hintaa 12 euroa eli reilusti yli 10%. 🤨
Notinolta minäkin tilasin, ja tänään ehdin paketin hakea postin pisteestä. Se on nyt se 30-millinen Maison Margielan Replica Autumn Vibes, jota täällä ehdin surra, etten sitä mistään löytäisi pikkupullona. Neljälläyhdeksällä ja ilman postikuluja se nyt sitten saapui - ja tuoksuu ihan yhtä mielenkiintoiselta kuin muutama viikko sitten Stockalla ranteeseen suihkaistunakin. En tiedä, mikä ihmeen tuoksunuotti se tässä on, joka vie minut menneeseen aikaan, iltoihin auringonlaskun jälkeen syys-lokakuussa joskus kauan sitten. Aikaan, jolloin katuvalot taas syttyivät kylällä kesän sammutettuina olemisen jälkeen. Illan lämmin hämäryys oli salaperäistä ja kutsuvaa, syksyn aromikkaat tuoksut voimakkaita niin kotipihalla kuin metsissä ja pelloillakin. On jännittävää ja outoakin, miten tämän tuoksun myötä pääsen takaisin aikaan ja paikkaan, jotka ovat jo kaukana menneisyydessäni, vain mielen avulla saavutettavissa. Kaikki rakkaat ihmiset ovat jo poissa, mutta Autumn Vibesin myötä saan heidät takaisin. Kuulostaa tosi höntiltä, näen sen itsekin tästä naputtelemastani tekstistä, mutta näin vain minusta tuntuu. Tuoksuilla on mahtava voima ihmiseen - samoin kuin musiikillakin. Kasarilla soi juuri nyt Pet Shop Boysin Always On My Mind, joka taas vie minut menneisyyteen vähän lähemmäksi kuin Autumn Vibes, mutta muistot ovat siitä yhtä voimakkaita vaikkakin eri asioista...
Nyt olen löpissyt jo ihan riittävästi muistoista. :D Yhteenvetona: Autumn Vibes on minulle tärkeä tuoksuostos. Puinen, mausteinen, lämmin mutta silti kirpsakka. Ei kaikkien makuun varmastikaan, kannattaa hankkia näyte tai käydä haistelemassa Stockmannilla, jos kiinnostus heräsi.
Kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti näytteitään nyt kun kesä on vaihtunut koleaksi syksyksi.
Esim. kesätuoksuksi luultu voi toimia loistavasti syksyllä. Ja jotkut näytteet jotka oli kesäkuumalla niin hirveitä että melkein meni roskiin voikin olla kerrassaan ihana.